Hybricon konverterar Toyota Prius till en laddhybrid.
– Prius har ett perfekt hybridsystem - för konvertering, säger Boh Westerlund som började bygga elbilar redan på 1970-talet.
Hybricons bil har fått ett extra batteri som tillsammans med reglerutrustning väger 100 kg och ryms i reservhjulsbaljan.
Det nya batteriet kan laddas i ett vanligt vägguttag, är säkringen 16 ampère tar det en timme att ladda 45 procent. Efter fyra timmar har man 90 procent och efter sex är det fulladdat. Men elen i väggen utnyttjas också för att värma batterierna (även Prius originalbatteri!) till runt 20 grader och bensinmotorn till 70 grader, för att få ut hela effekten ur batterierna direkt vid start och för att undvika att bensinmotorn startar kall.
Pris: 100 000 –150 000 kronor plus moms för konverteringen.
Batterier: Níckel metall-hydrid.
Räckvidd på el: 30 km med 6 kWh batteri.
Laddtid: 45 procent på en timme, fullt på sex timmar.
Elkostnad: 2 kr/mil.
Klart intressant. Laddhybrider är ett väldigt intressant koncept kortsiktigt - kör jobbpendlingen på el men ha resurser för långresor utan att behöva en till bil. En biogasladdhybrid hade ju varit perfa.
Men just den här konversionen... Tja... Om vi antar att en Prius normalt kostar 10 kr / mil i bränsle, för enkelhetens skull, och att en privatperson köper den här koversionen för 100 000 kr plus moms (utöver priset för den redan ruskigt dyra Priusen)... Då måste man köra över 15000 mil på laddad energi innan man fått tillbaks den investeringen. Med tre mils räckvidd och sex timmars laddning däremellan skulle det ta strax över tre och ett halvt år år om man inte gjorde nåt annat än att köra och ladda.
Sen är det väl också så att Priusen ogärna går på ren eldrift över mycket mer än krypfart? Jag har inte kört just den, så rätta mig om jag har fel här.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Sen är det väl också så att Priusen ogärna går på ren eldrift över mycket mer krypfart? Jag har inte kört just den, så rätta mig om jag har fel här.
Man får väl anta att en av uppgifterna för Hybricons reglersystem är att fixa till just det.
Kika gärna i artikeln som jag länkade till i första inlägget. Där står bl.a:
Det är ett par minusgrader och snö i luften när vi kör iväg från flygplatsen i Umeå. Jag gasar fullt och bilen kör på elmotorn ända upp till 50 km/tim då bensinmotorn går igång nästan omärkligt. Men så fort jag släpper lite på gasen stannar bensinmotorn och jag kör vidare i 90 km/tim på el med bensinmotorn bortkopplad.
...
En omkörning, bensinmotorn startar igen för att ge extra fart, men sen slår den av lika diskret igen.
Det ger kanske en uppfattning om hur bilen fungerar.
Artikeln i NyTeknik verkar handla om en annan konvertering än den som mitt första inlägg handlade om (som görs av Hybricon).
Det är Gatubolaget och utvecklingsprojektet Test Site Sweden som beställt ombyggnaden från hybrid till laddhybrid. Själva konverteringen utförs av det amerikanska bolaget A123 Systems.
Pka wrote:
Artikeln i NyTeknik verkar handla om en annan konvertering än den som mitt första inlägg handlade om (som görs av Hybricon).
Här är Hybricons hemsida: http://www.hybricon.se/
Ytterligare en relevant sida: http://www.laddhybrider.nu/
Yes, men jag antar att det fungerar på snarlikt sätt.