Såna är vi...

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
User avatar
kjelle
Posts: 65
Joined: 2008-08-22, 09:12
Location: Skellefteå

Såna är vi...

Post by kjelle »

Ny forskarrapport: http://www.aftonbladet.se/bil/article6820786.ab
Folk som väljer miljövänliga bilar är inte nödvändigtvis goda människor. I stället är de i större grad än andra elaka, lögnaktiga och skurkaktiga, visar en kanadensisk undersökning.
och Collin hakar på: http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article6821304.ab
Miljöprofil är som avlatsbrev - betalar man är man förlåten
V70 Bi-Fuel -04
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Såna är vi...

Post by Fred »

Som vanligt är media bara ute efter sensationer...ingenstans framgår hur urvalet av testpersoner gick till, det nämns ett par saker som dessa skulle ta ställning till men inte hur många olika frågor eller vilken typ av frågor de ställt. Vilka är Nina Mazar och Chen-Bo Zhong? Har de någon egen dold agenda?

Colins kommentarer i sin artikel stämmer kanske till viss del men de är väldigt onyanserade och dömer ut alla oss som valt miljöbil.

Är det någon på det här forumet som känner igen sig? Frågan är givetvis retorisk, eftersom jag har svårt att tro att någon som mot förmodan känner igen sig skulle erkänna det, men för egen del kan jag säga att jag i så fall inte är en "typisk" grön bilist. För mig har det nästan blivit ett kall att upplysa om biogasens fördelar till alla som är intresserade. Jag talar inte om för folk att de gör fel som inte kör på biogas utan jag berättar om de fakta jag samlat på mig i ämnet. Om jag fuskar i TV-spel erkänner jag det gärna och jag skulle aldrig stjäla från en arbetsgivare.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Såna är vi...

Post by Danni »

Jag tror faktiskt det ligger en del i det här ändå, särskilt om man ser till USA. En uppfattning jag fått via diverse media är att många människor därborta blir i det närmaste högfärdiga över sitt val av miljöbil, och predikar för andra inte nödvändigtvis hur bra bilen är för miljön, utan hur bra människor de är som valt just en så bra bil. Man kan få uppfattningen att de tror att ju fler mil de kör i sin Prius, desto bättre blir världen. Nu är det förstås bara en bild jag fått genom media och jag kan inte säga att jag uppfattat verkligheten på det sättet, framförallt inte härhemma i Svedala.

South Park gjorde ett mycket underhållande avsnitt om just detta, avsnitt 2 av säsong 10, kallat "Smug Alert!". Finns för gratis och 100% legal beskådning här: http://www.southparkstudios.se/episodes/1002/
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Såna är vi...

Post by Fred »

Det är ju precis det det handlar om: det vi får serverat via media speglar sällan verkligheten. Hur många av de miljöbilsägare i USA som verkligen genuint tänker på miljön hamnar i media med braskande rubriker? Samma gäller nog i de flesta länder.

Ingen vill läsa om såna som vi, som verkligen kör våra bilar på det miljövänligaste bränslet, även om det är dyrare än de fossila. Nej, det är mer kittlande att läsa om, och därför också skriva om, när vi "miljötomtar" går på nitar så som gasbristen i Stockholm. Då kan folk som antagligen har en liten tagg av dåligt samvete känna att de ändå gjorde rätt när de valde den där SUV:en med V8-motor..."Gasbil kan man ju inte ha. Det är svårt att tanka, det är ändå naturgas som är miljöfarligt som dessutom kan explodera när man tankar...". Känns det igen? Media skapar opinionen och, som det verkar, så gillar inte media miljöbilar...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Såna är vi...

Post by avozetta »

... men vilka är det som själ fordonsgas? På Shell i Kista norr om Stockholm måste man lämna sitt körkort innan tankning.
Det kanske ligger något i artiklarna ändå :wink:
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Såna är vi...

Post by Fred »

Jag tror att det finns tjuvar i alla grupper av människor. Att Shell i Kista valt den amerikanska lösningen även för gasen beror nog på att de vill köra samma system överlag.

På tappen vid Frihamns-porten i Stockholm får man välja summa som ska reserveras på kontot innan man tankar, gäller oberoende av bränsle.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply