E.ONs biogasplaner

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Gigamaster
Posts: 20
Joined: 2009-06-25, 16:33
Location: Malmö

E.ONs biogasplaner

Post by Gigamaster »

http://handling.eon.se kan man läsa om de framtida mackarna som E.ON planerar:

Ska byggas 2009/2010 (Med reservation för ändringar):

Hässleholm
Trelleborg
Broby
Löddeköpinge
Halmstad
Botkyrka
Spånga
Johanneshov
Nacka
Upplands Väsby
Solna
Svedala
Ödeshög
Södertälje
Göteborg/Falutorget
Mölndal
Linköping
Uppsala
Helsingborg
Landvetter

Hoppas att detta sätter press på övriga aktörer så att de sänker priset nu när de får konkurrens. :wink:
Biogas. For Life
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Re: E.ONs biogasplaner

Post by limeburn »

Frågan är om Eon inte höjer sitt pris för att på det sättet närma sig konkurrenterna.
Tankade i Malmö idag och de har höjt priset till 11:20, och det gör dom samtidigt som bensinpriset går ner :evil:
VW Touran Ecofuel -08

Image
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: E.ONs biogasplaner

Post by Stålis »

Det var en intressant lista! Den ser lite annorlunda ut än tidigare listor från EON. Sex mackar i stockholmsområdet och en i Södertälje redan under nästa år låter alldeles utmärkt. Aga har ju dessutom lovat tre stycken (plus två för sopbilar).

Linköping är nytt för EOns del. Man kan ju hoppas att det äntligen kan bli en gasmack vid Tornby köpcentrum - t.ex. på den ganska nya OKQ8-macken vid Nygårdsinfarten nära E4. Tråkigt dock att inte Norrköping är med. Tidigare har det pratats om OKQ8 vid Klinga. Det skulle behövas ett tankställe närmre E4:an även i Norrköping.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
JM
Posts: 20
Joined: 2009-03-27, 22:52

Fordonsgasproblem även i Malmö

Post by JM »

Hej!

Fick brev idag från EON där de beklagar att deras pump på Svansjögatan i Malmö inte klarar av den efterfrågan som finns på gas. Efterfrågan har enligt EON stigit drastiskt och de överväger hur de skall lösa problemet med den specifika pumpen. Som tur är så finns det ett flertal andra pumpar i Malmöområdet att tanka ifrån, oturligt nog är de flesta EONs vilket leder till en diskussion om bristen på konkurrens och hur detta påverkar prissättningen.

Men men, kul att få ett så fysiskt bevis på att fordonsgasen erövrar mark. Pumpen klarar inte efterfrågan, vilket lyxproblem för EON!

/JM
VW Passat TSI Ecofuel 12, vit, tonade rutor bak, xenonljus
Pka
Posts: 332
Joined: 2006-10-04, 20:53
Location: Mölndal

Re: E.ONs biogasplaner

Post by Pka »

http://www3.trelleborgsallehanda.se/tre ... iogas.html
Miljönämnden i Trelleborg är positiv till Eon Gas planer på en biogasanläggning på Jordberga före detta sockerbruk.
Kör Volvo S60 Bi-Fuel
Gigamaster
Posts: 20
Joined: 2009-06-25, 16:33
Location: Malmö

Re: E.ONs biogasplaner

Post by Gigamaster »

Nu kan man exakt se var E.ON planerar att bygga sina gastankställen och när de beräknas vara klara:
http://www.eon.se/templates/Eon2IFrameP ... anguage=SV

För att enklare se detta på kartan kan man bocka ur allt utom "Gas". :wink:
Biogas. For Life
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: E.ONs biogasplaner

Post by Fred »

Trevligt! :D Tyvärr går det inte att se exakt var tankställena kommer byggas utan bara generellt i kommunen men det är bättre än inget! :D

För oss i Stockholm är det flera väldigt positiva platser. Jag tänker på Upplands Väsby, Täby (östra), Spånga, Nacka, Huddinge och Haninge. Dessa täcker ju upp lite "svarta hål" på kartan. Dessutom ytterligare två mackar längs E4 Södertäljevägen!

Det skulle vara väldigt intressant att veta hur AGA tänker möta denna konkurrent och var deras planer på nya tankställen ligger!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Gigamaster
Posts: 20
Joined: 2009-06-25, 16:33
Location: Malmö

Re: E.ONs biogasplaner

Post by Gigamaster »

Fred wrote:Trevligt! :D Tyvärr går det inte att se exakt var tankställena kommer byggas utan bara generellt i kommunen men det är bättre än inget! :D
Klicka på Stockholms län och sedan på Stockholm. Därefter använde jag inzoomningsverktyget under kartan för att zooma in på vägnivå. Mer exakt än så blir det inte dock.
Biogas. For Life
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: E.ONs biogasplaner

Post by Fred »

Jodå, så gjorde jag också men eftersom gasikonen för t ex Täby ligger typ mitt på Täby närsjukhus så misstänker jag att platsen inte är bestämd ännu. I så fall hade de ju kunnat ange adressen i informationen, vilket saknas för alla planerade ställen i Stockholm. Det är också så att hela området runt Täby Centrum kommer under ett antal år framöver genomgå en enormt stor ombyggnation så jag är ganska övertygad om att pumpplaceringen inte är klar om det är tänkt att den ska ligga i anslutning till Täby C.

Eftersom vissa kommuner är ganska stora, och det inte verkar som om ikonerna ligger på exakta platsen för den tänkta pumpen, så kan de ju hamna lite varstans... :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: E.ONs biogasplaner

Post by avozetta »

Utbyggnaden sker ju i samarbete med OKQ8 så på så sätt kan man säkert lista ut var gasmackarna hamnar. Det kan väl finnas ett och annat undantag också.

Markeringen i Solna verkar högintressant. Kommer EON ta över gasleveranserna till Haga Norra och uppgradera den macken tro? Volvo/Tanka/Bilia har ju trotts allt ett samarbete sen tidigare med OKQ8 för kortbetalningar.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Gigamaster
Posts: 20
Joined: 2009-06-25, 16:33
Location: Malmö

Re: E.ONs biogasplaner

Post by Gigamaster »

Fred wrote:Jodå, så gjorde jag också men eftersom gasikonen för t ex Täby ligger typ mitt på Täby närsjukhus så misstänker jag att platsen inte är bestämd ännu. I så fall hade de ju kunnat ange adressen i informationen, vilket saknas för alla planerade ställen i Stockholm. Det är också så att hela området runt Täby Centrum kommer under ett antal år framöver genomgå en enormt stor ombyggnation så jag är ganska övertygad om att pumpplaceringen inte är klar om det är tänkt att den ska ligga i anslutning till Täby C.

Eftersom vissa kommuner är ganska stora, och det inte verkar som om ikonerna ligger på exakta platsen för den tänkta pumpen, så kan de ju hamna lite varstans... :D
Fred, du har säkert rätt. Din lokalkännedom om Stockholm är säkert bättre än min. Jag såg bara att de låg längs vägarna. Dock hoppas jag att kartan uppdateras med tiden så att vi får de exakta placeringarna. Adresserna är ju inte ens angivna för de färdigbyggda gasmackarna så det är nog inget att hoppas på. Men som Avozetta säger så sker utbyggnaden med största sannolikhet i samarbete med OKQ8. Det ger ju oss en hint i alla fall.
Biogas. For Life
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: E.ONs biogasplaner

Post by Fred »

Om Eon tänker placera en gaspump på en befintlig OKQ8 i Täby så blir det med största säkerhet i Näsbydal. Denna ligger relativt nära E18 samt vid en stor öst-västlig genomfartsväg. Möjligen kan det bli i Arninge också, men det tycker jag skulle vara ett misstag. Ett tredje alternativ är att det byggs en ny OKQ8-mack i o m ombyggnaden av Centrum fast det verkar inte så troligt då det redan ovanstående mack, samt en automatpump lite längre bort, finns i närheten.

Grymt bra dock, att de planerar en mack i Täby, speciellt som macken i Mörby C troligen kommer försvinna inom några år.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: E.ONs biogasplaner

Post by avozetta »

Kollade lite närmre på EONs planeringskarta som det länkas till här för Stockholms del och så här ser det ut:
2010: Spånga, Solna, Johanneshov, Botkyrka, Södertälje
2011: Täby, Stockholm (Gröndal), Huddinge, Haninge
2012: Nacka

Att hela fem stycken planeras bli klara i år var en positiv nyhet för mig :D
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Gigamaster
Posts: 20
Joined: 2009-06-25, 16:33
Location: Malmö

Re: E.ONs biogasplaner

Post by Gigamaster »

E.ON har idag gått ut med information om att tankställena i Stockholm kommer att öppna i september:
http://www.eon.se/templates/Eon2PressPa ... anguage=SV
Biogas. For Life
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: E.ONs biogasplaner

Post by Göran »

Tilläggas kan att ett tankställe planeras i Älmhult. Enligt Eon skall det vara klart i september / oktober detta året.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: E.ONs biogasplaner

Post by avozetta »

En av E.ONs mackar blir OKQ8 Skvaltran i Nacka i september, http://www.nvp.se/Temalasning/Bil--Traf ... or-biogas/
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: E.ONs biogasplaner

Post by henrico »

Underbart om den verkligen öppnar i september... Jag handlar snudd på alltid på Maxi i Nacka samt jobbar i Nacka strand.
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: E.ONs biogasplaner

Post by avozetta »

Den andra macken som blir klar i september är OKQ8 Rinkeby enligt E.ON, (ställde en fråga till dem). Troligen har det redan påbörjat bygget då marken delvis var uppgrävd på sina ställen när jag var där i helgen.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: E.ONs biogasplaner

Post by Fred »

Är det den vid Rinkebykorset, alltså korsningen Kymmlingelänken/E18?
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: E.ONs biogasplaner

Post by avozetta »

Fred wrote:Är det den vid Rinkebykorset, alltså korsningen Kymmlingelänken/E18?
Mitt i prick :D
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: E.ONs biogasplaner

Post by Fred »

Vad roligt!!

Jag pratade med mackägaren för lite över ett år sedan hur det gick med biogasplanerna. Det var ju flaggat för en gastapp där men flaggningen togs bort. Mackägaren var mycket ledsen för att planerna gått i stöpet och han berättade att han stångat pannan blodig mot alla tillstånd och regler. Verkligen kul att han nu får börja sälja gas i alla fall! :D
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: E.ONs biogasplaner

Post by taz »

Gällande E.ON tankställe i Göteborg..

Pratade igår med E.ON..

2 tankställen skall byggas i "Göteborg".. Det ena på falutorget.. Det andra kan hamna i Mölndal(Mölndalsvägen)/Landvetter/Stigcenter. Det var inte riktigt bestämt än nämligen. Båda tankställerna beräknas vara klara Aug 2010.

Prissättningen kommer vara densamma som de andra gasstationerna E.ON har... :D :D :D.. Däremot kommer en prishöjning lite längre fram pga att de skall sätta priset efter energiinnehållet i gasen som han uttryckte det.. Som de tydligen inte har gjort innan...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
kallabaz
Posts: 49
Joined: 2010-05-20, 01:51
Location: Göteborg
Contact:

Re: E.ONs biogasplaner

Post by kallabaz »

Göteborgsområdet

Har fått som svar från Eon att det kommer en mitt emot Fordonsgas vid gasklockan och en i Kållered på OKQ8.
Bra för mig som bor i Lindome. Hoppas dessutom på hutlös konkurrens ute vid gasklockan =)
User avatar
JohanF
Posts: 33
Joined: 2008-06-17, 15:02
Location: Haninge

Re: E.ONs biogasplaner

Post by JohanF »

Hej,

Undrade lite hur EONs planer fortskred så jag skickade dem ett mail och frågade...

Jag skrev:
För ett tag sedan hörde jag talas om att EoN skulle öppna 10 nya tankställen för fordonsgas i stockholmstrakten under 2010-2011. Hur framskrider dessa planer? Som luttrad innehavare av en biogasdriven bil är man ju angelägen om att det går så fort som möjligt
Och fick svar:
Hej och tack för ditt mail,

Vi planerar att öppna tre stationer i Stockholmsområdet i september. Placeringarna blir i Rinkeby, Nacka och Solna. Pumparna är på plats men det är det sista tekniska finliret som ska göras klart till september.
Mvh/
Johan
Volvo V70 Bi-Fuel -06
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: E.ONs biogasplaner

Post by Fred »

Det är ju jättebra...men kommer det finns gas till dessa pumpar? Det hjälper ju inte om vi får 200 pumpar i Stockholm imorgon...finns det ingen gas att fylla pumparna med så kommer vi få fortsätta köra på bensin... :(
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Post Reply