Raggare = klimathot???

Diskutera fritt. Plats för Köp&Sälj.
Post Reply
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Raggare = klimathot???

Post by Oldfield »

Det här är väl småkänsligt antar jag men eftersom vi är en bunt miljöentusiaster här känns det rätt säkert att ta upp ämnet.

Jag har inget emot raggarkulturen och hyser inget agg mot raggare i allmänhet. Men här snackar vi en miljöförstöring som inte är uppmärksammad.

Igår var det raggarcrusing här i Nybro vilket resulterade i ca 500 amerikanska vrålåk som drar gissningsvis omkring 2 liter bensin per mil. Alla dessa bilar glider sedan omkring här i stan i omkring sju timmar fram och tillbaka med diverse start och stopp och självklart gör den stora massan av bilar att det blir enorma köer där bilarna mest står stilla och spyr avgaser.

Jag lovar, det stank så vidrigt här i stan igår att det knappt var möjligt att andas ute på gatorna. Hur mycket koldioxid släpper 500 raggarbilar ut på sju timmar? Och detta enbart för rent nöje.

Det skulle väl bli en helgalen debatt om man tog upp detta mer offentligt, men jag begriper faktiskt inte hur det kan vara tillåtet egentligen. Samtidigt förstår jag ju att det är omöjligt att hindra utan att diskriminera och kränka vissa intresseområden, och där får ju klimatdebatten verkligen inte hamna. Men ska alla andra åka kollektivt, köra på miljöbränsle, köra mindre bil osv osv, vad gör man då åt raggarna? Det finns ju betydligt fler bilträffar än just raggarbilar som borde få sig en funderare. Att jag tar upp just raggare är på grund av träffen som var här i stan igår.
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Jag brukar resonera att ur ett rent klimatperspektiv så får man se på varje individs totala privata utsläpp, inte bara bilen (vilket förvisso brukar vara den största utsläppskällan).

Om raggarträffen sker någon gång per år och dessutom underhåller betydligt fler personer än raggarna själva så kanske det inte är farligare än en Springsteenkonsert där halva publiken kört bil till arenan.
Själv tittar jag på F1. De bränner ju hur mycket bensin som helst. Men om man tänker på att 100 miljoner människor följer varje lopp så kanske det inte är så farligt utslaget per person.

Mina fördomar om raggare säger mig dock att de förmodligen är rätt stora klimatbovar hur man än vrider och vänder på det. De kör stora bilar, äter mycket kött och använder rikligt med hårprodukter. Enda fördeln är väl att de förbrukar mindre duschvatten :twisted:
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Johan wrote: Om raggarträffen sker någon gång per år och dessutom underhåller betydligt fler personer än raggarna själva så kanske det inte är farligare än en Springsteenkonsert där halva publiken kört bil till arenan.
Det är ju just den där biten som gör allt så fruktansvärt komplicerat. Det ena nöjet är ju inte mer klimatsmart än det andra. Jag var mest nyfiken på lite åsikter.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Skulle bensinpriset ligga på 20-25 kronor, så tänker jag mig att det skulle svida för alla som kör bensindrivna bilar som drar redan från över litern/mil. Detta kanske är den rättta medicinen.

Och ska vi komma åt växthuseffekten så måste vi ändra vår livsföring inom alla områden.

Av miljöskäl kommer kanske i framtiden raggarkulturen att dö ut, folk kommer att gå, cykla eller åka kollektivt till Bruce Springsteen-konserter och F1-bilarna blir eldrivna eller kör på biogas! :lol:
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Oldfield wrote:
Johan wrote: Om raggarträffen sker någon gång per år och dessutom underhåller betydligt fler personer än raggarna själva så kanske det inte är farligare än en Springsteenkonsert där halva publiken kört bil till arenan.
Det är ju just den där biten som gör allt så fruktansvärt komplicerat. Det ena nöjet är ju inte mer klimatsmart än det andra. Jag var mest nyfiken på lite åsikter.
Vem ska få avgöra vilka aktiviteter som är rätt eller fel ur ett växthusgasperspektiv egentligen? Du? Jag? Gröna bilister? eller Plus-Sverker? För naturen spelar det nog mindre roll vad folk har för preferenser som skoj - Raggarbilsträff eller Springsteen konsert? Nötkött eller flygsemester till andra sidan jordklotet? om de alla är ~likvärdiga ur växthusgas synvinkel.

Varför inte istället dela ut någon form av växthusgasbudget till var och en så får man bestämma själv :!: vad man vill göra med sin årliga kvot. Då kan man sätta ett enkelt uttryckt samhällsmål att t.ex. minska kvoten med säg 20% till 2015.

Fast det klart, det skulle vara tråkigt för alla de (inklusive mig själv...) som vill dela ut pekpinnar till alla andra om vad som är rätt och fel... :wink:
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

S-klasse wrote:
Oldfield wrote:
Johan wrote: Om raggarträffen sker någon gång per år och dessutom underhåller betydligt fler personer än raggarna själva så kanske det inte är farligare än en Springsteenkonsert där halva publiken kört bil till arenan.
Det är ju just den där biten som gör allt så fruktansvärt komplicerat. Det ena nöjet är ju inte mer klimatsmart än det andra. Jag var mest nyfiken på lite åsikter.
Vem ska få avgöra vilka aktiviteter som är rätt eller fel ur ett växthusgasperspektiv egentligen? Du? Jag? Gröna bilister? eller Plus-Sverker? För naturen spelar det nog mindre roll vad folk har för preferenser som skoj - Raggarbilsträff eller Springsteen konsert? Nötkött eller flygsemester till andra sidan jordklotet? om de alla är ~likvärdiga ur växthusgas synvinkel.

Varför inte istället dela ut någon form av växthusgasbudget till var och en så får man bestämma själv :!: vad man vill göra med sin årliga kvot. Då kan man sätta ett enkelt uttryckt samhällsmål att t.ex. minska kvoten med säg 20% till 2015.

Fast det klart, det skulle vara tråkigt för alla de (inklusive mig själv...) som vill dela ut pekpinnar till alla andra om vad som är rätt och fel... :wink:
------------------
Vi skall inte dela ut pekpinnar. Vi skall dela ut morötter. Som att biogas, plugin-hybrider och elbilar är bra t.ex.

Det lönar sig mindre att skälla på folks beteende.

Låt därför gärna raggarna hålla på med det som de trivs med.

/track_snake
CarlBurator
Posts: 37
Joined: 2007-08-07, 15:48
Location: Linköping

Post by CarlBurator »

Eftersom det i "raggarkretsar" ofta är populärt med trimning vill jag faktiskt framhålla att E85 har fått ett (om än blygsamt) fäste i hobbyn - helt enkelt pga att etanolen tål mer kompression innan knackning uppstår. Wheels hade t o m en artikelserie där en usabil renoverades och trimmades med ganska så mycket miljötänk.

Ok, det handlar inte om biogas eller hybriddrift, men ändå.

Ska man klaga på dem som kryssar på gatorna med gammelbilen några mil under sommaren så bör en hel del annat få en släng av sleven också.

Nej, låt folk ha sina hobbyfordon i fred och må bra i själen när de åker sina få sommarmil. Bättre då att pusha för bättre alternativ för de 2500 milen arbetspendling de kör per år.

Eller varför inte lobba för enklare = billigare ombyggnadsregler för de som vill bygga om ett äldre fordon till biobränsle? Nordic Uhrs och BSRs grönflagg att efter vansinniga provningsavgifter etanolkonvertera ett fåtal nyare bilmodeller räknar jag inte riktigt dit...
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79

Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
Matte
Posts: 11
Joined: 2009-09-29, 00:33

Re: Raggare = klimathot???

Post by Matte »

Måste bara få in ett litet inlägg här. Jag har en entusiastbil, för det är vad det handlar om, ingen Åker en Cheva från 1958 fram och tillbaka från jobbet varje dag. Bilen jag har är iofs en modernare variant med katalysator och insprutning men dock med en V8 motor. Jag har kört runt 150 mil (Det är detta antal mil det handlar om för många) sedan september -08 med denna bilen. Jag har gasat lite så den har säkert förbrukat 1.6-1.7 L/milen.
Men det är ju bara att inse och räkna om man vill - vilken påverkan har jag gjort på miljön jämfört med en "vanlig" pendlarsvensson som kör (säg standardsiffran) 1500 mil/år? Visst man kan kanske på sikt förbjuda alla bilar som drar mer än 0.5 i framtiden och skrota ut entusiastbilarna på detta viset men man måste tänka på att detta handlar om en livsstil och ett mkt stort intresse för en del.

Vem man ska sparka på är i så fall vår kära upplysta regering. Såg en annons på blocket idag. Det var en stackars kille som hade importerat en USA Ford med fabriksmonterat biogas. Han hade varit många vändor på bilprovningen men hade nu gett upp. Där fick han för att han försökte dra sitt strå till stacken.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Raggare = klimathot???

Post by Sven »

Jag tycker absolut inte att vi ska förbjuda veteranbilar, raggarbilar etc. Äldre bilar är en passion för många och dessa entusiaster gör ett enastående arbete för att bevara sina motorfordon i urspungligt skick.

Men tvivelsutan har dessa bilar när de rullar en väldigt negativ inverkan på miljön. De drivs nästan alltid på fossilt bränsle, bilarna drar många gånger 2-3 liter/mil dvs 3-5 ggr mer än en modern bil, de saknar i allmänhet katalysator vilket innebär höga utsläpp av hälsovådliga ämnen. Dessutom körs t ex raggarbilarna ofta i tätorterna, där utsläpp av hälsovådliga artiklar är mest farligt eftersom koncentrationerna där blir så höga och det är där som flest människor vistas och därmed drabbas av utsläppen.

Matte, du skrev nyligen i ett inlägg att nu när det sålts så myckety gasbilar så kommer staten snart att ta ut skatt på gasen. Jag hoppas verkligen inte det, och jag tycker det är betydligt vettigare att beskatta utsläpp som ökar växthuseffekten och förekomsten av hälsovådliga ämnen. En konsekvens av detta skulle vara att öka priset för fossila bränslen. Då skulle det bli dyrare att köra både sin veteranbil och vanliga bensin/dieselbil och gasbilarnas konkurrenskraft skulle därmed öka.

Jag tycker också att staten skulle betala ut bidrag för gaskonvertering.
Opel Zafira CNG -08
Matte
Posts: 11
Joined: 2009-09-29, 00:33

Re: Raggare = klimathot???

Post by Matte »

Ja det snackas mkt från staten om att vi måste dra vårt strå till stacken iomed klimathotet men när det väl kommer till kritan så blir man motarbetad. Hur fint skulle det inte vara att få tex ett bidrag till gaskonvertering som du säger och känna att man både kommer lite billigare undan vad gäller bränsledelen OCH räddar miljön. Det hade troligen lockat massor av bilägare.

Som jag skrev i en annan post här; Ett skräckexempel på motarbetning är den holländska regeringen. För en bil som min med gasdrift tar de ut en skatt på 1.550SEK i månaden!!! :o
CarlBurator
Posts: 37
Joined: 2007-08-07, 15:48
Location: Linköping

Re: Raggare = klimathot???

Post by CarlBurator »

Sven wrote:Jag tycker absolut inte att vi ska förbjuda veteranbilar, raggarbilar etc. Äldre bilar är en passion för många och dessa entusiaster gör ett enastående arbete för att bevara sina motorfordon i urspungligt skick.

Men tvivelsutan har dessa bilar när de rullar en väldigt negativ inverkan på miljön. De drivs nästan alltid på fossilt bränsle, bilarna drar många gånger 2-3 liter/mil dvs 3-5 ggr mer än en modern bil, de saknar i allmänhet katalysator vilket innebär höga utsläpp av hälsovådliga ämnen. Dessutom körs t ex raggarbilarna ofta i tätorterna, där utsläpp av hälsovådliga artiklar är mest farligt eftersom koncentrationerna där blir så höga och det är där som flest människor vistas och därmed drabbas av utsläppen.
Nyckelorden här är väl "när de rullar"...? Gamla entusiastbilar står de facto för en otroligt liten andel av de mil som totalt körs på ett år i riket. Visst, de milen släpper de ut mer än en modern bil (vilket blir en kortvarig lokal koncentration vid t ex en cruisingkväll), men det är fortfarande försvinnande lite relativt allt brukskörande.

Den dagen t ex alla motorklippare med Briggs & Strattons sidventilmotorer, alla tvåtaktsutombordare, och inte minst alla flaskor med tändvätska till utegrillarna är borta eller kraftigt decimerade - då kanske man kan snegla lite på entusiastbilarna :wink:
Fyrhjulingar: BMW 316g -97, Peugeot 204 -71, Golf Tdi BMT -10
Tvåhjulingar: Vespa 50 -67, Vespa Primavera 125 -68, Husqvarna Novolette -56, Honda ST1100 Pan European -91, Trane75 -79

Alla verkstäder är skyldiga tills motsatsen bevisats!
sotaren
Posts: 8
Joined: 2010-05-07, 09:33

Re: Raggare = klimathot???

Post by sotaren »

Typiskt många miljönissar att tycka att "raggarbilar" är ett stort miljöhot,dom flesta som kör amerikanare med V8:or kör inte många mil per år ,och släpper säkerligen inte ut mer avgaser under ett år än en hybridbil :evil:
ranife
Posts: 10
Joined: 2010-08-11, 17:48

Re: Raggare = klimathot???

Post by ranife »

Jag tycker att man måste väga värden proportionerligt mot varandra här. raggare är en del av vår kultur och bidrar till dess rikedom, samtidigt som de utgör en försvinnande lite del av de totala utsläppen. Man man inte fanatiskt gå efter allt som inte passar in i det paradigm vi för tillfället befinner oss i, utan måste just försöka vara balanserad, annars kommer vi att beröva oss allt. Nu kanske inte jag är den största raggarbilskillen i stan, men jag ser ju egenvärdet av att ha en konsekvent hållning till de positiva inslagen i vårt samhälle.

En av de kanske mest noterbara fördelarna med raggarbilsfenomenet är att Norrland utan dem kanske redan hade varit helt avfolkat då det inte skulle gå att ragga upp singlar;)

Jag är inte en förnekare av att människan utgör ett problem i frågan om uppvärmningen av vårt klimat, men låt oss satsa våra krafter där de har mest effekt utan att göra alltför mycket skada. Inom en tillräckligt snar framtid kommer även raggarbilar att vara precis så klimatvänliga som vi skulle önska att alla bilar var redan idag, och kommer under tiden att göra försvinnande lite skada i jämförelse.
Post Reply