v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland) *LÖST*

Post by Martinmat »

Hej!

Har ägt min Bi fuel i 1 månad nu. Har vid 3 tillfällen märkt att den varit lite svårstartad dvs. man får köra startmotorn några sekunder innan den startat samt att den går "orent" ngn sekund. Men sedan går den precis som vanligt och är inget svårstartad alls.

Dessa tre tillfällen har alltid varit när jag ska hem från jobbet. dvs, bilen har stått utomhus ca 8 timmar, temp 12-17 grader.

Har aldrig hänt när den stått över natten i varmgarage, inte ens när den stått flera dagar. Pratade med en kompis som även han har en V70 Bi fuel 2006 och han hade vid några tillfällen upplevt samma sak, plus att hans stannat 1 ggr i en rondell men startade direkt. Är detta ngt som är normalt eller ska man kontakta volvoverkstad för felsökning? Har 2 års beg garanti på bilen som täcker alla motorrelaterade problem etc. så jag känner ju ingen panik... :D
Last edited by Martinmat on 2010-04-05, 06:48, edited 1 time in total.
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Fred »

Jag har svarat dig på jagrullar.se!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Hewey »

Kan ni vara snälla och också rapportera resultater här om ni hittar felen? Jag har också ibland samma felen, typisk när bilen står en halv timme på parkeringsplatsen.

Jag gjorde igår den "bubbeltesten med vatten i dricksglas", som Fred rekommenderade (tackar!), och bubblarna kom från gastryck regulatorn! Så en fel är säkert nu identifierat: gastryck regulatorn läcker invärtes. Kanske den åstadkommer också svårstartning? Vi ska se om felen försvinner när jag har nya membraner för regulatorn. Nuförtiden kör jag endast med bensin, och vakuumslangfogning i sugrör är blockerad.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Fred »

Hewey,

Den läckande regulatorns symptom är just att bilen blir lite svårstartad. Metanet leds in i insuget och tränger undan syret som krävs för att antända bensinen. Samma symptom är det ju om man får "tjuvstopp", man får dra runt motorn lite extra för att den ska starta.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Martinmat »

Kan bara göra ett tillägg att startproblemen inte har återkommit sedan början av september trots daglig användning av bilen. Har varit alla typer av väder, kallt, varmt, regnigt och till och med noll gradigt och snöblandat. Har därför inte gjort ngt bubbeltest ännu, får se om störningarna kommer tillbaka eller om det "fixat sig själv" :shock:
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
HerrOla
Posts: 37
Joined: 2008-11-06, 18:48
Location: Halmstad

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by HerrOla »

Jag har samma symtom på min bil och jag har snackat med verkstaden.
Han va i princip helt säker på att det va gasregulatorn som läckte så den ska in på torsdag.
Hoppas nu att de får ordning på skiten.
S60 Bi-fuel -05
eegol
Posts: 9
Joined: 2009-08-01, 07:10
Location: Göteborg

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by eegol »

Hej! Jag hade samma problem om än lindriga och jag förstod vad det var som felade efter att ha läst det här forumet. Gasregulatorn är bytt, sedan dess inga problem.
Volvo V70 Bi-fuel 2006, automat
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Fred »

eegol wrote:Hej! Jag hade samma problem om än lindriga och jag förstod vad det var som felade efter att ha läst det här forumet. Gasregulatorn är bytt, sedan dess inga problem.
Kul att det löste sig för dig, eegol! Märkte du någon skillnad i draget på motorn också? Fick du betala själv eller hade du någon slags garanti?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
eegol
Posts: 9
Joined: 2009-08-01, 07:10
Location: Göteborg

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by eegol »

Det gick på garantin. Svårt att säga något om draget, men det har definitivt inte blivit sämre. Den hackade ju lite mellan 1500 och 2000 varv och det har blivit bättre men inte helt bra. Oklart vilka tändstift som sitter i.
Volvo V70 Bi-fuel 2006, automat
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Martinmat »

Igår uppträdde problemet igen, fick köra startmotorn några sekunder extra och sedan gick den igång. Händer som sagt endast då bilen stått ute på jobbet (8 timmar). Händer aldrig i varmgaraget hemma. Funderar på om jag skulle ringa verkstaden imorrn och höra mig för, har ju 2 års selectedgaranti som täcker motorstyrning, bränslekomponenter etc. så om det är ngt vajsing så ska det väl gå på garantin. Jag har dock inga svajningar under körning som du Eegool har.

Håller väl er uppdaterade på hur detta fortskrider :D
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Fred »

Har ni någon verkstad som är bra på gassystemet i Östersund, Martinmat? Risken är att de inte har så bra koll och gör en massa tidsödande felsökningar så du blir av med bilen under lång tid.

Återigen, gör bubbeltestet! På så sätt kan du komma till verkstaden och veta ifall regulatorn läcker eller inte. Det är alltid bra att ha lite på fötterna när man går till verkstaden...då är det mindre risk att man blir blåst.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Martinmat »

UPPDATERING!


Bilen var i torsdags in på en felsökning för startproblemen, har dock bara varit 7 ggr sedan jag köpte bilen 11 aug. Nu senast endast 1 ggr per månad.

De har nu bytt tändstift sam uppdaterat mjukvaran i ECM för bensinstart. Får väl hoppas det fixad det hela.

Tilläggas ska att det hela gick på selected garantin = gratis för mig
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Humlan »

Martinmat wrote:De har nu bytt tändstift sam uppdaterat mjukvaran i ECM för bensinstart.
Volvos originalstift eller specialstift?
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Martinmat »

Dessvärre ingen aning, framgick inte när jag hämtade bilen, står bara på arbetsorderna att det är 1 st tändstiftssats....
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Humlan »

Då är det garanterat Volvos originalstift. Jag passade på att byta till NGKs stift, men märker som sagt ingen skillnad.

Har problemen helt försvunnit efter service?
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Martinmat »

Hej!

Än så länge har det varit problemfritt, men det är väl för tidigt att dra några slutsatser, återkommer om hur det artar sig över lite längre tid...

God Jul!
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Martinmat »

:evil: Igår återkommen startproblemen.....

Får ringa volvo på måndag! Återkommer med update
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Micke77 »

Hur gammal är bensinen som finns i tanken? Jag har märkt på min bil att den kan vara en aning svårstartad om den har bensin som är flera månader gammal. Så fort jag kör slut på den gamla bensinen och fyller på med ny så försvinner det och förblir borta tills bensinen blir några månader gammal igen. Jag kör tills varningstexten för låg bensinnivå tänds, sedan tankar jag.
Detta kan vara förklaringen till att ditt problem kommer i vågor.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Martinmat »

Hej!

Tanken har om gammal bensin har också slagit mig, vet att sedan man sluta tillsätta bly så blev hållbarheten betydligt sämre. Jag brukar skvätta i vid halvtank. Kanske man skulle kört slut (till varning låg nivå) och fyllt på med fräsch bensin för att utesluta den delen. Men om bensinen vore dålig skulle den väl även vara svårstartad när den är varm eller????

Ska upp på Volvo nu i veckan o köpa takräcke så då tänkte jag passa på att prata med dom igen och se om de vill ta in den igen eller hur de ser på det. Eftersom de tog förra vändan på garantin (selected 24 mån) och felet kvarstår så torde ju även en ny felsökning m.m. gå på garantin. De har ju liksom erkänt (genom att bevilja garantiåtgärd) att det är ett fel som omfattas av garantin. Jag är dock sugen på att få loss slangen till insuget för att kolla om det är ngt läckage i gasregulatorn. Men den satt som bergett så jag får se om jag lyckas få loss den. Annars får jag väl be volvoverkstaden kolla detta.
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Fred »

Gammal bensin är en intressant tanke...men som Martin skriver, då borde inte problemen vara beroende av yttertemperaturen.

Martin, testade du att lossa slangen när motorn var varm? Jag tror att plastslangarna kan bli rejält styva av kyla så de kan vara lättare att få loss om insuget är varmt. Tänk dock på att sätta tillbaka slangen efter du lossat den så metanet inte läcker ut i atmosfären över natten.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Micke77 »

Dagens bensin åldras tyvärr fort. Det är ett problem, men det finns en sak till som kan spöka för oss gasbilåkare och det är vatten i bensinen. Vatten i bränsle är ett problem för alla typer av förvaring, både i bilen och på macken. Alla tankar andas beroende på att temperaturen ändras. Då dras fuktig luft in i tanken.
Om det är vattenhalten eller gammal bensin som är värst har jag ingen aning om. Men det är fastslaget på många vis att bränslet i en tank mår bäst om man kör ner den regelbundet.
Bästa exemplet på detta är lastbilarnas dieseltankar. De som alltid tankar vid 50% kan få bakterietillväxt i tanken och stopp i bränslefilter osv. Men de som kör ner sina tankar regelbundet klarar sig mycket bättre.

En verkstad kan aldrig se på bensinen att den är för gammal och att det skulle vara ditt problem. Det är ett av många fel som kunden själv får felsöka genom att höra av sig efter ett tag igen.

Frågan är om inte temperaturen kan ha betydelse i detta fall? En varm motor är betydligt lättare att starta än en kall. Har man då ett bränsle som är en aning tveksamt i kvalité så hamnar man längre ut på kanten av vad bilen klarar av.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Fred »

Micke77 wrote:Frågan är om inte temperaturen kan ha betydelse i detta fall? En varm motor är betydligt lättare att starta än en kall. Har man då ett bränsle som är en aning tveksamt i kvalité så hamnar man längre ut på kanten av vad bilen klarar av.
Jo, men nu talar vi om temperaturer i luften vilket inte är så stora skillnader. Min bil startade jättebra hela sommaren och halva hösten men när temperaturen kom ned under 7 C° så blev den segare, så fort temperaturen kom över 10C° startade den som vanligt.

Det är helt rätt att bensin åldras snabbare nu än förut. Det är faktiskt så att bensin inte ska lagras längre än 3 månader så alla vi med båtar bör tänka på det när säsongen är över (jag kör dock med alkylatbensin till min båt och den är inte alls känslig för lagring). Dock tror jag att dålig bensin ger ganska regelbundna driftstörningar och inte bara vid start i kall väderlek.

Vatten i bensinen ger också driftstörningar med det yttrar sig oftast i isproppsbildning. När man kört ett tag så går motorn plöstligt som en påse skit och ibland dör den helt. Man väntar en stund så startar den snällt igen när proppen smält. Detta gäller nästan bara insprutningsmotorer där toleranserna är så små.

Summa sumarum: vi som kör gasbil bör köra tanken så tomt vi vågar minst en gång i halvåret, helst oftare, för att undvika problem med både gammal bensin och vatten i den samma.

Dock är jag fortfarande relativt säker på att Martinmat har en läckande regulator...

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by AndersH »

Jag har märkt att gammal bensin ger avgaser som luktar väldigt illa. Förra vintern gick det så långt att jag slangade ur nästan all bensin som då till ena hälften var 6 månader gammal och resten var bortåt 1,5 år gammal! Det var dock inga som helst startproblem med min V70N.
User avatar
Martinmat
Posts: 82
Joined: 2009-08-22, 10:34
Location: Östersund

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Martinmat »

Var förbi Volvo idag och påtalade att det inte blivit ngt bättre efter tändstiftsbyte och mjukvaruuppdatering. Påtalade då även för dem att jag ev. trodde att regulatorn kunde läcka och på det sättet fylla insuget med metangas vilket gör den trögstartad. Han noterade detta och de ska ta in den den 21 januari för att göra en ny felsökning.

Läste häromdagen tillägget om gasdriften som finns till instr. boken och där står ju att om man "nödstartar" den på gas så kan man behöva köra startmotorn upp till 10 sek och att den är mer svårstartad än vid bensinstart. Det är ju precis så det är... Påtalade även detta för dem på Volvo.

Fortsättning följer den 21/1...
V70 Bi-fuel Kinetic, 2006
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: v70 Bi fuel 2006 svårstartad (ibland)

Post by Hewey »

Hej!

Jag hoppar att felet i din bil hittas snabbt. Hoppas att med alla erfarenheter vi har här, kanske vi kann alla hitta hjälpen.

Efter jag bytade nya membraner för min regulator, bilen har haft lite annan typ av svårtstartning.

Före när dessa regulator membraner läckte, en typisk svårtstartning kom när jag kör med gas, parkerade bilen tex. för 30-60 minuter och då ville starta den igen. Det krävde 5-8 sekunder innan den startade. Det var kanske så att metanen kvar i rör och regulator gick mycket snabbt till insuget, och en insug fylld med metan startar dåligt. Om bilen var parkerad övernatt, eller hela dagen, startade den bra. Kanske det var så att när alla metanen kvar i rör och regulator kommer snabbt till insuget, det också går snabbare ut till atmosfären då. Så då det tog inte många timmar för metanen att gå ut.

Nuförtiden bilen är ännu ibland svårtstartad, och typisk när man kör till jobbet i morgon med gas. När man i kvället försöker att starta, man behöver att starta ganska långt, kanske 3-5 sekunder. Om metanen på insuget är igen orsaken, det måste komma från andra väg än via regulator membraner. Och det måste komma mycket långsamt också, då bilen startar bra efter lilla stoppar (tex 30-60 minuter som tidigare var säkert att orsaka problemer). Om bilen står över natt, eller många dagar, den startar alltid bra. Batterien är kanske gammal, men det fungerar bra. Ok, så det känns att det finns igen gas i insuget, efter 3-10 ? timmar från sista gaskörning. Kaske det läcker gas via gasdelarns DFCO ventil tip. Jag har inte bytade det ännu, fast jag har en ny tip med gasdelar reparations sats. Min grammatiken är dålig, men jag menar den där lilla svart plastik delen som står på enden av ventilen. Ventiltippen skulle hålla gasen bort från gasdelarn när motoren går inte, och om det falskar, gasen kvar i regulatorn går till gasdelarn och från då till insuget.

Image

Om tippen är sliten, kanske det falskar gasen långsamt. Den gamla tippen såg inte mycket sliten ut och därför bytade jag det inte. Vet inte, ska försöka ny tippen när jag har tid. Men hela problemet med svårtstartning gör inte så mycket ont för mig, jag vet att bilen ska starta, det bara kräver några sekunder. Det är helt ok för mig.

Mvh, Hewey

p.s. En annan chans för gasläckning till gasdelarn kan kanske vara den gummimembran i gasdelare (som fungerar med styrning från DFCO-ventil). Kanske det kan ha lilla inverta brytningar som man inte ser lätt. Jag bytade den membranen i alla fall, så det ska inte vara orsaken i min bil, men kanske i någon annan bil det kan vara. Det är bra att byta den membranen i alla fall, eller åtminstone rena den och gasdelar öppningen också, så att där finns ingen risk för membranen att "limma på öppningen" och öppna inte. Om membranen limmar på öppningen, motoren kan dö när man motorbromsar. Det är därför att DFCO ventil stängar gasflöden till gasdelarn när man motorbromsar, kör med bensin, eller stoppar motoren.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply