Hur lång tid tar det från start till gasdrift?

Diskussioner om specifika bilmodeller.
Post Reply
spacemoose
Posts: 3
Joined: 2009-08-21, 13:55

Hur lång tid tar det från start till gasdrift?

Post by spacemoose »

Hej!

Är i tankarna på att skaffa en annan bil och har då sneglat dels på gasbilar och dels på nyare dieselbilar som har låg skatt.
Då jag inte kör så jättelånga sträckor vid varje körtillfälle så funderar jag lite på hur lång tid det tar för gasbilarna att gå över till gasdrift efter en kallstart. Är lite rädd att motorn inte hinner upp i full temperatur innan det är dags för gasen att gå igång och då förloras ju lite av fördelen med att ha gasdriften. Pendlar till jobbet ca 2x20min varje dag samt lite små turer.

Vad har ni för erfarenheter av detta? Sneglat på S60 -07, men även andra bilar kan vara intressanta att jämföra med.
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Post by Danni »

Min kära Passat har startat på gas hela sommaren :) Jag får återkomma senare om hur den beter sig på vintern!
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
spacemoose
Posts: 3
Joined: 2009-08-21, 13:55

Post by spacemoose »

Danni wrote:Min kära Passat har startat på gas hela sommaren :) Jag får återkomma senare om hur den beter sig på vintern!

Intressant. jag som trodde att man alltid startade med bensin. man behöver alltså inte komma upp i så höga temperaturer för gasdriften med andra ord? Jag bor i Skåne så vi har ju inte så jättekalla vintrar heller..
dobese
Posts: 18
Joined: 2008-10-01, 15:15
Location: Linköping

Gasdrift

Post by dobese »

Jag kör en V70 -06 och under sommartid så tar det inte många sekunder innan bilen går över till gasdrift vid kallstart. Vintertid dvs när temperaturen stiger under 10 grader så kör jag med motorvärmare, men även då tar det en liten stund innan bilen går över på gasdrift. Varierar på 10 sek till 1 minut ungefär. Kör jag inte motorvärmare så kan det i vissa lägen dröja upp till 2 minuter, men inte längre. Pendlar du 20 min så kommer du garanterat köra merparten på gas. Men en motorvärmare är ju bra både för motorn och miljön så det kan jag rekommendera.
V70 Bi Fuel -06
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Post by henrico »

Citerar Taz från Passat Ecofueltråden när jag frågade varför den alltid går på bensin i 1 km när man precis har tankat.. :)

"
I manualen står det att den går på bensin efter man har tankat för att utvärdera gaskvaliteten i tanken innan den slår över till gasdrift.

Sen går den även på bensin om kylarvätske temperaturen (eller om det var oljetemperaturen) är under 15 grader.. När denna gräns är uppnådd så slår den över.
"

Min har inte kört på bensin en enda gång förutom vid tankning eller när jag fått slut på gas. Men då står jag i varmgarage hela tiden.


//H
Passat Ecofuel DSG '09
spacemoose
Posts: 3
Joined: 2009-08-21, 13:55

Re: Gasdrift

Post by spacemoose »

dobese wrote: Pendlar du 20 min så kommer du garanterat köra merparten på gas. Men en motorvärmare är ju bra både för motorn och miljön så det kan jag rekommendera.
Tack för ditt svar. Det låter ju riktigt bra. Motorvärmare har jag tyvärr ingen möjlighet att använda mig av. Möjligen jag kan få mig ett uttag på jobbet, men hemma så är det kört i och med att den står på gatuparkering. :(

Finns det några andra vettiga prisvärda alternativ än just Volvo som går att få tag på begagnat? Kollat runt lite på blocket och de ligger hyfsat bra till i prisbilden. Nya Passaten verkar ju också bra om valet är en helt ny bil, men tycker den kostar en del även om man skulle ta den som tjänstebil.
limeburn
Posts: 38
Joined: 2008-03-05, 14:22
Location: Malmö

Post by limeburn »

Jag kör en Touran och har haft den en vinter och bor i Malmö.
Under vintern så gick bilen max 1km innan gasdriften slog till och nu under sommaren har den nästan alltid startat på gas utom vissa morgnar.
Jag har ingen motorvärmare och bilen står alltid ute över natten.
VW Touran Ecofuel -08

Image
David
Posts: 58
Joined: 2009-05-11, 22:49
Location: Stockholm

Post by David »

Intressant. jag som trodde att man alltid startade med bensin. man behöver alltså inte komma upp i så höga temperaturer för gasdriften med andra ord? Jag bor i Skåne så vi har ju inte så jättekalla vintrar heller..
På Passaten tror jag det räcker med att kylarvattnet är femton grader för att den ska gå på gas, dvs jämt på sommaren och snabbt på vintern.[/quote]
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Re: Hur lång tid tar det från start till gasdrift?

Post by Stålis »

spacemoose wrote:Vad har ni för erfarenheter av detta? Sneglat på S60 -07, men även andra bilar kan vara intressanta att jämföra med.
Opels gasbilar startar alltid på gas - sommar som vinter.
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

henrico wrote:Citerar Taz från Passat Ecofueltråden när jag frågade varför den alltid går på bensin i 1 km när man precis har tankat.. :)

"
I manualen står det att den går på bensin efter man har tankat för att utvärdera gaskvaliteten i tanken innan den slår över till gasdrift.

Sen går den även på bensin om kylarvätske temperaturen (eller om det var oljetemperaturen) är under 15 grader.. När denna gräns är uppnådd så slår den över.
"

Min har inte kört på bensin en enda gång förutom vid tankning eller när jag fått slut på gas. Men då står jag i varmgarage hela tiden.


//H
känns härligt att bli citerad :) hehe... Sen jag fick min passat har den alltid startat på gas.. Har haft den 1 månad nu.. Borde gå hyffsat fort på vintern också tror jag :) 15 grader tar ju inte så lång tid att komma upp till... Undra vad denna temperaturen är för Volvo..

Men för min Volvo S60 som jag haft 2-3 vintrar så handlar det om kanske 2 minuter som den går på bensin när det är minusgrader ute.. 1km körning kanske..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
JM
Posts: 20
Joined: 2009-03-27, 22:52

Re: Hur lång tid tar det från start till gasdrift?

Post by JM »

Hej!

Har kört min Passat sen i mars i år (ca 2000 mil hittills) och här i Skåne när det var några plusgrader så tog det nån km innan den slog om till gas, kanske två om det var nollgradigt. Sen i våras och nu under sommaren har den alltid startat på gas direkt.

Regards,
Joakim
Post Reply