Valårssnack [var:Andreas Carlgren lovar nationell ...]

Diskutera fritt. Plats för Köp&Sälj.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Danni »

matsuda wrote:Men är då inte obegränsad tillväxt, som ekonomin bygger på, en utlösande faktor till miljöproblem?
Varför skulle det vara så? Tillväxt behöver inte komma bara av ett större utnyttjande av naturresurser. Tvärtom, tillväxt kan komma från effektiviseringar, innovationer och bättre utnyttjande av tillgängliga resurser. Sålänge vi kan fortsätta effektivisera och komma med innovationer så kan vi komma närmare en lösning av miljöproblem. Det är innovation och framåtsträvan som kommer leda oss från beroendet av fossila bränslen, inte att dra i handbromsen och backa samhället.

Vi har tidigare sett enorma omställningar av vårt samhälle på kort tid. För tvåhundra år sen jobbade nästan alla i Sverige med jordbruk. Idag är siffran strax över 1% av befolkningen. Omställningen gick som bekant via industrisamhället, som möjliggjorde tillväxt på ett sätt som aldrig hade varit möjligt i jordbrukssamhället. De som pratar om tillväxten som en orsak till miljöproblem och pratar om problem med obegränsad tillväxt verkar tänka i termer som bara gäller industrisamhället. Men vi har ju de senaste 30 åren sett en helt enorm omställning mot ett kunskapsbaserat tjänstesamhälle. Idag arbetar långt fler i tjänstesektorn än i industrin i Sverige. De ständiga innovationer som sker kommer leda till en industrisektor som kan producera mer med mindre resurser, precis så som skedde med jordbrukssamhället. Självklart finns det stora problem som måste tacklas längs vägen, t.ex. med energiförsörjningen.

Förklara gärna också hur du menar att hela ekonomin bygger på obegränsad tillväxt.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Fred »

osh wrote:Men att MPartister har mest bensinslukande bilar hittade jag inget om.
Inte dagsfärska uppgifter men det belyser ändå dubbelmoralen:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/mp-har ... r-1.537412

http://www.expressen.se/nyheter/2.540/s ... m/1.682015
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by track_snake »

Fred wrote:
osh wrote:Så, nu när vi har etablerat att det finns "skojare och lögnare" överallt, vilket parti tror vi gör mest nytta för miljön, både nu och framöver.
Jag är den första att skriva under på att politikerkåren i Sverige (och övriga världen) består av många "skojare och lögnare", men även människor faktiskt. Och vi vet alla att det är mänskligt att fela.

Min poäng är dock mer när det gäller ideologin inom MP. Jag anser att MP inte står för individens frihet och egna val, de anammar piskan istället för moroten och de är framstegsfientliga. För mig är detta kontraproduktivt i kampen för miljön. Därför tror jag INTE att MP gör mest nytta för miljön, varken nu eller i framtiden. Tvärt om tror jag att de skadar miljöarbetet. Dessutom är jag, som jag redan uttryckt, övertygad om att det finns en dold agenda inom MP. En agenda som skulle sudda ut MP fullständigt om den kom ut i det offentliga ljuset. Detta oroar mig inte, eftersom dolda agendor historiskt sett alltid kommit fram till slut med självutrensning som följd även om de som haft den dolda agendan lyckats komma till maktställning.

Rabiata och fanatiska åsikter har aldrig lyckats åstadkomma förbättring. Öppen dialog och positiv inställning kan däremot förflytta berg.
---------------------------------------------
Att köpa just en Hyundai Santa Fe kan ha varit lite oklokt om man heter Peter Eriksson. Han borde ha förstått att det skulle dra massmedias intresse. Han skulle kunnat gjort ett klokare bilval även om han bor i en del av landet där SUV:ens terrängegenskaper kommer bättre till sin rätt.

Som politiker gäller det att föregå med gott exempel. Hans föregångare som körde onyktert och åkte fast för det var inte heller något särskilt bra exempel.

mvh/track_snake
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Danni »

Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Fred »

...jag blir livrädd!! :shock:

Lite synd att rapporten inte tittat något på MPs inställning till bilar dock...det är en fråga som berör så många människor. Jag har skrivit till en av författarna om detta.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Folke N
Posts: 27
Joined: 2008-03-26, 11:18
Location: Sundsvall
Contact:

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Folke N »

Jag blir livrädd när jag läser dessa idiotiska inlägg om miljöpartiet! Det är det mest teknikvänliga partiet om man tittar på teknik som leder samhället framåt på lång sikt. Det finns ju en massa tekniker som är kortsiktiga och miljöfarliga men ändå betecknas som utveckling eftersom de är nya och ger en lönsamhet på kort sikt.
Apropå totalitärt, så vill ju inte jag eller någon annan tillåta grannen att pissa i i min vattenkälla, men att förstöra den luft och det klimat jag och alla andra är beroende av det skulle alltså vara OK, om man inte tycker det så är men alltså för ett totalitärt samhälle, det var det värsta dynga jag har hört!
Självklart ska vi ha ett samhälle som värnar de resurser vi alla är beroende av! Miljöpartiet är det parti som i första hand står för detta värnande om vår gemensamma miljö!

Apropå rubriken så är det Calgren som har en myndighet , energimyndigheten, vars sk. biogasstrategi kan bli det största hindret för biogasens utveckling i vårt land. :mrgreen:
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Danni »

Då är vi uppenbarligen livrädda idioter allihopa då, även om jag får säga att jag inte riktigt uppskattar att bli kallad idiot. I ditt inlägg i övrigt så läser jag en väldig massa rosa fluff och inte ett enda konkret exempel. Ska vi förbjuda flyg och bilar för att de är nya tekniker som ger lönsamhet på kort sikt men också är miljöfarliga? Ska vi höja skatterna i allmänhet, straffskatta socker, stänga krogarna tidigt, gå ner i arbetstid, sluta bygga bostäder och införa mobilfria zoner för att allt annat vore att pissa i grannens vatten?

Det är ingen som har ifrågasatt att vi ska värna de resurser vi är beroende av. Vad vi har ifrågasatt är Miljöpartiets sätt att åstadkomma det.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Sven »

Och du, Danni, målar upp en oerhört svepande och fördomsfull bild av vad miljöpartister står för. Det säger betydligt mer om dig än om Mp. Som jag tidigare påpekat, att jämföra Mp med totalitära rörelser är oseriöst och gör att jag ifrågasätter hela din argumentation. Jag kan gå med på att t ex Sd är ett klart tveksamt parti ur demokratisk synvinkel, men inte Mp.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Danni »

Sven wrote:Och du, Danni, målar upp en oerhört svepande och fördomsfull bild av vad miljöpartister står för. Det säger betydligt mer om dig än om Mp. Som jag tidigare påpekat, att jämföra Mp med totalitära rörelser är oseriöst och gör att jag ifrågasätter hela din argumentation. Jag kan gå med på att t ex Sd är ett klart tveksamt parti ur demokratisk synvinkel, men inte Mp.
Då har vi uppenbarligen en åsiktsskillnad. SD, MP och V lägger jag i samma säck vad gäller deras politiska seriositet. Det är partier som är direkt skadliga för vårt land om de genomför den politik de säger sig stå för.

Jag har redan påtalat ett antal sakfrågor där jag anser att MP är helt ute och cyklar, samt länkat till en utförlig rapport som går igenom konkreta och aktuella uttalanden från högt uppsatta MP-representanter, inklusive flertalet lagda motioner till riksdag och kommunfullmäktige. Ingen av MP-förespråkarna här har bemött mig på en enda konkret punkt. Och det är alltså jag som är svepande, fördomsfull och oseriös?

Antingen står ni också för de saker jag tagit upp och de saker som nämns i rapporten som länkas ovan (t.ex. sockerskatt, kilometerskatt, mobilfria zoner, minskat resande av principskäl, förbjuda privata akutsjukhus, förbud för alkoholservering efter tre, minskad betydelse av kompetens vid lönesättning, med mer) och då finns det inte mycket mer att diskutera här, ärligt talat.

Eller så håller ni inte med om en del, många eller alla av ovanstående saker, och kan isåfall hjälpa mig få en lite mer nyanserad bild av Miljöpartiet. Men isåfall får ni försöka övertala mig om varför jag ska ta till mig ER bild av vad Miljöpartiet står för istället för att titta på den politik som faktiskt förs av språkrör, gruppledare, etc.

Eller, som ett tredje alternativ, så kan ni påvisa att dessa språkrör, gruppledare etc faktiskt inte står för det som jag påstår, men det kan bli svårt med tanke på underlaget av citat, debattartiklar, motioner etc.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Sven »

Det går alltid att hitta många konstiga förslag från företrädare för alla våra politiska partier. Det finns också de som i direkt handling agerar tveksamt, så t ex var utrikesminister moderaten Carls Bildt, som var styrelseledamot i Lundin Oils 2000 - 2006. Åren 1997 - 2003 dödades 10 000 personer i Sudan och 200 000 tvingade på flykt, Lundin Oils har kritiserats av organisationen Eco för att vara delaktig i brotten för att kunna utvinna olja (http://www.dn.se/nyheter/valet2010/bods ... -1.1125649). Om Carl Bildt genom detta styrelseuppdrag agerat klandervärt, så innebär inte det att jag anser att moderaterna på något sätt är ett odemokratisk parti.

Du nämner flera exempel på Miljöpartiförslag. Jag är inte insatt i något av dem, men tycker spontant att en sockerskatt och även förbud mot alkoholförsäljning efter tre på natten kan vara vettiga förslag, som dessutom är vetenskapligt förankrade. Jag är själv läkare, och har sett konsekvenserna av för högt sockerintag i form av en allt högre andel fetma samt den oroande ökningen av vår alkoholförbrukning.

Raffinerat och tillsatt socker är sannolikt inblandat både i ökningen av fetman och av typ 2-diabets (åldersdiabetes). Bl a har en studie nyligen visat att blodfetterna försämras av tillsatt socker (http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... leId=14510).

Vårt alkoholmönster har alltmer börjat likna centraleuropas, dvs vi dricker mer öl och vin, och detta har tyvärr fått förödande konsekvenser. Denna ökning har skett 1997 - 2007 och har fr a drabbat kvinnor 50-69 år. Totalt har alkoholkonsumtionen ökat från 8,2 till 9,8 liter per capita 15 år och äldre och antalet dödsfall pga alkoholorsakad leversjukdom ökade för män med 65% och för kvinnor med 83% (http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... leId=14469).

Så om ovanstående förslag skulle minska socker- och alkoholkonsumtionen så skulle det vara bra åtgärder för att förbättra folkhälsan. Jag har bara reflekterat över två av de sju förslag som du hänvisar till. Kanske är det så att flera av de andra förslagen också är ganska vettiga.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Danni »

Jag håller med dig om mycket av det du skriver. Om en representant för ett parti beter sig tvivelaktigt är det inte nödvändigtvis grund för att betrakta partiet ifråga som ruttet. Ett parti definieras inte av sina enskilda medlemmar utan av den politik man för. Hur ser man bäst vilken politik ett parti för? Jo, man tittar på deras motioner, lagförslag och de intentioner som uttrycks i partiprogram och debattartiklar skrivna av nyckelpersoner, vilket är precis vad jag gjort när jag kommit fram till att Miljöpartiet är samhällsfarligt. Jag tycker det är intressant att du anklagar mig för att vara fördomsfull och svepande trots att jag faktiskt tar mig tid att sätta mig in i sakfrågor och skaffa mig en saklig grund att basera mina åsikter på. Tycker du det känns riktigt ärligt?

Att överdrivet sockerintag och alkohol påverkar hälsan negativt är vetenskapligt förankrat. På den punkten håller jag också med dig. Att Miljöpartiets förslag gör något för att motverka detta är allt annat än vetenskapligt förankrat. Men som exemplet med mobilmasterna visar på så är detta inte särskilt prioriterat för Miljöpartiet. En annan viktig fråga är också huruvida det alls är upp till staten att detaljstyra våra beteenden på det här sättet, och där finns det partier även på min sida blockgränsen som jag verkligen inte håller med, men den diskussionen känns lite out of scope här.

Om vi flyttar fokus från de punkter som jag tycker pekar på hur dåligt Miljöpartiet är för en stund - får jag fråga dig vilka konkreta åtgärder Miljöpartiet står för som du tycker bildar en vettig politik?
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Fred »

Sven wrote:Du nämner flera exempel på Miljöpartiförslag. Jag är inte insatt i något av dem, men tycker spontant ...
Hur kan du anklaga Danni för att vara fördomsfull när du inte ens är insatt i ämnet? Dessutom måste du själv inse att jämförelsen med Carl Bildts tidigare styrelseuppdrag haltar rejält. Det vi pratar om här är MPs partipolitik inte en enskild partimedlems privata förehavanden.

Det förvånar mig mycket att en så pass bildad person som en läkare visar en så naiv inställning...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by torkel »

Sven wrote:Det finns också de som i direkt handling agerar tveksamt, så t ex var utrikesminister moderaten Carls Bildt, som var styrelseledamot i Lundin Oils 2000 - 2006. (...) Om Carl Bildt genom detta styrelseuppdrag agerat klandervärt, så innebär inte det att jag anser att moderaterna på något sätt är ett odemokratisk parti.
Just det; om han agerat klandervärt. Å andra sidan säger han själv att han inte varit delaktig i folkmordet i Sudan utan istället, genom sin plats i styrelsen, arbetat mot det. Innan vi drar några förhastade slutsatser tycker jag vi ska vänta in fakta. Själv är min bild av Bildt att han är så pass kompetent att om han trodde det minsta lilla att en utredning ska visa på att han varit delaktig i folkmordet skulle han avgå som utrikesminister här och nu.

Men nu är jag verkligen off topic. =)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Sven »

Danni wrote: Om vi flyttar fokus från de punkter som jag tycker pekar på hur dåligt Miljöpartiet är för en stund - får jag fråga dig vilka konkreta åtgärder Miljöpartiet står för som du tycker bildar en vettig politik?
De tar miljöfrågan på allvar och presenterar radikala förslag för att råda bukt på miljöproblemen. Här följer de 10 punkter i deras valmanifest som handlar om miljön:
  1. Sverige ska ta sin del av ansvaret.
    Sverige måste ta sin del av det globala ansvaret. Utsläppen av klimatpåverkande gaser ska minska i enlighet med forskarnas rekommendationer. Höjda miljöskatter ska göra det dyrare att använda fossila bränslen.
  2. Fördubbla kapaciteten i järnvägsnätet.
    En klimatsmart trafikpolitik i hela landet kräver stora investeringar i järnvägsnätet. Kapaciteten för person- och godstrafiken ska fördubblas. Vi vill bygga höghastighetsbanor och knyta samman de stora svenska städerna Stockholm, Göteborg och Malmö, med Köpenhamn och Oslo. Vi vill också koppla ihop stambanan med regionala spår så att de regionala anknytningarna förstärks. Det ska vara billigare att åka tåg än att köra bil eller flyga.
  3. Bygg ut kollektivtrafiken.
    För att skapa mer klimatsmarta städer vill vi investera i en kraftigt utbyggd kollektivtrafik, såsom spårvagnar, regionala tåg, tunnelbana och buss. Vi vill fördubbla andelen kollektivtrafik till år 2020. Det finns inget behov av nya motorvägar. De kollektiva transporterna ska vara tillgängliga och användbara för personer med funktionsnedsättning.
  4. Nya drivmedel för bilen.
    Många i Sverige är beroende av bilen. De fossila bränslena behöver fasas ut av både miljö- och kostnadsskäl. Därför måste alla ges möjlighet att tanka förnybara bränslen. Det ska vara billigare att köra på förnybara drivmedel än på bensin. Den inhemska produktionen och distributionen av förnybara drivmedel ska gynnas. Det ska vara möjligt att tanka biogas och ladda sin elbil i hela landet.
  5. Gör din egen el.
    Vi vill göra det lönsamt att producera sin egen el. Allt fler människor vill investera i förnybar energi och bidra till att minska sin egen klimatpåverkan. Detta innebär också att fler ska kunna leverera förnybar el in på elnätet. Vi vill införa ett system med fastpris på förnybar el, samt möjliggöra nettomätning hos småskaliga elproducenter.
  6. Investera i förnybar energi och energieffektivisering.
    Vi vill ersätta kärnkraft och fossila bränslen med vindkraft, biobränslen, vågkraft, solenergi och energieffektivisering. Vi vill investera i ombyggnation som leder till minskad energianvändning. Därmed minskar kostnaderna för energi. Uranbrytning ska förbjudas.
  7. Rusta upp miljonprogrammen.
    Vi vill införa ett särskilt investeringsstöd för att bygga nytt och rusta upp nedslitna bostäder och stadsdelscentrum, framförallt i förorterna. Investeringarna ska leda till bättre boendemiljöer och minskad energianvändning.
  8. Mer gods på tåg och båt.
    För att öka trafiksäkerheten på våra vägar och minska utsläppen vill vi införa en skatt på tunga lastbilstransporter. Det gör det mer lönsamt att transportera varor på järnväg och med båt i stället för med lastbil.
  9. Värna naturen och den biologiska mångfalden.
    Artrika ängs- och hagmarker ska värnas och strandskyddet stärkas. Värdefulla naturskogar ska skyddas. Sverige ska hysa långsiktigt livskraftiga stammar av de fyra stora rovdjuren: varg, lo, björn och järv. Spridning av miljögifter måste minska, till exempel genom förbud av flera bromerade flamskyddsmedel och hormonstörande ämnen. Vi vill bevara och återskapa våtmarker och i lag skydda grundvatten som är viktiga för vår vattenförsörjning.
  10. Jordbruk med hänsyn till djuren.
    Användningen av bekämpningsmedel och handelsgödsel ska minimeras. Djurskyddet ska stärkas och vi vill förbjuda pälsfarmning. Den goda jorden ska skyddas. Vi vill göra det lönsamt att bedriva ett ekologiskt hållbart jordbruk. Sverige ska vara ledande inom gröna näringar som ekoturism och småskalig livsmedelsförädling. Vi vill skydda jorden från genmanipulerade grödor.
http://www.mp.se/files/204900-204999/file_204995.pdf

Jag tycker också det är tilltalande med ett parti som inte tillhör något givet block. I en hel del frågor har de idéer som delas av de borgerliga partierna. Jag anser att blockpolitiken är förlegad. I välfärdsstaten finns inte längre den tydliga uppdelningen i höger och vänster, i arbetarklass respektive medel- och överklass. Ingen i Sverige behöver svälta eller leva i fattigdom. DN:s f d ledarskribent Niklas Ekdahl skrev en intressant analys i våras om den svenska politiken. Han ansåg att vi har två ytterlighetspartier i riksdagen, på vänsterkanten V och på högerkanten Kd, och att övriga partier befinner sig i mitten. Jag har inte tidigare tänkt på Kd som ett ytterlighetsparti på högerkanten, men tycker det ligger något i Ekdahls analys. Kd är i många frågor ärkekonservativa, deras politik skulle inom flera områden föra Sverige bakåt genom att kvinnorna skulle tvingas tillbaka till hemmet och genom den diskriminerande synen på avvikande sexuellt beteende och abort. I riksdagen är de två stora partierna inom vänster- respektive högerblocket, S och M, överens om det mesta. Alla partier i riksdagen har vettiga idéer inom olika områden.

Mp är tveklöst ett enfrågeparti. Men jag tycker miljön är det allt överskuggande problemet i vår tillväxtorienterade tid. Vi måste få in mer av kretsloppstänkande, jorden resurser är inte oändliga. Mp:s politik i övrigt är ganska yvig, och det finns områden där jag tycker de hamnat tämligen snett.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Danni »

Jag tyckte jag bad om konkreta åtgärder, men jag ser inte en enda :)
  1. Sverige ska ta sin del av ansvaret.
    Flummigt värre. Vad vill man åstadkomma egentligen? Man vill införa en kilometerskatt för tung trafik, som är helt oberoende av bränsletyp, samt höja bensinskatten. Samtidigt räknar man när man redogör för finansieringen av sina utgifter med att dessa miljöskatter inte kommer att minska utsläppen det minsta lilla - mer om detta exempelvis här och här.
  2. Fördubbla kapaciteten i järnvägsnätet.
    Intressant ambition, men HUR har man tänkt att det ska gå till? Det kommer kosta hundratals miljarder, om inte biljoner. Samtidigt så vill man stänga ner kärnkraftverken utan att vi har möjlighet att lösa alternativ elförsörjning, vilket kommer göra så dessa tåg kommer gå på importerad kolkraftsel.
  3. Bygg ut kollektivtrafiken.
    Återigen en gullig ambition utan någon som helst verklighetsförankring. Ska de vara klara till 2020 bör de nog ha en ganska stabil plan redan nu.
  4. Nya drivmedel för bilen.
    Återigen, jättebra. Jag gillar som bekant biogas. HUR ska de åstadkomma det här? Fortsatt förmånsvärdesreducering? Miljöbilspremier? Bidrag till tankstationer som bygger ut med fler bränslen? För att vara det parti som har miljö som sin främsta uppgift har de väldigt ont om riktiga förslag.
  5. Gör din egen el.
    Att ge möjlighet att mata tillbaks energi från exempelvis plusenergihus hade varit suveränt, om det går att lösa rent praktiskt utan för mycket omkostnader. Det borde redan ligga i elbolagens intresse att kunna göra detta - vad för politiska åtgärder ska förbättra situationen? Hur ska man lösa fastpris på förnybar energi? Genom att subventionera alternativt beskatta ett under/överskott? Att stimulera nybyggnation genom statlig prissättning låter jättesvårt. Det hade varit intressant att veta hur de ska lyckas med det.
  6. Investera i förnybar energi och energieffektivisering.
    Det låter gulligt, men det är fortfarande bara flum. Kostnaden för att ersätta kärnkraften med förnybar energi ligger även den i regionen över hundratals miljarder. Därtill måste man ta hänsyn till behovet av reglerkraft - vad händer på en vindstilla molnig dag? Frågan är enorm och går att diskutera länge, men jag har inte fått nån bild av hur Miljöpartiet på ett realistiskt sätt ska åstadkomma detta.
  7. Rusta upp miljonprogrammen.
    Absolut. Vem betalar? Jag slipper gärna - jag har fullt upp med att betala 9000 kr i månaden i hyra för att slippa bo i miljonprogram.
  8. Mer gods på tåg och båt.
    Här har vi kilometerskatten igen. På vilket sätt är det inte en total hjärnfis att denna kilometerskatt är helt oberoende av bränsle och teknik? Den skulle drabba även exempelvis eldrivna trådlastbilar.
  9. Värna naturen och den biologiska mångfalden.
    Det här var ju lite flummigt. Hur har man tänkt få ihop det här med den nödvändiga utbyggnad av vattenkraften som lär behöva ske för att fasa ut kärnkraften?
  10. Jordbruk med hänsyn till djuren.
    Här kommer hippiedrömmarna utan verklighetsförankring tillbaks. Småskalighet och ekologism framhålls som idealet utan vetenskapligt stöd. Det som brukar kallas för "den gröna revolutionen" som revolutionerade jordbruket med växtförädling, konstgödning och bekämpningsmedel räknas ha räddat en miljard människor från svält. Det är alltså sånt som miljörörelsen motsätter sig. Norman Borlaug sa att dagens jordbruksarealer kan producera mat nog för fyra miljarder människor om man tillämpar ekologisk odling. Vad ska vi göra med resterande närapå tre miljarder? Ska de få svälta ihjäl?
Den återkommande punkten för min del är finansieringen. Man har för kommande mandatperiod lovat utbyggnad av tågnätet för 120 miljarder. Det är bara en enda av de åtgärder man vill göra. Den senaste siffran jag såg om finansiering för alla åtgärder som MP vill genomföra var skattehöjningar på ca 30 miljarder. Denna siffra förutsätter då förstås att inte skatterna har den effekt som MP lovar att den ska ha - nämligen få folk att minska på sitt resande och på transporter. För om de gör det försvinner ju MPs finansiering. Tillkommer gör även dynamiska effekter i form av minskade skatteintäkter när vårt näringsliv drabbas av högre omkostnader och minskad internationell konkurrenskraft (vi är ju extremt exportberoende).

Förutom finansieringen så är det verklighetsförankringen som brister. Man vill mycket, men vet inte hur det ska göras. Vad jag ser är ett parti som lovar guld och gröna skogar i luddiga termer och som inte har någon som helst täckning för sina löften. Ska de genomföra vad de lovar så är det antingen extrem skattechock, extrem sänkning av välfärden, eller möjligen Grekland-style som gäller. Jag skulle kunna starta ett alla-ska-ha-det-bäst-parti och utan täckning lova alla en hög medborgarlön utan krav på motprestation, men det är ju faktiskt inte så världen fungerar (vänta lite nu - driver inte Miljöpartiet frågan om medborgarlön? ;))

Att säga att Miljöpartiet inte tillhör något givet block är bara oinformerat. Allt i deras politik skriker vänsterblock. De står långt, långt till vänster om S.

(EDIT: Hade råkat skriva "vattenkraften" istället för "kärnkraften" på ett ställe)
Last edited by Danni on 2010-06-23, 22:29, edited 1 time in total.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Sven »

Danni wrote:Att säga att Miljöpartiet inte tillhör något givet block är bara oinformerat. Allt i deras politik skriker vänsterblock. De står långt, långt till vänster om S.
På riksplanet har de lierat sig med S och V, men på senaste kongressen aviserade de en annan inställning. När Mp sitter i majoritet på lokalplanet så gör de det i de flesta av fallen tillsammans med allianspartierna. http://kentpersson.wordpress.com/2010/0 ... att-parti/
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Danni »

Sven wrote:
Danni wrote:Att säga att Miljöpartiet inte tillhör något givet block är bara oinformerat. Allt i deras politik skriker vänsterblock. De står långt, långt till vänster om S.
På riksplanet har de lierat sig med S och V, men på senaste kongressen aviserade de en annan inställning. När Mp sitter i majoritet på lokalplanet så gör de det i de flesta av fallen tillsammans med allianspartierna. http://kentpersson.wordpress.com/2010/0 ... att-parti/
Är det allt du hade att säga som svar på det långa inlägget? :) Det är ju faktiskt MPs politik på riksplanet som kommer ha störst inverkan (läs: skada) på vårt lands framtid, inte vad de gör i enstaka kommuner. Precis som man inte kan döma ett parti efter vad en individ gör kan man inte döma ett helt parti efter vad ett enskilt distrikt gör. Jag känner till att MP styr ihop med allianspartier i Örebro och i Borås. När du säger att det är så i de flesta fallen så antar jag att du har fler exempel på detta...?

Här har vi förresten en till intressant uppsats av Johan Folin: http://folin.nu/blog/wp-content/uploads ... ologin.pdf
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Sven »

Min hänvisning var gjord till Örebros moderat Kent Persson som skriver om ett lyckat samarbete där med Mp och att när Mp regerar i majoritet så är det i över hälften av fallen tillsammans med alliansen.

Det finns naturligtvis mer jag skulle kunna skriva angående ditt inlägg. Jag hävdar f ö fortfarande att du målar upp en nidbild av Mp och tycker faktiskt just det som Kent Persson skriver vittnar om det. Om de vore ett parti "...med en ideologi som hade gjort Lenin stolt.", allt enligt dina ord, så är det ju intressant att allianspartierna på lokalplanet i så stor utsträckning samarbetar med detta parti, och att de dessutom verkar nöjda med samarbetet!
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Danni »

Din argumentation är väldigt svag. Dina argument i linje med "eftersom Allianspartierna väljer att samarbeta med MP så kan de ju inte var så illa" står mot mina argument där jag pekar på riktiga, konkreta politiska förslag, och påtalar vad jag tycker är fel med dem. Och du har mage att kalla mig fördomsfull och svepande. Ett riktigt oskick, tycker jag.

Det argumentet är dessutom väldigt lätt att skjuta i sank. Det finns kommuner där allianspartier samarbetar med Vänsterpartiet för att bilda majoritet. Betyder det automatiskt att Vänsterpartiet är ett rumsrent, blocklöst parti utan en stark kommunistisk ådra?

Jag är inte särskilt insatt i Miljöpartiets lokalpolitik. Deras rikspolitik påverkar mig långt mer. Men rätt ska vara rätt. Jag tar tillbaka parallellen mellan Miljöpartiets ideologi och Lenin. Däremot vill jag säga att Miljöpartiet på riksnivå är ett parti med en hård ideologisk drivning, och det är en ideologi som hade gjort Lenin stolt.

Faktum kvarstår att de vill föra en politik (på riksnivå) som kommer skuldsätta oss upp över öronen till tveksam nytta.

Det hade självklart varit intressant att se på hur MP för sin politik när de samarbetar med allianspartierna. Jag hoppas jag får tid att titta närmare på det. MP här i Göteborg ställde sig nyligen bakom ett helt sanslöst idiotiskt förslag angående lönerna för kommunalanställda, så här har de knappast jobbat hårt på att göra ett bra intryck på mig. Jag hade hellre ätit fosfor än röstat på dem i kommunalvalet.

(Kent hade förresten halvrätt, beroende på hur man ser det - jag kollade upp statistiken hos SCB. I 23 kommuner styr MP ihop med övriga vänsterpartier. I 21 kommuner styr de ihop med allianspartier. Och i 10 kommuner styr de ihop med partier från bägge blocken. Då har jag bortsett från lokala småpartier som ofta ingår i majoriteten.)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Sven »

Danni wrote:Din argumentation är väldigt svag. Dina argument i linje med "eftersom Allianspartierna väljer att samarbeta med MP så kan de ju inte var så illa" står mot mina argument där jag pekar på riktiga, konkreta politiska förslag, och påtalar vad jag tycker är fel med dem. Och du har mage att kalla mig fördomsfull och svepande. Ett riktigt oskick, tycker jag.
Och av de sju förslagen bemötte jag två, och de fann jag var ganska vettiga. När tid ges ska jag skärskåda även de andra förslagen, just nu har jag inte möjlighet till det.

Jag hävdar f ö fortfarande att det går att hitta många stolliga förslag från representanter för samtliga riksdagspartier.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Danni »

Sven wrote:Och av de sju förslagen bemötte jag två, och de fann jag var ganska vettiga.

Jag hävdar f ö fortfarande att det går att hitta många stolliga förslag från representanter för samtliga riksdagspartier.
Du menade på att de var vettiga OM de kunde åstadkomma vad MP menar att de kommer göra. Jag menar att det helt saknas belägg för det.

Jag håller helt med dig om de stolliga förslagen. Jag har läst massa galna förslag även från högerkanten (särskilt ofta från KD och FP, tycker jag). Min poäng är att ration av ovettiga förslag till vettiga förslag hos MP är långt högre än hos de flesta andra (med konkurrens bara från V och SD, även om jag tycker MP ligger före i den ligan). De baserar ju, som jag försökt visa, huvuddragen i sin rikspolitik på hittepå och flummiga visioner, och tänker bränna biljoner kronor för att jaga efter de visionerna.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Fred »

Jag tycker att Sven är typexemplet på en MP-väljare (möjligen med undantaget att han är högutbildad). Min uppfattning av MP-väljare är just att de inte kan genomskåda MPs utopiska fantasiideologi, inte kan se att de drömmar MP för fram inte har någon vettig verklighetsförankring och att om MP, gud förbjude, skulle få majoritet så skulle Sverige tvingas tillbaka flera århundraden och bli ett U-land i västvärlden.

Just uttalanden som "de har en del ganska vettiga förslag" och "det är ju bra med ett parti som värnar om miljön" är så otroligt naiva. Man kan inte rösta på ett parti för att de har "en del vettiga" förslag! Hitler hade en del vettiga förslag också...(utan någon som helst annan jämförelse med MP).

Min röst läggs på det parti som jag anser har bäst möjlighet att göra Sverige starkt! Bara genom att ha en stark ekonomi kan vi göra stora framsteg när det gäller miljöarbetet! Med goda finanser kan man ge subventioner som stimulerar folk att göra klimatsmarta val och anslagen till forskning för miljöteknikutveckling kan öka. Det gäller att göra valet, piskan eller moroten och för mig är en morot alltid bättre än piskan. En röst på MP är en röst på piskan...
Last edited by Fred on 2010-06-23, 23:57, edited 1 time in total.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Sven »

Fred wrote:Det gäller att göra valet, piskan eller moroten och för mig är en motor alltid bättre än piskan. En röst på MP är en röst på piskan...
Kul felskrivning, eller var det inte det?
Opel Zafira CNG -08
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by Sven »

Ett konkret förslag angående biogassatsning från Mp: de vill satsa 600 miljoner på utbyggnad av gasmackar! Är det något annat parti som tänker satsa lika mycket?

De vill också höja bensinskatten med 49 öre, något som jag tycker är helt riktigt utifrån bensinens negativa klimatpåverkan. Jag tycker gott denna skatt kunde höjas ännu mer.

http://www.dn.se/nyheter/valet2010/vill ... -1.1084695
Opel Zafira CNG -08
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Andreas Carlgren lovar nationell satsning på biogas!

Post by torkel »

Sven wrote:Ett konkret förslag angående biogassatsning från Mp: de vill satsa 600 miljoner på utbyggnad av gasmackar! Är det något annat parti som tänker satsa lika mycket?
Jamen, det är lätt att säga att man vill satsa miljoner hit eller dit om man inte behöver förklara hur man ska betala för det.

Jag tänker satsa 20 miljoner på en arkitektbyggd villa vid havet under det kommande året. Sedan ska alla jag känner få en sportbil som de själva får välja ut.
Post Reply