V70 Bifuel -98 Ryckig vid låga varvtal. Service?

Post Reply
kallabaz
Posts: 49
Joined: 2010-05-20, 01:51
Location: Göteborg
Contact:

V70 Bifuel -98 Ryckig vid låga varvtal. Service?

Post by kallabaz »

Nu när jag äntligen hittat folk som kan hjälpa mig med min "sällsynta" bilmodell så måste jag passa på att fråga fråga fråga!!

Japp, nu när sommaren kommit så har bilen börjat bete sig lite konstigt.

Här är felsymptomen:
- Vid 80 km/h på overdriveväxeln rycker bilen.
- När jag står stilla på läge D på automaten känns det som om motorn misständer.
- När jag stått stilla på läge D på automaten och ska dra iväg tar det ett tag innan jag kommer i väg.

När jag kör på bensin kommer inte dessa fel. Automatlådan är nybytt och har endast gått 11 000 mil och har nysköljd och fin automatlåda. Har felsökt mkt på automatlådorna och haft de flesta fel, så denna beror det inte på..

Dessa saker ska göras den närmaste tiden. Eftersom bilen gått som taxi i 40 000 mil och sedan 7000 mil av privatperson så misstänker jag att det slarvats med Gasservicar den senaste tiden..
- Tändstift, rotor och fördelare
- Byte gasfilter - Finns någon guide för detta? Filtret kostar 700:- men Bilia Sisjön ska ha 3000:- för jobbet, känns som att det borde gå att göra själv? Någon som gjort det får gärna ge tips på vad man ska vara vaksam över mm.
- Gastryckinställning - Bilia ska ha 1500:- Men detta kommar jag väl knappast ifrån?

Så.. Vad kan mina fel bero på? Kan något av detta hjälpa? Och notera då att problemen inte finns under bensindrift.
Tacksam för all information ang. gassystemet, ritningar mm.. samt egna erfarenheter, då jag är helt grön på detta område och hungrig efter info. Har endast hittat en person kunnig i ämnet och det är Björn Johansson på Bilia Sisjön som inte kunde ge all den info jag vill ha.
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: V70 Bifuel -98 Ryckig vid låga varvtal. Service?

Post by Rushdie »

Vad får du för pengarna vid gastrycksinställning? OK att det är dyrt att åka till en märkesverkstad... men 1500kr? Silbersky-nivå på den timpengen :)

Gasfiltret, är det den här rackaren?: Image

Det kan OMÖJLIGT kosta 700kr, ens på Bilia :D Eller är filtret i metall som ser ut som en filmburk ungefär?
(båda två kan du säkert fiska fram på nätet. Här är ett liknande det jag har: http://cgi.ebay.com.sg/LPG-Autogas-Inje ... 3cac2702fc )

Generellt sätt är det väl inte fel att byta stift, tändkablar och fördelare (+rotor) för att se till så tändningen fungerar hyffsat. Sen är det väl coil-on-plug på din... och dessa är väl inte jättebilliga någonstans.

Ang ryck vid overdrive... sitter det overdrive på den? Trodde det var tämligen trångt nog i framvagnen som det var :). Det är inte lockup:en till konverten du menar? Att du känner ett ryck när denna är i har säkert sin förklaring i samma problem som att den misständer på tomgång. När inte lockup:en gått i så fångar konverten upp små skillnader i varvtal och den känns mjuk och fin ändå. Men när den låst lådan så märker man av det direkt.
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
kallabaz
Posts: 49
Joined: 2010-05-20, 01:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: V70 Bifuel -98 Ryckig vid låga varvtal. Service?

Post by kallabaz »

Tack för ditt svar!

Tror att det är "filmburken". Verkar vara art nr 9458069
Ska ringa och kolla pris i morgon, men det var det pris jag fick av killen på Bilia.
Vågar man byta det själv? Vad ska man tänka på?

Gastrycksinställningen 1500:- Ja.. Tycker också att det lät för mkt.. Vet du någon annanstans där man kan göra det billigare? Gärna i närheten av Göteborg eller Jönköping.

Coil-on-plug? Vad är detta?

Tändstift, är det speciella eller samma?

Menar självfallet lockup! Tänkte mig inte för..
Ja, då känner man alla ryck, men jag vill inte känna några ryck ;)

Så mer info och förslag!
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: V70 Bifuel -98 Ryckig vid låga varvtal. Service?

Post by Rushdie »

kallabaz wrote:Tror att det är "filmburken". Verkar vara art nr 9458069
Ska ringa och kolla pris i morgon, men det var det pris jag fick av killen på Bilia.
Vågar man byta det själv? Vad ska man tänka på?
Du kanske inte skall stå med en cigarett i mungipan när du gör det... hoppar du det momentet, och står utomhus, så är det ingen fara. Vill du göra det utan att det släpps ut lite gas, så får du köra systemet tomt på gas innan du byter filtret.
kallabaz wrote: Gastrycksinställningen 1500:- Ja.. Tycker också att det lät för mkt.. Vet du någon annanstans där man kan göra det billigare? Gärna i närheten av Göteborg eller Jönköping.
Jag vet bara en... och det är jag själv :) :wink:
kallabaz wrote: Coil-on-plug? Vad är detta?

Tändstift, är det speciella eller samma?

Menar självfallet lockup! Tänkte mig inte för..
Ja, då känner man alla ryck, men jag vill inte känna några ryck ;)
Det är att det sitter en tändspole på varje stift, och inte en gemensam för alla. Tändstift är en hel vetenskap. Det finns lika många ideér som det finns tändstift :). Köp samma som satt innan, är ett tips.

Att försöka få ut någon vettig information om ärendet hos till exempel Bilia eller någon annan reservdelsförsäljare i ämnet är nog tämligen döfött. Är det en gammal bil finns inte riktigt kompetensen och specialkunnandet. Detta plus att gas är ett ovanligt drivmedel blir resultatet tveklöst " :shock: " hos försäljaren. Leker vi med tanken att det skall vara olika stift (vilket det troligtvis inte är, då bilen fortfarande huvudsakligen är ämnad att drivas med bensin), så skall tjommen bakom disken se detta, förstå innebörden av informationen och dessutom få fram dessa till dig. Bilia är (idag, skall nämnas) ett svart hål där man bara vill kränga nya bilar och på sin höjd några xenon-kurvljus till en 09:a. Skall du få rätt grejer där så är det kritiskt att du har rätt artikelnummer från början. Men det klart, kommer man i kontakt med någon mekaniker som skruvat mycket kan han säkert alla artikelnumren i huvudet. Dock så sitter han inte riktigt bakom disken på reservdelsavd. i sisjön och säljer sämskskinn och isskrapor :)

Det som du annars bör (få) åtgärdat är att tömma en eventuell oljeavskiljare, som rensar bort kompressoroljan från gasen. Den blir med tiden full, och detta leder till en del strul i systemet.
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
kallabaz
Posts: 49
Joined: 2010-05-20, 01:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: V70 Bifuel -98 Ryckig vid låga varvtal. Service?

Post by kallabaz »

Ok.
Då är tändstift ok, köper vanliga till 140 hk.

Oljeavskiljare? Vart sitter den? Hur tömmer man den? Trodde det var tillsammans med filtret?

Gasinställning - Gör du detta? Till vilken kostnad (fan skulle inte sagt att volvo tar 1500:- :P ) och vart finns du? Hur har du lärt dig detta och vilken utrustning behöver man?

Ingen cigarett - Uppfattat. =) Det kunde jag nästan räkna ut själv haha..

Ursäkta alla mina frågor, men när man får tag i någon som verkar kunna grejorna så måste man ta tillfället i akt! Hoppas du orkar med alla frågor!
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: V70 Bifuel -98 Ryckig vid låga varvtal. Service?

Post by Rushdie »

Sen kan man ju laborera i princip hur mycket man vill med stiften. Värmetal och elektrodavstånd är två stora punkter som kan ha inverkan på resultat. (Här man kan fundera på när man skall säga "stopp, det funkade förut.").

Fritt citerat från ett annat forum ang. elektrodavstånd på tändstift till en bensindriven V70:
Jag frågade honom på Volvo fler gånger: Ska det vara 1,2 eller 0,7 på min bil. Första gången såg det ut som om han aldrig hade fått den frågan förut. sedan började han skruva på sig och sa: Vovlos tändstift kommer alltid förinställda. jag visade honom boken igen och frågade igen: Är du säker på att det ska vara 0,7 till min bil. Han började knappa på datorn lite panikartat och sa sedan att han trodde det.
Då var vi tillbaka till den där punkten angående Bilia igen... :)
Ju längre elektrodavstånd, desto större gnista. Men om inte spolen/spolarna orkar att generera en större gnista, blir resultatet mycket dåligt. Därför kan man knacka in elektroden så att avståndet miskar, vilket leder till en starkare gnista (men mindre). Vissa förespråkar ett mindre avstånd på gasfordon, då det behövs en avsevärt högre spänning för att få samma gnista. Är då spolen / spolarna inte anpassade för denna belastning, kan det vara vettigt med ett kortare avstånd. Så antingen så klämmer man i originalstift och är nöjd med det. Eller så försöker man anpassa det hela för en mer optimal förbränning. Här är det ju egentligen bara tid och intresse (och lite pengar) som sätter gränsen. Om vi leker med tanken att du får ett stift på Volvo motsvarandes till exempel NGK BKR6E(S), och detta är på 1,2mm, så kan du ju alltid minska elektrodavståndet (testa 1mm eller 0,8mm eller nåt sånt) och se om den går bättre på gas.

Oljeavskiljaren, om det sitter någon, kan antingen sitta vid tanken eller någonstans längs vägen. Alla bilar verkar inte ha någon, och då fungerar filtret som en slags avskiljare. Ser ut som en liten pantburk i rostfritt stål, vad jag har sett tidigare.

Jag är självlärd på min egen bil. Och eftersom det är, vad jag vet, samma system på din bil så är det inte någon komplicerad manöver direkt. (du kan ju kika i den här tråden efter det jag gjort på min bil: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... 5&start=50 )
Då jag har rätt verktyg så är det ingen tidskrävande operation direkt. Tar cirka 20minuter. Jag kan inte lova att det kommer göra någon skillnad på hur bilen går. Om du skall göra det själv så behövs det egentligen bara en tryckmätare / manometer som går upp till cirka 1.6bar, med så hög upplösning som möjligt (50mbar 'streckning' är väl minimum). Och en slangnippel med m5 och en med m6-gänga. (här finns en beskrivning: http://www.askanowner.nl/_upload/1_2/at ... sure_3.pdf ). Jag finns i Göteborg. (mer detaljer kan vi ju ta över PM)
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
kallabaz
Posts: 49
Joined: 2010-05-20, 01:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: V70 Bifuel -98 Ryckig vid låga varvtal. Service?

Post by kallabaz »

Oljeavskiljaren sitter alltså inte i filtret?

Någon som vet vart det sitter på en V70 -98?
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Bifuel -98 Ryckig vid låga varvtal. Service?

Post by Hewey »

Du kan hitta den där informationen också från en annan artikel som handlar om gasfilter här i Gasfordon -> Volvo sektionen. Frågaren har en likadan bil som du har.

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=1863

Mvh, Hewey

p.s. mycket intressanta information med tändstifte, jag också rekommenderar att byta dom först. När man alltid sparar och numererar gamla tändstifte, man kan följa hur varje cylinder brinner bränsle. Man kan använda dom tändstifte som Volvo säljer, dom är ganska bra och kostar inte mycket, men tändstift livstiden är kanske inte så mycket när man kör med gas än när man kör bara med bensin.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
kallabaz
Posts: 49
Joined: 2010-05-20, 01:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: V70 Bifuel -98 Ryckig vid låga varvtal. Service?

Post by kallabaz »

Hewey wrote:Du kan hitta den där informationen också från en annan artikel som handlar om gasfilter här i Gasfordon -> Volvo sektionen. Frågaren har en likadan bil som du har.

http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=32&t=1863

Mvh, Hewey

p.s. mycket intressanta information med tändstifte, jag också rekommenderar att byta dom först. När man alltid sparar och numererar gamla tändstifte, man kan följa hur varje cylinder brinner bränsle. Man kan använda dom tändstifte som Volvo säljer, dom är ganska bra och kostar inte mycket, men tändstift livstiden är kanske inte så mycket när man kör med gas än när man kör bara med bensin.
Tackar. Men när det gäller tändstift. Kan det vara så att den går bra på bensin men inte på gas?
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Bifuel -98 Ryckig vid låga varvtal. Service?

Post by Hewey »

Javisst. Bensin tänder lättare än gas.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
kallabaz
Posts: 49
Joined: 2010-05-20, 01:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: V70 Bifuel -98 Ryckig vid låga varvtal. Service?

Post by kallabaz »

Hewey wrote:Javisst. Bensin tänder lättare än gas.
Aha!
Fan va nice!
kallabaz
Posts: 49
Joined: 2010-05-20, 01:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: V70 Bifuel -98 Ryckig vid låga varvtal. Service?

Post by kallabaz »

Finns det ingen oljeavskiljare på min bil?
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Bifuel -98 Ryckig vid låga varvtal. Service?

Post by Hewey »

Om du tar en bild om din motorrum, vi kan se om där finns en oljaskiljare.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
kallabaz
Posts: 49
Joined: 2010-05-20, 01:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: V70 Bifuel -98 Ryckig vid låga varvtal. Service?

Post by kallabaz »

Idag fick jag hjälp av Rushdie med filterbyte och tryckinställning. Tack så mycket! Jäklar vad mycket kunskap det fanns där.

Går mycket bättre, men fortfarande lite ojämnt vid 80 km/h. Att byta tändstift gjorde också nytta.
Blev lite byte av slangar också som nu verkade vara gjorda i plast :S
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 Bifuel -98 Ryckig vid låga varvtal. Service?

Post by Hewey »

Det ser ut att det finns ingen oljaskiljare i din motorrum, det skulle vara före högtrycks regulator. Men du har en lågtrycksfilter före gasfördelare -> gasfördelar ska alltid vara ren. I min bil finns det inte, och jag måste rena gasfördelaren regelbundet.

Vad en duktig kille Rushdie är. Det måste ha varit jättefint där. Kollade ni också med bubbeltest om lågtrycksregulatorn läcker gas?
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
kallabaz
Posts: 49
Joined: 2010-05-20, 01:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: V70 Bifuel -98 Ryckig vid låga varvtal. Service?

Post by kallabaz »

Japp den läckte till en början. Sedan ställde vi om trycket så läckte den jättemkt. Efter att ha ställt om lite mer så fick vi den tät, men nu läcker den nog lite igen.
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: V70 Bifuel -98 Ryckig vid låga varvtal. Service?

Post by Rushdie »

Sämre slang får man nog leta efter. Bakelitliknande, krispig och stenhård.

Regulatorn mådde internt inte sådär jättebra. Trycket var rätt högt initialt. Och efter att det ställdes ner till normala nivåer så läckte membranet ganska omfattande. Blev tätt efter att man reglerat upp och ner trycket några gånger, men det verkade som det kom tillbaka. Den hade helt klart mått bra av en översyn av tryckregulatorn. En mätning av insugsvacuumet hade inte varit dumt att göra heller på den motorn. Verkade helt klart som att de 47000 milen slitit en del. Det är tämligen svårt att få ett gastryck inom 10mbar när insugsvacuumet spelar +80mbar :)

'Volvohatet'. Haha. Ja, betalt kan dom ta för grejerna iallafall. Här finns en tillverkade av fina filter: http://www.certools.pl . Till exempel deras F-779-C filter ser väldigt likt ut Volvos original. Väldigt likt. :wink: Då skall man hitta en återförsäljare. Ebay passar bra, och ta-da: http://global.ebay.com/LPG_CNG_FILTER_G ... 12486/item . 145kr och 51öre inklusive frakt till Schweden.

Är man sugen kan man även köpa lite schyssta tankadraptrar och snickra ihop. Alltid populärt :lol:
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
kallabaz
Posts: 49
Joined: 2010-05-20, 01:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: V70 Bifuel -98 Ryckig vid låga varvtal. Service?

Post by kallabaz »

Haha jo.
Sparade slangen så att jag kan byta tillbaka om inte din håller ;)
Stort tack ännu en gång.
Får göra iordning vevhusventilationen också så ska det nog gå fint.
47 000 mil ska den väl hålla för ??!
Post Reply