Volvo slutar tillverka gasbilar?

Allt om som har med gas att göra.
Frasse
Posts: 12
Joined: 2006-11-17, 23:01

Post by Frasse »

När skall bilindustrin börja bygga mindre och snålare etanolmotorer? Känns så där miljövänligt och nödvändigt med 265 hästarkrafter.
Kör cirka 3500 biogasmil per år i en S60 Bi-fuel.
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Håller helt med dig, Det skulle räcka med 1,4 liters motor på ca 100-125 Hk samt att den skulle vara bränslesnål.= Optimerad för etanol.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Intressant citat från DN:
Många inom Volvo sörjer Bi-Fuelbilarna som gick att köra på gas eller bensin. Men det hade kostat för mycket att fortsätta utveckla dessa bilar. Fordintegrationen krävde spritbilar. Uppfattningen hos Volvo är att politikernas klantighet med Pumplagen fick oljebolagen att så gott som uteslutande anlägga E85-pumpar, vilka kostar en tiondel av vad det kostar att etablera en gaspump. Det dödade Bi-Fuelbilarna som anses vara det bästa miljövalet.

För den som har tid och ork att vänta så kommer en Volkswagen Passat med möjlighet till gasdrift att börja säljas i Sverige om cirka ett år, enligt Marcus Thomasfolk, informationschef hos Svenska Volkswagen.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=261&a=715409
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

och så här skrivet Automotorsport idag:
Volvo verkar tyvärr inte inom den närmaste framtiden komma ikapp på det snåla miljöracet - även om vi har hört ett rykte om att Volvo återigen funderar på att bygga gasbilar. Hoppas att man kan räkna hem den affärsmodellen!
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=68306
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Johan wrote:Intressant citat från DN:
Många inom Volvo sörjer Bi-Fuelbilarna som gick att köra på gas eller bensin. Men det hade kostat för mycket att fortsätta utveckla dessa bilar. Fordintegrationen krävde spritbilar. Uppfattningen hos Volvo är att politikernas klantighet med Pumplagen fick oljebolagen att så gott som uteslutande anlägga E85-pumpar, vilka kostar en tiondel av vad det kostar att etablera en gaspump. Det dödade Bi-Fuelbilarna som anses vara det bästa miljövalet.

För den som har tid och ork att vänta så kommer en Volkswagen Passat med möjlighet till gasdrift att börja säljas i Sverige om cirka ett år, enligt Marcus Thomasfolk, informationschef hos Svenska Volkswagen.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=261&a=715409
--------------------------
Nja. Det är väl riktigt att 'pumplagen' hade en betydelse. Det blev ju enklast och billigast att anlägga en E85-pump om man nu var tvungen att ha en pump för alternativt bränsle.

Hade man i stället för 'pumplagen' haft någon annan 'morot' är det inte säkert att E85 hade fått det genomslag som det fick i Sverige.

/track_snake
Post Reply