Trist läsning om Biogas i Stockholm

Allt om som har med gas att göra.
Post Reply
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Trist läsning om Biogas i Stockholm

Post by Johan »

Jag hade fått intrycket av att situationen i Stockholm hade blivit helt ok det senaste året - men artikeln i DN var ingen munter läsning. Hur upplever ni det som bor i Stockholm?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Ifall någon skulle missa det; Aga Gas svar på artikeln:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... derType=14
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

DN har även denna artikel inne:
Miljöbilen är ingen miljöbil
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Dom har naturligtvis delvis rätt, det har varit "struligt" att få tag på biogas i Stockholm under det 1 1/2 året jag har kört gasbil.

Men jag tycker det har blivit mycket bättre. Jag har "bara" råkat ut för dåligt tryck ett par gånger det senaste halvåret (Shell Kista). Kan nog säga att jag åker till 100% på biogas numera.

Men det gäller som sagt mig som privatperson som tankar en eller två gånger i veckan. Jag kan tänka mig att Taxi som måste tanka fem sex gånger om dagen kan ha problem.
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Har sedan jag köpte bilen i juni 2005 tankat i Årsta, Hammarby Sjöstad och söder om Stockholm utmed nynäsvägen. Sedan årskiftet oftast vid hammarby sjöstad. Årsta krånglade väldigt ofta, tankar inte där längre. Vid nynäsvägen har jag aldrig haft problem. Vid Hammarby sjöstad är det problem lite av och till , var bra ett tag, men på senare tid mer krångel igen.
Har väl kört på gas till ca 80-90 % senaste månaderna, alltså inte riktigt så stora problem som taxichauförerna beskrev.
Personal på Hammarby sjöstad har sagt mig att det inte är gasen som tar slut, utan att pumpen inte klarar att bygga upp trycket när många tankar.
Så antingen behöver tekniken förbättras eller så är det för få tankställen. En ny lag säger att alla mackar över en viss storlek ska ha biobränsle. Men jag har hört att det är billigare för mackarna att börja med etanol. Utan styrning är detta antagligen anledningen till den tröga utbyggnaden.

Och så var det priset i Stockholm. Har läst förklaringar om att det beror på högre inköpspris och inköp och transport från orter utanför stockholm. Men dessa priser borde ju vara tämligen konstanta och inte behöva öka bara för att oljepriset stiger?
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

För den som inte läser DN normalt, så klipper jag in ännu en länk från DN. Denna gång en artikel i mer positiv anda:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Handlar om hur mycket bättre det fungerar med biogas i västsverige med fokus på Lilla Edet/Trollhättan. Även några stycken om deras planering för framtiden.
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Stockholm...

Post by BifuelManiac »

Jag har än så länge bara tankat på Bilia Haga norra i Solna och där har kompressorn varit alldeles för klen, har bara fått i c:a 9-10 Nm3 utom i söndags då jag fick i full tank!! (Antar att pumpen precis var fylld?)
Den information jag har fått (f.ö. från Roger Andersson som är intervjuad i DN-artikeln) från AGA är att de byter kompressor nästa vecka till en betydligt bättre och successivt så kommer samtliga pumpar ha bättre tryck. Nästa vecka kör de även igång mörby-pumpen (officiell invigning 2 okt). Även den pumpen har kraftigare kompressor - från början!
AGA verkar ha lärt sig läxan med för klena kompressorer m.a.o.
Jag är rätt övertygad om att biogas-situationen i stockholmsområdet kommer att ha förbättrats avsevärt inom bara ett par månader. Tyvärr tar det lite tid eftersom det är svårt att få tag på folk till att bygga klart grejerna, någon lag favoriserar tydligen etanol så de flesta "pump-byggare" är upptagna med det..
Nåväl, priset kan diskuteras också. Med tanke på att 12 Gwh gas facklas bort årligen så är ju uppenbarligen tillgången större än efterfrågan. Så länge det är så tycker man väl att priset kunde droppas åtminstone en krona eller två?
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Vad kostar biogasen i Stockholmstrakten numera?
BifuelManiac
Posts: 227
Joined: 2006-09-18, 09:44
Location: Stockholm

Sthlmspris på biogas

Post by BifuelManiac »

9.73 / Nm3 sist jag tankade..
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Ja, priset ligger ju kopplat mot bensinpriset.
Shell i Bromma är lite billigare och Tanka (bilia) Haga norra är billigast i Stockholm. OK/Q8 och Statoil är dyrast.
Frans
Posts: 5
Joined: 2006-09-23, 10:53

Post by Frans »

Jättebra kommentarer. Jag tycker det är väl inte klokt att åka långt i Stockholm för att tanka gas. Jag har varit i Årsta och tankat någon gång, men Jag åker från Söder på E4 och då blir Solna och Kista för min del. Jag har haft strul med båda Solna och Kista. Gasen varit slut och kompressorn varit svag. Har hört att Bromma varit bra, men det känns inte rätt att åka till Bromma bara för att tanka GAS. Jag har tankat GAS så ofta jag har kunnat, men ärligt sagt måste jag säga att det är jobbig med GAS, det är inte så billigare heller. Sedan ska man åka norrut, då är det inte möjligt att tanka gas tyvärr. Bensintanken är liten och då stannar man oftare och tanka på bensinen.
User avatar
Dan i Eslöv
Posts: 6
Joined: 2006-01-02, 19:57
Location: Eslöv

Post by Dan i Eslöv »

Johan wrote:För den som inte läser DN normalt, så klipper jag in ännu en länk från DN. Denna gång en artikel i mer positiv anda:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6

Handlar om hur mycket bättre det fungerar med biogas i västsverige med fokus på Lilla Edet/Trollhättan. Även några stycken om deras planering för framtiden.
Det kanske är dags att vi Bi-fuelägare uppvaktar kommunerna där vi bor, att gå Lilla Edets väg.
User avatar
lary
Posts: 30
Joined: 2005-10-16, 13:17
Location: Västerås

Funktionen vid tankställen varierar stort

Post by lary »

Jag åker vanligtvis i Mälardalsområdet och har under det senaste året kört 98.8 % på Biogas, vilket jag är otroligt nöjd med.

Jag tankar regelbundet i Västerås, Eskilstuna, Kista, Bromma och Uppsala. I Västerås, Eskilstuna och Bromma har det fungerat kanonbra hela tiden. Endast ett enda tillfälle med dåligt tryck på ett år. I Uppsala och Kista har det varit si och så med trycket och Uppsala har även varit stängd helt vid något tillfälle.

I det stora hela måste jag säga att det fungerat otroligt bra.
Frasse
Posts: 12
Joined: 2006-11-17, 23:01

Post by Frasse »

Kan bara hålla med. Har sällan problem med tillgången på biogas.
Kör cirka 3500 biogasmil per år i en S60 Bi-fuel.
Post Reply