VW Passat TSI EcoFuel

Post Reply
User avatar
Magnus
Posts: 35
Joined: 2005-09-23, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Post by Magnus »

Danni wrote:EDIT: Vill du göra livet lätt för dig ska du nog kontrollera så det finns färdiga installationspaket av libgpod för din Linux-distro, och att dessa paket är av tillräckligt sen version för att ha stöd för den iPod du tänkte köpa. Kör du Ubuntu kollar du det här: http://packages.ubuntu.com/search?suite ... ds=libgpod
Jodå, jag kollade det och det finns med i Ubuntu jaunty (9.04)

Code: Select all

$ apt-cache search gpod
libgpod-common - common files for libgpod
libgpod-dev - development files for libgpod
libgpod-doc - documentation for libgpod
libgpod-nogtk-dev - development files for libgpod (version without artwork support)
libgpod4 - library to read and write songs and artwork to an iPod
libgpod4-nogtk - library to read and write songs to an iPod
python-gpod - Python bindings for libgpod
exaile - flexible audio player, similar to Amarok, but written in GTK+
gpodder - A free podcast aggregator written in PyGTK
libgpod3 - library to read and write songs and artwork to an iPod
ipod-read-sysinfo-extended ligger i libgpod-common :-)
Att behöva kompilera och installera såna libbar på egen hand kan vara mild överkurs ibland.
Ja, det är inget jag rekommenderar valiga användare, dock är jag själv utvecklare, så ett och annat debian-paket har det blivit att man byggt :-)

Tack för all information, jag tror jag skall skaffa en Media-In-kabel till iPod och låna kollegans dito (som sitter i hans BMW) för att se att allt verkar fungera som jag vill innan jag går iväg och handlar en.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '10
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Ecofuel - går på bensin 1km innan den går över till gas.

Post by henrico »

Är det någon som pratat med VW om varför Ecofuelen går ~1km på bensin innan den slår över till gas när man precis har tankat förresten? Man blir ju lite nyfiken på varför man har kodat in detta beteende?

(...är det bara jag som börjar bli irriterad på att vi har allt i EN tråd om Ecofuelen.)
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Ecofuel - går på bensin 1km innan den går över till gas.

Post by Danni »

henrico wrote:Är det någon som pratat med VW om varför Ecofuelen går ~1km på bensin innan den slår över till gas när man precis har tankat förresten? Man blir ju lite nyfiken på varför man har kodat in detta beteende?

(...är det bara jag som börjar bli irriterad på att vi har allt i EN tråd om Ecofuelen.)
Jag har inte pratat med dem om det, men jag kan tänka mig att det har att göra med att temperaturen blir högre i tankarna när tankar.

Och vi har ju faktiskt en separat iPod-tråd även om vi diskuterar iPods ovanför :) Starta gärna nya istället. Det var ju lite snack om märkesspecifika underforum - det kanske inte vore en dum idé.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Magnus wrote:Ja, det är inget jag rekommenderar valiga användare, dock är jag själv utvecklare, så ett och annat debian-paket har det blivit att man byggt :-)

Tack för all information, jag tror jag skall skaffa en Media-In-kabel till iPod och låna kollegans dito (som sitter i hans BMW) för att se att allt verkar fungera som jag vill innan jag går iväg och handlar en.
Kabeln i sig kostar ju >500 kr, så vill du kolla in hur det funkar innan du ens skaffar kabeln är du välkommen ut till Kallebäck :) Du är extra välkommen om du har Dynaudio-anläggningen, för jag vill provlyssna den och se vad jag missar :p

Får jag förresten fråga vilket företag du jobbar för? Jag blir nyfiken, för jag driver själv ett litet utvecklingskonsultbolag i Göteborg.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: Ecofuel - går på bensin 1km innan den går över till gas.

Post by taz »

henrico wrote:Är det någon som pratat med VW om varför Ecofuelen går ~1km på bensin innan den slår över till gas när man precis har tankat förresten? Man blir ju lite nyfiken på varför man har kodat in detta beteende?

(...är det bara jag som börjar bli irriterad på att vi har allt i EN tråd om Ecofuelen.)
I manualen står det att den går på bensin efter man har tankat för att utvärdera gaskvaliteten i tanken innan den slår över till gasdrift.

Sen går den även på bensin om kylarvätske temperaturen (eller om det var oljetemperaturen) är under 15 grader.. När denna gräns är uppnådd så slår den över.
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Danni wrote:Får jag förresten fråga vilket företag du jobbar för? Jag blir nyfiken, för jag driver själv ett litet utvecklingskonsultbolag i Göteborg.
Jag tar och besvarar min egen fråga på ren chansning med MobilityGuard :) Den infon var ju inte för svår att hitta...
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
Magnus
Posts: 35
Joined: 2005-09-23, 11:24
Location: Göteborg
Contact:

Post by Magnus »

Danni wrote: Kabeln i sig kostar ju >500 kr, så vill du kolla in hur det funkar innan du ens skaffar kabeln är du välkommen ut till Kallebäck :) Du är extra välkommen om du har Dynaudio-anläggningen, för jag vill provlyssna den och se vad jag missar :p

Får jag förresten fråga vilket företag du jobbar för? Jag blir nyfiken, för jag driver själv ett litet utvecklingskonsultbolag i Göteborg.
Stämmer, MobilityGuard AB :-)

Jag kommer gärna på inspektion och visst blev det Dynaudio i bilen :-)
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '10
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Någon som vet om det går att få dit nivåreglering bak på en Passat TSI EcoFuel och vad det eventuellt kan kosta?

Man vill ju inte släpa rumpan i asfalten när man lastar tungt. :)
TordSj
Posts: 1
Joined: 2009-05-10, 11:05

gasförbrukning

Post by TordSj »

Hej

Jag körde från Ullared till Bromma på en gastank, den drog i snitt 4,0kg, hastigeheten var exakt enligt lagen hela vägen upp till Stockholm.

Jag är jättenöjd med bilen efter 650 mil.

Mindre nöjd med att det finns alldeles för få tankställen på ostkusten och inlandet, småland bl.a. En stor besvikelse att det inte finns en enda gastaion i Vaxjö, endast kommunen bilar har tillgång till tankställen.

Sen är det alldeles för stor skillnad mellan västkusten och ostkusten på priset, skiljer mer än 2 kronor per Nm3, inte bra, gasen borde subventioneras mer eftersom den ger ett stort bidrag till miljön jämfört med andra bränslen.

Slutligen, jag rekommenderar verkligen gasbilen VW Passat Ecofuel.
Nybliven Passat Gasägare
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Post by Husbonden »

Ursäkta mig men jag tänkte faktiskt gnälla lite.

För ett par veckor sedan så beställde jag min Passat hos den lokala handlaren, på grund av att jag ville ha bilen och inget annat.

Jag har under hela tiden blivit bemött med ointresse och nonchalans.

När jag berättat om mina erfarenheter för vänner och arbetskamrater. Till min förvångin visade det sig att det är vanligen förekommande hos Volkswagenhandlare runt om i landet. Har hört ett par personer som bokat provkörning att när det var dags att provköra så fanns ingen bil tillgänglig och försäljaren ryckt bara på axlarna åt misstaget.

Jag har tidigare gjort affärer med Volvo och där blir man behandlad som den kund man faktiskt är.
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Post by aiskylos »

Inget gnäll - jag har exakt samma erfarenheter, med några få undantag. Min lokala ÅF svarade inte på mail och flera telefonsvararmeddelanden på två månader. Först efter att den som har hand om ramavtalet med min arbetsgivare tryckte på hörde dom av sig, för att tala om att de inte tänkte ta hem någon gasbil för provkörning. Något lättare har det gått under våren, men något direkt krismedvetande har jag inte sett till. Ekande tomma bilhallar, men man får ändå slita försäljarna från något livsviktigt samtal med kollegorna om helgens begivenheter.

Opel och Bilpartner är nog ändå ännu värre. De kände inte till att det fanns någon gaszafira, ännu mindre att det skulle gå att provköra en ett par veckor senare.

Däremot har jag bara goda erfarenheter av den lokala MB-handlarn. Han lät glatt hela familjen provköra med leriga stövlar och allt. Han kunde dessutom svara på varenda fråga - och till och med tackla att min fru ville ta bort stjärnemblemet på motorhuven .... MB B 170 var tyvärr lite i minsta laget för oss.
Husbonden wrote:Ursäkta mig men jag tänkte faktiskt gnälla lite.
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Ajdå. Jättetråkigt att höra.

Själv fick jag ett utmärkt bemötande, och när jag efter första provkörningen kände att jag ville ha lite mer tid med bilen fick jag låna den över natten. Informationen har varit bra genomgående - bra telefontillgänglighet, ofta mailsvar inom en timme, och autosvar om han varit borta. Därtill fick jag ett par gratisbiljetter till en STCC-deltävling av säljaren.

Det beror nog väldigt mycket på just den person eller den handlare man hamnar hos. Men visst är det så att en del märken satsar mer genomgående med utbildning, informationsmaterial och så vidare på att odla ett bättre kundbemötande hos sina handlare, så nog kan det vara märkesberoende. Vi har på företaget haft utmärkta kontakter med både Volkswagen och Volvo (jättebra bemötande, god information, utmärkta rabatter, och ofta det där "lilla extra"), men när vi nyligen köpte en Honda var det ren och skär katastrof.

Själv hade jag nog inte köpt en bil av en handlare som bemötte mig illa.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
aiskylos
Posts: 64
Joined: 2009-03-14, 09:40

Post by aiskylos »

Danni wrote:Ajdå. Jättetråkigt att höra.



Själv hade jag nog inte köpt en bil av en handlare som bemötte mig illa.
Nej, precis. Inte tänker jag bidra till någons provision som inte ens gitter besvara mail.

Till VW:s försvar skall jag säga att den säljare jag har nu sköter sig utmärkt - men han är nog så ny att han inte lärt sig avarterna än.
VW Touran TSI Ecofuel -10 Biscay blue
Audi A2 1,2 Tdi som går på rapsdiesel
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Husbonden wrote:Ursäkta mig men jag tänkte faktiskt gnälla lite.

Jag har under hela tiden blivit bemött med ointresse och nonchalans.

När jag berättat om mina erfarenheter för vänner och arbetskamrater. Till min förvångin visade det sig att det är vanligen förekommande hos Volkswagenhandlare runt om i landet. Har hört ett par personer som bokat provkörning att när det var dags att provköra så fanns ingen bil tillgänglig och försäljaren ryckt bara på axlarna åt misstaget.

Jag har tidigare gjort affärer med Volvo och där blir man behandlad som den kund man faktiskt är.
Jag hade en VW för tio år sedan. Ena sidokrockkudden small av på en norrländsk raksträcka, i sätet satt en person med nyborttagen blindtarm. Inte kul! När jag kontaktade säljaren sa han ungefär: "Jaha, då får du kontakta verkstan"
Nu åker jag Volvo igen och trots att Gaspassaten verkar kanonfin så sitter det nog långt inne att beställa en VAG-bil igen...
V70BiFuel2008
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

aiskylos wrote:Till VW:s försvar skall jag säga att den säljare jag har nu sköter sig utmärkt - men han är nog så ny att han inte lärt sig avarterna än.
Tyvärr tycker jag det känns som mer regel än undantag och är inget märkesunikt... Har hänt när jag köpt samtliga mina bilar. Roligast var dock för ett par år sedan när vi köpte ny bil och blev totalt ignorerade på Bilcentralen i Segeltorp när vi ville provköra - åkte och provkörde samt besetällde bilen i Solna och var fortfarande så sur att jag åkte tillbaka till Segeltorp och tryckte upp köpekontraktet i nyllet på försäljaraset.

Mäklare och bilförsäljare.... Det finns bra, men de är väldigt få....
Passat Ecofuel DSG '09
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Post by David »

Min kollega skulle köpa en 9-3 Cabriolet på Saab i Akalla. Det enda han ville var att provsitta den, men den var låst. En säljare, som inte verkade ha något att göra eftersom vi var ensamma i hallen, gick förbi. Min kollega frågade: "varför är bilen låst?". Säljaren svarade "Så att inte vem som helst ska sitta i den" och gick vidare. Efter detta satte vi oss i min bil, åkte till Saab-handlaren vid Globen och lade in en beställning.

Tycker tyvärr att både Audi- och VW-säljarna som jag haft att göra med inte verkar särskilt intresserade av att sälja. Bilarna är väl så bra att de säljer ändå...
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Post by limeburn »

Det börjar sväva ut i denna tråden nu men måste få dela med mig av mina erfarenheter av VW-ÅF.
Jag har bara haft att göra med Din Bil i Malmö och har inget annat än positivt att säga om dom.
Pratade först med en säljare som var helt okej, men av någon anledning så blev det en annan säljare som det blev affär med till slut.
Det som var mest positivt var att innan jag beställde bilen så fick jag en resa till Wolfsburg och VW-fabriken tillsammans med en vän och som lök på laxen fick jag en kurs med VW Driving Experience på Ljungbyhed tillsammans med 2 vänner när jag hämtade ut bilen.
Så när det är dags för nästa bil så är "risken" stor att man går till samma ÅF igen ;o)
VW Touran Ecofuel -08

Image
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Låt oss säga att det var sista inlägget om återförsäljare i den här tråden. Skapa gärna en ny om ni vill fortsätta diskussionen.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Re: gasförbrukning

Post by taz »

TordSj wrote:Hej

Jag körde från Ullared till Bromma på en gastank, den drog i snitt 4,0kg, hastigeheten var exakt enligt lagen hela vägen upp till Stockholm.

Jag är jättenöjd med bilen efter 650 mil.
Då kan jag passa på att berätta om mina resor..

Första långresan nu denna veckan. Göteborg - Malmö - Göteborg

Göteborg - Malmö ville jag testa förbrukningen så jag satte farthållaren på 110km/h .. Tänkte jag skulle tanka i helsingborg och testa en annan av mackarna istället för den vid reningsverket eller vad det är.. Det visade sig att macken jag kom till var stängd så jag fick åka ett antal km till nästa.. Sen blev det MCD i helsingborg också.. Så det blev en hel del körning i staden.. Men trots allt så hamnade förbrukningen på 3,7kg.

Resan hem blev lite rakare, skulle tanka i falkenberg på vägen hem men gps:en ledde mig till fel ställe konstigt nog.. Märkte att de hade 2 tankställen i falkenberg.. Det ena ligger aldeles vid motorvägen.. Så om man kommer från malmö skall man svänga av vid andra skylten som visar CNG... Men iaf..
Resan hem körde jag efter hastighetsgränsen.. alltså 110 och 120km/h och fick en medelförbrukning på 3,8kg.
Körde i 100km/h ett tag också men märkte inte att förbrukningen minskade nämnbart o jag ville dessutom komma hem :)

Nästa resa är Göteborg - Karlskrona - Göteborg på tisdag.. Då kommer nästa rapport ;)

Bilen har gått 290 mil nu och jag är supernöjd :) Har mest kört med släpkärra dock så min förbrukning är högre än normalt men ändå förvånansvärt låg.. 4,4kg visar medelförbrukningen sen jag hämtade ut bilen..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Christian
Posts: 1
Joined: 2009-10-29, 17:08

Re:

Post by Christian »

Husbonden wrote:Nu har jag beställt min Passat EcoFuel. Tyvärr så levereras den inte förrän december månad. Grattis till er andra som fick kortare leveranstider.

Det blev en bil med DGS och Premiumpaket samt

Navigation 510
Elstolar
Tonade rutor
Lane Assist
ACC

Sedan var pengarna slut!
Grattis till ett bra bilval, om du har tur kanske du kan trösta dig med att få den nya climatronicen som även sitter i CC:n :D
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Husbonden »

Christian!

Ett under hände :D Första beskedet var att bilen kommer till Jul. Efter någon vecka var det november. Fjortondagar efter beställning var det mitten av oktober som gällde. Till slut fick jag min bil den 24:e september. 7 1/2 veckas leveranstid. Alla onde tankar om Volkswagen var då borta. Nu har jag kört 650 mil och är MYCKET nöjd.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Danni »

De verkar köra den taktiken på VW, att ge långa leveranstider men sen överraska med en bil alldeles i förtid! Mycket smartare än att säga "två månader" och sen ta ett halvår på sig :) 650 mil på en månad, du är allt en långkörare. Då du kör så mycket, upplever du det inte jobbigt att behöva tanka mer än dubbelt så ofta som med motsvarande snåldiesel?
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Husbonden »

Tankningarna är ju ett kapittel för sig givetvis. Min förra bil Volvo V70 D5. körde jag 120 mil mellan tankningarna nu hinner jag tanka 3 ggr på samma sträcka. Det finns tre saker som är possitiva och väger upp en del.

Bränslekostnaden är ungefär den samma som diesel, medan milersättningen är 3 kr högre. Kör jaf 500 mil i tjänsten så blir det 1500 kr i fickan.

Man luktar inte diesel om fingrarna efter tankning.

Man drar sitt strå till stacken när det gäller att värna miljön.

Men visst saknar jag korvförsäljningen på vanliga mackar.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by Sven »

Husbonden wrote: Det finns tre saker som är positiva och väger upp en del...

Men visst saknar jag korvförsäljningen på vanliga mackar.
Fast då kanske det blir en fjärde sak som väger upp en del, dvs att du på sikt "väger ner"! :D
Opel Zafira CNG -08
lizzardo
Posts: 7
Joined: 2009-11-17, 15:37
Location: Örebro

Re: VW Passat TSI EcoFuel

Post by lizzardo »

Jaha då tänkte även jag som ny forumsanvändare krypa till korset och erkänna att jag beställt en gasbil.
Hade någon sagt för ett år sedan att jag skulle åka miljövänligt och bränslesnålt så skulle jag aldrig tro på det :)
Denna specen blev det:

Passat Variant DSG
Icelandic Grey
Svart nappaläder
Premiumpaket
Rcd510 Dynaudio Sound (Jag har tröttnat på att byta högtalare i mina bilar)
Elstolar med massage på förarstolen (Prisskillnaden var så liten mot vanliga elstolar så jag kunde bara inte låta bli)
Media in med Ipodkabel
Öppnings och stängningsassistans för bagagelucka (otroligt skönt när det är slask och skit)
Tonade rutor från B stolpe och bakåt (för rottweilerns skull)
Oöm inklädnad av baggagerum
Dimsljus fram
Multifunktionsratt med växlingsknappar

Leveranstiden ligger på ca 8 veckor nu för tiden så någon gång i januari får jag snällt sitta hemma och längta
Opel Astra Gsi Turbo -92 http://www.garaget.org/?car=76437
Post Reply