Varför byte av gasfilter etc på Volvo men ej på min Golf?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Varför byte av gasfilter etc på Volvo men ej på min Golf?

Post by MartinF »

Har i dagsläget en Golf Variant Bi-Fuel men är sugen på en V70 framöver. Jag är dock förbryllad över servicen och dess kostnader. På Volvo ska det bytas och dräneras gasfilter och annat gasrelaterat. På min Golf finns INGET sånt i servicen. Givetvis blir servicekostnaden då också lägre.

Hur kommer det sig att Volvo har dessa lösningar men inte VW?
Vad är för-/nackdelarna med dessa lösningar med och utan filter?

Man blir ju fundersam när det skiljer så mellan tillverkarna.

OBS! Jag har kollat med märkesverkstad som i sin tur kollat upp det och det finns faktiskt inga servicepunkter rörande gas (förutom okulär kontroll av slangar och tankar). En av mekanikerna hade dessutom jobbat med gas-Volvos och visste vad som gällde för dem.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Varför byte av gasfilter etc på Volvo men ej på min Golf?

Post by Fred »

Det är en mycket bra fråga! Dock tror jag inte att någon här på forumet kan besvara den, speciellt inte när en f.d. volvomekaniker inte kunde det, fast man vet ju aldrig. :D

Egentligen tycker jag att en intressantare frågeställning är: Varför behövs inte gasfilterbyte på en VW?! :D För mig är det ganska självklart att det måste sitta ett filter på alla bränslesystem. Till och med min gamla moppe hade ju soppafilter och den skulle nog klara av en hel del partiklar innan den gav upp. I nyare bilar är ju toleranserna otroligt små så ett bränslesystem utan filter känns väldigt riskabelt tycker jag...fast VW kanske har hittat någon smartare lösning än ett gammalt filter! :D

När det gäller servicekostnaderna för en Volvo så är gasfilterbytet en väldigt liten del. Jag har för mig att vi pratat i en annan tråd om hur mycket Volvo tar betalt för vid service, så som kontroll av spolarvätskenivå, att dörrarna går att öppna och en massa andra struntsaker. Man gör en väldigt stor del av serviceprotokollet själv varje gång man använder sin bil och kan man sedan att skruva det allra minsta så klarar man i princip resten också. Kvarstår då de gasrelaterade grejerna och då kan man ju lämna in bilen bara för att få det gjort!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: Varför byte av gasfilter etc på Volvo men ej på min Golf?

Post by Micke77 »

Hur är det med nya Passat Eco-fuel? Vad har den för servicepunkter för gassystemet?
Är det någon som har hunnit kolla upp detta på sina nya Passater ännu? Och ev kostnader för dessa tillägg.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Varför byte av gasfilter etc på Volvo men ej på min Golf?

Post by Hewey »

Jag tror att i VW gastrycksregulator inträde där finns en liten metallnätfilter, som förebyggar stora partikeln att gå in. Det samlar ingen olja bort från gas, men kanske oljan är inte en problem i VW-gassystem. Vad en bra och lätt system.

Och fast det finns oljaskiljarfilter i Volvo, det är ingen garanti att det skyddar regulator membraner, särskilt om man inte tömmar skiljaren regelbundet.

Mvh, Hewey

p.s. om du vill ha en Volvo, ska vi kanske växla bilar? :D
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Re: Varför byte av gasfilter etc på Volvo men ej på min Golf?

Post by larfor »

Vad jag vet så finns det inte något filter i man Astra-00 heller. Har frågat vid service men, men något oljefilter byts tydligen inte.
Post Reply