VW Passat TSI EcoFuel

Post Reply
CRV
Posts: 20
Joined: 2007-04-09, 17:05

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by CRV »

Danni wrote:En viktig sak som man inte bör glömma är att du troligen inte kommer få någon rabatt på förmånsvärdet efter 2011, och de flesta leasingavtal skrivs på tre år, så sista året med bilen skjuter kostnaden upp rätt rejält.
Bra info. Senast så förlängdes det väl tre år, så beroende på regering så är det möjligt det sker igen. Men man bör ta med din kommentar i kalkylen...
Förmånlig beskattning av miljöbilar som tjänstebilar är ju ett utmärkt sätt att få ut en mängd miljöbilar i trafiken, så det blir spännande att se vad som gäller nästa gång man byter bil...
Volvo V70 Bi-fuel -04
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Danni »

CRV wrote:Bra info. Senast så förlängdes det väl tre år, så beroende på regering så är det möjligt det sker igen. Men man bör ta med din kommentar i kalkylen...
Förmånlig beskattning av miljöbilar som tjänstebilar är ju ett utmärkt sätt att få ut en mängd miljöbilar i trafiken, så det blir spännande att se vad som gäller nästa gång man byter bil...
Senast förlängde man det i god tid i förväg, så det aldrig rådde någon ovisshet. Nu är man redan ett år sen om man ville klara den deadlinen. Premien för privatpersoner har redan avskaffats i förtid med motivationen att den redan fyllt sitt syfte, så jag tror det är väldigt sannolikt att man låter den avsevärt större rabatten för tjänstebilar försvinna också.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Matzz
Posts: 3
Joined: 2009-07-03, 13:26

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Matzz »

Hej

En fråga gällande RCD510. Är det någon som har provat SD kort läsaren? Jag får det inte att fungera (Hade ett SDHC kort laddat med ljudböcker) får bara upp SD kort error. Behöver jag tillägga att det fungerar utmärkt i flera laptops.

/Matte
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by aiskylos »

Motsägesfulla uppgifter om det vid en snabb googling. Omfattande info här, men jag är osäker på om det är helt aktuellt: http://www.my-gti.com/719/differences-b ... he-rns-510

I den här diskussionen hittar du lite underlag och uppslag iaf: http://www.vweosclub.com/forums/showthread.php?t=1853
Matzz wrote:Hej

En fråga gällande RCD510. Är det någon som har provat SD kort läsaren? Jag får det inte att fungera (Hade ett SDHC kort laddat med ljudböcker) får bara upp SD kort error. Behöver jag tillägga att det fungerar utmärkt i flera laptops.

/Matte
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Husbonden »

Matzz wrote:Hej

En fråga gällande RCD510. Är det någon som har provat SD kort läsaren? Jag får det inte att fungera (Hade ett SDHC kort laddat med ljudböcker) får bara upp SD kort error. Behöver jag tillägga att det fungerar utmärkt i flera laptops.

/Matte
Jag har använt SD kort läsaren för att ladda ner mina POI inget annat. Då fungerade den perfekt.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
mr_tarzan
Posts: 2
Joined: 2010-01-16, 14:07

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by mr_tarzan »

Hej, jag har en MY10 med premiumpaketet, det enda jag tycker är tråkigt är att jag p.g.a min längd (193 cm) fick nöja mig utan el/massagestolar, första bilen där jag har suttit högre med elinställning än manuell. Annars kanonnöjd, ska ta ut bilen på en europaresa nu, vi får se hur det blir med tankningen, men det verkar som om det finns en hel del mackar dit jag ska iallafall :)
Last edited by mr_tarzan on 2010-01-17, 12:08, edited 1 time in total.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Danni »

Jag trodde att elstolar så gott som alltid låg lite högre än manuella i lägstaläget, för att få plats med motorer och grejer under?
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
mr_tarzan
Posts: 2
Joined: 2010-01-16, 14:07

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by mr_tarzan »

Förra bilen jag hade, en ford focus-07 låg de betydligt lägre än de manuella stolarna iallafall... :shock:
Matzz
Posts: 3
Joined: 2009-07-03, 13:26

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Matzz »

Matzz wrote:Hej

En fråga gällande RCD510. Är det någon som har provat SD kort läsaren? Jag får det inte att fungera (Hade ett SDHC kort laddat med ljudböcker) får bara upp SD kort error. Behöver jag tillägga att det fungerar utmärkt i flera laptops.

/Matte
Kan bara rapportera i ärendet att VW verkstan sa att det bara fungerer upp till 2Gb, och att de var lite för snabba med att trycka instruktionsboken. Dock har en av säljarna förkunnat att han använder ett 4Gb SD kort i sin 07:a och det fungerer... men mitt 8Gb kort fungerar fortfarande inte...
FamRom
Posts: 2
Joined: 2010-02-08, 11:43

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by FamRom »

Kan nu glädja Sven m fl att gasbilsförsäljningen av VW Passat fortsätter öka då jag i dag beställt just en sådan och därmed tar klivet från Volvo V70-klubben till Passats biogasdito. Valet stod mellan Passaten och den efterkonverterade V70:n och det var tre saker som fällde avgörandet: gasbränsleräckvidden (45 mil mot 30), bagageutrymmet (15 cm inkräktar rejält på höjden) och priset. De 81 hk man tappar med Passaten plus ngn nyans mer kvalitetskänsla i Volvon var argument emot. Så här ser min beställning ut:
VW Passat Variant TSI 150 EcoFuel Sportline, manuell (ska börja övningsköra med dottern till sommaren), Tornado Red, svart läder, avtagbar dragkrok, bagagerumsmatta och oöm inklädnad av bagagerum, däcktryckskontroll, premiumpaket, ytterbackspeglar el infällbara (har vandaler på min gata), multimediauttag Media-In med iPodkabel samt, sist men inte minst, R-line. R-line har precis prissänkts till 5900:- med Sportline, vilket är en sänkning med över 8000:- och, om man nu är lite fåfäng, väl värda stylingpengar (som på en hundring när motsvarar metalliclack som jag nu alltså avstår ifrån).
Leverans i början av maj, utlovar VW.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Sven »

Välkommen hit, broder! :D Du gjorde ett klokt val!
Opel Zafira CNG -08
lizzardo
Posts: 7
Joined: 2009-11-17, 15:37
Location: Örebro

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by lizzardo »

Hämtade min bil idag efter en lång väntan :D

Jag blev lite förvånad att gastanken var full och bensintanken halv, man är van att det finns soppa så att man lagom tar sig till macken när man köper bil annars.....
Opel Astra Gsi Turbo -92 http://www.garaget.org/?car=76437
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Danni »

lizzardo wrote:Hämtade min bil idag efter en lång väntan :D

Jag blev lite förvånad att gastanken var full och bensintanken halv, man är van att det finns soppa så att man lagom tar sig till macken när man köper bil annars.....
Grattis :)

Det var likadant för mig med soppan - glad överraskning. Men är inte halv bensintank kutym annars? Så har det varit i alla mina nybilserfarenheter.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by torkel »

Jag fick också full tank på min Caddy, det är nästan 50 kubik. Kan det vara så att det ingår i VW:s leveransservice?
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Husbonden »

Jag vill passa på att varna för "soppatorsk" Jag hade väldigt lite bensin i min Passat så lite att några småkörningar med kallstart gjorde att den tog slut. Idag med 25 minus försöket jag starta på bara gas. Det gick inte! Motorvärmare i 4 tim och tio grader mildare så gick det med nöd och näppe att få igån pärlan.

Nu kommer jag aldrig mer att sakna bensin på vintern.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by henrico »

Husbonden wrote:Nu kommer jag aldrig mer att sakna bensin på vintern.
Det där lät onekligen lite vågat.. Jag har alltid bensin i bilen även om det är fullt med gas, man vet aldrig med gastrycksregulatorer och elektronik.
Passat Ecofuel DSG '09
nafen
Posts: 3
Joined: 2010-03-09, 19:30
Location: Norrköping

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by nafen »

Jag ska beställa en ny Passat Eco Fuel denna vecka och funderar lite ang. stereo / Iphone.
Det borde väl inte vara några problem att koppla in telefonen via AUX-kontakten i mittenkonsollen (i armstödet) med en vanlig 3,5 mm. stereoplug?
Då borde man ju kunna lyssna på Spotify den vägen. Då jag nästan uteslutande lyssnar via Spotify, så känns ju en Media In installation onödig, för jag lär ju inte kunna styra Spotify via bilens stereo (510)
Tänker jag rätt?
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Danni »

nafen wrote:Jag ska beställa en ny Passat Eco Fuel denna vecka och funderar lite ang. stereo / Iphone.
Det borde väl inte vara några problem att koppla in telefonen via AUX-kontakten i mittenkonsollen (i armstödet) med en vanlig 3,5 mm. stereoplug?
Då borde man ju kunna lyssna på Spotify den vägen. Då jag nästan uteslutande lyssnar via Spotify, så känns ju en Media In installation onödig, för jag lär ju inte kunna styra Spotify via bilens stereo (510)
Tänker jag rätt?
Du tänker helt rätt. Media in kommer bara ge dig tillgång till musiken som finns i telefonens iPod-program. Tråkigt att inte kunna använda stereon och rattknapparna ordentligt, men ibland får man kompromissa. Det finns en del schyssta iPhone-hållare, och med lite fiffig kabeldragning borde du kunna få till en rätt bra lösning ändå tror jag.

Kombinationen media in och iPod är dock väldigt, väldigt najs. Själv köpte jag en 120 gigs iPod Classic enbart för att ha i bilen, och det funkar förbannat bra. Spotify-lösningen är ju förstås fruktansvärt trevlig i att man kan redigera sina playlists från vilken dator som helst.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
ThomasPetersen
Posts: 1
Joined: 2010-03-17, 17:27

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by ThomasPetersen »

Finns Passat TSI EcoFuel med det S k R-line paketet?
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Danni »

ThomasPetersen wrote:Finns Passat TSI EcoFuel med det S k R-line paketet?
Yepyep. Fanns inte när jag beställde förra våren, men nån gång på hösten dök det upp för 2010orna. Det framgår inte av Volkswagens konfigurator, men om du läser i den här tråden, till och med på samma sida som ditt inlägg, så ser du folk här som beställt med R-line.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
nafen
Posts: 3
Joined: 2010-03-09, 19:30
Location: Norrköping

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by nafen »

Jag beställde min Eco fuel förra veckan med R-linepaketet.
Kostade endast 5900kronor, så det kändes självklart att ta med.
Finns under tillbehör när du bygger ihop din bil på VW-hemsidan.
Fick prel. lev.tid i juli, men hoppas att den kommer lite tidigare än så. Det verkar vara lite VW´s grej att ta till en rejäl lev.tid, för att sedan glädja kunderna med att de fått fram den tidigare.
Den som lever får se... Det handlar ju trots allt bara om en bil :D
FamRom
Posts: 2
Joined: 2010-02-08, 11:43

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by FamRom »

FamRom wrote:Kan nu glädja Sven m fl att gasbilsförsäljningen av VW Passat fortsätter öka då jag i dag beställt just en sådan och därmed tar klivet från Volvo V70-klubben till Passats biogasdito. Valet stod mellan Passaten och den efterkonverterade V70:n och det var tre saker som fällde avgörandet: gasbränsleräckvidden (45 mil mot 30), bagageutrymmet (15 cm inkräktar rejält på höjden) och priset. De 81 hk man tappar med Passaten plus ngn nyans mer kvalitetskänsla i Volvon var argument emot. Så här ser min beställning ut:
VW Passat Variant TSI 150 EcoFuel Sportline, manuell (ska börja övningsköra med dottern till sommaren), Tornado Red, svart läder, avtagbar dragkrok, bagagerumsmatta och oöm inklädnad av bagagerum, däcktryckskontroll, premiumpaket, ytterbackspeglar el infällbara (har vandaler på min gata), multimediauttag Media-In med iPodkabel samt, sist men inte minst, R-line. R-line har precis prissänkts till 5900:- med Sportline, vilket är en sänkning med över 8000:- och, om man nu är lite fåfäng, väl värda stylingpengar (som på en hundring när motsvarar metalliclack som jag nu alltså avstår ifrån).
Leverans i början av maj, utlovar VW.
Har nu fått bilen och första veckan har bara varit positiv. Har kört Volvo V70 i tio år och var lite orolig för kvalitetskänslan, men oron är hittills obefogad. Förvånansvärt tyst och komfortabel är Passaten. Men naturligtvis var jag tvungen att växla ner till 5:an för att hålla farten (130 km/h, förlåt) uppför nordsidan av Hallandsåsen. Smällar man får ta. Dessutom är passionsrött en färg som verkligen märks. Lite Ferrari-känsla.
suser
Posts: 3
Joined: 2010-05-18, 19:38

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by suser »

Beställde en TSI Ecofuel Variant idag, Trevlig överasknig var att R-line samt däckstryckskontroll kostar 0 KR, de bjuder på det tillbehöret nu :), tog dessutom premium paket, radio RCD 510 med Wolkswagen sound, samt fjärrstyrd värmare, tornadoröd färg vart det
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by taz »

Vad innehåller R-line paketet då? .. Lite nyfiken.. :)
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Danni »

taz wrote:Vad innehåller R-line paketet då? .. Lite nyfiken.. :)
Det är ett designpaket:

Utrustning R-line
- Bodykit med nedlackarde stötfångarspoilers och tröskelbreddare samt spoiler på bakluckan
- R-grill i matt aluminium med dubbellameller
- Dimstrålkastare fram
- 18" lättmetallfälgar Omanyt med 235/40 R 18
- R-loggor på framskärmarna
- Svart inramning av blinkers fram
- R-instegslister

http://personbilar.volkswagen.se/vwcms/ ... sport.html
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Post Reply