Passat Ecofuel - vilka däck?

Post Reply
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Passat Ecofuel - vilka däck?

Post by David »

Hej!

Jag ska hämta min Passat Ecofuel imorgon. Det sitter Continental Sportcontact 3 17" 235/45 på den. Har läst en del negativt om Continental och däckbuller på svensk asfalt. Är det någon här som har erfarenhet av detta? Handlaren erbjöd mig ett bra pris på Nokian Hakka Z, men då får jag själv sälja Continentaldäcken eftersom de inte tar in begagnade däck. Någon som har erfarenhet av dessa däck på en Passat, gärna från grov Stockholmsasfalt.

/David
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Jag hade 17-tums SportContact 2 på min förra bil och var suveränt nöjd med dem. Väldigt bra däck och jag led inte alls av överdrivet buller. Kan dock inte besvara din fråga mer specifikt eftersom jag gick på standard-Michelinarna på min Passat.

Tror Henrico här på forumet har just de däcken du nämnde, och han verkar vara nöjd. Han tycker det är mindre vägbuller i hans bil än i den bil han provkörde som hade 16-tummare. Min handlare å andra sidan försäkrade mig om att det skulle bullra mindre med standardmonterade 16-tummare än med 17-tummare, vilket var en stor anledning för mig att inte uppgradera. Snårigt.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Post by David »

Jag kollade lite i Ecofuel-tråden igen och Henrico fick Pirelli PZero Rosso-däck, och dem verkar han nöjd med.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

David wrote:Jag kollade lite i Ecofuel-tråden igen och Henrico fick Pirelli PZero Rosso-däck, och dem verkar han nöjd med.
Mycket riktigt... Väldigt nöjd, det enda negativa är att de slits fort, men jag har inte privatbil och betalar inte min däck så jag bryr mig inte så mycket. :P

Jag har dock haft både Sport Contact 2 och 3 tidigare och har varit mycket nöjd med dem, jag skulle inte byta om jag var du. Nokian må göra bra vinterdäck, men sommardäck föredrar åtminstone jag Bridgestone, Conti eller Pirelli.

//H
Passat Ecofuel DSG '09
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Post by David »

Jag svarar på min egen fråga och säger att jag inte upplevde bilen som märkbart bullrigare än min A6:a och är nöjd med däcken hittills (snart kör fem mil på dem :)).
frakt
Posts: 15
Joined: 2009-12-28, 20:04
Location: Norrköping

Re: Passat Ecofuel - vilka däck?

Post by frakt »

Hej
Ny här på forumet. men kört gas bil sen 2005(volvo v70) men kör sedan december -09 en röd Passat Ecofuel,

Nu till frågan om däck, ni som har sommar däck i 17tum (235/45-17?) hur upplever ni ljudnivån på dessa och hur är det med gasförbrukningen kontra 205/55-16.
Har conti både som sommar och vinter däck 16 tum, som följde med bil. ska byta till 17-tum till sommaren om det blir bra med ljudnivå och gasförbrukning.
Last edited by frakt on 2010-01-12, 22:22, edited 1 time in total.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Passat Ecofuel - vilka däck?

Post by henrico »

frakt wrote: Nu till frågan om däck, ni som har sommar däck i 17tum (235/50-17?) hur upplever ni ljudnivån på dessa och hur är det med gasföbrukningen kontra 205/66-16
Jag upplever den som helst ok - men jag kom från runflat-däck på BMW och det var himmelriket att slippa den sk*ten! - det sitter ju Michelin Energy Saver på om man kör 16" och de är inge vidare på ljudnivå och komfort enligt mig och många andra.... Med tanke på att det inte är sportchassi på ecofuelen (vet inte hur det är om man väljer R-paketet numera dock?) så blir det ingen stötigthet att tala om heller även med 17"-are..

....däremot fick jag min bil så tidigt att jag fick Pirelli P-zero, de som fått sina nu verkar de flesta ha fått Continental - så man kanske inte ska lyssna så mycket på mig. :-)

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Passat Ecofuel - vilka däck?

Post by Danni »

Jag går och funderar på att köpa nya däck och fälgar till när sommardäcken ska på igen... Borde kosta runt 12 lax, men det är ju en avdragsgill driftskostnad för företaget så det är inte så hemskt. Däcken gör otrolig skillnad för hur man upplever bilen. Och om jag köper nya så kan jag göra en rokad och sätta standardfälgarna på vinterdäcken istället för de hemska billiga stylingfälgar som VW prackade på mig. Har jag lite tur kanske jag till och med kan sälja Michelinarna för några kronor.

Är det Continental eller Pirelli som gäller då, månntro? Eller har någon nåt annat förslag på däck?

Tycker de här fälgarna är snygga men tror VW har slutat med dem:

Image

Dessutom har jag för mig att det är 18-tummare, vilket är lite överdrivet.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Passat Ecofuel - vilka däck?

Post by henrico »

Ja, de där är 18", det är lite att ta i.. Dessutom ser det lite skumt ut på Ecofuelen som inte är sänkt med sportchassi!

Jag är grymt nöjd med mina 17"-are faktiskt. "Lagom".. :)
Passat Ecofuel DSG '09
Post Reply