Gastryck regulatorn behöver service

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Gastryck regulatorn behöver service

Post by Hewey »

Efter en positiv bubbeltest med undertryckslangen i dricksglas med vatten, jag har nu tagit isär lågtryckregulatorn. Eftersom det är den samma regulatorn (år 2000) som användas i LPG-bilar, jag lyckades att finna en reparationset för den med nya membraner. Det passar inte perfekt, men lite sysselsättning skulle hjälpa. Det var ingen överraskning att membranerna läckte, båda hade lilla brott överallt. Där hittades mycket olja i regulatorn, fastän där finns en oljaskiljare (som har en ny filter och tömmas regelbundet) förrän regulatorn :( Kanske oljan var från tiden innan jag startade tömningen. Vad jag väntade inte var att många lilla undertryckskanaler inne i regulatorn var fullt blockad! Det var någon typ av röd mönja. Kanske kylvätska kanalerna har läckad och den förre ägarn har användat någon typ av additiv i kylvätska som stoppar läckningen. Tyvärr det hade också blockad nånting annan...

Vad jag kan förstå om regulator strukturen, det är så här vad händer:

- Kompressoroljan gör skör membraner -> membraner börjar att läcka -> extra gas går till motor insugning -> problemer med startning /utsläpp osv...

Om man har även en liten läcka i membraner, byta nya membraner.
Om man har en kylvätska läcka (du hittar kylvätska från slang som leder gasen till gasdelar) använda inte någon additiv i kylvätska, byta en ny packning!
Det är naturligtvis bäst att byta alla membraner & packningar & O-ringar i samma tid.

Vi ska se om jag kan reparera den här regulatorn, eller måste jag fortsätta med bensin : )

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Re: Gastryck regulatorn behöver service

Post by Fred »

Hoppas verkligen att du kan laga regulatorn Hewey! Inte bara för din ekonomi utan också för alla oss andra som känner att det är helt galet att membranen officiellt inte går att byta! Om du lyckas så är det en stor vinst!

Ta gärna lite bilder under arbetets gång. Det skulle också vara intressant att få lite info om var du fått tag i reservdelarna, vad de kostat etc.

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Gastryck regulatorn behöver service

Post by Hewey »

Jag vill ta bilder, tyvärr putsade jag redan delar.

Här köpte jag reparationset: http://lpg-kits.org.uk/shop/index.php

Det ser ut att dom har inte en någonting för dessa nyare CNG-regulatorn, men kanske dom har kontakter om man frågar? Lyckligt där finns en reparationset för gasdelare, och det skulle vara den samma delen också i nyare bilar.

Mvh, Hewey

p.s. om någon har en nyare regulator som är sönder, jag är intresserad att också syna en sådan. Om vi hittar en plats någonstans som säljer likadana gummi membraner, Volvo-rovet tar slut!!!
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Gastryck regulatorn behöver service

Post by Hewey »

En liten uppdatering: regulatorn är satt ihop, och bilen går fint igen. Vi får se nu om HC-utsläppen är äntligen låga också i tomgång. Det ser ut att motorn hade dock många problemer i samma tid (vilken mirakel...). Efter regulator reparation jag körde en par dagar endast med bensin, och motorlampan tändes snart. Då köpte jag en ny bensininspridare för #4 cylinder, på grund av en histori med dåliga tändstift från den här cylinder (även efter en ny tändspole). Efter den, har jag kört en par dagar (också med gas) och motorlampan har inte tändes ännu. Vi får se, det är ganska hård att tro att slutligen alla är bra nu.

Om regulator service, jag ska fortsätta med en reportage med bilder snart. Den reparationspaket från England var för Koltec VG392, som har lite annorlunda byggnaden än Necam Mega som finns i Volvo Bi-Fuel bilar (--> 2000). Lyckligt de viktigaste delar, dessa två membraner var tillräckligt likadana. En papperpacking (0,8 mm)för kylvätskakammaren var lätt att klippa själv. O-ringar finns i olika storlekar, och man kan limma O-ringar fri till formen från O-ringbanden. En sak som besvärar mig om reparation är att nu kan jag inte mera justera sista steg gastrycket mindre än 1 bar. Det känns att reserv på justeringsskruv är slut. Kanske jag gjorde någonting fel, vet inte ännu. Men 1 bar är inte mycket större än den rekommendation (0,96 bar), så kanske det spelar ingen roll. Vi får se, utsläppsmätning vill förklara allt.

Mvh, Hewey

P.S. På grund av ringa bruk av bensinspridare i bi-fuel bilar (dom sitter i het motorn med ingen kylning av bensin strömning), det är logisk att dom kan gå sönder (låter bensin rinna ut oavbruten / sprider dåligt osv.). Lyckligt spridarna kan vara testat och renat med ultraljud. Nu har jag en extra spridare och jag kann skicka den till rening, och nästa cylinder som ska se ut dålig efter tändstift byte, ska ha också en ren bensinspridare. Ännu billigare hade det varit om jag hade köpat den extra spridaren från skrotgården, eller hade skickat den originella spridare till rengöring, men jag ville ha säkerheten genast och behövde att köra med bilen varje dag. Om jag hade massa pengar, kanske hade jag investerad till en full bensinspridare växling sats.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Gastryck regulatorn behöver service

Post by Hewey »

Jag använde den här bra instruktionen för reparationen:

http://www.verdampere.nl/pdf/Manual%20r ... 20Mega.pdf

Alltså fastän instruktionen var för Koltec VG392, den hjälper mycket bra, eftersom många delar är likadana också i Necan Mega som finns i min Volvo.

Här är några foton från reparation:

ImageImageImageImageImageImage
----Gamla membraner-----------------Gavlar-------------Steg 1 membranplats---------Kylvätskarum----------Gasrum före 2 steg-------Steg 2 membranplats

Foto 1: ÖVER ligger första steg membranen som mottar 1,7 bar gastryck. UNDER ligger andra steg membranen som mottar 0,96 bar gastryck. Membraner skiljer gastrycksidor från undertrycksidan. Uppsvällningar på membraner förklarar undertrycksidor, som går mot gavlar.

Foto 2: ÖVER ligger steg 2 gaveln, som vi ser när man tittar regulator framsidan. Undertrycket från motorinsugning kommer till regulatorn via det lilla kopplingstycket. Man justerar steg 2 gastrycket med sexkanthålskruven (5 mm) i centrum som belastar en fjäder mot steg 2 membranen. Gasen kommer ut från den stora öppning (kopplingstykcet visas inte) och går därefter till gasdelaren. UNDER ligger steg 1 gaveln, som stannar på regulator baksidan. Vi ser nu gavel baksidan med tre skruver som fäster regulatorn till motorrum. I centrum ligger steg 1 gastryckjusteringskruven (5 mm sexkanthål) som belastar en fjäder mot steg 1 membran. Alltså alla andra delar som vi se på andra foton, går i mellan av dessa två gavlar i det här fotot. På följande foton följer vi gasens gång som går från baksidan till framsidan av regulator.

Foto 3: ÖVER ser vi framsidan av bakgaveln. I centrum vi ser steg 1 justeringskruven som belastar en fjäder via en sexkantiga mellanläggsskiva. Steg 1 membran avstänger fjäderrummet från gasen, men i fjäderrummet vi kan se en inre ledning till höger sidan, som sammankopplar undertrycket till steg 2 fjäderrummet och därifrån till motor insugning. Alltså båda fjäderrummen har motorundertrycket som finjusterar ventiler för att gastrycket på gasdelaren håller sig alltid 0,96 bar över motorinsugningtrycket. UNDER vi ser backsidan av steg 1 ramen. På vänster vi kan se högtrycksregulatorn som reducerar gastanktrycket till ca. 8 bar. Därifrån kommer gasen till lågtrycksregulatorn via en ventil som får styrning från en L-vipparm som går till centrum och har en fjäder under den ände. Centrum av steg 1 membran belastar vipparmen. Gasen går från centrum till yttre kanal och i kanal ände går den via en oval genomförning till en gasrum före steg 2.

Foto 4: ÖVER ser vi backsidan av kylvätskarummets mellanskiva. UNDER ser vi framsidan av steg 1 ramen, som innehåller kylvätskarummet. Gasen kallnas under expandering och därför både hög- och lågtrycksregulatorerna värmas med kylvätska från motorn. En ny papperpackning klippade jag från 0,8 mm ark som jag köpte från Biltema. O-ringen i oval genomförning är 15 (inre diameter) x 2,7 mm. I höger sidan av den här foton vi ser en liten kopparrör som leder undertrycket mellan fjärderrummen.

Foto 5: ÖVER ser vi framsidan av kylvätskarummets mellanskiva. UNDER ser vi backsidan av steg 2 ramen, som innehåller en gasrum. Gasen värmar fortfarande med kontakt till mellanskiva, och går till steg 2 ventilen i centrum. Jag limmade en passlig O-ring från 2 mm (spelar inte mycket roll i det här mellanrummet, kan vara tjockare också) O-ringband, diameter var ca. 100 mm. Jag använde Bostik superlim gel, och den blev bra, när ändar var klippat rät.

Foto 6: ÖVER ser vi framsidan av steg 2 ramen. Vi ser ventilen som fastnar sig till steg 2 membranen med en skaft. Den där 4 mm sexkanthålskruven var mycket hård att göra lös när jag tog isär regulatorn. Jag använde en slående skruvningsmaskin och tänger skadade glidaxeln (visas inte) som skruvas till den här skaften. Använda gärna någon typ av vaddering mellan tänger och axeln, så måste du inte slipa axeln. Steg 2 membranen skiljar gasen från undertrycksidan och gasen går ut från regulatorn från den stora öppning i vänster. UNDER kan vi se backsidan av steg 2 gaveln. I höger är undertryckkanaler, till motorn och till steg 1. Den lilla kanal borrning i närheten av kopparrör kanalen var helt blockad! I centrum är en sexkantiga mellanläggskiva som steg 2 justeringskruv styr. Mellanskiva belastar en stor fjäder mot steg 2 membran.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
martinv
Posts: 2
Joined: 2009-10-29, 10:34
Location: Knivsta

Re: Gastryck regulatorn behöver service

Post by martinv »

Jag ser på bilden att din högtrycksregulator ser likadan ut som i vår Opel astra. Högtrycklsregulator av märket IMPCO. edn låter väldigt mycket när bilen är fulltankad. Den vigbrerar på ett sätt så att det låter som om en ko råmar högt i bilen. Är detta också något man kan renovera bort? Har du eller någon erfarenhet? eller måste man byta den till en ny?
/Martin
Opel Astra 1,6 2001 (efterkonverterad)
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Gastryck regulatorn behöver service

Post by Hewey »

Är du säker att din högtrycksregulator har bra fästandet? Om någon skruv är lös, kanske det vibrerar mycket lätt. Kanske där finns någon typ av gummifästning som har brytat eller så vidare. Naturligtvis måste du ha en passande högtrycksregulator före lågtrycksregulator. Eller då kan du ta bort båda gamla regulatorer och sätta i en nyare kombi-regulator som tar mot högtrycket och i samma tid handlar lågtrycksregulation.

Mvh, Hewey
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Re: Gastryck regulatorn behöver service

Post by Hewey »

Det var så att katalysatorn var sönder, och därför HC-utsläpp var hög. Jag måste betala massa pengar till Volvo för en ny katalysator, men nu fungerar bilen mycket bra. Alla utsläppor är mycket låg, som de ska. Regulatorn ser ut att fungera ganska bra, åtminstone svårtstartning är nu en mycket mindre problem. Vet inte hur lång ska regulatorn fungera, jag måste bara kolla gastrycket mycket ofta. Om trycken går mera "off-spec", jag måste då köpa en ny regulator. Bristande membraner går att byta, men slitande delar kan jag inte fixa själv.

Mvh, Hewey

p.s. om era motorer går inte bra med alla cylindrar på gasdrift, kör inte mera med gas! På min bil var det en tändningspole som gick sönder och jag körde hem med gas. Gassystemet kan inte stänga gasflödet till en cylinder, men bensinsystemet kan. Bäst om man kör inte alls. Katalysator går sönder mycket snabbt om bränsle går outbrytade genom motoren.
Volvo V70 Bi-Fuel AT -00
Post Reply