Diesel blir billigt, vad göra?

Allt om som har med gas att göra.
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by matsuda »

För dig som bara hoppar in utan läsa historiken kan jag väl citera vad det gällde: "Själv trodde jag inte att jag skulle överväga en dieselbil - men nu gör jag det! Gas är det miljömässigt bästa bränslet, helt klart, och en av anledningarna till att jag bytte till gasbil för några år sedan var att det även var billigare än bensin. Tills nyligen såg jag inte diesel som något alternativ på grund av den höga fordonsskatten - som gjorde att det krävdes ganska långa körsträckor per år för att det skulle löna sig. Men nu är ju miljöklassade dieselbilar skattebefriade i fem år, plus att de är så snåla att bränslekostnaden blir väldigt låg (och fordonsskatten efter fem år måttlig). Den bil jag siktar in mig på nu är Volvo V50 DrivE. Jag kommer att fortsätta att argumentera för gas och gasbilar, men just nu ser det inte ut att löna sig tillräckligt :("

Så av texten framgår att ägaren för några år sedan köpt en gasbil. Så en av anledningarna till att byta var att de är skattebefriade i fem år, så är det knappast så att ägaren hade tänkt byta till en begagnat bil med säg bara 1-2 år skattebefrielse. Snarare handlar det om en ny bil. Vidare: "Volvo gick i samband med introduktionen av DRIVe-versionerna på C30, S40 och V50 under hösten 2008 ut och lovade att man under 2009 som modellår 2010 skall lansera DRIVe-versioner på XC60 och V70.[1]", enligt wikipedia. Så bilen ägaren siktar på är alltså max 2 år gammal. Så om jag kommer med dumma antaganden, kommer du istället med ännu dummare hävdanden. En taskig attityd är det minsta dieselbilsägare förtjänar. Kanske en daglig dos gasformig salpetersyra kombinerat med små fina nanopartiklar som river upp såren lite extra vore något?
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by Johan »

matsuda wrote: En taskig attityd är det minsta dieselbilsägare förtjänar. Kanske en daglig dos gasformig salpetersyra kombinerat med små fina nanopartiklar som river upp såren lite extra vore något?
Alla:
Låt inte den här diskussionen spåra ut nu, jag vill inte ha den här dåliga tonen på forumet. Var gärna mycket kritisk mot diesel (jag avskyr själv det bränslet) men diskutera i god ton med varandra.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by matsuda »

Jo visst, vi får väl helt enkelt hoppas att de själva drabbas med astma så att de tänker om. Då kanske de besparade pengarna kommer till nytta... eller?
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by Danni »

Åh, salpetersyra och astma, fan vad najs! I gengäld vill jag önska min herre en glad midsommar och kanske lite cancer.

Jag förstår fortfarande inte vad du svamlar om. Du hoppade hetsigt in med ett påstående som verkade antyda att det är omöjligt att spara pengar på ett bilbyte. Allt jag ville ha sagt är att det i allra högsta grad är möjligt. Tänk dessutom på att många nya bilar (som t.ex. min) är leasade - i det fallet märker du ju verkligen direkt på månadskostnaden om du byter till en billigare bil. Dessutom är det ju ofta inte så att man jämför sin nuvarande bil med den potentiella nya bilen utan att man jämför ny bil A med ny bil B.

Allt det här är viktigt att ha i åtanke om man ska lobba för miljöbilar, för de allra flesta styrs ganska hårt av ekonomin. Jag hade inte kört gasbil nu om det inte var för den ekonomiska faktorn. Klart man kan tracka mig för att jag är en egoistisk bov utan samvete, men faktum är att jag i högsta grad representerar "verklighetens folk" i frågan. Vill man åstadkomma förändringar så är det effektivaste sättet via folks plånböcker.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by David »

matsuda wrote:Jo visst, vi får väl helt enkelt hoppas att de själva drabbas med astma så att de tänker om. Då kanske de besparade pengarna kommer till nytta... eller?
Det där var väl ändå inte ett konstruktigt bidrag till någon debatt? Som om alla ens skulle kunna ha gasbil idag? Och att endast dem som kör bilarna skulle drabbas av astma? Är det känsliga att någon som har haft en gasbil inte förstår hur förträffligt det är med gasdrift? Ungefär som att avhoppare från sekter ses med sämre ögon av sektmedlemmarna än vanliga personer? Tänk den förbjudna tanken att det kanske finns folk med erfarenhet av gasbilar som ändå inte tycker att det är det bästa som hänt världen.

Personligen tycker jag (som kört gasbil sedan i augusti men som tröttnat och beställt en ny dieselbil som levereras i juni), att gasbilar i nuläget inte passar alla. Jag kör i Stockholm och har bestämt mig för att enbart köra på gas så länge som jag har Passaten. Har kört slut på gastanken två gånger och tvingats köra några mil i onödan på bensin, men det är också allt på 1300 mil. Å andra sidan slösar jag nog i snitt en kvart i veckan på att jag tankar gas på grund av jakt på mackar som faktiskt har gas, köer, långsam tankning mm. Jämfört med min blivande dieselbil måste jag idag tanka tre gånger så ofta och på ett mycket begränsat urval av mackar.

Åkte och fiskade i fredags morse med en vän. Åkte från Sollentuna till Stockholms södra skärgård med bilen på släp. Försökte tanka kvällen före i Kista, men där var gasen slut. Tänkte tanka på morgonen på Haga Norra, men där var det lång kö. Åkte vidare till Skärholmen. På ena sidan två taxibilar i kö, på andra en nyanländ sopbil. Tjugofem (25!) minuter senare åkte jag därifrån med en ungefär 80% full gastank. Min vän frågade först om detta var normalt, och när jag svarade ja, så sade han "Det verkar vara väldigt opraktiskt att ha gasbil.". Min vän har examen från kemiteknik på KTH och jobbar med miljöfrågor på ett större teknikkonsultbolag. Hans tidigare erfarenhet var av en Opel Zafira med gasdrift, som han åkt med till Gävle. Sade att gasen tog slut strax norr om Uppsala och sen var det till att åka på bensin ToR, och med 12 mils tank blev det många tankstopp...

Nästa gång du tankar gas, passa på att prata med taxichaufförerna om hur roligt de tycker det är att ha gasbilar. De måste ofta tanka varje dag och slösar bort tid de skulle kunna dra in pengar att betala sin lön med på att stå i kö till gaspumparna. En av de anställda på macken i Kista har flera gånger sagt till mig att han tycker det vore bättre att de inte hade gas alls än att bara ha gas ibland. Han sade att många kommer dit för att tanka gas och blir förbannade för att gasen är slut, igen.

Jag är inte helt främmande för att någon gång i framtiden köra på gas igen, men då ska det a) vara billigare att äga än motsvarande bensin- eller dieseldrivna bil, och jag ser bara att det blir det genom antingen en statlig prisreglering på bränslekostnaden (osannolikt efter murens fall, även om nästa regering delvis består av kommunister) eller ett kraftigt reducerat förmånsvärde som idag, även om detta inte kommer privatbilisten till del; b) måste vara smidigare att tanka än idag. Pumparna ska ge full tank och antalet mackar som tillhandahåller gas måste kraftigt expanderas. Dessutom bör bilarna gå längre på enbart gas än idag.

Det kräver en hel del miljöentusiasm över dagens gasbilsförare i Stockholm. Bara att hålla reda på vilka mackar som har gaspumpar är jobbigt nog. Att dessutom vara uppdaterad på vilka som faktiskt har gas den dagen man behöver tanka, vilket i snitt är minst dubbelt så ofta som för en dieseldriven bil, är nog mer än gemene man orkar och vill.

Personligen hoppas jag att elbilar får bättre genomslag, då kan man använda gasen till att driva sopbilar och att elda i fjärrvärmeverk. Det kanske är bäst på längre sikt. Å andra sidan är jag glad för att det finns olika typer av drivmedel till bilar.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by matsuda »

Gas, etanol och bensin är alla bättre för luften. Eftersom miljödebatten handlar om att räkna CO2/km (enbart från avgasröret), tar man inte hänsyn till luftens kvalité över huvud taget. Ökad cancer, astma och växtproblem är väl att vänta sig.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Diesel blir billigt, vad göra?

Post by torkel »

Vill också komma med mina fem öre:

Hade jag bott i Stockholm hade jag inte köpt en gasbil som läget ser ut idag.

Här i väster är det ingen tvekan att även min nästa bil kommer att gå på gas. Om de nu inte kommer på någon ännu bättre under de tre år jag har kvar med bilen. Men jag vill definitivt att min nästa bil ska ha lika bra räckvidd som den jag har. Det måste vara enkelt att tanka och det får inte bli för ofta.

Och snälla: Kan vi lägga av med den taskiga attityden nu?
Post Reply