Hur mycket gas får ni i?
Hur mycket gas får ni i?
Hej.
Kör en Zafira 06 som är något halvår i min ägo. I vintras noterade jag att jag fick i omkring 26-27 nm3 gas, men nu verkar det stanna på 22-23. Har jag ett problem med bilen eller är det temperaturen såhär i sommartider som ställer till det för mig?
Kör en Zafira 06 som är något halvår i min ägo. I vintras noterade jag att jag fick i omkring 26-27 nm3 gas, men nu verkar det stanna på 22-23. Har jag ett problem med bilen eller är det temperaturen såhär i sommartider som ställer till det för mig?
Re: Hur mycket gas får ni i?
Det är faktiskt flera, mig inkluderat, som noterat samma sak. Jag får i någon kubik mer på vintern.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Opel Zafira 04
Jag tänkte på det häromdagen. Det var ett tag sen jag fick in mer än ca 28 kubik, men jag har brukat få i 30-32. Jag minns inte hur det var förra sommaren, så jag har inte vågat knyta det till temperaturen. Jag tankar nästan alltid på en och samma mack, så det kan ju lika gärna vara ett sämre tryck där som gör det.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Helt säkert har temperaturen med saken att göra. Gaser har större volym vid högre temperatur än vid lägre så nog bör det märkas skillnad mellan -20 och +25...det är ju trots allt 45° skillnad.
Jag har alltid fått i max 23 Nm3 både på Sommar och Vinter, har Zafira -07 kanske mindre gasbehållare än -06:an?
Full gas
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
Jonny
----------------------------------------
VW Touran Biogas 2011
Ideala gaslagen ger att V = nRT/p, så volymen är direkt proportionell mot temperaturen. -20 °C är ca 253 K, och 25 °C är ca 298 K. Volymen vid -20 kommer alltså vara ca 85% av vad den är vid 25 grader, alltså 15% skillnad. Skillnaden mellan 0 °C och 25 °C är istället ca 8%.Fred wrote:Helt säkert har temperaturen med saken att göra. Gaser har större volym vid högre temperatur än vid lägre så nog bör det märkas skillnad mellan -20 och +25...det är ju trots allt 45° skillnad.
osh noterar en skillnad på ungefär 17%, och jag noterar en skillnad på 7%-15%.
Det stämmer alltså ganska väl överens med hur det borde skilja med dessa temperaturväxlingar, om inte jag lyckats fippla till matten på nåt sätt längs vägen.
Pumparna ska anpassa trycket efter temperaturen, så meningen är att det ska bli samma volym gas oberoende av utomhustemperatur. Men det verkar som att pumparna inte kompenserar tillräckligt för den höga temperaturen på sommaren. Jag har i min Zafira 08 fått i mest på vinterhalvåret, rekordet är 28,00 Nm3 (enligt tillverkaren ska tanken rymma 25,9 Nm3). Det normala på vintern är kanske 26 Nm3 om det är en välfylld pump, på sommaren får jag sällan i mer än ca 24 Nm3.
Opel Zafira CNG -08
Det viktigaste är ju faktiskt att de inte trycker i för mycket på vintern, så man har en sprängfylld tank i -20 och sen kör in i ett varmgarage... Får då blir det inte roligt för någon inblandadSven wrote:Pumparna ska anpassa trycket efter temperaturen, så meningen är att det ska bli samma volym gas oberoende av utomhustemperatur. Men det verkar som att pumparna inte kompenserar tillräckligt för den höga temperaturen på sommaren. Jag har i min Zafira 08 fått i mest på vinterhalvåret, rekordet är 28,00 Nm3 (enligt tillverkaren ska tanken rymma 25,9 Nm3). Det normala på vintern är kanske 26 Nm3 om det är en välfylld pump, på sommaren får jag sällan i mer än ca 24 Nm3.

På gaspumpen i Borås (vid reningsverket) sitter det ett diagram som visar kompressortrycket som funktion av yttertemperaturen.

Aningens suddig bild men vid -20 °C är trycket bara 140 bar vilket verkar lite lågt om man räknar efter ideala gaslagen. Borde varit ca 180 bar med Dannis beräkningar som grund (85% av trycket vid +25 °C som är ca 210 bar). Man har väl antagligen tagit rätt ordentliga säkerhetsmarginaler antar jag.

Aningens suddig bild men vid -20 °C är trycket bara 140 bar vilket verkar lite lågt om man räknar efter ideala gaslagen. Borde varit ca 180 bar med Dannis beräkningar som grund (85% av trycket vid +25 °C som är ca 210 bar). Man har väl antagligen tagit rätt ordentliga säkerhetsmarginaler antar jag.

Hej..
Jag har vid ett par tillfällen fått i 32-33 kg i min Zafira 10 turbo. Detta på Stigs center i GBG. Kanske beror detta på att denna mack har flytande gas i tanken, Bättre tryck... Vad vet jag?
Jag har vid ett par tillfällen fått i 32-33 kg i min Zafira 10 turbo. Detta på Stigs center i GBG. Kanske beror detta på att denna mack har flytande gas i tanken, Bättre tryck... Vad vet jag?
Opel Zafira CNG Turbo -10
Välkommen till forumet Hedlund!
Antar att du menar 32-33 Nm3. Jag fick i 33,74 Nm3 i Zafiran vid ett tillfälle i Karlstad en kall dag förra vintern. Annars brukar det stanna vid 26-28 Nm3 biogas om tanken varit tom.
Antar att du menar 32-33 Nm3. Jag fick i 33,74 Nm3 i Zafiran vid ett tillfälle i Karlstad en kall dag förra vintern. Annars brukar det stanna vid 26-28 Nm3 biogas om tanken varit tom.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Hej,
Jag fattar inte hur ni får i så mycket i era bilar.
Runt 23m3 är det jag max får i och så har det varit under flera år för mig.
Det ser ut som vissa har fått i mer än 25m3, då måste ju det vara fel på mätaren.
30m3 borde på en Zafira ge en räckvidd på ca 43 mil.
Inte troligt, eller vad säger ni andra?
Mvh
Jag fattar inte hur ni får i så mycket i era bilar.
Runt 23m3 är det jag max får i och så har det varit under flera år för mig.
Det ser ut som vissa har fått i mer än 25m3, då måste ju det vara fel på mätaren.
30m3 borde på en Zafira ge en räckvidd på ca 43 mil.
Inte troligt, eller vad säger ni andra?
Mvh
Två gasbilar i familjen, Astra Kombi CNG 2004 och
Zafira TNG 2009.
Zafira TNG 2009.
Vill minnas att jag låg på en räckvidd på drygt 40 mil med min Zafira. Oftast gas från Fordonsgas och fokus på bränslesnål körning.
e.ons station vid gasklockan i Gbg lyckas konsekvent trycka i ca 30nm3 i min Zafira. Den gjorde det idag när tanken var tom, och den lyckades faktiskt göra detsamma för några dagar sedan då jag hade ca 25% kvar i tanken
. Ca -5 ute vid båda tillfällena.
Kom ca 50mil på den tanken, trots att jag kört med blyfot de senaste dagarna.

Kom ca 50mil på den tanken, trots att jag kört med blyfot de senaste dagarna.