Mer dålig publicitet?

Allt om som har med gas att göra.
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Mer dålig publicitet?

Post by torkel »

Läste någonstans (här?) att den bil man försökt tanka var flyttgods och därför hade funnits i Sverige en period innan försöket. Då har förmodligen ägaren haft gott om tid att snickra ihop en adapter. Jag tror att kommer man från fattigare förhållanden är man van vid att lösa alla problem själv. Och kan man spara en slant så försöker man också göra det.
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Stålis »

torkel wrote:Läste någonstans (här?) att den bil man försökt tanka var flyttgods och därför hade funnits i Sverige en period innan försöket. Då har förmodligen ägaren haft gott om tid att snickra ihop en adapter. Jag tror att kommer man från fattigare förhållanden är man van vid att lösa alla problem själv. Och kan man spara en slant så försöker man också göra det.
Robert Collin spekulerade om det i bilblogg på Aftonbladet.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Fred »

Det är ju inte helt ovanligt att folk tankar bensin i sina dieselbilar och tvärt om så att folk gör misstag är ju inget att bråka om, det är mänskligt att fela...men när man blandar in hemmasnickrade adaptrar har man liksom gått över gränsen för vad som kan anses vara ett misstag. Då har man uppsåtligen rundat säkerhetssystemen av någon anledning.

Det jag har så svårt att förstå är varför de ville tanka dessa gasoldrivna produkter med fordonsgas...är gasol väldigt dyrt? Har det med tillgången att göra, lättare att få tag i fordonsgas än gasol? Personligen har jag aldrig haft något som är gasoldrivet så jag är inte så insatt i hur den marknaden ser ut...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Re: Mer dålig publicitet?

Post by åsaboe »

Det är inte bara "de fattigaste" som vill spara på mer eller mindre dubiösa sätt, även semestrande svenskar tar till olika knep som innebär risker vilket framgår HÄR och inte minst HÄR
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Stålis »

Fred wrote: Det jag har så svårt att förstå är varför de ville tanka dessa gasoldrivna produkter med fordonsgas...är gasol väldigt dyrt? Har det med tillgången att göra, lättare att få tag i fordonsgas än gasol? Personligen har jag aldrig haft något som är gasoldrivet så jag är inte så insatt i hur den marknaden ser ut...
Både i det här fallet och i göteborgsfallet tror jag att det handlar om okunskap. Man begriper inte att fordonsgas och motorgas är olika saker. Skylten på sju språk sitter väl där, men vad hjälper det, som AndersH skrev, om man inte bryr sig om att läsa den. Istället fokuserar man på munstyckena och tänker "Hoppsan, här i Sverige har de visst andra munstycken - jag fixar en adapter".

Sedan är olyckan ett faktum... :(
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
frakt
Posts: 15
Joined: 2009-12-28, 20:04
Location: Norrköping

Re: Mer dålig publicitet?

Post by frakt »

tjena
Läste detta på http://www.gasbilen.se

Manipulation av gassystem ledde till tankolycka
2010-01-29
En gasbil exploderade i södra Stockholm på fredagseftermiddagen. Bilen var konverterad till gasoldrift. Men föraren tankade fordonsgas.
- För att en olycka ska kunna inträffa måste bilägaren ha satt in en hemmabyggd adapter i bilen, vilket är livsfarligt och förbjudet, säger Michelle Ekman, verksamhetsansvarig för fordonsgas på Gasföreningen.

Här finns det mer att läsa.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fortsa ... -1.1036306

Viktigt att spridda att olyckan berodde på takning av fel sorts bränsle och att en hemma gjord adapter har används då bilen var avsedd att köras på gasol .
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Sven »

Då var det precis som vi har spekulerat i, en hemmagjord adapter. Det framgår också att detta var första gången i Sverige som en bil råkat ut för en sådan här explosion. Det som hände i Göteborg gällde en tankning av fordonsgas på en gasolflaska 15 januari.

I DN-artikeln förklaras orsaken till explosionen av Michelle Ekman, verksamhetsansvarig för fordonsgas på Gasföreningen:

"Michelle Ekman säger att det är den stora tryckskillnaden mellan de två typerna av gas som utlöser explosionen. Någon gnista behövs inte för att olyckan ska inträffa:

- Försöker du trycka in gas som har ett tryck på 200 bar i en cylinder som bara klarar 6 bar så exploderar den av bara trycket."
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Stålis »

P4 Stockholm återkom idag med ett inslag där de redogör för polisens utredning av olyckan.
Nu är det klart vad som orsakade bilexplosionen på en bensinstation i Gubbängen i södra Stockholm för en vecka sedan – bilägaren försökte tanka fordonsgas istället för gasol som bilen var avsedd för. Explosionen blev mycket kraftig och två personer skadades.
Bilägaren visste tydligen inte riktigt vad han hade köpt för bil...
Bilägaren hade nyligen köpt gasolbilen utomlands och den information vid köpet var bristfällig, menar Christer Söderheim.

– Den informationen som han fick då, var att det var en gasbil. Antagligen sa de då till honom att om det inte fungerar med utrustningen när man fyller upp bilarna så kan man använda adapter för det gör man i utlandet, säger Christer Söderheim.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Mer dålig publicitet?

Post by torkel »

Det är ju förstås lite oroväckande. Då handlade det inte om språkförbistring. Känns som det måste upp skyltar på tankställena att tankning med adapter kan orsaka dödlig explosion.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Fred »

...vi vet fortfarande inte vilket ursprung denna bilägare har...så nog kan det fortfarande vara språkförbistring. För mig är det helt obegripligt att man kan köpa en bil utan att ta reda på vilket bränsle den går på!! Det spelar ingen roll vad man har för nationalitet eller var man bor...man köper inte en bil utan att förvissa sig om att man vet hur den fungerar!
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: Mer dålig publicitet?

Post by torkel »

Fred wrote:För mig är det helt obegripligt att man kan köpa en bil utan att ta reda på vilket bränsle den går på!! Det spelar ingen roll vad man har för nationalitet eller var man bor...man köper inte en bil utan att förvissa sig om att man vet hur den fungerar!
Jag tror svaret är "pengar". Gissar att köparen gjorde ett "fynd" och slog till utan att tänka.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Mer dålig publicitet?

Post by avozetta »

Svenska Gasföreningen har nu gått ut med pressmeddelande angående de båda olyckorna efter att polisen utrett vad som hänt, http://www.gasforeningen.se/Media/Press ... ioner.aspx

I båda fallen har en adapter använts!
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Mats »

torkel wrote:Känns som det måste upp skyltar på tankställena att tankning med adapter kan orsaka dödlig explosion.
Dom verkar ha läst vad du skrev torkel. Denna skylt sitter på pumpen i Skärholmen:
adapter.jpg
adapter.jpg (21.22 KiB) Viewed 17400 times
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Fred »

Frågan är om det hjälper. De typer som håller på och mixtrar gör det även om de är väl informerade...det handlar nog ofta om mentaliteten "visst, man får inte men man kan...och kan jag tjäna en slant/lite tid/något annat på det så gör jag det".

Det är samma som skyltarna som står vid bangårdar..."Förbjudet att beträda spåren", nog f*n stryker det med några varje år för att de ska gena och spara 200 meters gångväg/2 minuter i tid.

Vi får nog tyvärr räkna med fler explosioner av gasolbehållare framöver... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Sven »

Det går aldrig att helt eliminera risken för felaktivt handhavande, men det är ändå utmärkt att de nu även varnar för användning av adapter.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Stålis »

Nu har även Svensk Biogas satt upp nya varningsskyltar.

Image
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Post Reply