Mer dålig publicitet?

Allt om som har med gas att göra.
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Mer dålig publicitet?

Post by Fred »

Detta låter inte bra! Om man dock läser de relaterande artiklarna, som publicerades senare, i länkarna brevid så har meningen med naturgasbil tagits bort...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Mer dålig publicitet?

Post by henrico »

Hrrrmmm... Aftonbladet skriver nu: "Polisen har nu öppnat en förundersökning för allmänfarlig vårdslöshet. Man misstänker att männen har tankat bilen med fel sorts gas."

Blir intressant att följa. Är det någon som ser vad det är för typ av bil?

//H
Passat Ecofuel DSG '09
roffer
Posts: 25
Joined: 2007-12-20, 14:40
Location: Åkersberga

Re: Mer dålig publicitet?

Post by roffer »

På radion sa de att det skulle förekommit en hemmagjord adapter så det lär vara en lpg bil.
Opel Astra Cng-01
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Fred »

Är det våra vänner från Lettland som varit framme igen?! :shock:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Mer dålig publicitet?

Post by henrico »

Suck.... Allvarligt, är det två galningar till alltså...
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Fred »

Det verkar inte bättre, om uppgifterna från "radion" stämmer.

Problemet är att detta kommer svärta ned biogasen också! Det spelar ingen roll hur många artiklar som förklarar att det är handhavandefel kommer ut senare, kreti och pleti kommer bara ihåg orden "gasbil" och "explosion" och kommer därmed döma ut bränslet som farligt... :(

Vi får nog räkna med att förklara verkligheten för folk en bra tid framöver... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Humlan »

Det medierna kallar Gubbängen är det vi luttrade gasbilsägare kallar Sköndal. Till och med http://mobil.gasinfo.se/ är uppdaterad (wow, har AGA någonsin varit så snabba?) och hänvisar till Statoil.

DN har en knapphändig artikel och Expressen har en video, likaså Aftonbladet. Aftonbladets Robert Collin är som alltid tvärsäker på att det var en gasolkonverterad Subaru Legacy.
Last edited by Humlan on 2010-01-29, 18:39, edited 1 time in total.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
roffer
Posts: 25
Joined: 2007-12-20, 14:40
Location: Åkersberga

Re: Mer dålig publicitet?

Post by roffer »

Här kan ni höra vad de sa på radio Stockholm. http://www.sr.se/webbradio/?type=broadc ... &IsBlock=1
Opel Astra Cng-01
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Fred »

Det verkar ju uppenbarligen vara starka paralleller till det som hände på Kruthusgatan nyligen. Någon mixtrar med standarder för att tanka fordonsgas i gasolbehållare, uppenbart felaktigt (och kanske till och med brottsligt) handhavande. Frågan är ju vad detta kommer innebära för oss som kör gasbil. Hur många explosioner kommer samhället acceptera innan det kommer krav på förändringar eller till och med förbud?

Det här är mycket olyckligt och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte är bekymrad... :roll:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Mer dålig publicitet?

Post by avozetta »

Suck, inte en till :shock: . Undrar hur dessa adaptrar ser ut? Tycker det skulle vara svårt att få till en som håller tätt om man inte har professionella och därmed dyra grejer. Känns ju inte helt fel att ha koll på utbudet av gasbilar för fordonsgas. Ser man något annat på macken kanske man skall fly illa kvickt och tanka en annan gång.

I sommars höll det på att bli tvärs om för mig i Karlstad som jag skrivit om i kryssartråden tidigare men jag lär väl knappast ha kunnat ansluta munstycket utan adapter. Dom var Lettländare med en gammal risig Toyota (tro jag det var) som gick på gasol.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Stålis »

Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Sven »

Nä, detta var verkligen inte bra. Den ena personen skadades allvarligt, vi får hoppas han överlever och i så fall utan några men.

Och, precis som påpekats, för gasbilsbranschen är inte detta någon bra reklam, även om det handlar om okunniga personer som tankat fel bränsle. Samtliga gaspumpar bör nog förses med tydlig varningstext om vilka bilar som inte kan tanka fordonsgas och att det då är förenat med livsfara.
Opel Zafira CNG -08
Jimmy
Posts: 88
Joined: 2008-08-31, 09:12
Location: Skellefteå

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Jimmy »

Nyheterna på TV4 valde att visa bilder på den totalförstörda bilen samtidigt som de förklarade att den exploderat när den skulle tanka biogas. Inte ett ord om möjliga orsaker, utan indirekt ett utpekande av biogasen som farlig. Mycket dålig publicitet.
Biogas till Norrland!

Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Mer dålig publicitet?

Post by track_snake »

Fred wrote:Det verkar ju uppenbarligen vara starka paralleller till det som hände på Kruthusgatan nyligen. Någon mixtrar med standarder för att tanka fordonsgas i gasolbehållare, uppenbart felaktigt (och kanske till och med brottsligt) handhavande. Frågan är ju vad detta kommer innebära för oss som kör gasbil. Hur många explosioner kommer samhället acceptera innan det kommer krav på förändringar eller till och med förbud?

Det här är mycket olyckligt och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte är bekymrad... :roll:
------------------------------------
Alla har nog anledning att vara bekymrade. LPG är vanligt på kontinenten och säljs på många håll under beteckningen 'Autogas'. De lettiska lastbilschaufförerna kan ha missletts av beteckningen 'Fordonsgas' och trott att detta var samma sak som de ofta stött på på kontinenten och kanske fyllt sina gasbehållare med sin hemmagjorda adapter med. Samma med incidenten i Gubbängen, den som tankat har uppenbarligen trott att det var LPG.

mvh/track_snake
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Re: Mer dålig publicitet?

Post by åsaboe »

Helt klart är det ju antingen missförstånd, man tror att det är LPG och att bara tankningsmunstycket skiljer, eller okunskap -man tror att det går lika bra med vilket som. Men varför finns det adaptrar som möjliggör tankning av CNG till LPG-fordon? Är det rena hemmabyggen, eller finns det av någon anledning sådana adaptrar på marknaden? Det sista verkar ju helt knäppt, vad jag förstår finns det ingen som helst anledning (legal) till det, tvärt om. Någon som har tankar om detta?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Fred »

track_snake wrote:
Fred wrote:LPG är vanligt på kontinenten och säljs på många håll under beteckningen 'Autogas'. De lettiska lastbilschaufförerna kan ha missletts av beteckningen 'Fordonsgas' och trott att detta var samma sak som de ofta stött på på kontinenten och kanske fyllt sina gasbehållare med sin hemmagjorda adapter med. Samma med incidenten i Gubbängen, den som tankat har uppenbarligen trott att det var LPG.

mvh/track_snake
Grejen är ju att just skillnader i munstyckena är till för att omöjliggöra att man tankar fel sorts behållare. Om man ovetandes kommer till en CNG-pump med sitt lilla gasolkök så kan man inte koppla på slangen. Det är som att försöka koppla in sin 220 V-borrmaskin i en trefashandske...det går inte. Om man dock vet att detta är omöjligt kan man ju snickra till en egen adapter så att borrmaskinen går att koppla in varpå den ögonblickligen brinner upp/exploderar när man försöker använda den. Av den anledningen tror jag inte att dessa incidenter är tragiska olyckor som beror på okunskap utan jag är övertygad om att de visste att de gjorde något som man inte ska/bör göra.

Åsaboe,
Jag är övertygad om att de adaptrar som använts vid de bägge olyckorna är rena hemmabyggen. Möjligen finns det någon obskyr firma som säljer dessa på nätet till aningslösa stackare men att de skulle tillhandahållas av seriösa handlare ser jag som extremt osannolikt. Det skulle ju vara som om Bosch sålde adaptrar mellan 220 och trefas...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Re: Mer dålig publicitet?

Post by åsaboe »

Fred wrote: Åsaboe,
Jag är övertygad om att de adaptrar som använts vid de bägge olyckorna är rena hemmabyggen. Möjligen finns det någon obskyr firma som säljer dessa på nätet till aningslösa stackare men att de skulle tillhandahållas av seriösa handlare ser jag som extremt osannolikt. Det skulle ju vara som om Bosch sålde adaptrar mellan 220 och trefas...
Utomordentligt bra liknelse med trefas och "vanlig" el! I övrigt, så går mina tankar också. Det som förbryllar är att det kan inte vara alldeles enkelt att bara sno ihop en adapter. Som fd verktygsmakare ser jag många problem, om man nu inte har väl måttsatta ritningar och tillgång till hyfsad verkstad. Men det kanske är en baggis att hitta ritningar på nätet, förståss..

Och egentligen skall man väl inte förvånas, det finns folk till allt, som det heter. När jag höll på med AV-hjälpmedel såg jag mycket på skolor och andra offentliga ställen. Högtalarkablar som ersatts med el-d:o, el-förlängningssladdar med hankontakt i båda ändar och mycket annat. Ojordade kontakter som filats till för att passa i jordade uttag var inte undantag, snarare regel. Jisses vad vi kan, vi människor...
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Fred »

Ja, det finns många exempel på galna lösningar, en personlig favorit är en spik istället för säkring eftersom säkringen envisas med att smälla hela tiden! :shock:

Jag förstår vad du menar med problematiken att tillverka dessa adaptrar, det är ju inte bara att köpa lite plaströr och limma ihop...men med risk för att verka fördomsfull så har jag en känsla av att många människor i länder som inte är fullt så utvecklade, eller "civiliserade", som Sverige har en förmåga att konstruera de mest hårresande lösningar och konstruktioner. Ofta är inte säkerheten högsta prioritet direkt...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Mer dålig publicitet?

Post by track_snake »

Fred wrote:Ja, det finns många exempel på galna lösningar, en personlig favorit är en spik istället för säkring eftersom säkringen envisas med att smälla hela tiden! :shock:

Jag förstår vad du menar med problematiken att tillverka dessa adaptrar, det är ju inte bara att köpa lite plaströr och limma ihop...men med risk för att verka fördomsfull så har jag en känsla av att många människor i länder som inte är fullt så utvecklade, eller "civiliserade", som Sverige har en förmåga att konstruera de mest hårresande lösningar och konstruktioner. Ofta är inte säkerheten högsta prioritet direkt...
--------------------------
Nja. Saken är också att de kan ha varit missledda av beteckningen 'Fordonsgas'. Har man ett litet polskt-svenskt lexikon med sig och översätter 'fordon' och 'gas' kan man lätt få det till att det är en tankstation som tillhandahåller 'Autogaz' dvs. LPG.

För att undvika missförstånd föreslår jag att beteckningen 'Fordonsgas' slopas och ersätts med den internationellt gångbara 'CNG'. Då råder det ingen tvekan. 'CNG' är metangas både i Tyskland, Polen och i många andra länder.

mvh/track_snake
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: Mer dålig publicitet?

Post by lubbis »

Låter som bra förslag. Kanske dags att även byta från Nm3 till kg.

Någon som vet varför vi valt Nm3 i Sverige?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Fred »

track_snake wrote:Nja. Saken är också att de kan ha varit missledda av beteckningen 'Fordonsgas'. Har man ett litet polskt-svenskt lexikon med sig och översätter 'fordon' och 'gas' kan man lätt få det till att det är en tankstation som tillhandahåller 'Autogaz' dvs. LPG.

För att undvika missförstånd föreslår jag att beteckningen 'Fordonsgas' slopas och ersätts med den internationellt gångbara 'CNG'. Då råder det ingen tvekan. 'CNG' är metangas både i Tyskland, Polen och i många andra länder.

mvh/track_snake
Jag förstår vad du menar...men för mig är det fortfarande så att när det finns olika kopplingsstandarder som ska omöjliggöra sammankopplingar mellan två liknande saker och någon tillverkar adaptrar för att överbrygga denna säkerhetsåtgärd så kan det inte bero på missförstånd. En engelsktalande person som kommer till Sverige skulle ju aldrig få för sig att försöka tanka sin bensinbil vid en gasmack med hjälp av någon adapter...(gas=förkortning av gasoline).

Jag tror inte att byta ut "fordonsgas" till "CNG" avhjälper problemet. Det krävs nog ännu tydligare markeringar i stil med "methane, not propane" och "High pressure!!! 230 BAR, not for low pressure tanks!!" Sen kommer det nog ändå finnas nissar som tror att de kan spara en slant genom att fippla med egna adaptrar med fler explosioner som följd...

Att vi sedan byter till kg istället för Nm3 är jag helt för! Vi har ju diskuterat detta i en annan tråd men där var det lite delade meningar... :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
matsuda
Posts: 55
Joined: 2009-06-03, 11:07

Re: Mer dålig publicitet?

Post by matsuda »

Problemet är väl att det just är olika standarder i europa, varför de springer runt med massa olika adaptrar...
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Fred »

Är det olika standarder inom Europa? :shock:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Mer dålig publicitet?

Post by AndersH »

Det sitter väl en flerspråkig skylt på dispensern ovanför startknappen som upplyser om att man inte ska tanka ett LPG-fordon. Jag hittar ingen bild på hur den ser ut nu men i vanlig ordning hjälper det väl inte att sätta upp skyltar eftersom ingen bryr sig om att läsa dem... :?
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Mer dålig publicitet?

Post by Stålis »

AndersH wrote:Det sitter väl en flerspråkig skylt på dispensern ovanför startknappen som upplyser om att man inte ska tanka ett LPG-fordon. Jag hittar ingen bild på hur den ser ut nu men i vanlig ordning hjälper det väl inte att sätta upp skyltar eftersom ingen bryr sig om att läsa dem... :?
Exakt.

Jag passade på att ta en (suddig) bild när jag tankade nu på eftermiddan. Alla gasdispensrar jag har sett har en sådan skylt. Svenska, engelska, tyska, franska, nederländska, italienska och polska. Borde inte det räcka?
varningsskylt.JPG
varningsskylt.JPG (19.3 KiB) Viewed 25204 times
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Post Reply