Bilen vägrar gå på gas, ventilerna på tankarna öppnar ej

Post Reply
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Bilen vägrar gå på gas, ventilerna på tankarna öppnar ej

Post by taz »

Hej! (Gäller VW Passat)

Hittade ingen tråd om det så jag tänkte att jag skapar en ny.. Det är säkert fler som kommer stöta på samma problem som mig.

För några veckorsedan efter jag tankat gas och kört iväg så gick bilen som vanligt över på gas efter en liten stund. Bara det att denna gången sjönk gasmätaren från full ner till noll på kanske 10-15 sekunder. Efter den var nere på noll gick bilen över till bensindrift.. Jag stannade bilen en stund senare och "startade om den" :) Fortfarande ingen gas på mätaren trots att tanken var full.

Jag lämnade in bilen på VW, de hade tydligen haft en till VW Passat ägare med samma problem så de visste vad de gällde. Det är tydligen något tillverkningsfel på gasventilerna som sitter vid tankarna som skall öppna när man har startat bilen. De gör att en säkring kan gå, vilket hade hänt i mitt fall och då öppnar dem inte längre... De bytte säkringen som en temporärlösning medans de beställde nya gasventiler från tyskland. Fick en tid för byte av dessa (självklart på garanti) kanske 4 veckor fram i tiden.

Bilen fungerade bra efter de bytte säkringen, jag tog mig från Göteborg till Malmö och stannade där en vecka och sen åkte tillbaka igen.. Men nu för 2 dagar sedan (säkringen höll i ca 2 veckor) gick säkringen igen och jag kan nu bara köra på bensin :( ... Letade efter säkringen i inst.boken men jag är inte säker på att den sitter så lättillgänglig....

Är det nån mer än mig som haft detta problemet?
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Bilen vägrar gå på gas, ventilerna på tankarna öppnar ej

Post by Danni »

Yep, jag har haft exakt samma problem. Har hänt mig kanske 10 gånger totalt. De gånger det har hänt så har det varit flera gånger på samma dag, men sen har problemet försvunnit igen.

För mig har det oftast hjälpt att stänga av bilen och sätta på den igen.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Bilen vägrar gå på gas, ventilerna på tankarna öppnar ej

Post by taz »

Danni wrote:Yep, jag har haft exakt samma problem. Har hänt mig kanske 10 gånger totalt. De gånger det har hänt så har det varit flera gånger på samma dag, men sen har problemet försvunnit igen.

För mig har det oftast hjälpt att stänga av bilen och sätta på den igen.
Ok, se till att lämna in bilen så att de åtgärdar problemet åt dig. Det går ju på garantin.. Så slipper du problemet i framtiden.. Beror på felaktiga gasavstängningsventiler... Nu fungerar min bil perfekt efter inlämningen..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Bilen vägrar gå på gas, ventilerna på tankarna öppnar ej

Post by Danni »

taz wrote:Ok, se till att lämna in bilen så att de åtgärdar problemet åt dig. Det går ju på garantin.. Så slipper du problemet i framtiden.. Beror på felaktiga gasavstängningsventiler... Nu fungerar min bil perfekt efter inlämningen..
Tack för tipset. Det har inte hänt på ganska många månader nu, så jag bryr mig inte nämnvärt, men jag ska försöka komma ihåg att nämna det till nästa service så kan de säkert passa på då. Det är för mycket besvär att lämna in bilen annars, särskilt som jag som företagskund inte får fri lånebil.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Bilen vägrar gå på gas, ventilerna på tankarna öppnar ej

Post by torkel »

Danni wrote:särskilt som jag som företagskund inte får fri lånebil.
Byt verkstad till Mechanum så är det problemet löst. Jag tycker de är grymma.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Bilen vägrar gå på gas, ventilerna på tankarna öppnar ej

Post by Danni »

torkel wrote:Byt verkstad till Mechanum så är det problemet löst. Jag tycker de är grymma.
Hmm... Får ta och överväga det. Volkswagen ligger fruktansvärt bra till ett stenkast hemifrån :) Men mina erfarenheter därifrån är blandade. Säljaren är grym, har bra kontakt med honom (mailar fortfarande ibland om lite nya modeller och vad som händer inom VW, och pratar när vi springer på varandra). Verkstaden har funkat okey. Och däckverkstaden har den sämsta service jag varit med om i hela mitt liv - vedervärdigt dåliga.

Att behöva hyra bil är inget jättebekymmer förstås. Dels går det ju på skatte- och momsfria företagspengar, dels får jag rabatt hos Europcar i samband med service, och det är kul att prova lite andra bilar, typ A4 eller A6.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Axel
Posts: 11
Joined: 2009-11-14, 09:32
Location: Stockholm

Re: Bilen vägrar gå på gas, ventilerna på tankarna öppnar ej

Post by Axel »

Parkerade med 39 mil kvar i gastankarna. På morgonen gick den en kort stund på gas, men sedan på bensin.
Gasmätaren visar noll!? Har gasen läckt ut under natten eller kan det vara problem med säkringen till gasventilerna?

Någon som har erfarenhet av detta?
VW Passat TSI Ecofuel Variant 2010 Image
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Bilen vägrar gå på gas, ventilerna på tankarna öppnar ej

Post by Stålis »

Axel wrote:Parkerade med 39 mil kvar i gastankarna. På morgonen gick den en kort stund på gas, men sedan på bensin.
Gasmätaren visar noll!? Har gasen läckt ut under natten eller kan det vara problem med säkringen till gasventilerna?

Någon som har erfarenhet av detta?
Jag har hört talas om en Passat som läckte gas. Åtminstone var det vad ägaren trodde. Verkstaden löste problemet men jag känner inte till fler detaljer.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Axel
Posts: 11
Joined: 2009-11-14, 09:32
Location: Stockholm

Re: Bilen vägrar gå på gas, ventilerna på tankarna öppnar ej

Post by Axel »

Provade att topfylla med 5 Nm2. Gastank visar fullt och fungerar med gasdrift igen!?

Har bokat verkstadsbesök, byte av gasventiler.
VW Passat TSI Ecofuel Variant 2010 Image
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Bilen vägrar gå på gas, ventilerna på tankarna öppnar ej

Post by Danni »

torkel wrote:
Danni wrote:särskilt som jag som företagskund inte får fri lånebil.
Byt verkstad till Mechanum så är det problemet löst. Jag tycker de är grymma.
Vad lustigt att läsa det här igen. Jag hade helt glömt att du skrev det här, men fick ändå av någon anledning för mig att prova Mechanum nu, för en intervallservice, lite felsökning och garantiåtgärd. Jävlar vad missnöjd jag är. Läser man min servicebok verkar de ha utfört fel sorts service. De hävdar att de gjort rätt grejer men att det kallas lite olika i olika sammanhang. Jag fick inget serviceprotokoll varken när jag hämtade bilen eller med fakturan (WTF) så de skulle skicka ett, vilket inte kommit än. Så idag skulle de fixa ett väldigt tydligt missljud på garanti, och när jag kör hem bilen så hör jag klart och tydligt att ljudet fortfarande är där.

Vi får se om de lyckas styra upp den här situationen. Oavsett hur de agerar är det extremt osannolikt att jag kommer nyttja dem igen - jag kan inte med såhär mycket strul, har inte tid eller ork för det.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Bilen vägrar gå på gas, ventilerna på tankarna öppnar ej

Post by taz »

Danni wrote:
torkel wrote:
Danni wrote:särskilt som jag som företagskund inte får fri lånebil.
Byt verkstad till Mechanum så är det problemet löst. Jag tycker de är grymma.
Vad lustigt att läsa det här igen. Jag hade helt glömt att du skrev det här, men fick ändå av någon anledning för mig att prova Mechanum nu, för en intervallservice, lite felsökning och garantiåtgärd. Jävlar vad missnöjd jag är. Läser man min servicebok verkar de ha utfört fel sorts service. De hävdar att de gjort rätt grejer men att det kallas lite olika i olika sammanhang. Jag fick inget serviceprotokoll varken när jag hämtade bilen eller med fakturan (WTF) så de skulle skicka ett, vilket inte kommit än. Så idag skulle de fixa ett väldigt tydligt missljud på garanti, och när jag kör hem bilen så hör jag klart och tydligt att ljudet fortfarande är där.

Vi får se om de lyckas styra upp den här situationen. Oavsett hur de agerar är det extremt osannolikt att jag kommer nyttja dem igen - jag kan inte med såhär mycket strul, har inte tid eller ork för det.
Jag och min kollega har samma erfarenheter som dig.. Jag vet inte om det var gas teknikern jag fick prata med eller någon i kundtjänst.. Men han försökte lura på mig all möjlig skit om hur gassystemet fungerar.. Jag lämnade in bilen för den gick dåligt på gas och då upptäckte mechanum att så var inte fallet.. Den gick minsan dåligt på BENSIN tyckte dem.. Jag sa att det har den ALDRIG gjort.. Men joooo de gjorde den när de provkörde och den gick perfekt på gas då märkte det inget alls.... o så fick jag värsta lektionen i hur en gasbil funkade.. jag lyssnade roat.. sen förklarade jag för honom hur en gasbil fungerar i verkligheten.. HAHA.. Det slutade med att jag fick lämna in bilen på Volkswagen för att få gasregulatorn utbytt som var felet från början som jag också förklarade för dem (hade flera samtal med Volksvagens verkstadschef och gasmekanikern på VW under tiden bilen var på Mechanum)..... Mechanum ville byta spridare för bensindrift i motorn.... Det ville inte jag... Visst.. Den kanske går dåligt på bensin också.. men jag har ALDRIG märkt det... Däremot märkte jag dålig tomgång på gasdrift och att den slog över till bensindrift när jag körde, den dog även en gång vid ett rödljus då också på gasdrift... Jaja... :)

De sa att de hittade felkoder för drift med bensin... Men när jag hämtade ut bilen och fick protokollutdraget med felkoder så fanns där inga felkoder för motorn.... En felkod för rattlåset var det enda... Tror att de försökte blåsa mig och få lite garantipengar för reparation...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Axel
Posts: 11
Joined: 2009-11-14, 09:32
Location: Stockholm

Re: Bilen vägrar gå på gas, ventilerna på tankarna öppnar ej

Post by Axel »

Axel wrote:Provade att topfylla med 5 Nm2. Gastank visar fullt och fungerar med gasdrift igen!?

Har bokat verkstadsbesök, byte av gasventiler.

Då var det dags för verkstadsbesök igen, troligtvis byte av gasventiler. Full gastank tog slut efter 9 mil!?
Har ju rullat hela 1500 mil sedan förra verkstadsbesöket (1/2 år), ja förutom vanlig service samt byte av trasig lamdasond.

Är det fler som brukar tillbringa sin tid på verkstaden? (dom har ju i och för sig kaffe och är trevliga)
VW Passat TSI Ecofuel Variant 2010 Image
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: Bilen vägrar gå på gas, ventilerna på tankarna öppnar ej

Post by Husbonden »

Jag känner igen detta, mina ventiler fick bytas efter 5500 mil. Så vi är fler som fått dricka kaffe på VW
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
metanjalle
Posts: 2
Joined: 2012-05-29, 16:19

Re: Bilen vägrar gå på gas, ventilerna på tankarna öppnar ej

Post by metanjalle »

Välkommen till Passat Ecofuel klubben!!! Köpte en Passat Ecofuel 09 och fick byta till bättre gasventiler enligt Volkswagen efter 6000 mil, kostnad
11 000 kr. Tydligen är detta känt av Volkswagen verkstäderna. Svagt av Volkswagen att inte stå för kostnaden utan låter ägaren ta kostnaden på försäkringen. Gastankarna är monterade under bilen och tydligen är gasventilerna inte av den kvalitè att de håller på Passat modeller äldre än 2011.
hallon
Posts: 1
Joined: 2012-10-18, 10:46

Re: Bilen vägrar gå på gas, ventilerna på tankarna öppnar ej

Post by hallon »

Hej,
jag hade en VW Passat Ecofuel 2012 i 10 månader och den fungerande klanderfritt, så jag köpte mig en begagnad 2009 Ecofuel med 6000 mil och det var ingen vidare upplevelse.
Andra dagen kunde jag ej fylla tankarna, fick endast i två tredjedelar. Den fjärde dagen så fick jag en 2:a på besiktningen för gasläckage i motorrummet och de rekommenderade att jag parkerade bilen! Till verkstad alltså! För att lösa tankproblematiken fick de byta 3 ventiler samt en backventil. För att lösa gasläckaget och att motorn även misstände på gas och gick över till bensin så blev det gasregulatorn som fick bytas. Min och säljarens försäkring har tagit kostnaderna som tur är, samtidigt så finns det goodwill hos VW på att byta gasregulatorn.
Nu fungerar den fint, ialla fall efter 4 dagar, men frågan är hur länge!. Håll tummarna!
Det enda positiva är gott kaffe och trevlig personal hos VW!
Post Reply