Köpa konverterad Astra?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
bstrand
Posts: 4
Joined: 2009-12-06, 15:15

Köpa konverterad Astra?

Post by bstrand »

Jag är i färd med att byta ut vår ena bil mot en lite större då vi skall ha barn. Kanske är det barnet och dess framtid som nu fällt avgörandet för att jag har allvarliga funderingar på att köpa en gasbil.

Den bil som jag tycker passar bäst storleksmässigt är Opel Astra och jag har hittat en intressant i närområdet. Det är en efterkonverterad bil, tillverkad 2002 som gått ca 10500 mil.

Jag har tittat runt lite i forumet och fått intrycket av att dessa konverterade bilar har strulat en del. Stämmer det, och i sådana fall vad är det som kan strula på just en Astra?

Finns det några alternativ till Astra som jag bör titta på istället/också? Prisläget för bilen skall vara runt 40 000:-
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Köpa konverterad Astra?

Post by Stålis »

Om du inte är rädd för många mil på mätaren är det tänkbart att du hittar en före detta V70-taxi för de pengarna. Kanske kan du hitta en äldre Zafira -02 också, men det finns inte lika många av dem och de är förmodligen aningen dyrare.

Blocket har just nu åtminstone 9 gasbilar under 40000 kr. Prova den här söksträngen CNG ELLER bi-fuel ELLER bifuel ELLER "bi fuel" ELLER biogas ELLER naturgas ELLER gasbil.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Köpa konverterad Astra?

Post by Humlan »

Har en granne som jobbar på Fastighetsverket, och de har haft en massa problem med en tidig gas-Opel (har för mig att ha sa att det var en -01:a eller -02:a). Vill inte avskräcka dig, men jag skulle undvika de första årgångarna av gasmodeller.

Stålis Blocket-tips är bra, här är en utökad sökning som tar med fler biogasmodeller och särskrivningar:
CNG ELLER bi-fuel ELLER bifuel ELLER "bi fuel" ELLER "ecofuel" ELLER "eco fuel" ELLER ngt ELLER "natural power" ELLER "bi-power" ELLER bipower ELLER "bi power" ELLER "ecoFlex" ELLER ecoflex ELLER biogas ELLER "bio gas" ELLER naturgas ELLER gasbil ELLER metan ELLER metangas ELLER fordonsgas ELLER "fordons gas" ELLER fordongas
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
bstrand
Posts: 4
Joined: 2009-12-06, 15:15

Re: Köpa konverterad Astra?

Post by bstrand »

V70 och Zafira känns onödigt stora då vi också har en Volvo 945 (konverterad till Etanol) som jag förmodligen kommer att behålla. Jag kör en del släp i "skitiga" miljöer och behöver därför ha en bra dragbil som jag inte behöver vara så rädd om, plus att den skall ta 1500 kg på endast B-kort vilket 945 gör, men ej V70.

Astran hade känts som ett bra komplement storleksmässigt. Tanken är ju att sambon skall kunna få plats med barnvagn och lite annat, vilket hon inte gör i vår Mitsubishi Colt som hon har idag. Jag vill heller inte ha automat, utan manuell, vilket verkar vara svårt med Taxi-V70.

Humlan: Vad exakt är det för problem din granne har haft?

Det är väl förresten inte så svårt att räkna ut att det är den här bilen jag funderar på =)

http://www.blocket.se/ostergotland/Opel ... w=3&last=1
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Köpa konverterad Astra?

Post by Humlan »

bstrand wrote:Humlan: Vad exakt är det för problem din granne har haft?

Det är väl förresten inte så svårt att räkna ut att det är den här bilen jag funderar på =)
http://www.blocket.se/ostergotland/Opel ... w=3&last=1
Jag kan höra med honom, men i somras sa han att den hade "varit mer på service än i bruk".

Har du kollat vilken volym det är på gastanken? Med fullstor bensintank lär det väl knappast vara någon större räckvidd?
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
bstrand
Posts: 4
Joined: 2009-12-06, 15:15

Re: Köpa konverterad Astra?

Post by bstrand »

Ja, gör gärna det!

Annars blir det väl att skippa gasbil just nu och satsa på att köpa en sådan om några år när det kommer ut lite mindre modeller på begagnatmarknaden. Det finns ju inte så mycket bilar i mellanklassen, utan mest större bilar.
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Köpa konverterad Astra?

Post by Humlan »

Såg du denna?

Så pass billig att du kanske vågar chansa?
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
bstrand
Posts: 4
Joined: 2009-12-06, 15:15

Re: Köpa konverterad Astra?

Post by bstrand »

Ja, har sett den också....men den känns ju ännu mer "riskabel". Gillar inte den modellen av Golf heller.

Men, är Golfarna bättre än Astrorna, rent generellt?
Post Reply