Avfall går förlorat

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Avfall går förlorat

Post by Pka »

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vikti ... 382323.svd
Matavfall är en viktig råvara i produktionen av biogas. Men i Stockholms län har bara åtta av de 26 kommunerna insamling av hushållens matavfall. Och nästan inget används till biogas, visar SvD:s kartläggning.
Något måste göras!
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Avfall går förlorat

Post by osh »

Köp en avfallskvarn?
Eller kanske bara börja med att spola ned kaffesumpen i vasken?
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Avfall går förlorat

Post by cpalm »

På andra håll i forumet har det påpekats att detta en dålig lösning eftersom 1) en del rötning sker på vägen till reningsverket vilket ger ett metanläckage, och 2) man går miste om näringsinnehållet eftersom det är förbjudet att använda avfallet som gödning då det blandats med toalettavfall.

En rejäl spark i ändan på kommunen är mitt tips. Frågan om hanteringen av avfallsåtervinningen i stockholms kommun har ju varit ett stort skämt redan från början (hur många år har inte kommunpolitikerna lovat att lösa problemet med för få och för skräpiga återvinningsstationer t.ex.?). Stockholms kommun verkar ha bestämt sig för att hanteringen bäst löses av fastighetsägarna själva, både praktiskt och ekonomiskt.
osh
Posts: 127
Joined: 2008-05-03, 00:49

Re: Avfall går förlorat

Post by osh »

Du har säkert rätt.
Men som en generell regel så måste jag ändå påpeka att det bästa inte får bli det godas fiende.
Kanske är det bättre att transportera avfall till speciell rötningsanläggning av just de skäl som du nämner, men om det nu inte sker idag, eller imorgon, eller ens om 5 år, skall vi då vänta tills något händer, eller börja med att göra något som kan vara bra nog?
Lite som jag känner när jag tankar naturgas, det är inte det bästa, men det är bättre än bensin/diesel.
cpalm
Posts: 69
Joined: 2009-09-11, 22:01

Re: Avfall går förlorat

Post by cpalm »

Visst är det så.
Jag var inne på att installera en själv, men ändrade mig när jag läste om dessa negativa aspekter med avfallskvarnar, trots (eller kanske på grund av?) att jag inte sett någon kvantifiering av de negativa effekterna. Det är ju en ganska saftig investering - själva kvarnen går på ca. 5000:-, installation och material runt omkring kanske ytterligare 2000:-. Då känns det ju viktigt att det verkligen ger en nettonytta och inte skapar nya problem någon annanstans.
Post Reply