BMW biogas?

Post Reply
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

BMW biogas?

Post by åsaboe »

När jag svängde in mot gasmacken i dag mötte jag en bil med texten "Vi kör på biogas" på sidan. Det var en BMW! Jag tänkte att den måste väl vara konverterad, men när jag sökte på nätet nu litet slappt hittade jag den här sidan där det finns 3 st BMW 316G biogasare omnämnda, och sedan en diskussion på Autopower Forum där någon skall sälja en biogas-BMW.

Finns det alltså även origanal BMW för gasdrift? Det vore ju i och för sig inte så konstigt eftersom Tyskland är mycket för gas.

Det var ett åkeri som äger bilen, stod med namn i dekalen men i häpenheten glömde jag lägga det på minnet. Får hålla ögonen öppna, den kanske återkommer...
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

BMW håller tydligen på med en hel del, se denna sida Får Googla vidare senare...
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

BMW 316g & 518g

Post by S-klasse »

Hej!

BMW byggde två typer av CNG-gasbilar ungefär samtidigt som Volvo började med sin Bi-fuel serie.

Vanligast i Sverige är nog 316g som såldes fram till år ca. 2000. Den är strikt tvåsitsig och gastanken är alldeles bakom stolarna, var nog mest tänkt som budbil. Dyker upp en och annan begagnad på blocket då och då. Ska visst vara väldigt ekonomisk.

Mindre vanlig är 518g Touring, byggd p.s.s. som första 850/V70 bi-fuel generationen d.v.s. en stor tank i bagaget. Såg att ca. 2400 exemplar fortfarande finns kvar i Tyskland.

Efter dessa modeller har enbart vätgas-prototyper visats upp från BMW.
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Tackar, S-klasse! Började ana att det var åt det hållet, jag höll inte på så mycket att leta men hittade ingenting nyare om BMW på gasfronten -utom det här vätgasprojektet.
Post Reply