råd vid köp av Volvo S60

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
unga
Posts: 1
Joined: 2009-12-31, 11:32

råd vid köp av Volvo S60

Post by unga »

Hej

Efter att ha haft gasbil snart i 2 år så känner jag att det är dags för en liten fråga här :D

Vi har en Opel Zafira-03 CNG som jag nu funderar på att byta ut och det enda alternativet är en "ny" gasbil. Jag följer detta forum och
är säker på att det finns mycket kunskap här som kanske kan hjälpa mig på vägen.

Med tanke på att vi bor i Trollhättan så skulle jag helst vilja köpa en SAAB och min sambo jobbar på SAAB ANA här i stan så förstår ni säkert att detta
skulle egentligen vara förstavalet. Som ni redan vet så är ju SAAB (ANA trollhättan) i startgropen med en gasvariant på 93 men vi får väl se hur det går med detta.
Hoppet är ju det sista som överger en. :D

Så vi har kollat runt på andra gasbilar och det kommer förmodligen bli en Volvo S60. Vi har ingen som helst erfarenhet av Volvo
så vi har lite frågor. Det jag kollar på nu är en S60 från 2007 med 5500 på mätaren. Denna ligger på KVD med ett listpris på 163000kr och ser ut att vara
i bra skick. Skall åka och kolla på den i nästa vecka.

1: Vad skall man se upp med gällande S60, både allmänt och även runt gasdelen.
2: Ni som kör S60, hur lång är räckviden på gas i verkligheten?
3: Hur stor är bensintanken?
4: kom gärna med mera åsikter om S60.




Tacksam för svar.

MVH Magnus K Trollhättan
thlilj
Posts: 11
Joined: 2008-05-14, 22:59
Location: Olofström

Re: råd vid köp av Volvo S60

Post by thlilj »

Hej !

Bytte nyligen min S60 bifuel till Passat Ecofuel efter 3 år. Som alla vet har Volvo fantastiska stolar.
Andra fördelar med S 60 är att den går tyst, då jag mestadels långpendlade låg räckvidden på 27-33 mil beroende på gastryck etc.
Bensintanken var på 29 liter har jag för mig. Körde 12 000 mil med bilen och hade inga problem alls, endast service o däckbyte samt bromsklossarna fram som byttes.

Lycka till !

MVH

Thomas
HerrOla
Posts: 37
Joined: 2008-11-06, 18:48
Location: Halmstad

Re: råd vid köp av Volvo S60

Post by HerrOla »

Jag fick problem med min garegulator efter 14 000 mil men det verkar inte vara ett typiskt fel just för s60. Med de få milen kan du med största sannolikhet vara lugn över det felet. När det kommer till räckvidd så minst 30 mil vid blandad körning, har dock ett rekord på 42 mil så det går att komma långt om man vill;)
S60 Bi-fuel -05
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: råd vid köp av Volvo S60

Post by Fred »

Gasregulator verkar vara ett ganska vanligt fel, tyvärr...min gav upp vid dryga 16000 mil och jag har läst om ganska många andra som råkat ut för samma sak. Det första symptomet brukar vara att bilen blir lite segare att starta vid lufttemperaturer under 10 C°.

Att du klarat 42 mil, HerrOla, måste vara ett ganska rejält rekord! Torde varit naturgas i pumpen och riktigt högt tryck...samt eco-driving på hög nivå. Personligen är mitt rekord knappa 30 mil och det var med naturgas och mjuk körning på landsväg. Nu kör jag ju en V70 men jag tror inte att skillnaden är stor.

Det finns en tråd om köpråd för V70. Eftersom V70 och S60 i princip är samma bil så kan råden överföras mellan bilarna.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: råd vid köp av Volvo S60

Post by MartinF »

Hur är automatlådorna på dessa bilar? Går i funderingar på en S60 eller V70 och undrar hur mycket det skiljer i förbrukning mellan manuell/automat. Håller lådorna bra?
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: råd vid köp av Volvo S60

Post by avozetta »

MartinF wrote:Hur är automatlådorna på dessa bilar? Går i funderingar på en S60 eller V70 och undrar hur mycket det skiljer i förbrukning mellan manuell/automat. Håller lådorna bra?
Här har du lite verkliga automatfakta. Kört 700 mil varav minst 660 på gas och ligger som du ser i sidfoten på 7,2 kg/100 km just nu. Då har jag hunnit med både sommar- och vinterkörning. Som bäst har jag varit nere på 6kg och nu på korta elaka till och från jobbet mil i vinter har jag toppnoteringar på 9,5kg.
På min 07:a är lådan adaptiv vilket innebär att den anpassar sig för optimal växlingskvalité och den har också lock-up på alla växlar vilket påverkar bränsleförbrukningen positivt.

Klicka på pumpikonen nedan så kommer du till spritmonitor.de. Där kan du söka fram ännu fler V70/S60 med manuell eller automat.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: råd vid köp av Volvo S60

Post by Fred »

Som du ser ligger jag på 6,4 kg/100 km och jag kör manuell. Mycket blandad körning över snart två år.

När det gäller Volvos automater så har jag läst mig till att de fungerar bra och länge bara man sköter dem som man ska. Det handlar om att skölja den regelbundet och att hålla mjukvaran uppdaterad. Du bör kolla att det inte är en gammal taxi du köper, de är ju oftast automater, eftersom de kan få problem med topplocken.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Re: råd vid köp av Volvo S60

Post by MartinF »

OK, så det skiljer kanske en del mellan manuell och automat ändå. Ska bara försöka lista ut vad kg/mil blir i m3/mil :?
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Post Reply