V70 1997-200 var sitter gas filtret?

Post Reply
robrico
Posts: 5
Joined: 2010-01-15, 17:26

V70 1997-200 var sitter gas filtret?

Post by robrico »

Finns det någon som vet var det lilla gas filtret ska sitta?
Artikelnummer: 8658617

Jag köpte ett filter för att byta på min bil, men nu förstår jag inte var det sitter.
Som ni ser på bilden är det litet, inte större än en frikadell...

Tack på förhand.
gas filter 8658617.jpg
gas filter 8658617.jpg (131.96 KiB) Viewed 14723 times
Wanchai
Posts: 8
Joined: 2010-04-23, 19:11

Re: V70 1997-200 var sitter gas filtret?

Post by Wanchai »

Jag lånar tråden lite... Var sitter filtret på en S60 -04? Är det svårt att byta själv?
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 1997-200 var sitter gas filtret?

Post by Fred »

Hej Wanchai och välkommen till forumet!

Ha gärna som vana att göra en sökning innan du skriver frågor. Det finns massor av saker som redan är besvarade och därför inte behöver svaras på igen.

I denna tråd finns svaret på din fråga.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Wanchai
Posts: 8
Joined: 2010-04-23, 19:11

Re: V70 1997-200 var sitter gas filtret?

Post by Wanchai »

Tack för länktipset, jag var kanske lite lat och läste inte den tråden eftersom rubriken sa V70. Nu vet jag i alla fall att jag inte ska ge mig på det där på egen hand...
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 1997-200 var sitter gas filtret?

Post by Fred »

Ingen fara...det är ett vanligt "misstag" för forum-nybörjare. Dock brukar inte gamla forum-rävar uppskatta nya trådar om gamla ämnen.

Bara så du vet, S60 och V70 är identiska när det gäller väldigt mycket i allmänhet och motorerna i synnerhet.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 1997-200 var sitter gas filtret?

Post by Hewey »

Hej Robrico,

Från vilken år är din bil? Går den med CNG eller LPG? Filtern du har köpt går bara till LPG Bi-Fuel bil.

Jag har en CNG Bi-Fuel bil från år 2000 och du kan se filtern i vänster på motorrum. Om man följer gaslinjen, filtern är den första delen inne i motorrum.

Image

Om du har en likadan system, den filternummer som passar är 8670256.

När du öppnar filterkoppen (man behöver ingen specialverktyg, bara en stor skiftnyckel i den här gamla systemet :mrgreen: ), vara försiktig. Filterkoppen står ofta så hård i sin plats att du måste göra en hjälpande skaft (jag kan ta en foto om min om du vill) och fixera den med dom 2 bultar på filterramen, för att du vill inte bryta den lilla filterfasten.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
robrico
Posts: 5
Joined: 2010-01-15, 17:26

Re: V70 1997-200 var sitter gas filtret?

Post by robrico »

Tack Hewey,

jag har en 1998 och det är NECAM men det verkar inte vara precis som ditt system.
Se bilden, har jag inget filter??

Mvh / Rob
Attachments
Necam_cng.JPG
Necam_cng.JPG (64.09 KiB) Viewed 14649 times
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 1997-200 var sitter gas filtret?

Post by Hewey »

Det ser ut att du har en lågtryckfilter (nummer 9458069) mellan gastryckregulator och gasfördelare. Rushdie har en likadan filter i hans 940, och hans gasfördelaren var klinisk ren när han öppnade den. Jag har inte en sådan filter, och gasfördelaren var lite smutsig. Kanske jag ska också investera för en sådan filter någon dag, efter jag blir led med gasfördelare rening... :? Smuts måste ha kommit från gastryckregulatorn som har slitat, kanske dessa lilla svarta smutsbitar var brytat från regulator membraner.

Om du följer högtryckgaslinjen från gastankventilen till motorn, där finns en liten partikelfilter (nummer 9461541) inom skyddslangen ca. 20 cm från tankventilen.

EDIT2: Det här frasen stämmer inte! --> ***Efter det, någonstans under bilen, mellan partikelfilter och gastryckregulator i högtryckgaslinjen, dår kanske också finns en oljaskiljare och inne i den finns en filter (nummer 8675085) som kan bytas.*** Se förklaringen under.

Kan jag fråga, har du någon typ av problem med din bil eller ska du byta filtrar bara för säkerhets skull? Filtrar kostar i min erfarenhet en hel del pengar och för mig bytning av dessa två senare (i min system den sista filtern är också en oljaskiljare, det är bara formad lite annars) filtrar gjorde ingen hjälp för min problemer.

Jag vill inte gnata, men vara försiktig när du gör service i högtryckgaslinjen, tömma alltid gastrycket bort innan du öppnar ingenting.

EDIT: det var en dum fråga med CNG/LPG, är det inte så att ni oftast kör med biogas (CBG) i Sverige? I alla fall, man kan se att du har en högtryckregulator i din bil och därför man vet att din bil går inte med LPG, och den LPG filtern passar inte till din bil.

Mvh, Hewey

EDIT2: Jag var fel. Den där filter nummer 8675085 går också till en LPG Bi-fuel bil. CNG/CBG Bi-fuel bilar av den gamla chassi (-->2000) har ingen oljaskiljarefiltern under bilen. Oljaskiljaren ska vara i den plats som det finns i min bil. Om det finns ingen oljaskiljare i motorrum, bilen har inte en oljaskiljare då. Oljaskiljarefiltern var troligen en efterinstallation del i den där gamla tiden: det är bara P2-generation Bi-fuel bilar (2001-->) som har oljaskiljaren som en standard del, och i dessa nyare bilar det finns under bilen. Om man har ingen oljaskiljare i en gamla Bi-fuel bil, man kan förstås köpa oljaskiljaren (8653167), stöd (8653289) och två högtryckgasrör (8653290, 8653293) och efterinstallera oljaskiljaren. Man behöver att borra 5 mm håler till bilen för att fästa stödet. Om man har energi, kanske man kan också hitta en oljaskiljare från annanstans än Volvo: troligen Volvo bara köper dessa delar från Parker eller någon annan tillverkare och då multiplicerar priset med 5 eller så... :roll:
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
robrico
Posts: 5
Joined: 2010-01-15, 17:26

Re: V70 1997-200 var sitter gas filtret?

Post by robrico »

Hewey du är kungen!

Tack för all information.
Och ja, jag har ett symtom att bilen går lite ojämt det yttrar sig vid lite högre hastigheter samtidigt som bilen rullar (alltså inget gaspådrag).
För att förtydliga, låt säga att jag kör 80km/h och kommer till en utförsbacke - då släpper jag gasen och rullar - (automatväxlad) så blir det lite motorbroms DÅ uppkommer symtomet.
Symtomet är att motorn rycker, normalt varvtal vid rullning utan gas i 80km/h, är ca 2000rpm (typ) men min bil går ned till tomgångsvarvtal (800-900rpm) en kort impuls, detta uppkommer upprepningsvis ungefär var / varannan sekund.
Det är inte så att man reagerar speciellt starkt, men när jag vet om det är det irriterande.
Och detta gäller endast vid gasdrift.

/Rob
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 1997-200 var sitter gas filtret?

Post by Hewey »

Nåja, jag bara tittade på en list om gassystem delar som jag fick från Volvo reservdel affären när jag köpte nya filtrar för min bil. Tyvärr bilden är inte så lätt att förstå, vilka filtrar går på vilka bilar, men nu är jag 99 % säkert att jag förstår den. :) Man kan alltid fråga om en "print-out" från reservdel affären, dom kan "printa?" sådana listor mycket lätt från deras systemer (om killar har inte mycket hast och du köper någonting :) ) Jag har lyckat att ha även några service instruktioner från där.

Från vad jag kan tänka, det är kanske inte filtrar som gör din fel. Om en filter skulle vara blockad, skulle det hällre vara mera logisk att motorn har inte tillräckligt gas (=ryckningar) när du gasar hård?

En alternativ till felet kunde ligga på någon av delar (DFCO-/nålventilen, gummitutan, nålventilkanalen, membranen, membranfjädern) som stänger gasflödet när man motorbromsar (inom gasfördelaren, se Rushdies fina bildar i sin 940 tråd). När du ta foten ut från gaspedalen, och DFCO-ventilen stänger gasflöden när rpm är högre än 1800 -> motorn bromsar. Men det ser ut att ibland automatväxellådan går till någon typ av "frirullande mode" (åtminstone det känns sådant), och om DFCO-ventilen öppnar inte gasflödet tillräckligt snabbt (gummitutan sliten / membranen stapplar eller någon sådant), motorn kan nästan dö.

En annan alternativ kan vara att DFCO systemet fungerar bra, men gastryckregulatorn fungerar inte bra när den skulle reglera gastrycket i en sådant, snabbt tid när många parametrar ändras i samma tid.

Men dessa här är bara en par snabba idéer, kan inte komma med bättre nu, bara försöker att förstå gassystemet. Men ju mera vi har exemplar här, desto bättre är chansen att vi kan slutligen förstå gassystem komplett.

*Drömmen* Om man hade en "on-line" gas-insug tryckskilnad mätaren, man kunde se om motorn har rätt gastrycket i alla förhållander. Men det är inte lätt heller skyddat att leda gasen till kupéen med vanliga mätarna. Kanske man kan hitta en elektrisk tryckmätare/sändare, och då leda bara elkablar till kupéen.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 1997-200 var sitter gas filtret?

Post by Fred »

Hewey wrote:*Drömmen* Om man hade en "on-line" gas-insug tryckskilnad mätaren, man kunde se om motorn har rätt gastrycket i alla förhållander. Men det är inte lätt heller skyddat att leda gasen till kupéen med vanliga mätarna. Kanske man kan hitta en elektrisk tryckmätare/sändare, och då leda bara elkablar till kupéen.
Om inte annat skulle det vara ganska coolt! :D Lite som att ha en turbotrycksmätare fast för gasen istället...skulle säkert reta någon bilpimpare med en massa mätare och annat lull-lull! :lol:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 1997-200 var sitter gas filtret?

Post by Hewey »

Javisst skulle det vara snyggt, men också seriös. Hur kan man veta om gastryckregulatorn fungerar bra i alla förhållander, om man bara mätar gastrycket på tomgång i varje 2000 mil i service?

EDIT: Är det inte så att det finns en sådan gastryckmätaren/sändaren i P2-bilar i gastryckregulatorn? MAP-mätaren/sändaren ju finns redan i gamla bilar. Om man har lycka, man kan läsa båda sändaren från OBD-system i nyare bilar. I gamla bilar man kan kanske läsa MAP sändaren med någon annan apparat, som också kan läsa en efterinstallerad gastryckmätare/sändare.
Last edited by Hewey on 2010-05-08, 10:29, edited 2 times in total.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: V70 1997-200 var sitter gas filtret?

Post by Fred »

Helt rätt Hewey! Just det faktum att det skulle vara en mätare som har en verklig funktion är det som skulle reta bilpimparen! ;)

Skämt åsido, du har verkligen en poäng i det du skriver. Detta gäller ju även problematiken med felsökning av läckande regulator. Kunden tar in bilen till verkstan och säger att den är segstartad när den är kall och att den dör ibland när man kör på gas. OK, säger meken, vi kollar gastrycket. Motorn är varm när trycket kollas och allt ser bra ut. Meken säger att det inte är något fel på bilen.

Nu skulle väl inte en gastrycksmätare i kupén avhjälpa ovanstående exempel...men jag ville bara belysa ytterligare en brist i att bara mäta gastrycket under så kontrollerade former som de gör på verkstan.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: V70 1997-200 var sitter gas filtret?

Post by Hewey »

Men är vi inte alla också någon typ av bilpimparna? Kanske bara lite mera seriösa än andra... Om jag på någon dag kan bygga en sådan on-line tryckskilnad mätning system, jag lovar att köpa en Wunderbaum till backspegeln, åtminstone för en liten tid... :mrgreen:

Tack vare till dina utmärkt bubbeltesten, vi behöver ingen hjälp för att veta om våra gastryckregulatorer läcker eller inte. 8)
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply