Nu tänkte jag se om jag kan få reda på något som jag gått och undrat länge (jag förstår inte varför jag inte frågat om detta på det här forumet tidigare!).
Jo, min härliga V70N -02 BiFuel har en liten egenskap som jag undrar om den delar med sina syskon i BiFuel-familjen. Enligt den mycket gaskompetenta mekanikerna på Rejmes i Linköping jag pratade med om detta så är det är en "kontruktionsegenskap" på gasbilarna men jag är lite skeptisk till om det verkligen är så. Därför vill jag fråga er som kör dessa bilar dagligen vad ni har för erfarenheter.
När jag frihjular fram emot stopp, typ vid rödljus, stopp-plikt eller för att parkera så dippar tomgången. Normalt ligger den på 800-900 rpm, vilket är precis som det ska vara, men vid ovanstående tillfällen händer det mer ofta än inte att den dippar ned mot 500 rpm (ibland tom lägre) och man kan tydligt känna att vibrationerna i bilen ökar precis som om motorn skulle självdö. Detta händer alltså när jag kopplar ur och rullar fram emot stillastående (vid låga hastigheter), och håller i sig fram tills bilen stannat helt varpå varvet går upp till normalt igen. Ibland svingar varvräknarnålen upp en bra bit över 1000 rpm som i ett litet glädjeskutt innan den mjukt går ned till 800-900 rpm igen.
Är det någon som känner igen detta? Ni som inte gör det kan väl kolla lite hur er bil beter sig vid liknande situationer och skriva här vad ni finner?
Jag har hittat ett momentant sätt att bli av med fenomenet men det berättar jag mer om ifall någon annans bil beter sig likadant, så kan vi se om metoden stämmer även på den bilen!

Mvh
/Fred