Energimyndigheten ser ingen framtid för fordonsgas!
Re: Energimyndigheten ser ingen framtid för fordonsgas!
...och eftersom den rödgröna röran vill avveckla kärnkraften så fort det går så kommer nog elransonering bli något vi får vänja oss vid, elbilar eller inga elbilar...
Re: Energimyndigheten ser ingen framtid för fordonsgas!
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.40166 ... mtid-hotad
Energimyndigheten underskattar biogasens potential. Dessutom avråder ansvarig tjänsteman på myndigheten konsumenter från att köpa gasbil. Regeringen bör ge myndigheten bakläxa, skriver Anders Mathiasson, vd Energigas Sverige och Cecilia Carlqvist, vd Gröna bilister.
Mycket bra debattinlägg!Tidigare utredningar visar att Sverige kan producera minst tio gånger så mycket biogas. Hur potentialen plötsligt kan minska drastiskt övergår vårt förstånd – troligast är att Energimyndigheten gör en grov underskattning.
Det är positivt att myndigheten ser biogasens roll för bussar och sopbilar, men varför ska biogasen vara förbehållet bara dessa fordon? Gas är ett utmärkt bränsle för personbilar som två år i rad har utsetts till Miljöbästa bil. Sverige har en stor fordonspark och stora transportbehov, vad ska dessa bilar drivas av? Att uppmana människor att inte köpa gasbil är minst sagt ett tjänstefel när man arbetar på en myndighet som ska verka teknikneutralt. I stället för att få fram en strategi som bidrar till ökad användning av biogas så kan Energimyndigheten ha bidragit till att försvåra situationen för biogasen.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Re: Energimyndigheten ser ingen framtid för fordonsgas!
Energimyndigheten har släppt ett pressmeddelande som svar på reaktionerna efter ekoinslaget.
http://www.energimyndigheten.se/sv/Pres ... or-miljon/
Tonen är en annan än den i radioinslaget. Men faktum kvarstår att bedömningen av biogasens potential skiljer sig från branschens egen.
http://www.energimyndigheten.se/sv/Pres ... or-miljon/
Tonen är en annan än den i radioinslaget. Men faktum kvarstår att bedömningen av biogasens potential skiljer sig från branschens egen.
Lite rätt får man kanske ge dem för deras avslutande påpekande:Biogas är bra som drivmedel och myndigheten ser gärna att produktionen
ökar. Vår bedömning är dock att tillgången kommer att fortsätta vara
begränsad.
Bättre kommunikation mellan bransch och
fordonsköpare för att undvika lokal biogasbrist är önskvärd.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Re: Energimyndigheten ser ingen framtid för fordonsgas!
Det var ju något annat jämfört med att man "inte ser någon framtid..." !
Visst, det vore nog bra med bättre information. Men framför allt måste politikerna fatta beslut om stimulanser för ökad produktion och fler gasmackar.
Visst, det vore nog bra med bättre information. Men framför allt måste politikerna fatta beslut om stimulanser för ökad produktion och fler gasmackar.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Re: Energimyndigheten ser ingen framtid för fordonsgas!
Som en kuriositet i sammanhanget kan jag nämna att på Gröna bilisters presentation av Mattias Goldmans nya bok i Visby igår "Bromsklossarna - En studie av motkrafterna till hållbar bilism och hur de agerar", var den första som stegade fram för att få boken signerad ingen mindre än energimyndighetens generaldirektör Tomas Kåberger.
Enligt ett rykte jag hörde i Almedalen hade det omdiskuterade uttalandet i ekot lett till något slags påpekande från en statssekreterare. Kanske var det det som föranledde pressmeddelandet.
Enligt ett rykte jag hörde i Almedalen hade det omdiskuterade uttalandet i ekot lett till något slags påpekande från en statssekreterare. Kanske var det det som föranledde pressmeddelandet.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Re: Energimyndigheten ser ingen framtid för fordonsgas!
Den här uppfattningen går att hitta på så många ställen här på forumet att jag inte riktigt visste var jag skulle posta det här inlägget... Mendåsomsåatt... GM går ut med 16 000 mils garanti för batterierna till deras seriella laddhybrid Volt:Pka wrote:Nu är det inte eldistributionen eller inköpspriset som är det stora problemet med elbilar. Det är batterierna, vars hiskeliga kostnader, på grund av den begränsade livslängden, gör att det dröjer många år innan elbilar blir intressanta för vanligt folk. Jag är lite rädd för att skattepengar kommer att slösas bort på dyra subventioner till elbilar innan de är tillräckligt utvecklade.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/10 ... /index.xml
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare