Nyinköpt V70 -06 bi-fuel

Post Reply
HermanHB
Posts: 3
Joined: 2010-03-02, 21:31

Nyinköpt V70 -06 bi-fuel

Post by HermanHB »

Hej

Jag har nyligen skaffat en bi-fuel som rullat 10000mil, har ingen erfarenhet av volvo innan, började därför skumma lite här på forumet.

Har upplevt som så många tidigare att bilen kan vara svårstartad när den stått ett tag, gjorde därför det väl beprövade bubbeltestet och kom fram till att gasregulatorn antagligen läcker.
Har inte upplevt några andra konstigheter utan tvärt om tycker den går bra och drar inte överdrivet med gas i jämförelse med andra inlägg, men som sagt har jag dålig erfarenhet av V70 sedan innan.

Har tidigare haft saab och haft otur med diverse större reperationer på rad, bla turbo haveri. Känns därför lite olustigt att behöva lägga ut en massa pengar på bilen direkt, köpte den ny bes och med fräscha däck med en blåögd tanke att jag skulle få några problemfria mil innan det var dags igen.

Har efter att studerat diverse inlägg några frågor jag hoppas få svar på:

Vad händer om bilen har gått med def gasregulator, kan något annat blivit skadat, kan man fortsätta köra till problemet blir för irreterande?
Finns det fler sura äpplen man bör kolla upp samtidigt?
Det har talats om att byta membranen i regulatorn går detta att göra jag har fått uppfattningen om att man måste byta allt till en kost av ca 10000:-?
Är det någon som vet förutom Bilia någon bra billig mek som klarar bi-fuel i malmö med omnejd?
NGK-tändstiften är det något speciellt med att byta på bi-fuel, känns som alla lämnar in för att byta, det är ju vanligvis ett enkelt ingrepp?

Mvh
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Nyinköpt V70 -06 bi-fuel

Post by Hewey »

Hej och välkommen,

Om din regulator läckar bara lite, är det kanske inte en stor problem. Viktigaste är att den justerar gastrycket till rätt nivå när du kör med gas. En gastrycksmätning med en duktigt verkstad skulle vara en bra ide, om du har inte en tryckmätare. Jag kan skriva mera om tryckmätning om det behövs.

Hur mycket läckar det, har du stora bubblar och hur snabbt kommer bubblar?

Om du vill ha allt i säkerhet, nya bra tändstift tex. varje 4000 mil är en bra ide. Om du kör med vanliga tändstift, kanske även varje 2000 mil. Dom är inte hård att växla, kolla operationen från en Haynes-manual. Växla dom endast när motoren är kall.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
HermanHB
Posts: 3
Joined: 2010-03-02, 21:31

Re: Nyinköpt V70 -06 bi-fuel

Post by HermanHB »

Hej Hewey

tack för svaret det kommer stora bubblor ganska långsamt från regulatorn, kanske 1/sekund.

Bilen skall in på felsök och byte av gasfilter på bilia. Om regulatorn är sönder skall jag enligt min uppfattning få den bytt för säljarens räkning med tanke på att bilen endast gått ca 100mil sedan jag köpt den.

Gasfilterna var inte bytta som normal service anger, kollade med teknisk service i Göteborg där den varit servad, dåligt att de inte följer anvisningar när de skall ha kompetens för det.

Får se vad felsök visar har sagt till dem att kolla regulator extra noga vill ha detta avklarat om säljaren skall stå för fiolerna.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Nyinköpt V70 -06 bi-fuel

Post by Hewey »

Hej igen HermanHB,

Okej, läckan är inte så stor, tex. jag hade flera stora bubblar i sekund. Och naturligtvis bilen startade dåligt redan efter en kort stillstående. Men läckan i din bil ska öka med tiden och det ska bli hårdare och hårdare att starta, så det är klok att byta regulatorn i bra tid. Om säljaren säger till dig att regulatorn är ett slitagedel (som den är) och vill inte byta det frivillig, han skulle ha informerad dig innan du köpte bilen att regulatorn har bara lite livstid kvar och den är redan så trasig att den gör bilen starta dåligt.

Det är en faktum att en gummimembran vill bli hårdare med tiden och den vill ha småa brist under gastrycket. Kanske kompressoroljan som kommer med gasen kan påverka hur snabbt membranen ger upp, men jag tror att där bara finns inte en annan material än gummi som fungerar lika bra som en membran.

Jag vet inte om den där nya regulator, om det går att byta membran. Om någon har en sådan regulator som är sönder, jag skulle gärna köpa den med lite pengar. Jag skulle då försöka att reparera en sådan. Om det lyckas, jag ska skriva om operation med bild så alla kan fixa sina regulator.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
HermanHB
Posts: 3
Joined: 2010-03-02, 21:31

Re: Nyinköpt V70 -06 bi-fuel

Post by HermanHB »

Lämnade in bilen till bilia för felsök.
De konstaterade att gasregulatorn läkte och att den borde bytas.
Skall hämta den idag med ny regulator, kalaset kostade 12000:-. Som tur är tog försäljaren KVD-bilauktioner hela kostnaden utan att bråka, så all heder till dem för det.
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Nyinköpt V70 -06 bi-fuel

Post by Jimmy »

Skönt att de tog kostnaden!
Regulatorbyten verkar vara något alla ska igenom förr eller senare.
Ni som har lite nyare bilar, kom ihåg att kolla maskinskadeförsäkringen. Jag har precis bytt regulator på min -04 med 9400mil, vilket gick på försäkringen. 3500kr i självrisk kändes billigt när man vet vad den kostar...
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Post Reply