Hej !
Ute efter en billig gasbil med bra driftsekonomi och räckvidd. Har fastnat för Astra combi och funtar på att ta med en hem från ett Tysklandsbesök senare i höst. Finns ett bra urval på mobile.de, speciellt jämfört med beg-utbudet här i Sverige...
Är det nån som vet om det är skillnad på anslutningarna för gastankning mellan Tysk - och Svensksålda CNG-bilar ?
Kanske nån som har erfarenheter av andra klurigheter vid import av CNG-skuta ?
MVH Rookie
Begagnad Tysk-Astra skattebefriad 5 år !
Begagnad Tysk-Astra skattebefriad 5 år !
Last edited by skoxberra on 2010-03-12, 20:22, edited 1 time in total.
Hej och välkommen till forumet!
Jag har i och för sig ingen egen erfarenhet av import men det där med gasanslutning behöver du i alla fall inte oroa dig för. Tyskarna har precis samma typ av munstycken som vi. Italien lär ha haft en annan standard tidigare men nu ska det vara lika över hela Europa.
De specialregler som krånglade till det för privatimport av vissa gasbilar förut togs bort tidigare i år, så nu är det samma procedur som för viken bil som helst.
Jag har för mig att någon på forumet har skrivit att han importerat en Touran men jag hittar inte den tråden nu.
Lycka till.
Jag har i och för sig ingen egen erfarenhet av import men det där med gasanslutning behöver du i alla fall inte oroa dig för. Tyskarna har precis samma typ av munstycken som vi. Italien lär ha haft en annan standard tidigare men nu ska det vara lika över hela Europa.
De specialregler som krånglade till det för privatimport av vissa gasbilar förut togs bort tidigare i år, så nu är det samma procedur som för viken bil som helst.
Jag har för mig att någon på forumet har skrivit att han importerat en Touran men jag hittar inte den tråden nu.
Lycka till.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic. ... ight=#4506Stålis wrote:Jag har för mig att någon på forumet har skrivit att han importerat en Touran men jag hittar inte den tråden nu.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Re: Danke
Vielen Dank...skoxberra wrote:Sehr betryggande, det lutar starkt åt att pröva Astrans lastkapacitet. Om Stålis & Danni snubblar förbi Grödinge framåt senhösten wollen ich ein bischen OktoberFestBier servieren.
SkoxBerra
Astran rymmer faktiskt mer än man kan tro så länge man håller sig till den fabrikskonverterade varianten från 2003-2004 med tankarna under golvet. De äldre bilarna har gastankarna bakom baksätet. Då blir det inte så mycket plats kvar.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Re: Danke
Das Sannolichkeit ist extremlich låg, aber der Gest ist sehr geuppskattet!skoxberra wrote:Om Stålis & Danni snubblar förbi Grödinge framåt senhösten wollen ich ein bischen OktoberFestBier servieren.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Re: Erfarenheter av privatimport begagnad Tysk ?
Astran äntligen på gång !
Efter Astra-span på mobile.de bär det iväg på Söndag em. Om planen går ilås är CNG-skutan hemma på Måndag. Lite spännande (och pyssligt) att köpa av privat säljare.
Motsvarande köp i Sverige hade nog inte blivit dyrare, om det hade funnits nån att köpa...
Auf wiederhören
/Berra
Efter Astra-span på mobile.de bär det iväg på Söndag em. Om planen går ilås är CNG-skutan hemma på Måndag. Lite spännande (och pyssligt) att köpa av privat säljare.
Motsvarande köp i Sverige hade nog inte blivit dyrare, om det hade funnits nån att köpa...
Auf wiederhören
/Berra
Re: Erfarenheter av privatimport begagnad Tysk ?
Lycka till!
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Re: Erfarenheter av privatimport begagnad Tysk ?
Tackar för omtanken !
Nu är hon provkörd 110 mil. Mätarn landade på 6500 mil men känns som ny (tysk renlighet).
En tank 19,5 kg CNG i Tyskland (40 mil i 120 km/h) för 15 Euro !
(15 Euro kann in Burg auch fur 16 liter Mariestad benutzen werden...)
Blir skönt med Webostovärme till jobbet i morgon, (även om Webaston inte är gasdriven)
Tänkte avrapportera inköpet efter ursprungskontroll och inregistering.
Mvh Berra
Nu är hon provkörd 110 mil. Mätarn landade på 6500 mil men känns som ny (tysk renlighet).
En tank 19,5 kg CNG i Tyskland (40 mil i 120 km/h) för 15 Euro !
(15 Euro kann in Burg auch fur 16 liter Mariestad benutzen werden...)
Blir skönt med Webostovärme till jobbet i morgon, (även om Webaston inte är gasdriven)
Tänkte avrapportera inköpet efter ursprungskontroll och inregistering.
Mvh Berra
Begagnad Tysk-Astra skattebefriad 5 år !
Nyttig info för blivande skattesmitare !
Fordonet i detta fall; Astra CNG Kombi 2004-11, Man GPS CDvx AC Webasto 6400 mil gastankar 110L, bensintank 14 L, 1 ägare 7700 Euro
Resa söderut - AirBerlin tåg taxi 1400:-
Försäkring i Tyskland (http://www.ksm-online.de/) - krävs för exportskyltar 700:-
Exportskyltar 700:- (Min extremt seriöse privatsäljare fixade dessa efter att jag postat mitt körkort, tveksamt standardförfarande...)
Drivmedel 85 mil + hytt Travemunde - Malmö 2000:-
(pga av snöstorm missade vi iofs färjan vilket tvingade oss förbi en öppen HerreJössesÖlShopp, så det kan bli.... .)
Ursprungskontroll & regbesiktning & påställning & skyltavgift(inkl vägning vanlig bes) 2450:-
Regbesiktningen gick bra bortsett från miljöklassningen, som tog ett par veckor för bilprovningen att få till. Det var det dock värt några gråa hår, för 5 år skattefritt ger stor diff jämfört med 1800:-/ år (utan miljöklassning).
Jag fick med CoC från Tyskland (här redovisas en kaskad utsläppsvärden i detta fall 119g CO2 blandad körning, utan CoC hade det nog vart tji med skattefriheten...)
Summa kostnader 7000:- exkl en förlorad arbdag, tyska biffen, tunnbrörullen i Linköping,
5 år skattefritt (värt 2600:-) hamnar på plussidan.
Skulle tro att mindre än 18 dagar från införsel till svenska skyltar är en omöjlighet, en hop gamla tröskverk stressar man inte så lätt...
Trailer hade i mitt fall vart ett bättre alternativ, men hur vet man att bilen är i kanonskick utan att se / provköra ?
Redigt nöjd med Astran(används till lokala resor) och resan (pga kompisen som chock-hänkade). Intressant var att den tyska bilmarknaden förefaller helt död, efter det att alla pengar till nybilssubventioner tagit slut, så för den som har tid, gillar Astra CNG, tyska, prutning och öl är det bara att bege sig söderut för gas & pilznertankning .
SkoxBerra
Fordonet i detta fall; Astra CNG Kombi 2004-11, Man GPS CDvx AC Webasto 6400 mil gastankar 110L, bensintank 14 L, 1 ägare 7700 Euro
Resa söderut - AirBerlin tåg taxi 1400:-
Försäkring i Tyskland (http://www.ksm-online.de/) - krävs för exportskyltar 700:-
Exportskyltar 700:- (Min extremt seriöse privatsäljare fixade dessa efter att jag postat mitt körkort, tveksamt standardförfarande...)
Drivmedel 85 mil + hytt Travemunde - Malmö 2000:-
(pga av snöstorm missade vi iofs färjan vilket tvingade oss förbi en öppen HerreJössesÖlShopp, så det kan bli.... .)
Ursprungskontroll & regbesiktning & påställning & skyltavgift(inkl vägning vanlig bes) 2450:-
Regbesiktningen gick bra bortsett från miljöklassningen, som tog ett par veckor för bilprovningen att få till. Det var det dock värt några gråa hår, för 5 år skattefritt ger stor diff jämfört med 1800:-/ år (utan miljöklassning).
Jag fick med CoC från Tyskland (här redovisas en kaskad utsläppsvärden i detta fall 119g CO2 blandad körning, utan CoC hade det nog vart tji med skattefriheten...)
Summa kostnader 7000:- exkl en förlorad arbdag, tyska biffen, tunnbrörullen i Linköping,
5 år skattefritt (värt 2600:-) hamnar på plussidan.
Skulle tro att mindre än 18 dagar från införsel till svenska skyltar är en omöjlighet, en hop gamla tröskverk stressar man inte så lätt...
Trailer hade i mitt fall vart ett bättre alternativ, men hur vet man att bilen är i kanonskick utan att se / provköra ?
Redigt nöjd med Astran(används till lokala resor) och resan (pga kompisen som chock-hänkade). Intressant var att den tyska bilmarknaden förefaller helt död, efter det att alla pengar till nybilssubventioner tagit slut, så för den som har tid, gillar Astra CNG, tyska, prutning och öl är det bara att bege sig söderut för gas & pilznertankning .
SkoxBerra