Optimera programvara i Bi-Fuel.

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Optimera programvara i Bi-Fuel.

Post by Wallander »

Jag har funderat på att skicka upp min bil (S70 Bi-Fuel) till SCT för uppdatering av programvara. När jag mailar och frågar om de vill ta emot mig blir svaret nej, de vill inte ta emot en Bi-Fuel. Nu skulle jag behöva lite argument för kunna övertyga dem. Alternativt få en förklaring till varför detta inte går att utföra på en Bi-Fuel.
Frågan lyder således; hur fungerar gassystemets chip, hur kommer det reagera om man ändrar karaktär på bensinchippet?

Här är några hyffsat rimliga alternativ:
Alt1: Gaschippet lyder blint vad bensinchippet säger till det och allt fungerar således smärtfritt. Bilens drift optimeras i både bensilläge och gasläge.
Alt2: Gaschippet och bensinchippet kommunicerar inte med varandra alls och resultatet blir att i "bensinmode" får jag en optimerad programvara och i gasläge uppför sig bilen som vanligt.
Alt3: Gaschippet och bensinchippet kommunicerar med varandra men gaschippet fattar inte vad som hänt och bilen går följdaktligen skit i gasläge.

Hur ligger det till tro?
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Re: Optimera programvara i Bi-Fuel.

Post by Humlan »

Wallander wrote:Nu skulle jag behöva lite argument för kunna övertyga dem. Alternativt få en förklaring till varför detta inte går att utföra på en Bi-Fuel.
Modigt, jag är intresserad av att höra hur det går! Om det är något som varit ett nedköp från att ha bytt från en 945 SE 2.3 till en V70N så har det varit accelerationen vid omkörning, trots att de har lika många hästkrafter.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Optimera programvara i Bi-Fuel.

Post by Fred »

Tyvärr kan jag inte svara på dina frågor men jag skulle tro att det är svårt att övertyga folket på SCT att genomföra en chiptrimmning av din bil. Om de är riktigt seriösa trimmar de bara bilar som de utfört grundliga tester på. Detta för att kunna lämna garantier och för att inte riskera missnöjda kunder som ger dem dåligt rykte.

Jag pratade lite löst med BSR om samma sak. Jag argumenterade att motorn i en Bi-Fuel är exakt samma 2.4l 140 hk som sitter i vanliga V70 och S60 men det var stopp ändå. De sa att eftersom de inte testat ut Bi-Fuelmotorerna trimmar de inte dem.

Driv gärna frågan vidare dock! Det skulle vara grymt om det gick att chiptrimma dem, speciellt att kunna få gasspjället att öppna 100% för att få 170 hk-motorn istället för den strypta 140 hk.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Optimera programvara i Bi-Fuel.

Post by Wallander »

Fred wrote:Tyvärr kan jag inte svara på dina frågor men jag skulle tro att det är svårt att övertyga folket på SCT att genomföra en chiptrimmning av din bil. Om de är riktigt seriösa trimmar de bara bilar som de utfört grundliga tester på. Detta för att kunna lämna garantier och för att inte riskera missnöjda kunder som ger dem dåligt rykte.
Ja det är väl troligen därför. Jag erbjöd mig att agera testkanin men inte heller det argumentet fungerade.

Ingen som vet eller har några idéer om hur chippen fungerar och kommunicerar?

Förövrigt så satte jag in ett sportluftfilter i luftburken igår, vi får se om några extra hästar vaknar till liv när jag drar ut och testkör i eftermiddag.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Optimera programvara i Bi-Fuel.

Post by Danni »

Ett sportluftfilter på den bilen hade jag nog inte förväntat mig någon effektökning av, men det kanske låter lite roligare :) Se upp bara så du inte tar in varmluft från motorrummet. Den risken finns med felaktigt monterade sportluftfilter, och resultatet kommer bli att du får sämre effekt istället.

Chippa en gasbil som inte testats för det låter livsfarligt. Om du optimerar motorparametrar för bensindrift men dessa inställningar skulle komma att gälla även när du kör på gas så kan det bli illa. Ännu värre, om det finns olika profiler för gas- och bensindrift så kanske man riskerar att skriva över bägge dessa med en ny profil om man flashar om mjukvaran i bilen. Jag bara spekulerar här, men det känns som det finns ett tydligt riskmoment.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Optimera programvara i Bi-Fuel.

Post by Wallander »

Danni wrote:Ett sportluftfilter på den bilen hade jag nog inte förväntat mig någon effektökning av, men det kanske låter lite roligare :) Se upp bara så du inte tar in varmluft från motorrummet. Den risken finns med felaktigt monterade sportluftfilter, och resultatet kommer bli att du får sämre effekt istället.
Jag är också tveksam till öppna luftfilter så därför fick det bli ett insattsfilter i originalluftburken. Det gamla filtret va helt slut så nu kan den kanske andas lite friare i alla fall. Väcker kanske upp några hästar som legat döda i stallet, vi får se. 8)

Ang. chippningen så får jag nog låta bli, det kommer sluta i gråt och tandagnissel känner jag på mig... Får köpa en bil till om jag nu nödvändigtvis skall busköra.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
Micke77
Posts: 95
Joined: 2006-08-04, 19:14
Location: Malmö

Re: Optimera programvara i Bi-Fuel.

Post by Micke77 »

Jag undrar just om det är möjligt att trimma en Volvo Bi-fuel på det vanliga sättet med chip? Mycket av våra gassystem arbetar på ett sätt som inte har ett dugg med modern bensin eller diesel insprutning att göra. Flera av komponeneterna i gassystemet saknar helt elektronik (dvs helt mekaniska). Möjligtvis skulle det gå att kombinera ny programvara med ombyggnad av gassystemet samt en hel del justeringar i resten.

Sedan skall vi inte glömma att Volvo byggde sina tidiga bi-fuel på 170hk motorn, men övergav den till S60n/V70n/S80n där man använde sig av 140hk motorn. Det finns uppgifter på att det berode på hög avgastemperatur som frestade på katalysatorn.
Volvo V70 Bi-fuel -03 automat, helläderklädsel
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Optimera programvara i Bi-Fuel.

Post by AndersH »

Jag tror inte det finns så mycket man kan göra för att skrämma fram mer effekt ur en sugmotor som drivs med metangas ty gasens låga densitet (0.7 för metangas jämfört med bensinångor som är tyngre än luft och således borde ha en densitet över 1.2) gör att man snabbt når en gräns där bränsle/luft-blandningen blir för fet så att inte syret räcker till för att förbränna allt bränsle i cylindern. Fullgasanrikning används vad jag förstår inte heller vid gasdrift då det inte lär göra någon nytta där.

Enda sättet är att öka cylindervolymen och det är ju inte så lätt att ordna efteråt.

MB B180 och Ford Focus har ju av någon anledning 2-litersmotorer i sina gasversioner jämfört med 1.7 respektive 1.8-litersmotorer i bensinvarianterna.

Edit: Såg nu att bensinvarianten av MB 180 till och med har en 1.7-litersmotor.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Optimera programvara i Bi-Fuel.

Post by Danni »

AndersH wrote:Enda sättet är att öka cylindervolymen och det är ju inte så lätt att ordna efteråt.
Fram med stora borren!
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Optimera programvara i Bi-Fuel.

Post by AndersH »

Eller smälla dit en turbo, gärna i kombination med en kompressor. Varför har ingen gasbilstillverkare kommit på den briljanta idén? :mrgreen:
HerrOla
Posts: 37
Joined: 2008-11-06, 18:48
Location: Halmstad

Re: Optimera programvara i Bi-Fuel.

Post by HerrOla »

Lyssna på alla insatta personer på forumet här nu John!
Trimma skiten ur bilen!
S60 Bi-fuel -05
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Optimera programvara i Bi-Fuel.

Post by Fred »

AndersH wrote:Eller smälla dit en turbo, gärna i kombination med en kompressor. Varför har ingen gasbilstillverkare kommit på den briljanta idén? :mrgreen:
Passaten har väl både turbo och kompressor? :roll:

FYI, Volvos 140 hk och 170 hk 2.4 l motorer är helt identiska. Det enda som skiljer dem åt är styrningen av spjällhuset. 140 hästarn öppnar inte spjället 100% vilket 170 hästarn gör. Ett chiptrim till 140 hk laddar samma mjukvara som 170 hk vilket möjliggör öppet spjäll.

Mvh
/Fred
Last edited by Fred on 2009-10-19, 00:25, edited 1 time in total.
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Re: Optimera programvara i Bi-Fuel.

Post by AndersH »

Jo, jag vet det där att Volvos motorer på 140 hk är en "strypt" 170 hk och att VW Passat numera har turbo och kompressor. :)

En tanke som slog mig är att Volvo kanske trots allt låter gasspjället öppna sig fullt ut när motorn går på metangas för att kompensera för metangasens egenskaper? Motorn ger ju 140 hk både med bensin och metangas (vid högre varvtal dock) och Volvos sugmotorer borde handikappas vid gasdrift på samma sätt som för övriga biltillverkare. Som sagt, bara en tanke som slog mig.

Någon som är pigg på att lossa slangen mellan luftburken och gasspjället och starta motorn och stampa gasen i botten och se om gasspjället ändrar läge när man manuellt växlar mellan bensin och metangas? :) Eller går det att observera gasspjällets läge på något enklare sätt?
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Optimera programvara i Bi-Fuel.

Post by Fred »

...skruva loss slangen, montera en liten kamera med mörkerseende och köra ut och gasa...? :mrgreen:
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Wallander
Posts: 189
Joined: 2008-08-05, 09:21
Location: Gbg
Contact:

Re: Optimera programvara i Bi-Fuel.

Post by Wallander »

Micke77 wrote:Sedan skall vi inte glömma att Volvo byggde sina tidiga bi-fuel på 170hk motorn, men övergav den till S60n/V70n/S80n där man använde sig av 140hk motorn.
Det där är inte riktigt sant. Min (och 850 Bi-fuel) är byggd på 144hk-motorn med 10-ventilerstopplock. 170hk-modellen har 20 ventiler. Efter 1999, eller möjligen sent 1998, bytte man motor i S/V70 till en motor med elektroniskt gasspjäll, där 140- och 170hk-motorerna hade samma topplock men olika chipp.
Volvo S70 Bi-Fuel Image

www.garaget.org/Wallander
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Optimera programvara i Bi-Fuel.

Post by Hewey »

Men är du lite glupsk, Wallander? Du kan vara stolt: du har 144 hk redan nu, och många andra med nyare motorer har endast 140 hk. Om du ytterligare tar hand om din bil mycket bra, du ska faktiskt förvara 144 hk. Många andra kan aldrig ha 144 hk, fästan dom skulle göra alla saker perfekt. Och sällan man gör -> bilen har kanske cirka 120-130 hk. Om man tar hand om sin bi-fuel bil mycket bra, dessa bilen ska gå och gå med bra hållning många årtionden, eftersom gas bränner så rent och motorn slitar bara lite.

En gammal bi-fuel Volvo är ingen raket, men med bra service den går mycket fint år efter år och den rostar inte. Jag önskar god för alla andra gasförarna, kanske också dessa nya bilar med mera effekt visar sig långlivad.

Jag kan inte hjälpa dig Wallander, men jag önskar mycket lycka för en äkta pionjär!

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Optimera programvara i Bi-Fuel.

Post by Göran »

Micke77 wrote:Jag undrar just om det är möjligt att trimma en Volvo Bi-fuel på det vanliga sättet med chip? Mycket av våra gassystem arbetar på ett sätt som inte har ett dugg med modern bensin eller diesel insprutning att göra. Flera av komponeneterna i gassystemet saknar helt elektronik (dvs helt mekaniska). Möjligtvis skulle det gå att kombinera ny programvara med ombyggnad av gassystemet samt en hel del justeringar i resten.

Sedan skall vi inte glömma att Volvo byggde sina tidiga bi-fuel på 170hk motorn, men övergav den till S60n/V70n/S80n där man använde sig av 140hk motorn. Det finns uppgifter på att det berode på hög avgastemperatur som frestade på katalysatorn.
Om det berodde på att avgastemperaturen var för hög för katalysatorn, skulle man inte kunna sätta dit en race kat istället då? De borde väl tåla högre temperaturer?
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
fretsaw
Posts: 2
Joined: 2013-06-07, 21:26

Re: Optimera programvara i Bi-Fuel.

Post by fretsaw »

Verka som om ni har tappat intresset något här så det är ett par år sedan någon skrev något. Angående trimning av tidigare Bi-Fuel så verkar det mest vara dravel från de som tycker att de borde veta men inte gör det. De nya AVF, den efterhandsmodifierad ersättaren till Bi-Fuel som kom något år efter, var -09 tror jag, är vansinnigt motorstark. 230 HK om jag inte minns fel. Motorn är ju densamma så det här snacket om att det inte skulle gå är ju löjligt. Det enklaste sättet att ordna sin egen -07 skulle väl du vara att köpa en baksmälld AVF och flytta över motorn. Naturligtvis skulle det gå att ordna på annat sätt och det borde finnas någon som vet...
Hisingen
Posts: 3
Joined: 2014-03-11, 20:51

Re: Optimera programvara i Bi-Fuel.

Post by Hisingen »

Motorn i AFV V70 II är ju baserad på B5254T, dvs turbo och då är det inga problem att plocka ut effekt
Post Reply