Trasig gasregulator, ny eller begagnad.

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
HerrOla
Posts: 37
Joined: 2008-11-06, 18:48
Location: Halmstad

Trasig gasregulator, ny eller begagnad.

Post by HerrOla »

Jag sitter med en trasig gasregulator i min bil som bör bytas.
Min bilhandlare erbjuder att sätta in en begagnad som gått max 10 000 mil åt mig gratis.
Alternativet är att vi gör en deal med en ny gasregulator där jag betalar en del, 2000-3000 kr snackade vi om.

Hur skulle ni resonera i det här läget? Vågar man lita på en begagnad eller ska jag gå med på att gå in med lite pengar själv?
S60 Bi-fuel -05
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Trasig gasregulator, ny eller begagnad.

Post by AndersH »

Din maskinskadeförsäkring ska gå in när gasregulatorn pajar och då beror självrisken på hur långt din bil har rullat (Volvia har så i alla fall).

Den här dealen på 2000-3000 kr för en ny gasregulator, har ni gjort den vid sidan av maskinskadeförsäkringen?

Om jag gissar att din bil rullat 10000 mil så låter 2000-3000 kr för en ny gasregulator som ganska "billigt" då självrisken (Volvias villkor igen!) ligger på 30% av skadekostnaden eller minst 5500 kr vid detta miltal.

Ditt verkliga miltal och försäkringsvillkor skulle vara bra att veta för ett vidare resonemang. :)
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: Trasig gasregulator, ny eller begagnad.

Post by Micke77 »

Jag tycker storyn ovan låter lite skum? Har du precis köpt bilen och har någon form av garanti på ett beg-köp?
En gasregulator på Bilia kostar ca 10000kr som reservdel + montering.
Är du däremot en bilägare utan garantier, maskinskadeförsäkring osv ska du känna dig hedrad att få ett gratiserbjudande!
Men som tidigare inlägg så efterlyser även jag mer info om ev försäkringar, miltal, och garantier som jag påpekade.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
HerrOla
Posts: 37
Joined: 2008-11-06, 18:48
Location: Halmstad

Re: Trasig gasregulator, ny eller begagnad.

Post by HerrOla »

Garantin som ingick i bilköpet är svensk bilgaranti, och de ersätter inga gasrelaterade fel alls fick jag reda på. Så efter lite diskussioner med min säljare så kom vi överens om att dom skulle fixa felet och erbjöd sig då att leta upp en en begagnad som gått under 10000 mil. Alternativet va ju då att vi köper en ny och jag går in med en del av mellanskillnaden, vilket de uppskattade till 2000-3000 kr. Maskinskadeförsäkringen har jag inte kollat upp, men det är en prova-på försäkring hos if jag har. Vad gäller miltalet så har den gått ganska så långt, 14 700 mil.

Så frågan är ju ska jag ta en gratis begagnad eller är det värt att lägga några tusen och på en helt ny då.
S60 Bi-fuel -05
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Trasig gasregulator, ny eller begagnad.

Post by AndersH »

Ja då skulle jag gladeligen lägga 2000-3000 kronor för att få en helt ny gasregulator! 8)
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Trasig gasregulator, ny eller begagnad.

Post by Fred »

Låter lite märkligt att garantin inte skulle gälla gasrelaterade saker...låter lite hemmasnickat... :roll: Dessutom gäller konsumenköplagen, den går inte att friskriva sig från!!! Så kolla upp det först.

I frågan om du tvingas välja mellan beg och en ny för 2-3000, TA EN NY!!!! Inget snack om saken i min mening! Den begagnade kan ju gå sönder inom några tusen mil!

Hur länge sedan köpte du bilen och när märkte du att regulatorn var paj?

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: Trasig gasregulator, ny eller begagnad.

Post by Micke77 »

Det finns något som heter konumentköplagen som tidigare inlägg skrivit om. Förenklat gäller detta:
3 års reklamationsrätt på ursprungliga fel
Inom 6 månader från köpet är det handlarens bevisbörda om felet är orsakat av köparen.
6 månader - 3år är det köparen som måste bevisa att felet fanns vid köpet.
Denna lag omfattar alla begagnade bilar som säljs av bilhandlare. Givetvis är varudeklarationen grunden för hur ett ärende hanteras. Alla fel som listas på detta dokument är undantagna.

Fred tyckte det var märkligt att gasdelarna inte omfattas av garantierna. Vi ska inte glömma att det finns olika nivåer på garantierna beroende på ålder och miltal, både i Volvohandeln och "flaggspelshandeln". Ju längre bilen har gått / alt högre ålder desto mindre punkter omfattas av garantin. Den lägsta nivån är i princip en trafiksäkerhetsgaranti, dvs saker som bilprovningen kan anmärka på vid en besiktning.

När det gäller fel på tryckregulatorn är det svårt för alla parter att bevisa vems felet är. Felen orsakas ofta av olja som kommer från gastanken. Därför kan kunden som regel få rätt inom 6 månader men får betydligt svårare efter denna period.
Dock känns det som att en annan sak bör påpekas i detta ärende. Säljaren är skyldig att reparera bilen enligt reklamationsrätten. Det står inget i lagen om det skall ske med nya eller begagnade delar. Säljaren är endast skyldig att reparera så att bilen fungerar. Som jag ser det har säljaren redan erkänt att bilen hade ett ursprungligt fel och vill reparera den utan kostnad med en begagnad och fungerande del. Köparen lär inte kunna kräva mer. Därför tycker jag att 2000 - 3000kr är ett grymt bra erbjudande som du skall ta innan säljaren ångrar sig.

Passa på att dränera gasfiltret när du byter gasregulatorn! Flödar det av olja är det tankrengöring som behövs på säljarens bekostnad. Kom ihåg att mindre mängd olja är normalt vid dränering av filter.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
Böna
Posts: 5
Joined: 2009-04-30, 14:52

Re: Trasig gasregulator, ny eller begagnad.

Post by Böna »

Jag har Bilias Maxitryggförsäkring där AB Svensk Bilgaranti står som garant och Jag hade inga problem att få gasfördelaren bytt gratis. Jag var även i kontakt med dom då jag hittade olika information beroende var jag sökte och killen på Svensk bilgaranti bekräftade att gasdelarna ingick i min försäkring. Har du ringt och pratat med dom?
HerrOla
Posts: 37
Joined: 2008-11-06, 18:48
Location: Halmstad

Re: Trasig gasregulator, ny eller begagnad.

Post by HerrOla »

Jag ringde och frågade Svensk bilgaranti vad som gällde och han sa att det va bara Bilias försäkring där gasrelaterade delar ingick, så det gick tyvärr inte.
Hoppas fortfarande att bilfirman ska erbjuda mig en ny gratis, eller eventuell till en liten summa pengar.
S60 Bi-fuel -05
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Trasig gasregulator, ny eller begagnad.

Post by Fred »

Du har fortfarande inte svarat på när du köpte bilen...
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
HerrOla
Posts: 37
Joined: 2008-11-06, 18:48
Location: Halmstad

Re: Trasig gasregulator, ny eller begagnad.

Post by HerrOla »

Fred wrote:Du har fortfarande inte svarat på när du köpte bilen...
Slutet av Juli i år.
S60 Bi-fuel -05
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Trasig gasregulator, ny eller begagnad.

Post by Fred »

Ja, då är du ju fortfarande kvar i första halvåret enligt konsumentköplagen. Detta betyder att du inte ska behöva stå för några kostnader och du behöver inte heller bevisa att regulatorn var dålig vid köpet! Givetvis kan säljaren hävda att han kan montera i en begagnad utbytesdel, men i fallet med regulatorn så är det ganska lätt att visa att en begagnad inte kommer hålla speciellt länge. Du kommer enkelt vinna en eventuell tvist hos Konsumentverket eller ARN.

Så stå på dig!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
HerrOla
Posts: 37
Joined: 2008-11-06, 18:48
Location: Halmstad

Re: Trasig gasregulator, ny eller begagnad.

Post by HerrOla »

Nu är gasregulatorn äntligen bytt och allt funkar som det ska.
Jag betalade 2000 kr så fick jag en ny, försäljaren ville fortsätta vänta på en begagnad så jag va ganska nöjd med vår överenskommelse.
S60 Bi-fuel -05
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Trasig gasregulator, ny eller begagnad.

Post by Fred »

Skönt att allt funkar nu! 2000 spänn var ju inte så farligt heller, även om jag hade stridit för en ny regulator på garantin...vänta nu...det gjorde jag ju med min bil! :D

Märkte du någon skillnad i draget på bilen? På min bil var det väldigt stor skillnad!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
HerrOla
Posts: 37
Joined: 2008-11-06, 18:48
Location: Halmstad

Re: Trasig gasregulator, ny eller begagnad.

Post by HerrOla »

Jag kände att jag började tröttna på att driva frågan så jag nöjde mig när jag fick erbjudandet att betala 2000.
Vad gäller draget känner jag faktiskt ingen nämnvärd skillnad, det som känns gött däremot är att den startar direkt i alla väder nu för tiden.
Kamremsbyte nästa!
S60 Bi-fuel -05
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Trasig gasregulator, ny eller begagnad.

Post by Fred »

Om det är dags för kamremsbyte så kan det vara idé att fundera på att byta vattenpumpen också när allt ändå rivs ned. Kolla med din mek vad han tycker. Jag tror den lägger på 1100 kr på priset men det beror givetvis på hur långt din bil gått om det är värt det. Är det 16000 bytet borde det inte behövas.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply