Fick igår ett brev från Transportstyrelsen där de vill ha omkring 480:- i vägskatt, 50:- var påställningsavgift, resterande belopp är väl återstoden av skatteåret på bilen? Jag tyckte beloppet var lite högt, mitt regnr slutar på en 0:a vilket borde betyda att skatten ska vara betald i mars eller har jag fel?
Sen läser jag på Transportstyerelsens hemsida om olika skattesatser. Bilar tillverkade frånter 2006 omfattas av koldioxidbeskattning vilket alltså min bil faller under.
Sedan läser jag på nyhetssidor om att skatten på miljöbilar slopas från och med 2010 och även gäller retroaktivt. Men det är om jag förstår det rätt för att ersätta den borttagna miljöbilspremien och gäller bara för bilar sålda efter 1 juli 2009.Personbilar som är av fordonsår 2006 eller senare samt personbilar som uppfyller kraven för miljöklass 2005, miljöklass el och miljöklass hybrid, beskattas utifrån hur mycket koldioxid (CO2) de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning.
Min förra V70 (2004) kostade mig om jag minns rätt 1006:- om året i vägskatt. Är det annorlunda nu när man har en bil som är tillverkad 2006 och om jag tolkat informationen rätt så är det 5:- dyrare att släppa ut CO2 idag än 2009.
Ni som har V70 -06 och framåt, vad betalar ni?
Pappa har till råga på allt fått tillbaka 2500:- i vägskatt från Transportstyrelsen för sin 19 år gamla 960 med automat och rak 6-cylindring motor i. En CO2-maskin väl i klass med min XC90 jag hade tidigare. Han är inte hemma just nu, så har inte kunnat fråga honom om denna återbetalning.