Ny medlem /Stefan

Ny på forumet? Skriv gärna en liten presentation av dig själv här.
Post Reply
Stefan
Posts: 11
Joined: 2007-02-07, 13:39

Ny medlem /Stefan

Post by Stefan »

Tjo, jag är en ny medlem som pga klimatrapporterna just beställt en v70 bifuel. Den levereras om 7 veckor.

Jag bor i stockholm och jag gillar inte heller kopplingen mellan biogaspris och bensinpris.

Är den någon som vet hur långt man kommer på en tank biogas i en v70 (automat)? Jag har hört allt från 20-27 mil, jag gissar väl på att 20 ligger närmare sanningen.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Välkommen Stefan,

det värmer att se personer som uppfattar ett problem och sedan faktiskt gör något själv!

V70-ägarna kan förmodligen ge dig ett bättre svar, tror några bor i Stockholm. Är det bara bra tryck i pumpen så ska du definitivt komma 27 mil. Just pumptrycket strular tyvärr lite i Stockholm.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Välkommen!

Vår V70 Bi-Fuel brukar hamna runt 24-25 mil per tankning med blandad körning. Mycket stadskörning skulle antagligen sänka miltalet något. Här i Kristianstad brukar jag få i 18 nm3 vid tom tank. Allt ren biogas, naturgas inblandad ökar ju körsträckan.
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Varmt välkommen hit Stefan! 8)

Hur långt man kommer på en tank är dels beroende på vilket humör gasmacken är på och hur varsam man är med den högra pedalen. Välpumpade däck är också viktigt, jag kör med 2,7 bar men ska testa att höja lite till. Min manuella V70N Bi-Fuel har dragit 0,7 Nm3/mil räknat över alla 1771 gasmil som jag kört (90% lugn landsvägskörning). Som längst har jag kommit 32 mil på en tank biogas men ligger normalt på 28 mil per tank.
User avatar
anderslofberg
Posts: 64
Joined: 2005-11-07, 22:31
Location: Stockholm

Post by anderslofberg »

Hej och välkommen!

Jag har V70 (manuell) och bor i stockholm. Jag kan inte säga att det generellt är strul med trycket på gasmackarna i stockholm...jag är väldigt nöjd. Oftast tankar jag söder om stan.

Din gissning är nog ganska bra. I blandad stadskörning brukar jag komma kanske 22 mil (med biogas... vilket det alltid är i stockholm) och då är kanske en medelfyllning kring 19m3, men det beror som sagt på trycket på mackarna, lufttryck i däck och vilken typ av körstil man har osv.

Jag gillar inte heller koppling till bensinpriset, men problemet har ju iaf blivit mindre eftersom bensinpriset sjunkit så pass mycket.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Jag har samma erfarenhet som anderslofberg, 22-32 mil beroende på vad och var man tankar. Vanligtvis 22-25 mil när jag tankar biogas här i Stockholm (Volvo V70, automat). Rekordet sattes i somras från Lund till Danmark på 32 mil med naturgas i tanken.
Post Reply