Sälj inte ut biogasen i Stockholm

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Sälj inte ut biogasen i Stockholm

Post by avozetta »

http://www.mynewsdesk.com/se/view/press ... sen-343508
... ska man sälja är det dåligt att sälja i ett läge där det krävs stora satsningar på utveckling av biogas ...
... annars är risken stor att hela Stockholms lokaltrafik samt alla andra miljöfordon blir utan biogas ...
Blir detta verklighet får Alliansen inte mina röster nästa år :twisted: .
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Sälj inte ut biogasen i Stockholm

Post by Sven »

Detta låter verkligen inte bra. Är Mp:s kritik av utförsäljningen berättigad?
Opel Zafira CNG -08
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Sälj inte ut biogasen i Stockholm

Post by David »

Å andra sidan, varför ska ett bolag som producerar ett fordonsbränsle som säljs på marknaden ägas av det offentliga? Det låter rätt osannolikt att de som köper inte skulle vara intresserade av att fortsätta produktionen eller till och med öka den. Tycker man att biogas är ett framtidsbränsle vore det väl konstigt om de skulle producera mindre biogas med den efterfrågan som finns nu.

/David
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Sälj inte ut biogasen i Stockholm

Post by Stålis »

Problemet är väl att spelreglerna är så oklara. Efterfrågan på gas kommer säkert att öka. Men ingen vet hur mycket. Blir det en ökning på tjugo eller hundratjugo procent de närmaste tre åren?

Med så oklara prognoser lär det vara svårt med offensiva investeringsplaner utan en stark finansiär.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Re: Sälj inte ut biogasen i Stockholm

Post by David »

Ja, förvisso. Min gissning är att det väldigt mycket hänger på vad som händer med förmånsbeskattningen av våra bilar efter 2011 samt vad som händer med koldioxidbeskattningen samt hur den ska räknas fram för biogas. Blir det inte några klara besked på den punkten snart kanske det inte säljs så många gasbilar från andra halvan av 2010. Jag har läst på flera ställen att en långsiktigt bra _ekonomisk_ strategi är att köpa snåla dieselbilar med motiveringen att de är billiga i drift med gott andrahandsvärde utan speciella skatteförmåner som beror på politikernas godtycke.

Frågan är om det är bättre att Stockholmarnas skattepengar går till en kraftig utbyggnad av biogasproduktionen om det sedan inte finns någon marknad att sälja den ökade produktionen på. Politikernas viktigaste insats tycker jag vore att definiera någorlunda stabila spelregler för hur bilar och bränsle kommer att beskattas framöver.
Inte längre en Image VW Passat Ecofuel Variant DSG 2010
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Re: Sälj inte ut biogasen i Stockholm

Post by avozetta »

Här kommer lite mer info. i ämnet, http://www.mynewsdesk.com/se/view/press ... -ab-344063 .

Långsiktigt är det kanske helt rätt men kortsiktigt är det en stor risk att de beslut som nu tagits för att lösa de akuta problemen i Stockholm skjuts på framtiden då man ju måste lägga resurser på en försäljning i stället.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Re: Sälj inte ut biogasen i Stockholm

Post by Mats »

Vad jag har förstått är det inte produktionen som säljs ut, utan bara uppgraderingen av biogasen till "fordonskvalitet".
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Post Reply