Hej !
Har en VW Caddy Ecofuel -07 som återkommer med ett problem då och då.
Det är regulatorn som inte skiftar över till gasdrift.
Detta har nu hänt 3 ggr, tror jag, och nu var det dags igen. Har inga problem med det egentligen då servicestället sköter det väldigt snyggt MEN om nån månad går garantin ut och då blir det helt plötsligt en kostnadsfråga.
Någon som har erfarenhet av detta och vad man kan begära utav VW då det återkommer hela tiden ?
Har även en Touran som klarat sig utan problem i snart 3 år.
Regulator som går sönder
Re: Regulator som går sönder
Hej,
Vet inte mycket av VW-gasbilar, men alla gasbilar måste ha någon typ av gastryckregulator, som sätter gastrycket på rätt nivå. Om regulatorn fungerar inte bra och sätter en fel gastryck, motoren går inte bra och måste adaptera bränslemängd på grund av labmdamätning (naturligtvis det göras nästan hela tiden, men extra störning gör saken mycket hårdare). Men eftersom din bil har aktiv mätning av gastrycket (min bil har inte), datorn kan räkna rätt öppethållandetid för gasinjectionventiler, och motoren har rätt bränslemängd strax och lambdamätning bara befästar saken och gör justering.
Dock gastrycket måste ligga inom bestämda gränsar. Om trycket är för liten, gasinjectionen ska inte fungera bra, och för mycket tryck kan skada lågtryckdelar: därför bilen ska inte skifta över till gasdrift. Jag tror att dessa gränser för din bil är 6-10,5 bar.
Om du tycker att din gastrycksregulator fungerar inte bra, mäta upp gastrycket först. Kanske regulatorn bara behöver lite justering (där finns en justeringskruv också?). Skruva inte den om du mätar inte trycket. Om regulatorn ger ingen eller för lite gastryck, felen kan föranledas också från en blockering före gastrycksregulatorn. Om gastrycket är bra, kanske felen kan också ligga i gastrycksmätaren: bilen tror att trycket är inte inom gransen på grund av fel i mätning.
Vet inte om det här hjälper, men om vi tvekar att gastrycket är fel, här har vi åtminstone ett par alternativer.
Mvh, Hewey
Vet inte mycket av VW-gasbilar, men alla gasbilar måste ha någon typ av gastryckregulator, som sätter gastrycket på rätt nivå. Om regulatorn fungerar inte bra och sätter en fel gastryck, motoren går inte bra och måste adaptera bränslemängd på grund av labmdamätning (naturligtvis det göras nästan hela tiden, men extra störning gör saken mycket hårdare). Men eftersom din bil har aktiv mätning av gastrycket (min bil har inte), datorn kan räkna rätt öppethållandetid för gasinjectionventiler, och motoren har rätt bränslemängd strax och lambdamätning bara befästar saken och gör justering.
Dock gastrycket måste ligga inom bestämda gränsar. Om trycket är för liten, gasinjectionen ska inte fungera bra, och för mycket tryck kan skada lågtryckdelar: därför bilen ska inte skifta över till gasdrift. Jag tror att dessa gränser för din bil är 6-10,5 bar.
Om du tycker att din gastrycksregulator fungerar inte bra, mäta upp gastrycket först. Kanske regulatorn bara behöver lite justering (där finns en justeringskruv också?). Skruva inte den om du mätar inte trycket. Om regulatorn ger ingen eller för lite gastryck, felen kan föranledas också från en blockering före gastrycksregulatorn. Om gastrycket är bra, kanske felen kan också ligga i gastrycksmätaren: bilen tror att trycket är inte inom gransen på grund av fel i mätning.
Vet inte om det här hjälper, men om vi tvekar att gastrycket är fel, här har vi åtminstone ett par alternativer.
Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Re: Regulator som går sönder
Rätt märkligt att felet upprepar sig så pass ofta. Man undrar ju om det är nåt annat problem i botten och att det mest är symptomen som åtgärdats tidigare. Kanske värt att ta upp frågan med VW innan garantin går ut. Det har ju sålts rätt många ecofuel 2.0 så de borde ju ha hunnit samla på sig en del erfarenhet.Zubisareta wrote:Hej !
Har en VW Caddy Ecofuel -07 som återkommer med ett problem då och då.
Det är regulatorn som inte skiftar över till gasdrift.
Detta har nu hänt 3 ggr, tror jag, och nu var det dags igen. Har inga problem med det egentligen då servicestället sköter det väldigt snyggt MEN om nån månad går garantin ut och då blir det helt plötsligt en kostnadsfråga.
Någon som har erfarenhet av detta och vad man kan begära utav VW då det återkommer hela tiden ?
Har även en Touran som klarat sig utan problem i snart 3 år.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
Re: Regulator som går sönder
När det gäller garanti så spelar det ingen roll för dig som kund om tiden går ut. Så länge felet påpekats inom garantitiden så ska felet åtgärdas. Om det inte går att åtgärda kan du begära att köpet går tillbaka eller att du får en likvärdig vara, alltså en annan bil.
Mvh
/Fred
Mvh
/Fred