matsuda wrote:Jo visst, vi får väl helt enkelt hoppas att de själva drabbas med astma så att de tänker om. Då kanske de besparade pengarna kommer till nytta... eller?
Det där var väl ändå inte ett konstruktigt bidrag till någon debatt? Som om alla ens skulle kunna ha gasbil idag? Och att endast dem som kör bilarna skulle drabbas av astma? Är det känsliga att någon som har haft en gasbil inte förstår hur förträffligt det är med gasdrift? Ungefär som att avhoppare från sekter ses med sämre ögon av sektmedlemmarna än vanliga personer? Tänk den förbjudna tanken att det kanske finns folk med erfarenhet av gasbilar som ändå inte tycker att det är det bästa som hänt världen.
Personligen tycker jag (som kört gasbil sedan i augusti men som tröttnat och beställt en ny dieselbil som levereras i juni), att gasbilar i nuläget inte passar alla. Jag kör i Stockholm och har bestämt mig för att enbart köra på gas så länge som jag har Passaten. Har kört slut på gastanken två gånger och tvingats köra några mil i onödan på bensin, men det är också allt på 1300 mil. Å andra sidan slösar jag nog i snitt en kvart i veckan på att jag tankar gas på grund av jakt på mackar som faktiskt har gas, köer, långsam tankning mm. Jämfört med min blivande dieselbil måste jag idag tanka tre gånger så ofta och på ett mycket begränsat urval av mackar.
Åkte och fiskade i fredags morse med en vän. Åkte från Sollentuna till Stockholms södra skärgård med bilen på släp. Försökte tanka kvällen före i Kista, men där var gasen slut. Tänkte tanka på morgonen på Haga Norra, men där var det lång kö. Åkte vidare till Skärholmen. På ena sidan två taxibilar i kö, på andra en nyanländ sopbil. Tjugofem (25!) minuter senare åkte jag därifrån med en ungefär 80% full gastank. Min vän frågade först om detta var normalt, och när jag svarade ja, så sade han "Det verkar vara väldigt opraktiskt att ha gasbil.". Min vän har examen från kemiteknik på KTH och jobbar med miljöfrågor på ett större teknikkonsultbolag. Hans tidigare erfarenhet var av en Opel Zafira med gasdrift, som han åkt med till Gävle. Sade att gasen tog slut strax norr om Uppsala och sen var det till att åka på bensin ToR, och med 12 mils tank blev det många tankstopp...
Nästa gång du tankar gas, passa på att prata med taxichaufförerna om hur roligt de tycker det är att ha gasbilar. De måste ofta tanka varje dag och slösar bort tid de skulle kunna dra in pengar att betala sin lön med på att stå i kö till gaspumparna. En av de anställda på macken i Kista har flera gånger sagt till mig att han tycker det vore bättre att de inte hade gas alls än att bara ha gas ibland. Han sade att många kommer dit för att tanka gas och blir förbannade för att gasen är slut, igen.
Jag är inte helt främmande för att någon gång i framtiden köra på gas igen, men då ska det a) vara billigare att äga än motsvarande bensin- eller dieseldrivna bil, och jag ser bara att det blir det genom antingen en statlig prisreglering på bränslekostnaden (osannolikt efter murens fall, även om nästa regering delvis består av kommunister) eller ett kraftigt reducerat förmånsvärde som idag, även om detta inte kommer privatbilisten till del; b) måste vara smidigare att tanka än idag. Pumparna ska ge full tank och antalet mackar som tillhandahåller gas måste kraftigt expanderas. Dessutom bör bilarna gå längre på enbart gas än idag.
Det kräver en hel del miljöentusiasm över dagens gasbilsförare i Stockholm. Bara att hålla reda på vilka mackar som har gaspumpar är jobbigt nog. Att dessutom vara uppdaterad på vilka som faktiskt har gas den dagen man behöver tanka, vilket i snitt är minst dubbelt så ofta som för en dieseldriven bil, är nog mer än gemene man orkar och vill.
Personligen hoppas jag att elbilar får bättre genomslag, då kan man använda gasen till att driva sopbilar och att elda i fjärrvärmeverk. Det kanske är bäst på längre sikt. Å andra sidan är jag glad för att det finns olika typer av drivmedel till bilar.