Volvo 940 gasbil

Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Volvo 940 gasbil

Post by Rushdie »

Hej
Trillade över detta eminenta forum av en ren slump, och tänkte ställa några frågor i hopp om att någon sitter med lite information.

Jag har en Volvo 940 (dual fuel metan som den så vackert heter). Jag har lite problem med att tomgången är bitvis väldigt ojämn, och kan dö helt ibland. På senare tid har den även haft problem med att slå över från bensin till gas.

På bensinsidan sitter ett Jetronic LH 2.4.4, gasen sköts av ett Koltec Multipoint EGI. Jag har ingen aning om vad det är för grejer som sitter i Koltec-systemet eller hur och vad man kan byta / renovera för att att få det perfekt igen. Någon som vet? Snurran är en B230FD (EGR och pulsair...)

Som en bonusfråga: Skulle gassystemet bli helt kajko om man satte på en 531-topp istället för den nuvarande 530:n? På bensin är den slö, på gas är den monsterslö (98 trötta kusar och 1.5tons matchvikt)

Hela koltec-systemet är märkt med Motorgasteknik AB, och dom finns inte kvar.

/Rushdie
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Post by Wallander »

Jag skulle bara vilja välkomna dig hit! Tyvärr kan jag inte besvara din fråga men det finns nog andra som kan, kolla t.ex. med medlemmen Hewey, han verkar ha bra koll på gasgrejerna.

Skittufft med 940-gas (skulle gärna vilja se lite bilder på skapelsen)! Trodde 850 va den tidigaste bi-fuel Volvo byggt.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Post by Rushdie »

Tackar tackar

Ja, man får leta med ljus och lykta efter information, men det skall nog gå till slut.

Lite bilder, är man inne i miljösvängen så kanske man skall undvika att titta på bilderna... :) (tog inte med dom mest oljiga grejerna, som t.ex. gasfördelaren)

Image

Image

Image

Image
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Välkommen till gruppen! Många menniskor här har den samma bekymmret som du: en bra bil, men för lite information hur att göra service. Vilken år är din bil från? Jag är så avundsam att du fortfarande har en bakdrift : )

Tackar Wallander, nu har jag en hemsk stress för att kunna hjälpa ; )

Men vad ska vi göra då? En sak som försämrar tomgång med båda bränsler är ett smutsigt spjällhus. EGR smutsar det hela tiden, så det är bra att rengöra det regelbundet. Men tyvärr det är kanske inte den enstaka service som hjälper dig, speciellt om du har också problemer i normal körning.

På tomgång är det kanske lättast att märka felen på gassystemen. Om någon cylinder bränner gasen inte bra, så tomgången är dåligt. Har du gjort den test som märker om någon cylinder fungerar inte bra? Det finns i Teknik&Driftproblem, ämne "En service tip för Volvo Bifuel ägarna"

Om det är endast en cylinder som fungerar inte bra, den där cylinder kanske har en felaktig högspänningskabel eller/och strömfördelare. Hur ser din tändstift ut? Metan kräver felfri gnistan! (och felfri gnistan inte skadar bensin heller ; ) En annan orsak kan vara att gasdelarens delningsöppning för den cylinder är smutsig. Det finns instruktioner i Teknik&Driftproblem hur man renar gasdelaren. Det där instruktion är för Necam MEGA gasdelare, som jag tror att finns i alla fabrikstillverkade BiFuel modellerna från 850. Kan du ta en bild mera av din gasfördelare?

Om det finns ingen speciell cylinder som fungerar inte bra (=alla fungerar lite dåligt), kanske tändspolen är dåligt, eller/och kanske alla högspänningskablar är lite dåliga. Och kanske alla gasdelar öppningar har lite smuts. Det är inte hård och kostar nästan ingenting att rengöra gasdelaren.

Gastryckregulator (lågtryckregulator, den stor cylindrisk klump) skulle alltid skicka gas till gasdelar på samma tryck. Om den har inte en bra undertrycksignal från sugsidan, fungerar den inte bra. Kolla ALLA undertryckslangar, att de läcker inte (undertryck i systemet bra). En möglighet är också att gastryckregulator läcker gasen invärtes, och extra gas går till sugsidan. Du kan pröva det som här: låt motoren gå på tomgång, göra lös undertryckslangen från regulatorn och täppa till slangen med finger. Motoren skulle gå bra på tomgång igen efter 10-15 sekunder. Lukta från den öppen understyckkopplingstycke, om det läcker gas. Om det läcker, membranen måste bytas (eller hela gastryckregulatorn, det finns nya billigare italienska regulatorn nuförtiden). Om du bytar nya membraner, i samma tid kan du rengöra alla deler in den. Se instruktioner ner. Men innan demontering, släppa ut gastrycket från systemen! Instruktioner finns i Teknik&Driftproblem.

http://www.verdampere.nl/pdf/Manual%20r ... 20Mega.pdf

Den där websidan säljer membraner och andra deler också. Till slut av det där instruktionen finns det också instruktioner för justering av gastrycket. Det kan man göra naturligtvis utan av demonterning, och skulle göras regelbundet. Tyvärr har jag aldrig gjorde det, och därför kan inte säga mycket av justeringen. Men jag tror att alla Koltec/Necam/MEGA systemer användar den samma tryck åtminstone för den sista steg = 0,97 bar.

När jag tittade de där bilder (bra bilder!), i bild 2 vi kan se slangen som leder gasen från lågtryckregulatorn till gasdelarn. Är den hel, eller har den en brott? Jag bytade min slang, som läckade precis från det samma stället. Jag vet inte vilken typ av slang borde man använda där, jag bara köpte allmän kylvätskaslang från Biltema.

För den bonusfrågan, jag har också funderat att trimma motoren (140 hästar som känns att vara mera lika ponnies). Det ser ut att dessa gamla gassystem är inte så bra för trimming. Om du trimmar grundmotoren, den gamla gassystem kanske inte ger dig så mycket mera effekt som du får med bensin. En italiensk som installerar nya gasgrejer här i Finland anvisade att åtminstone Emer (www.emer.it) har en ny system som användar 10 bar gastryck, och det skulle vara mycket bättre med effekten. Det där nya systemet kan också använda lite bensin i samma tid, som ska höjä effekt ännu mera, och skydda ventiler också. Jag har funderat att byta gamla grejer till den där nya model. Det skulle inte vara så dyrt, eftersom gastanken och många andra grejer finns ju färdiga.

Lycka till!

Mvh, Hewey
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Post by Rushdie »

Tack för monsterposten Hewey. Det är väl som man säger; desto längre post, desto större hängivenhet :)

Bilen är från nådens år 1995.

Spjällhus, tomgångsmotor och slangar därimellan är rengjorda (det är ju det första man gör om tomgången är kass) ... dom var skitna, men inte vansinnigt geggiga. Stiften är hyffsat nya, och ser bra ut (det gjorde även dom som jag bytte ut). Letat vacuumläckor, men inte hittat några. Bränsleslangen från lågtrycksregulatorn till fördelaren ser lite dålig ut ja, får testa den med lite diskmedel. Nästa steg är väl att byta tändkablar, fördelarhus och rotor... men det är synd, för den går bra på bensin. Taskigt att lägga ut 6-700kr på detta om det ändå inte hjälper :).

Jag har varit inne på verdampere.nl, och även skickat en förfrågan om repsats / membran och packningar, men inte fått något svar än.

Tipsen från bland annat verdampere.nl är ett tryck på 1.5bar i kondensatorn / lågtryckregulatorn, men det är för LPG... jag ligger på cirka 180bar där nu. Jag skulle behöva veta lite mer exakt vad det skall ligga på, 200? Likaså trycket i gasfördelaren, men om det är samma som på LPG-system så borde 0,97bar vara ett bra riktvärde. Får mäta upp det.

Jag hade väl tänkt riva ner både lågtrycksregulatorn och gasfördelaren, men jag vill inte gärna göra det utan att ha nya packningar redo. Är inte sådär kul att stå där utan nya packningar när man rivit sönder dom gamla. Tanken är att göra rent vevhusventilationen (framför allt oljefällan) samtidigt. På grund av designen så går det inte att göra detta utan att plocka av insuget, så därför går jag och drar på det.

Angående det där med trim. Eftersom det sitter blandade prylar på min (diverse volvo-ihopplock) så skulle jag inte bli förvånad om till exempel avgasventilerna är turboventiler för att klara den sämre kylningen som gasen har. Man kanske får satsa på samma som man har vid lustgas; vatteninsprutning :). Lite överdrivet på en bruksbil kanske.

Hewey, du får gärna skriva på engelska för min del om det blir lättare för dig.

En bild på fördelaren:
Image

Och en bild på kondensatorn / lågtryckregulatorn, notera även den dassiga slangen. Antar att den vita är någon form av termostat för vattnet?:
Image

(btw, inloppet för EGR sitter efter spjällhuset, så skiten hamnar direkt i insuget)
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

You're welcome, it's hard to keep it short when the topic is interesting.

Well, maybe it's wise to do first all inexpensive operations before buying new gear. I also haven't got any reply from verdampere for a while, I guess the guy is busy enough there and is not very interested of delivering stuff for foreigners.

Well, you could first check the pressures if nothing else. In my car the adjustment pressure in the low-pressureregulator should be 1,7-1,75 bar, where the LPG-version would be between 1,4-1,45 bar. The same kind of low-pressure regulator seems to be used for both LPG and CNG. With LPG the device also works as a vaporiser. The adjustment pressure for the distributor pressure would be 0,96 ± 0,02 bar. I can't verify whether your setup should use the exact same pressures, but as all gas parts in your system look very much the same as in my car (high-pressure regulator, low-pressure regulator, gasdistributor), I would assume the values could work for you too. The white smaller device is the high-pressure regulator, which decreases the gas pressure from the tank pressure down to about 8 bar. Then the low pressure regulator decreases the pressure with two stages (first: 1,7 bar) down to the injection pressure (second: 0,96 bar). Both regulators are heated with coolant in order to maintain constant gas pressure, and to avoid freezing, which could also condensate compressor oil and moisture coming with the gas. The pressure regulators can have temperature sensors, or then not. Mine doesn't have.

It's not hard to take off the gas distributor and clean it thoroughly. You could do it too, because it only takes some time, not much money. The O-ring/memrane set does not cost much even at Volvo, but in my case, even that would have not been needed, as the membrane was ok and the old O-rings seemed ok too. The way the distributor is located in your car, it makes no sense to try to clean it without removing it first. One thing however could be checked without removing the distributor: the operation of the DFCO-valve (the one with the yellow wire). That magnet valve is open and let's the gas flow during normal gas operation and is closed during benzine drive, when motor is stopped, and in motor deceleration (Deceleration Fuel Cut Off). If that valve does not open correctly, the gas flow will not be correct. So undo the electric connector, screw the valve off, and see if it works fine with a separate 12 V battery (be sure of the polarity). Clean the valve tip and the seat surface from the distributor. Actually now I remember that I friend of mine was having also troubles with idle run and changing a new DFCO-valve fixed that issue then. I sure hope your problem could be as easily solved. Well, if not, it sure does not harm to clean at least the V-grooves of the distributor sliding cylinder.

I did not quite understand your tuning intentions, but good luck with them, if you should try. I have still enough troubles with my car just keeping it running, so currently there's not much time for thoughts about tuning.

Good luck!

Best Regards, Hewey
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Hi Rushdie,

Have you got any solutions for your gas system operation? You are right, the EGR port does come after the airmixture valve, so it's not the EGR that is responsible for the oily dirt, but the engine ventilation is.

I was wondering that if your gas system operates good at high revs, then the possibility of a plugged gas filter / gas line can be eliminated. Idle speed problems could be more related to airmixture valve being dirty / gasdistributor being dirty.

Related to your car, I found a good source of maintenance tips here (at least new to me):

http://www.volvoclub.org.uk/faq/FAQSummary1.html

I hope you can find some light into the dark times!

Best wishes, Hewey
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Post by Rushdie »

Jag insåg att det ändå är tid för lite utbyte av slitagedelar (därför tänkte jag vänta med att skriva i tråden tills delarna var utbytta, så långt har jag inte kommit än). Har en hel låda med tändkablar, men är osäker på hur fräscha dom är. Så jag slog på stora trumman och gjorde en investering i nya tändkablar+tändspolekabel, fördelardosa, rotor, spridartätningar och lite annat småkrafs så som insugspackning, packboxar till veven, en ny kamrem (den gamla är dränkt i olja...), oljelockspackning osv. Kostar ju ingenting till en gammal volvo :)

Hur som helst så får jag riva ner insuget för att komma åt gasfördelaren, och gör väl rent den så gott det går. Oljefällan till vevhusventilationen kommer också att rengöras, för den går inte att nå annars (två flugor i en smäll alltså). Sen packboxen till veven och kamrem, men det är ju inte gasrelaterat.

Den går hyffsat på högre varv, men upp till 2500rpm händer det inte mycket som sagt. Det beror delvis på 98hk, 1.6tons bil och automat. :)

Som sagt så skall jag ersätta tänddelarna, och sen så åker insuget av för rengöring av oljefälla och gasfördelaren + packbox+kamremsbyte. Om inte det löser biffen så är planen att byta ut filtret.

Finns en del 16x16mm-LPG-filter på ebay för cirka 270sek. Dessa borde väl gå att använda?

Sen så är ju det så numera att gasdriften måste fungera. Jag hade kanske annars tänkt att låta den vara när den till slut gick sönder... Men eftersom bilprovningen numera testar systemet är det ju mer jobb att plocka ut hela gasdriften och registrera om bilen, än att reparera det. :)

Hewey wrote: Related to your car, I found a good source of maintenance tips here (at least new to me):
http://www.volvoclub.org.uk/faq/FAQSummary1.html
I hope you can find some light into the dark times!
Best wishes, Hewey
Ja, volvoclub.org.uk och brickboard har enormt mycket kunskap packat på ett och samma ställe. Mycket bra bilder och trix man annars gå miste om :)
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Nice to hear how the battle fares... : ) Well, if the ignition parts don't cost so much, it's beneficial to renew them anyway to optimize the engine run with both fuels. I guess I would have not needed to change all 5 ignition coils at one time, but I thought that it will be easier to eliminate other problems when the whole ignition system is working 100 %.

It's wise to get rid of oil spills before the oil can damage plastic materials too much. I had to renew the timing belt cover because the power steering pump spilled oil on it. The plastic-made cover melted and bended outwards which caused the auxiliary device belt to rub against it, creating a nice mess of oily belt & plastic cover debris all around : ) I can just hope that the oily environment has not damaged any important parts.

Renewing an old intake manifold gasket is a very wise thing to do I think (and as you will do it anyway, it's a win-win situation) as a leak even just in one cylinder via that gasket would cause that cylinder to have extra air -> mixture goes bad -> gas burns hotter or does not burn at all in that cylinder. Leakage at exhaust manifold gaskets would not perhaps be so dangerous for a single cylinder, but as all leaks will bias the lambda-adjustment, the mixture will go slightly wrong for all cylinders. I don't know how long manifold gaskets should last, but I think I will soon renew them both anyway to make sure that the engine runs properly the next 200000 km or so.

About the gasfilter change: What kind of filters are there in your system? In my system there is a particle filter just after the gas tank, which is made by Parker, type M6A-F4L10-SS. Then before the high pressure regulator, there is an oil separator filter. These two operate at full tank pressure, so I guess no LPG stuff can stand the pressure. Then, between the low pressure regulator and the gas distributor, there should be yet another filter, but in my system there was nothing but a rubber pipe connecting the regulator and distributor. In this position, I guess that a LPG branded filter could work fine as the pressure is just one bar. The distributor has a safety metalwire shield in the inlet connector and it propably works ok even without the preceeding filter. But as the distributor is hard to reach in your system, it makes sense to protect it from any possible dirt. Just be sure to adjust the gas pressure again if you change the filter, and as the filter ages up, readjust the pressure periodically to keep the gas pressure at the distributor constant.

To sum up an economical filter change battle plan (if you have a similar system): First, if there is an oil separator filter, start by just draining the captured oil from the filter cup. If the filter separates oil, it works. Usually there is no need to change the filter, just keep draining the oil periodically. Second, make sure that the filter before the distributor (if you have one or will buy one there) does not bias the distributor pressure, by adjusting the low pressure regulator second stage, measuring the distributor pressure. And lastly, if the other filters are ok, AND you feel that your engine does not have enough gas at high revs, change a new particle filter, as it is the first filter on the line, collecting the dirt particles. The rest of the filters should not be plugged by dirt particles, unless something inside the system disintegrates. Of course if you want to, you can just go ahead and change all filters to be sure. I did that and wasted 210 €'s, resulting zero improvement in engine run. Boy that felt nice... as if I hadn't wasted enough money already... : )

I hope you get your system running nice again. Sometimes I think mine is a lost case, but since I'm already this far, I might just run the whole way through like Forrest Gump. "I'm not stupid, stupid is what stupid does" : )

Regards, Hewey
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

I've been thinking about the gas pressure adjustment and some issues still confuse me. This is why I haven't yet tried to adjust the pressures myself. The adjustment pressures I mentioned should be the ones that are used at Volvo, but how they measure it, differs from the description that Verdamper had written.

Verdamper used a general pressure gauge which is connected directly to the pressure regulator to adjust the first stage pressure and then to the distributor to adjust the second stage pressure.

At Volvo however, they seem to use a pressure gauge, which is also connected to the same fashion, but the gauge has also another connection, which is connected with a T-connector to the vacuum line (vacuum connection from the pressure regulator is detached and the T-connector is attached to the line and again to the pressure regulator).

This leads to an assumption that the Volvo pressure gauge compensates somehow the measured pressure reading with the vacuum pressure reading. But why do both Verdamper and Volvo mention similar reference pressures? I clearly remember that I heard from Volvo that the gas system should always deliver the gas to the intake manifold at 0,96 bar above the intake pressure (=vacuum pressure). I'm guessing that Verdamper just didn't know this and wrote the instructions from his head, and mentioned the same reference pressure values.

I called Volvo and asked whether they would sell their own pressure gauge and yes they would... it just costs over 600 €... So what to do then? Why not use two cheap pressure gauges, one to take the pressure readings from the regulator and then from distributor, and another to measure the vacuum/intake pressure. Then we would just do the math ourselves.

Let's try it: say that the vacuum/intake pressure reading is -0,3 bar. If the regulator first stage pressure should be 1,7 bar above the vacuum/intake pressure, the regulator gauge pressure should then show 1,4 bar, when the adjustment is done. Similarly, if the regulator second stage pressure (=distributor pressure) should be 0,96 bar above the vacuum/intake pressure, the distributor gauge pressure should show 0,66 bar after the adjustment.

Of course the quantity of error will increase when two separate gauges are used. And when both gauges are cheap analog models, error will be even greater. But despite the error, I assume this would be a correct way to measure the pressures. Now we got to make some test measurements to verify the principle. I'll try measuring mine, but because the system has not been adjusted at least during my time, the readings may be a bit wrong. Anyone who has a properly adjusted gas system, please measure the pressures atleast from the distributor, so we can be sure which is the correct way to measure the pressures. There are little plugs in both regulator and distributor, which can be screwed off and then the pressure can be measured from them. The motor stopped, screw them off carefully to let the gas pressure away (max. 2 bar). Then if you have a suitable screwable connector to use with the gauge, use it, or then just hold a universal rubber connector against the hole, (I bet it's possible with such small pressures) and ask somebody else to start the engine. I'll report if it works as soon as I try. In case you have a newer type of pressure regulator (year 2001 ->), you cannot measure nor adjust the first stage pressure. You can only adjust the second stage pressure (=measurement from distributor), but it uses anyhow the same pressure (0,96 above the intake pressure) to feed the gas into the intake manifold.

Best Regards, Hewey
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Post by Rushdie »

Fick bytt rotor, fördelare och tändkablar idag iallafall. Den gamla var... lite dålig :shock:
Image

Jag har inte lyft av insuget än. Varje gång jag tittar på det så blir jag bara trött. Men det kommer. :)

Jag har inte hittat något filter i närheten av tanken. Vad jag däremot hittade var en (enorm) mutter / kran som man kunde vrida på som satt i direkt anslutning till tanken. Jag var givetvis tvungen att pilla på denna. Men det hände inget, bilen fortsatte gå på gas ändå...? Måste hitta den där oljeavskiljaren, för den har antagligen inte blivit rengjord på många år.

Här finns bland annat billiga filter:
http://tinyurl.com/lpg-filter
Sitter mellan lågtrycksregulatorn och gasfördelaren. Skall försöka ta en bra bild på det som sitter i bilen.

Angående trycket så är jag osäker, men... det sitter en vaccumslang mellan insuget, map-sensor(!) och lågtrycksregulatorn. Alltså kommer ju lågtrycksregulatorn reglera sitt tryck efter hur stort vaccumtrycket är i insuget. Dvs, ställer man in den på 0.96 bar, så sköter vaccumet i insuget resten.
Att volvo har en pryl för att mäta båda två är väl för att se så det blir rätt värden, så inte till exempel vaccumet i insuget är för dåligt, eller att MAP-sensorn visar fel värden.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Well perhaps it was already time for the old ignition parts to go rust in peace... :o

Finding enough uninterrupted time to make any bigger service is sometimes freaking hard. I guess my intake/ventilation service will be delayed to later summer.

The particle filter in my system was not easy to find, because it is very small and located inside the ventilation shield tube, which covers the gas lines inside the car's interiors. If any part of the gas system leaks inside the car, the gas will be ducted outside the car via the flexible shield tube. So I had to undo the tube binder from the gas tank connector (the very big nut) and compact the tube enough to expose the small particle filter, installed about 10 cm's down the gas pipeline. Is your gas tank also installed inside the car with similar ducting? Can you take yet another picture from the gas tank area?

Maybe the valve you tried was a valve in the refueling line? Should your refueling adapter some day begin to leak badly after the fill-up, you can manually shut the ingoing gas line with that valve to prevent the methane polluting the atmosphere (and avoid you to look like a terrorist with a leaking gas-bomb :lol:) Was there nothing else to screw in the gas tank connector? There should be a closing valve in the outgoing gas pipeline which leads the gas to the engine. With that valve you can get rid of the dangerous gas pressure before servicing the high pressure gas equipment. In addition to the ingoing and outgoing gas pipelines, there should also be a third gas pipeline (escape), which leads the gas out from the tank in case of fire. Inside the gas tank connector there is a sealing plug, which melts at about 100 °C, allowing the gas to escape from the tank via the third gas pipeline before there is a risk of tank explosion.

If there is an oil separator in the pipeline, it should be easy to find just following the gas pipeline. It is a cylindrical block about the size of two flashlight batteries. It is not necessarily installed in the system originally, I guess my car did not have one originally, but as the car served as a taxi in Germany, they knew the benefits of a separator in the long run and installed one under the hood.

The low-pressure filter in the link does seem to fit to the tubing, so why not buy it then to make sure the distributor remains safe. If the old filter is plugged, it can restrict the gas flow, biasing the gas injection pressure. If the latest second stage pressure adjustment was made when the filter was new, renewing the filter could actually restore proper gas injection pressure without any adjustments. So go ahead and try replacing the filter, especially when it's that cheap!

I started to measure the gas pressures last weekend, but I just could not find a way to connect the gauges to the system and also ran out of time. The measurement plugs have strange looking threads, they looked something like a traditional bicycle tire valve has. I have to look around for suitable connectors. I did not have anybody else to help and anyways it would be kind of mess trying to just hold a plastic connector in the hole. If it would leak, the engine would not run properly so it was a bad idea in the first place. I'll write again about the results when I manage to find proper connectors and get some real measurements.

Until next time, Hewey
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Post by Rushdie »

Image
Så ser filtret ut mellan lågtrycksregulatorn och gasfördelaren.
Image
Så ser tanken ut.

Såg att säljaren på eBay hade massa CNG/LPG-klassade slangar för inte speciellt mycket pengar. Det kan ju vara bra att veta om man behöver köpa nytt. Det fungerar säkert med vilken trädgårdsslang som helst, men det skadar inte att använda riktiga grejer.

Vet du varför det ser ut som "bicycle tire valve"? Det är för att det troligtvis är det :). Iallafall på de Volvobilar med flytande bränsle jag pillat på. Sitter ett uttag på fuelrailen, och där kan man skruva i en däckventil för att mäta trycket. Har du några bilder på hur det hela ser ut?

Avvaktar några dagar, då jag väntar på en ny oljefälla (till vevhusventilationen) från volvo. Så slipper man stå och slabba och grisa ner sig när man försöker rengöra den gamla. Under tiden skall jag leta rätt på oljefällan/oljeavskiljaren till gassystemet...
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Hi again, so you have a similar low-pressure filter installed there already, ok. I think 60 GBP (~70 € or ~770 kr) for a new filter is not overcharging, as a Volvo original would cost about 130 € / ~1440 kr. But is it really necessary, it is a question. Because if you have a particle filter upstream in your system (in the high-pressure area), the role of that low-pressure filter is simply to capture any debris that possibly could be disintegrating from the pipelines and equipment upstream of it. Which is rather unlikely. And even without the low-pressure filter, the gas distributor remains guarded against any bigger particles, because it has it's own metal-wire shield at it's intake. So if you locate the high-pressure filter from your system, you could just toss the old low-pressure filter away and buy a new hose between the regulator and distributor. Gas-branded stuff propably will have the longest lifetime, but a cheap universal cooler hose will work just fine too, atleast a few years.

Thanks for the great pictures again! You seem to have a little bit different gas tank connector than I do, but I can guess from the picture that the large nut-like thing on top of it is a shield cup, which you can unscrew away to expose the actual valve screws. Normally when the shield cup is installed, it covers any possible leakage from the valves and the ventilation system (the corrugated hoses) ducts the methane outside the car. When you undo the hose clamps and compact the corrugated hoses away from the tank connector, you should be able to find the high-pressure filter if it's there.

It seems that the Volvo engineers have a thing with bicycles... maybe because their Volvo's are so often out of order and they have to go to work with a bicycle :lol: I'll take some pictures and try to publish them, forumbilder.se seems to be easy to use (haven't ever used such web-things :oops: ) Even the use of these fancy new smilies seems to be an effort for an old-skooler like me...

Good luck with the grand service ahead! Sommartider Hej Hej!

Regards, Hewey

p.s. Found yesterday a reasonably prized differential pressure gauge (~150 €, from Finland) and ordered it. Proper gas pressure measurements will be taken shortly.
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Post by Rushdie »

Här är prislistan från Verdampere.nl:
http://rushdie.se/misc/Prijslijst090101EN.pdf

Och här är från ett annat nederländskt företag som bland annat säljer slang och andra bra prylar:
http://rushdie.se/misc/EC325FF7d01.pdf

70€ låter orimligt dyrt, följande går på 26.5€ inkl frakt till Sverige (och Finland :wink: )
http://tinyurl.com/lpg-filter2

Lågtrycksfiltret mellan lågtrycksregulatorn och gasfördelaren sitter där för en anledning. Antagligen fångar de första filtret vid tanken upp alla stora partiklar, medan detta filtret fångar upp betydligt mindre partiklar. Men å andra sidan... saknas det i vissa system kan det ju inte vara kritiskt :)

Får helt enkelt köra slut på systemet, och sen se om jag kan hitta filtret någonstans. De svarta slangarna är bara skydd för bränslerören. Det går alltså rostfria (?) rör innuti de svarta slangarna. Tar några nya bilder tror jag.

Varifrån köpte du mätaren? Inte för att jag tänker investera i någon, dom kanske har andra roliga grejer?
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Thanks for the links. It seems that gas stuff is easy to find from the internet, when you know where to look. If you favor the low-pressure filter in the system, your system is extra-safe against dirt and runs just fine if you adjust periodically the gas injection pressure correctly. I'm being reckless without the low-pressure filter, and I guess I have to clean my distributor more often. But then again my gas gear is so easy to reach, that I don't mind playing around with them 8)

Image

I looked the Verdamper pressure adjustment instructions again, and of course I had missed vital information the last time. He clearly instructs to take the measurements with the vacuum connection detached from the low-pressure regulator and the vacuum line plugged. That way the engine will recieve full gas pressure and of course it can be measured with a single manometer.

I don't know how accurately the pressure adjustment should be done then, perhaps the Verdamper way is a good basic tune-up which is satisfactory in normal situations. Now I'm of course trying to justify why the hell did I spend 150 € again for nothing :? Well, with a differential pressure gauge you can analyse whether the pressure regulation works properly in various motor rotating speeds, as the regulator is hooked with the vacuum and thus operating normally. When measuring the pressures with a single manometer, without the vacuum, the regulator is operating in an unfamiliar zone, the closest real life situation being a full acceleration with throttle valve opened (=the lowest vacuum). If the regulator works perfectly, maybe the same calibration will also work fine in the normal operating range with the vacuum connected. But if the regulator is worn and not operating flawlessly, the adjustment can go slightly wrong. And naturally you cannot determine the condition of the pressure regulation (how precisely and fast the regulation can remain the injection pressure with different motor rotating speeds) with a single manometer.

The metal gas pipelines seem to be quite hard stuff, propably annealed inox steel. My car has a norsk composite tank, which has lifetime ending year 2013. I guess I'll be opting for a metallic tank then, as a new tank unit from Volvo would cost 6400 €...

Image

The tank connector shield cup is plastic and a little different, but you can (hopefully, sorry for the bad pictures..) see underneath the in/out valves. They are operated with a 3/16" hex key, from the centers of those two big nuts.

Image

In this picture, the measurement plug from the low-pressure regulator is screwed away (carefully to let the gas flow out first). The oil separator filter can be clearly seen here.

Image

A similar test plug can be seen in your regulator picture. Also your distributor picture shows a similar plug between the DFCO-valve and the gas outlet.

I ordered the differential pressure gauge from www.teknocalor.fi I bet it was not the cheapest place to buy as they focus on precision stuff like the manometers used in house air condition calibration etc. I think I'll be writing a separate topic to the Teknik&Driftproblem section about the pressure measuring /adjustment after I get to play with the gauge.

Guess what? The bicycle tire valve did not match exactly to the threads, but another part from a bicycle did: the brake cable free-play adjuster :D Volvo rules!!!

Image

Thums up, Hewey
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Post by Rushdie »

Ja, då har man rivit ner insuget, kopplat loss 432 st vaccumslangar och geggat... Och sen ihop med skiten igen. Oljefällan (eg. hela vevhusventen) var som gissat, ka-ta-strof. Ny oljefälla, lite fräscha o-ringar samt slangklämmor på allt.



Bild på en slang som ser bra ut:
Image
Men som i själva verket är helröten:
Image
Image

HATAR den här prylen (egr):
Image

Så här ser fördelaren ut innuti:
Image

Det är M6-gänga för vaccumtrycksmätarprylen, jag testade med en M6-bult och den gick fint i:
Image

Motorn i fördelaren:
Image

Mojängen som sitter i fördelaren:
Image

Ny fälla på plats, notera röret till EGR:n direkt till höger om fällan:
Image

Så här ser själva insuget och gasfördelaren ut tillsammans. Notera hur fräscht gasspjället är... det är alltså inte rengjort på 4månader. Detta tyder på obefintlig vevhusventilation:
Image

Ytterligare en vaccumläcka att laga:
Image

Tad-aaa. LPG-slang minsann:
Image

Och sen var det bara att byta det som skulle bytas (o-ringar, olje+flamfälla, lite slangar och klammor, gegga på gänglås och småpill). Och sen bita i det sura äpplet och montera ihop allt igen:
Image

Vad har vi då lärt oss av detta? Sitter en Necam Mega, troligtvis samma som alla har i sina CNG-bilar? LPG-slang fungerar tydligen bra, eftersom det är det som är orginalmonterat. Slangdimensionen mellan lågtrycksregulator-filter-fördelare är 16mm inner diameter (ID). Slangarna till spridarna är 8mm inner diameter (ID). Och systemet var kliniskt rent innuti, sånär som på en mängd olja och metanlukt. :) Inte ens filtret i varken fördelaren eller det som sitter mellan lågtrycksregulatorn och fördelaren var skitet. Antar dock att oljan inte skall vara så här långt fram i systemet? Kan vara hög tid att leta reda på den där oljefällan för gasen och tömma den...
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Nice work and great pictures! Did the idle run become any better / did you got overall improvement on the engine run?

In my low-pressure regulator outlet there seems to be a little oil too when the 16 mm tube is detached. I guess the oil separation filter just isn't 100 % efficient. The oil makes the tube life shorter as the coolant-proof-rubber does not like it. I guess the next time the tube starts to melt away, I'll be opting too for a proper quality tube.

Hopefully the oil separation is still efficient enough to avoid any bigger problems for the engine operation.

Regards, Hewey
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Post by Rushdie »

Hjälpte inte alls... :wink:
Men prylarna var ändå slitna, fördelarlocket såg ut som skit innuti och oljefällan var fylld med tjära.

Jag köpte en meter med 16mm LPG-slang, men såg att den bara var testad för 0.2 bar. Eftersom trycket från lågtrycksregulatorn är ca 1.5bar så bör ju slangen vara testad för detta... Lite underligt. Men jag betalade bara 100kr för den, så det spelar ingen roll. Den kommer säkert till användning någon annanstans.
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

Well, if none of the thoughts have been helping, I'm running out of ideas. What is there anyhow left to change? How about your ignition coil, is it perhaps coming to the end of it's time?

What type of spark plugs are you using? I'm currently ordering new NGK iridium spark plugs, which Fred kindly let us know about. They should be especially good for gas ignition, and also save the ignition coils in the long run. It is no wonder that the ignition coils wear out faster if the ignition voltage needed in gas ignition is much higher.

Regards, Hewey
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Hewey »

Have you done the low-pressure regulator leak test with a glass of water? I thought earlier that I could sniff if some methane was leaking through the vacuum pipe, but it seems that methode is not accurate at all. Bubbles in the water will surely tell you if the membranes leak or not. Actually a gas leak could be raising the idle speed rather than killing the motor, but it would be a good thing anyway to check their condition.

If the membranes are not leaking, the internal vacuum lines in the regulator can be clogged up or something else is wrong with the regulator, which biases the gas pressure. It would be a wise thing to measure the gas pressures at different motor rotation speeds with a differential pressure gauge.

Are your emissions ok at idle speed?
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Matte
Posts: 11
Joined: 2009-09-29, 00:33

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Matte »

Rushdie: Var och vem har konverterat din bil?
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Hewey »

Rushdie wrote: Hela koltec-systemet är märkt med Motorgasteknik AB, och dom finns inte kvar.

/Rushdie
Vet inte var den där firman har legat, men kanske det spelar ingen roll vidare.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Rushdie
Posts: 79
Joined: 2009-05-31, 18:51

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Rushdie »

Hewey wrote:Have you done the low-pressure regulator leak test with a glass of water? I thought earlier that I could sniff if some methane was leaking through the vacuum pipe, but it seems that methode is not accurate at all. Bubbles in the water will surely tell you if the membranes leak or not. Actually a gas leak could be raising the idle speed rather than killing the motor, but it would be a good thing anyway to check their condition.

If the membranes are not leaking, the internal vacuum lines in the regulator can be clogged up or something else is wrong with the regulator, which biases the gas pressure. It would be a wise thing to measure the gas pressures at different motor rotation speeds with a differential pressure gauge.

Are your emissions ok at idle speed?
Inget dumt tips det där. Har ändrat mig och kommer nog klämma dit LPG-slangen ändå. Det bör fungera. Annars så går jag och samlar mod för att renovera tryckregulatorn, men än så länge fungerar den hyffsat. Känns mer prioriterat att försöka få ur oljan ur tanken.

Ingen aning om utsläppen är ok vid tomgång. Ingen aning om utsläppen är ok överhuvudtaget :). Brukar lägga ett öga hos besiktningen så lambdan ligger hyffsat, och det brukar den göra.
Matte wrote:Rushdie: Var och vem har konverterat din bil?
Volvo troligtvis, på ett eller annat sätt. Delarna är märkta med motorgasteknik, men då manualen är från Volvo och den är ursprungsregistrerad direkt med gasdrift så kanske man inte kan klassa den som 'konverterad'. :)
Rak fyra. Och kardantunnel.
"Att man inte har samma smarta funktion här i europa, ja det är inte volvos fel, nä, det är EU som säger nej"
Image
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Volvo 940 gasbil

Post by Hewey »

Tjänis Rushdie, det var ju lång tystnaden...

Det var ju en trasig katalysator som gjorde min utsläppen hög på tomgång. Lambdan var ok hela tiden.

Har du kollat din gastryck på något sätt?

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply