VW Passat TSI EcoFuel

Post Reply
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Danni »

Ooooh, godisgodis! Den listan ser ju hur smaskig ut som helst.

Massagestolarna fanns inte ens när jag beställde. Det var mycket som inte fanns, när jag tänker efter, som radarfarthållaren. Tur var väl det, annars hade jag hamnade långt på fel sida av 400k-strecket...

(Jo, förresten, grattis till ett bra bilval! Den är härlig. Jag var borta från min i fyra dagar nyss och det fick mig verkligen att inse hur härlig den är att köra.)
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Humlan »

Välkommen i gasklubben!

Hoppas för din skull att du inte ska tanka i Stockholm den närmsta tiden...
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
lizzardo
Posts: 7
Joined: 2009-11-17, 15:37
Location: Örebro

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by lizzardo »

Humlan wrote:Välkommen i gasklubben!

Hoppas för din skull att du inte ska tanka i Stockholm den närmsta tiden...
Tack, nej det blir nog mest här hemma i Örebro :)
Vad är det som är dåligt i huvudstaden?
Opel Astra Gsi Turbo -92 http://www.garaget.org/?car=76437
ante
Posts: 7
Joined: 2009-10-31, 17:27

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by ante »

Danni, snygga bilder! Måste fråga om färgen, är den verkligen "silver leaf"? Jag sitter med konfiguratorn och där ser den mer beige ut? Din bil ser mer ut som Reflex silver!?

Är det någon som kan uttala siog om skillnaden på elinställbara framstolar och de vanliga - är det än bättre/skönare stol, eller är den endast enklare att ställa in.

Jag funderar på 310 radion med Volkswagen sound. Är media in något att ha?

/Ante
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Humlan »

lizzardo wrote:Vad är det som är dåligt i huvudstaden?
http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?f=5&t=364
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Danni »

ante wrote:Danni, snygga bilder! Måste fråga om färgen, är den verkligen "silver leaf"? Jag sitter med konfiguratorn och där ser den mer beige ut? Din bil ser mer ut som Reflex silver!?

Är det någon som kan uttala siog om skillnaden på elinställbara framstolar och de vanliga - är det än bättre/skönare stol, eller är den endast enklare att ställa in.

Jag funderar på 310 radion med Volkswagen sound. Är media in något att ha?
Ja, den är Silver Leaf. Den är snarlik Reflex Silver, men med en lite guldaktig ton. Champagnefärgad, brukar jag beskriva den som. Den är inte alls beige som i konfiguratorn. I mörker går det knappt se skillnad på Silver Leaf och Reflex Silver.

Elinställbara stolarna är desamma, sålänge man jämför med de manuella sportstolarna med elektriskt svankstöd (vilka ändå är standard på EcoFuel).

Jag har RCD510 med Volkswagen Sound och Media In. Jag tycker personligen att Media In är helt obligatorisk (kopplar själv en 120 gigs iPod till bilen). Däremot tror jag kombinationen RCD310 och Media In är mycket svårare att hantera (har läst en hel del kritik mot den kopplingen på nätet).
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Perre
Posts: 1
Joined: 2009-11-17, 21:14

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Perre »

Hej EcoFuel-kompisar!

Jag har precis hittat hit till forumet, och det är kul att det äntligen finns ett community att dryfta ting rörande den fantastiska gaspassaten (sopar gatan med konkurrensen om ni frågar mig) :D
Själv kör jag:
Passat TSI EcoFuel DSG -09, Deep Black pärleffekt
Premiumpaket med svart nappaläder
Ljus & Sikt pkt 2
Multifunktionsratt

En fråga ang. tomgångsvarvtal: Jag har ett tomg. varv på 600-650 rpm (förutsättning: läge P, driftvarm motor, gasdrift). Körde en kollegas 4 mån nyare Ecofuel, och där låg varvet på drygt 800rpm. Kan detta bero på skillnader i gaskvalitet? Detta är en petitess, men jag är nyfiken på vad ni andra har för tomg. varv.
Oxå en fråga till: märker ni att DSG-lådan är adaptiv (d.v.s anpassar sig till körstilen??)

/Peter
Passat Variant TSI Ecofuel DSG -09
ante
Posts: 7
Joined: 2009-10-31, 17:27

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by ante »

Hur känslig är den beiga nappa-klädseln? Funkar den med barn? Fick precis besked från min handlare att family-paketet inte går stt få med den ljusa llädseln.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Danni »

ante wrote:Hur känslig är den beiga nappa-klädseln? Funkar den med barn? Fick precis besked från min handlare att family-paketet inte går stt få med den ljusa llädseln.
Jadu... Svårt för mig att säga då jag ännu inte har några barn :) Klädseln blir rätt fort solkig av smuts och t.ex. mörka jeans. Å andra sidan är den än så länge jättelätt att torka ren. Jag har ArmorAll Leather Wipes i bilen och torkar av då och då, och det är inga problem alls. Däremot har jag märkt att de ljusa plastdetaljerna oerhört lätt får mörka märken (dörrhandtaget, trösklar, stolsidor, etc) och de får man gnugga lite värre på.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
ante
Posts: 7
Joined: 2009-10-31, 17:27

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by ante »

Tack för erfarenhet ang klädseln, då får det nog bli svart ändå.

Mörka rutor, ser coolt ut, men blir det skumt för de i basksätet?

/Ante
lizzardo
Posts: 7
Joined: 2009-11-17, 15:37
Location: Örebro

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by lizzardo »

ante wrote:Tack för erfarenhet ang klädseln, då får det nog bli svart ändå.

Mörka rutor, ser coolt ut, men blir det skumt för de i basksätet?

/Ante

En fabrikstonad bil brukar inte vara så himla mörk, även om det ser ut så utvändigt.
Jag har haft ett flertal bilar som varit tonade från fabrik och det känns inte konstigt alls.
Opel Astra Gsi Turbo -92 http://www.garaget.org/?car=76437
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by lubbis »

Så då var det dags att hämta sin nya Passat i morgon kl 15:00

Återkommer med lite erfarenheter nästa vecka.

Volkswagen Passat Variant 2010 TSI 150 EcoFuel DSG Sportline
Black (A1A1)
Tyg Monza, Black (WN)

PXE Bi-xenonstrålkastare med kurvljusfunktion
P15 Ljus- och Siktpaket 1
7K6 Däcktryckskontroll 900
7X5 Park Assist med parkeringssensorer fram och bak
7Y4 Lane Assist
PAD ACC, adaptiv farthållare med distansreglering
PW9 Fjärrstyrd parkeringsvärmare
Drag avtagbart wf/13-polig wf ecofuel cdg. -pak. -w02
lubbis
Posts: 52
Joined: 2009-11-16, 19:33
Location: Linköping

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by lubbis »

Nu har jag kört 150 mil och är helnöjd. Förbrukningen ligger redan på 0.45 kg. Det har väl gått åt ca 6 liter bensin (bensinvärmare) och jag är helnöjd.

Det som jag har uppsakttat mest förutom automatlådan är den automatiska avståndshålalre (ACC) helt otroligt br när det är ryckig trafik.

Lane assist kan nog vara bra om man skulle nicka till. Har testat på motorväg och bilen styr faktiskt själv.

Park assist har jag ännu ej testat.
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by henrico »

Kul att du är nöjd! Avståndsfarthållaren hade jag definitivt beställt om den funnits när jag beställde. :(

Min bil ska in på "mjukvarauppgradering" den 4/1... Navigatorn har hängt sig två gånger sista månaden och det är tydligen en känd mjukvarubugg.... Undrar om jag får Windows 7? :lol:

//H
Passat Ecofuel DSG '09
TaxiDirAB
Posts: 3
Joined: 2009-12-23, 22:43

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by TaxiDirAB »

Tjo...
Ny här och ska ta steget från en Volvo V70-09 till Passat...
Har i ärlighetens namn ALDRIG kört en Passat innan, ringde vw gbg och beställde en över telefonen då jag kände att jag inte ville ha en bensin slukande Volvo mer...Hoppas på mina bara knän att den inte är allt för obekväm/stötig/bullrig,men men ekonomin får gå först :D
Vad jag har kunnat läsa mig till här inne och Passat forumet så verkar juh folk saligt nöjda med sina Passater så jag får väl anta att även jag blir det :D
Ska väl även tillägga att jag har ett taxiåkeri och kör närmare 1000 mil i månaden...Så nu hoppas jag på att mina bränsle räkningar på 12K i månaden snart är ett minne blott=)
Passaten jag beställde står nu o väntar på mig i Gbg men jag väntar till efter helgerna med att åka o hämta den och det kommer bli riktigt kul att se vad man har köpt...
Volkswagen Passat Variant 2010 TSI 150 EcoFuel DSG Sportline och premiumpaket o lite annat lull lull valde jag=)

Återkommer om ngn månad efter mina första 1000 mil, ha er nu en god jul =)
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by aiskylos »

TaxiDirAB wrote:Tjo...
Ny här och ska ta steget från en Volvo V70-09 till Passat...
Har i ärlighetens namn ALDRIG kört en Passat innan, ringde vw gbg och beställde en över telefonen då jag kände att jag inte ville ha en bensin slukande
Kaxigt att beställa utan att provköra!

Jag tror du blir nöjd, hade jag fortfarande kört taxi, hade passaten, eller möjligtvis touranen varit mitt förstaval. Istället för de gamla volvohäckarna min snåla åkare hade ....
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
CRV
Posts: 20
Joined: 2007-04-09, 17:05

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by CRV »

Hej, bestämde mig idag (efter en första provkörning) för att beställa en EcoFuel!

Kör idag en V70 Bifuel -07 som förmånsbils, som skall bytas in om 3 månader.
Jag är extremt nöjd med gas som drivmedel och Passaten upplever jag löser några av V70 Bifuels (få) svagheter: motorns svaga bottendrag, bränsleförbrukningen (speciellt med automaten, DSG överlägsen), begränsad räckvidd, ganska trångt baksäte (stor skillnad för långbenta barn i Passaten).

Egentligen bara en sak som jag upplever som KLART sämre i Passaten: Framstolarna! Men inte ens nya V70 kan ju konkurrera med gamla V70s fantastiska stolar. Som långbent så gav Passatens också minimalt med stöd för låren, hade behövt kunna vinklas upp, tyvärr läser jag ovan att elstolen inte fixar detta problem (det gör det i en del andra bilar). Kanske är Passaten lite mer bullrig och den känns materialmässigt lite tunnare, speciellt vissa delar, tex insidan av dörrarna och en del knappar. Men för mig inget stort problem.

Jag håller precis på att bestämma utrustning, kommentera gärna:
DSG
Premiumpaket (m svart läder)
Sidokrockkuddar bak
Motorvärmare (doppvärmare, eftermonterad...)

I övrigt öppet, brukar fylla bilarna med en del lull-lull (har 8,5 basbelopp och bra storkundsrabatter), men har nu reflekterat över att det är mycket som jag INTE använder i praktiken. Tex tyngre stereo, elstolar med minne etc... Kanske bättre med de nya säkerhetsprylarna?

Funderar på en blå metallic, men har inte varit och kollat färger än...

Kör lugnt i halkan!

MVH/CRV
Volvo V70 Bi-fuel -04
nordan
Posts: 11
Joined: 2009-12-30, 20:04

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by nordan »

hej,

med elstol kan du vinkla dynan. Gör stor skillnad tycker jag. Jag körde V70 innan och tyckte passatens stolar var sämre i början men efter ett tag känns det helt ok.
CRV wrote:Hej, bestämde mig idag (efter en första provkörning) för att beställa en EcoFuel!

Kör idag en V70 Bifuel -07 som förmånsbils, som skall bytas in om 3 månader.
Jag är extremt nöjd med gas som drivmedel och Passaten upplever jag löser några av V70 Bifuels (få) svagheter: motorns svaga bottendrag, bränsleförbrukningen (speciellt med automaten, DSG överlägsen), begränsad räckvidd, ganska trångt baksäte (stor skillnad för långbenta barn i Passaten).

Egentligen bara en sak som jag upplever som KLART sämre i Passaten: Framstolarna! Men inte ens nya V70 kan ju konkurrera med gamla V70s fantastiska stolar. Som långbent så gav Passatens också minimalt med stöd för låren, hade behövt kunna vinklas upp, tyvärr läser jag ovan att elstolen inte fixar detta problem (det gör det i en del andra bilar). Kanske är Passaten lite mer bullrig och den känns materialmässigt lite tunnare, speciellt vissa delar, tex insidan av dörrarna och en del knappar. Men för mig inget stort problem.

Jag håller precis på att bestämma utrustning, kommentera gärna:
DSG
Premiumpaket (m svart läder)
Sidokrockkuddar bak
Motorvärmare (doppvärmare, eftermonterad...)

I övrigt öppet, brukar fylla bilarna med en del lull-lull (har 8,5 basbelopp och bra storkundsrabatter), men har nu reflekterat över att det är mycket som jag INTE använder i praktiken. Tex tyngre stereo, elstolar med minne etc... Kanske bättre med de nya säkerhetsprylarna?

Funderar på en blå metallic, men har inte varit och kollat färger än...

Kör lugnt i halkan!

MVH/CRV
Touran TSI Ecofuel DSG7 uttagen Nov-09. 12.000 mil
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Danni »

Jorå, stolarna är vinklingsbara även med elstolar. Men de är allt en liten aning korta, det klagar även min sambo på. Jag gillar dock stolarna väldigt mycket - jag tycker om att de är lite fastare, och tycker de ger lagom med stöd. Inställningsmöjligheterna och framförallt svankstödet är guld.

Det tillval som jag blivit mest glatt överraskad av är faktiskt motorn till bakluckan. Det kändes som ett överlyxigt onödigt tillval, men nu vill jag aldrig mer ha en bil utan :) Det är guld! Annars är det väl mest DSG och premiumpaket som jag ser som obligatoriska tillval. Resten är efter tycke och smak. Om det är nåt jag önskar jag hade men inte har är det avståndsradar (som inte gick att få på 09orna) och lane assist, för mer avslappnad vardagskörning.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
CRV
Posts: 20
Joined: 2007-04-09, 17:05

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by CRV »

Jag får fundera vidare kring utrustningen, tack. Fått många bra tips då jag läst igenom hela tråden...

Jag kan tänka mig att det är fler än jag som har en V70 Bi-fuel och överväger att byta till Passat EcoFuel.
Man kan tänka sig att en del av dessa personer är både miljömedvetna och ekonomisk sinnade. Då bör man beakta alternativet att köpa loss V70n, fortsätta använda den, och spara både pengar och miljö. Eller?

Jag använde kalkylfunktionen på konsumentverkets hemsida (http://www.bilkalkylen.konsumentverket.se, som för övrigt verkar ha felaktiga värden kring gaspriser och förbrukning, så det får man justera själv) och fick följande resultat gällande månadskostnaden om jag köper loss V70n (fullutrustad 07:a med 6000 mil på mätaren, får köpas ut för 10 000 under bilhandlarpriset i hallen). Värdeminskningen tycker jag spontant ser lite hög ut, däckkostnaden också (Däckonline...) och undviker man märkesverkstaden så bör man komma undan med mindre för service och reparation. Bränslekostnaden beror både på gas/bensinmix, del av Sverige och körstil, så den lär variera. Men summerat så är det en rejäl månadskostnad för en begagnad bil!

V70 Bi-fuel 07,
Årlig körsträcka, mil: 2000 / Innehavstid, år: 3 / Inköpspris: 170000
Värdeminskning 24 240
Skatt, besiktning 1 150
Försäkring 4 000
Bränsle 20 500
Reparationer, service mm 7 370
Däck 3 520
Parkering 0
Övrigt 0
Totalt kr/år 60 800
Kr/månad 5 060
Kr/mil 30
Deras kalkyl skippar dessutom helt kapitalkostnaden! Att ligga ute med 170 000 kr är inte gratis (oavsett om man lånar pengarna eller inte...)

Om man då jämför med en Passat EcoFuel:
Skatt pga Förmånsvärde: ca 1500 kr/mån om jag utrustar den ganska rejält (knappt 1100 kr är väl minimibeloppet)
Löneavdrag (netto): ca 1500 kr/mån för mig
Bränslekostnad (betalar själv): ca 1400 kr/mån (175 mil och antar 8kr/mil, tankar på västkusten ca 11 kr/Nm3 och ekonomikör...), här sparar man en del mot Volvons högre förbrukning
Totalt ca 4400 kr/mån

Gör jag något fundamentalt fel, eller kan det blir det EKONOMISKT mer lönsamt med en ny Passat? :?

Kommentera gärna,
CRV
Volvo V70 Bi-fuel -04
CRV
Posts: 20
Joined: 2007-04-09, 17:05

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by CRV »

Om jag lite snabbt försöker addera kapitalkostnaden (antar 5% ränta, det hoppas i alla fall jag årligen kunna få ut om jag istället placerar pengarna under tre år..., lite högt för billån kanske, men inte orimligt som effektiv ränta):

5% x (inköps pris + restvärde)/2 = 0,05 x (170 000 + 97280)/2 = 6682 kr per år, dvs ytterligare ca 550 kr per månad för V70 som privatbil...

Vad talar MOT en ny Passat om man är BÅDE intresserad av miljön och ekonomin??? :roll:
/CRV
Volvo V70 Bi-fuel -04
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Husbonden »

Ingenting!!!!!!!!
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by David »

CRV wrote: Gör jag något fundamentalt fel, eller kan det blir det EKONOMISKT mer lönsamt med en ny Passat? :?

Kommentera gärna,
CRV
På grund av den stora rabatten på förmånsvärdet är det otroligt förmånligt med en ny gasdriven bil. Den rabatten har du ingen glädje av om du köper en bil privat. Jag har snålkört rätt mycket med Passaten (van med mycket starkare motorer, så det har blivit lättare att hålla hastighetsgränserna) och ligger på ca 6,55 kr/mil hittills på drygt 700 mil. Kör fortfarande på första tanken bensin också, så den tilläggskostnaden är försumbar. Nu kör jag iofs eget och vet inte vad du har för avtal med ditt företag, men leasingkostnad på 1500 kr netto låter väldigt lågt. Det motsvarar ungefär vad jag betalar per månad (~2950 kr + moms), men då lade jag också in 100' inkl moms som första förhöjd månadshyra.

Personligen tycker jag att automatisk bakluckeöppning och -stängning är ovärderlig. Har haft det på de senaste kombibilarna jag haft. Sen tycker jag också att Dynaudiopaketet är bra. Skulle skippa navigatorn om jag beställde en Passat igen. Har farthålllare med avståndsfunktion, men skulle inte välja det igen för min körning, i huvudsak i Stockholmstrakten. Körde jag mycket landsväg skulle jag antagligen ha mycket mer nytta av den.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
CRV
Posts: 20
Joined: 2007-04-09, 17:05

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by CRV »

Tack för kommentarerna, jag kommer satsa på en uppgraderad ljudanlägning i någon form.

Leasingkostnaden är mycket högre för företaget jag jobbar på, men skatteeffekten av förmånsvärdet beräknar jag till ca 1500 kr/mån med en rikligt utrustad bil. I företagets kalkyl så tar de hänsyn till att jag får ett löneavdrag och dessutom är detta en ren förmånsbil (dvs den bygger inte på att det måste vara kostnadsneutralt för företaget, som tex bilar som erbjuds alla anställda måste vara).

Jag har kört billigt med min nuvarande Bi-fuel om man jämför med bränsledeklaration och uppgifter på forumet, men tog till med 8kr/mil då jag ser att det är stor spridning här på forumet på förbrukningen (de högre dock mest på nya bilar). Så du har en klar poäng, jag har nog tagit till i överkant! Så än mer fördel Passat...

:)
Volvo V70 Bi-fuel -04
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Danni »

Kalkylerna ser vettiga ut. Din kostnad på Passaten hamnar ungefär där jag räknar på att jag ligger, och då har jag räknat in alla kostnader (eftersom jag har bilen i eget företag så blir det kostnadsneutralt per automatik :)).

En viktig sak som man inte bör glömma är att du troligen inte kommer få någon rabatt på förmånsvärdet efter 2011, och de flesta leasingavtal skrivs på tre år, så sista året med bilen skjuter kostnaden upp rätt rejält.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Post Reply