Beställt ny tjänstebil -gissa vilken?

Post Reply
Kelimutu
Posts: 7
Joined: 2009-07-23, 14:23
Location: Sverige

Beställt ny tjänstebil -gissa vilken?

Post by Kelimutu »

Hej alla, ville bara berätta att jag är ny medlem här och har i dagarna beställt en ny tjänstebil då jag börjar nytt jobb 1/9 - efter att ha fått mer och mer dåligt samvete för min Mazda 6 2.3 aut 2007 års modell som alltid drar en liter milen, kände jag att det är dags att dra sitt strå och det minsta man kan göra är att byta till gasbil har jag insett!

Har egentligen aldrig gillat VW utan är en "Japan-man" då verkstäder och kvalitet alltid varit överlägsen anser jag på Mazda och Nissan som jag ägt ett antal, som alltid bara tuggat på och som aldrig krånglat, och var länge inne på nya Mazda 6 diesel som är fin, men gas är ju ännu bättre och en hyfsat utrustad Ecofuel kostar ju en tusenlapp mindre i månaden, vilket gjorde valet enkelt ändå!

Har under våren läst mycekt här på forumet och lärt mig mycket om både bilmodellen och om gas i allmänhet, och vill tacka alla för att ni delar med er av era erfarenheter!

Min bil blir mycket lik Henricos med Iron grey och 17" Le mans, men jag ville absolut inte ha skinn så jag har beställt med Monza tyg och i princip all annan utrustning UTOM skinn som ingår i Premiumpaketet.

Vidare får bilen RCD510 med VW Sound, DSG (såklart!) knappar i ratten, Bi-xenon och dimljus då jag ligger mycket på vägarna och värderar bra ljus.

Har inte fått leveransdatum men det borde bli i slutet av september trodde säljaren. Kan inte vänta!!


//Glad och nöjd
//Passat TSi Ecofuel 2010
Kelimutu
Posts: 7
Joined: 2009-07-23, 14:23
Location: Sverige

Hm, skulle såklart hamna i Passat-tråden....

Post by Kelimutu »

Kan ej ändra?!
//Passat TSi Ecofuel 2010
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Stort grattis! Hoppas du blir lika nöjd som vi andra Passat-förare på forumet är.

För övrigt tror jag det bara är moderatorer som kan flytta inlägg.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Beställt ny tjänstebil -gissa vilken?

Post by henrico »

Kelimutu wrote: Min bil blir mycket lik Henricos med Iron grey och 17" Le mans, men jag ville absolut inte ha skinn så jag har beställt med Monza tyg och i princip all annan utrustning UTOM skinn som ingår i Premiumpaketet.

Vidare får bilen RCD510 med VW Sound, DSG (såklart!) knappar i ratten, Bi-xenon och dimljus då jag ligger mycket på vägarna och värderar bra ljus.
Välkommen till forumet och grattis till bilköpet...

Härmapa! :P Med andra ord, helt rätt färg och fälgar. Hoppas nu bara du inte bor i Stockholm för jag har faktiskt inte sett någon annan Iron Grey här - än! :)

Kunde du ta premiumpaket och välja bort skinn eller fick du plocka allt separat? Blev det inte ganska dyrt då? Själv hade jag gärna haft alcantaraklädseln från highline i min, men se det gick inte. Däremot måste jag faktiskt säga att jag är väldigt nöjd med skinn, det är smidigt när man har småbarn. Den enda som klagar är faktiskt sambon som tycker det är "otrevligt" med skinn när man har kjol på sommaren, det klibbar tydligen fast mot benen eller nåt. Tur man sällan drar på sig kilten.

RCD510 och VW är en bra kompromiss... Touchscreenen är mycket trevlig för både RNS och RCD, RCD har faktiskt en fördel över RNS har jag för mig, den klarar SDHC-kort så du kan ha större minnskort än 2GB instoppat i den.


//H
Passat Ecofuel DSG '09
hopeless
Posts: 19
Joined: 2009-04-15, 12:09
Location: Stockholm

Re: Beställt ny tjänstebil -gissa vilken?

Post by hopeless »

henrico wrote: RCD510 och VW är en bra kompromiss... Touchscreenen är mycket trevlig för både RNS och RCD, RCD har faktiskt en fördel över RNS har jag för mig, den klarar SDHC-kort så du kan ha större minnskort än 2GB instoppat i den.

Hmm.... Det måste jag testa, enl. handboken skulle den bara klara SD, så jag sprang och köpte en 2 giggare, men om den nu klara SDHC så vore det ju riktigt trevligt :) Som sagt var, måste testa :)
Mvh Fredrik Barrud

VW Passat TSI Ecofuel Variant DSG '09
Image
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Beställt ny tjänstebil -gissa vilken?

Post by henrico »

hopeless wrote: Hmm.... Det måste jag testa, enl. handboken skulle den bara klara SD, så jag sprang och köpte en 2 giggare, men om den nu klara SDHC så vore det ju riktigt trevligt :) Som sagt var, måste testa :)
Jupp, en kollega testade och det fungerade.. Problemet är dock att när det blir större kort än 8 GB tar det en oerhörd tid att scanna igenom kortet så det blir snudd på oanvändbart.
http://www.my-gti.com/719/differences-b ... he-rns-510
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Beställt ny tjänstebil -gissa vilken?

Post by Danni »

henrico wrote:RCD510 och VW är en bra kompromiss... Touchscreenen är mycket trevlig för både RNS och RCD, RCD har faktiskt en fördel över RNS har jag för mig, den klarar SDHC-kort så du kan ha större minnskort än 2GB instoppat i den.
Jag måste revisitera det här, för jag har faktiskt lite dåligt samvete över att jag gnällde på VW Sound från början.

Imorse på väg till jobbet drog jag på en bunt låtar som jag vet är rippade med riktigt bra kvalitet, och krämade på rejält (uppemot 22-23 på volymkontrollen, en stund uppe på 26 på en låt som är mixad rätt lågt - playlisten var inte normaliserad). Och det lät faktiskt riktigt, riktigt bra. Jag fick ont i öronen efter en stund men ljudet var det verkligen inget fel på :)

Jag har jämfört den mycket med min förra bil, en Volvo, och även om den inte har riktigt samma kraft, framförallt i basen, så låter det nog en god bit bättre. Ljudet är klarare och mer avvägt. Dessutom klarar inredningen av det långt bättre. I Volvon ville det gärna börja skorra från dörrarna när jag vred på volymen. Det finns inte en tillstymmelse av det i Passaten. Den mycket större kupérymden gör också ljudet bättre.

Det hade verkligen varit intressant att få provlyssna en Dynaudio-anläggning för att se om det kunde varit värt 6000 kr till, men just nu väger jag åt det tveksamma hållet.

Och så måste jag nämna igen att jag tyckte att en 120 gigs iPod var det absolut bästa sättet att ha musik i bilen. Snabb access, bra organisation, mycket utrymme. Tips från coachen.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Beställt ny tjänstebil -gissa vilken?

Post by henrico »

Danni wrote:I Volvon ville det gärna börja skorra från dörrarna när jag vred på volymen. Det finns inte en tillstymmelse av det i Passaten. Den mycket större kupérymden gör också ljudet bättre.
Det där har jag faktiskt också tänkt på, bilen är faktiskt förvånansvärt "skorrfri" -- jag hade faktiskt väntat mig lägre kvalitet.
Danni wrote: Det hade verkligen varit intressant att få provlyssna en Dynaudio-anläggning för att se om det kunde varit värt 6000 kr till, men just nu väger jag åt det tveksamma hållet.
Jag tror den stora fördelen är att man kan kräma på nåt så j*vulskt utan att det blir distorsion. Sen måste jag säga att ju mer jag spelar in systemet desto mer nöjd blir jag, däremot har märkt att källmaterialet spelar väldigt mycket roll - jag har vissa skivor jag ratar i bilen för att de är för dåligt inspelade/mixade. :D

...för att inte tala om när jag har MP3:or som snart är 10 år gamla i 128CBR.. :-) (Usch, måste ta ned lådan med CD-skivor från förrådet och koda om en del gammalt. Örk.)

//H
Passat Ecofuel DSG '09
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Men då stämmer våra upplevelser överens rätt väl. Mina första försök som gjorde mig besviken var nog en hel del gamla mp3or i 128 kbit med i mixen. Jag rippade manuellt hela min skivsamling på flera hundra skivor i denna bitrate när jag köpte min första mp3-spelare på 256 mb. Ren och skär idioti, men jag har gradvis bytt ut de filerna mot nertankade filer i högre kvalitet. När jag försökte idag var det antingen filer i högkvalitativ VBR eller i 320 kbit.

Jag krämade på så att öronen bad mig att snälla snälla sänka lite, och tyckte fortfarande det lät bra. Kan nog vara så att VW Sound egentligen är bästa valet :) Men som sagt, jag är fortfarande jättenyfiken på att ställa upp två bilar bredvid varandra med de olika systemen och lyssna av samma musikfil i bägge. Om någon i Göteborg har en Dynaudio-anläggning och läser detta får du gärna höra av dig :)

Jag funderar på att börja lägga in låtar i ALAC (Apple Lossless) på iPoden, men jag funderar på om de kommer gå att spela i bilen. Det beror väl lite på om iPoden sköter avkodningen och skickar en ljudström till bilen, eller om den bara skickar själva filen vidare till bilen. Jag tror nog faktiskt det är det förstnämnda, så det borde funka med ALAC.

Apropå skorr så har jag tyvärr fått lite skorr i höger bakdörr. Det triggas dock inte av musiken, utan av vägvibrationerna, och det hörs bara när man har stereon av eller i samtalsnivå, men det är nog så störande. Får be VW ta en titt på det samtidigt som jag ber dem fixa den kvittrande remspännaren.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
lolof
Posts: 3
Joined: 2009-07-18, 10:49
Location: Malmö
Contact:

iPoden avkodar

Post by lolof »

Danni wrote: Jag funderar på att börja lägga in låtar i ALAC (Apple Lossless) på iPoden, men jag funderar på om de kommer gå att spela i bilen. Det beror väl lite på om iPoden sköter avkodningen och skickar en ljudström till bilen, eller om den bara skickar själva filen vidare till bilen. Jag tror nog faktiskt det är det förstnämnda, så det borde funka med ALAC.
Jag är nästan 100 på att det är iPoden som avkodar, då jag har allt mitt i m4a. Det blir lättast så när man handlar via iTunes
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '10
Image
Kelimutu
Posts: 7
Joined: 2009-07-23, 14:23
Location: Sverige

Post by Kelimutu »

Blir nog nöjd med VW Sound, fick inte plats i budgeten med Dynaudio iallafall, måste hålla mig under 321 000 kr, men det låter ju lovande om Danni är nöjd!!

Ja, jag fick plocka ihop tillbehören sjäv och man kan ju lugnt säga att skinnet är "gratis" om man tar Premium-paketet, men har det i min sportbil och det räcker, svart skinn på sommaren är kladdigt och kallt på vintern, även om jag också inser fördelarna när man har barn, de kladdar ju som bekant en del... Men jag gillade faktiskt tyget "Monza" så det får bli det, jag hoppas jag inte ångrar det!

Jo, bilen kommer bi hemmahörande på Lidingö, så i Storstockholm kommer vi kanske ses i trafiken Henrico! (Som av en händelse heter jeg Henrik i Förnamn dessutom - spooky!) :-)
//Passat TSi Ecofuel 2010
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: iPoden avkodar

Post by Danni »

lolof wrote:Jag är nästan 100 på att det är iPoden som avkodar, då jag har allt mitt i m4a. Det blir lättast så när man handlar via iTunes
Jag kan bekräfta att det är såhär, och även att ALAC-formatet funkar alldeles utmärkt i bilen via en iPod. Låter kanon - jag kan kräma på ännu mer innan öronen börjar blöda (volym 22-23 på normalt mixad skiva).

Det är lite märkligt ändå. Förr i tiden lyssnade jag bara på CD-skivor. Sen kom mp3. Och nu går jag tillbaks till CD-kvalitet och tycker det är häpnadsväckande bra. Märkligt.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Kelimutu
Posts: 7
Joined: 2009-07-23, 14:23
Location: Sverige

Re: Beställt ny tjänstebil -gissa vilken?

Post by Kelimutu »

Har nu fått min biogasbil äntligen! TIllverkades v. 42 och kom v. 44, helt OK tycker jag, från början sa det december, sen november och till sist var den faktiskt leveransklar förra veckan men då hade jag ingen möjlighet att hämta ut den.

Nöjd med Volkswagen sound, att ha musik på SD-kort är ju helt överlägset, den är väl iofs lite långsam på att bläddra i undermappar men det är snyggt rent grafiskt och funkar mkt bra så jag ska inte klaga. LJudet duger även om det såklart finns bättre, skulle kanske tagit Dynaudio? Nåja, jag är helt klart nöjd med denna tjänstebil, hittils har den gått 10 il men imorgon blir det en liten trip på 35 mil så då får jag känna lite mer på den, det bästa är att jag upplever den som tystare än min Mazda 6 och det var efterlängtat då den var rät bullrig!

DSG är suverän, fick även nya ratten med paddlar och det är hur kul och lätt som helst att köra med, fast det blir väl mest autoläget ändå...

Tog motorvärmare och 16" vinterdäck på originalfälg, inte alltför blodigt pris tycker jag men det konstiga är att denna fälg heter "Vitus" och är i mina ögon identisk med "Catalunya" som är original till Ecofuel... vet ej varför. Tog 17" till sommarhjulen men dessa gick direkt till förvaring så dem har jag inte ens sett, men verkar vara Continental Contact Sport 3 på, duger ju hoppas jag med, får se i vår!

Iron grey är dock mer blåmetallic än vad jag räknat med, helt OK men lite för blå i vissa lägen, men helt klart fräsch och snyggt. Nöjd, så nöjd....
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Beställt ny tjänstebil -gissa vilken?

Post by henrico »

Kul med ännu en nöjd gasbilist. :)

Det som jag tycker är bäst med paddlarna är möjligheten att kugga ned inför omkörningar t.ex. - jag har alltid DSGn i autoläge dock. Dynaudio är jag väldigt nöjd med, sen om det var värt pengarna vetefasen, men man kan spela ruskigt högt med bibehållen kvalitet.

Det är först i sol Iron Grey blir riktigt snygg, i "grådass" som det är just nu så blir den väldigt gråblå...

....sen är min bil inte tvättad på typ 350 mil så den ser förj*vlig ut oavsett vilken färg som är under! :-)

//H
Passat Ecofuel DSG '09
Kelimutu
Posts: 7
Joined: 2009-07-23, 14:23
Location: Sverige

Re: Beställt ny tjänstebil -gissa vilken?

Post by Kelimutu »

Körde 200 mil första veckan, mycket nöjd! Så skön på långfärd, tyst (förstår inte de som klagat på att den är bullrig, jämför dem med Audi A8 då eller? Jämfröt med mazda 6 så är den en dröm...) och har tankat ett fertal ggr, enda bekymret är att jag inte kommer ängre än 31 mil på gasen men det beror väl på körning och att motorn inte är inkörd ännu, den ska väl bli lite snålare längre fram? Hur lång tid tog det för er andra att märka när förbrukningen går ned?

I övrigt en kanonbil, både ekonomiskt och i praktiken, enda dumma är att den är smalare i baksätet än Mazda så det får inte plats 3 bilbarnstolar på rad... har bonusbarn ibland och jag har just nu ingen lösning på detta, är det någon som kan rekommendera ett bilbarnstolsmärke som funkar med tre i bredd?
//Passat TSi Ecofuel 2010
Husbonden
Posts: 69
Joined: 2009-07-15, 17:24
Location: Eskilstuna

Re: Beställt ny tjänstebil -gissa vilken?

Post by Husbonden »

Min bil har jag kör 900 mil med. Jag måste säga att den prickar exakt vad som är utlovat i bilens specifikation när det gäller bränsleförbrukning. Jag har en medelförbrukning på 6,3 kubik/100 km. Och förbrukningen har varit konstant från dag ett. Jag kör blandat motorväg och vanliga vägar, ligger för det mesta 10 % över gällande begränsning så något snålkör är det inte tal om. Min bedömning är att jag har tankat ca 5% naturgas i övrigt är det biogas.

Så om man bara kommer 31 mil så känns det som om det är åtminstone 10 mil för kort oavsett körstil.
Passat TSI Ecofuel Variant DSG '13. Vit, svart skinn
Post Reply