GPS Navigator med gasmackarna?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Urban
Posts: 10
Joined: 2008-09-06, 18:50
Location: Göteborg - MB B170 NGT

GPS Navigator med gasmackarna?

Post by Urban »

Har beställt min första gasbil och väntar på leverans. Nu tänkte jag köpa mig en GPS Navigator som ska hjälpa mig att hitta till gasmackarna.

Tyvärr verkar det vara lite dåligt med gasmackar med från början så jag få nog räkna med att lägga till dem själv. Har läst tråden "lista med gas-tankställen till GPS" http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?t=154.

Gillade Navigon 2150max när jag provade den men jag fann inte en enda gasmack i den. Har även provat Tomtom GO 730T.

Det jag är ute efter är att få upp gasmackarna på kartan som ikoner, hitta närmaste, hitta längs vägen och välja som resmål.

Nu undrar jag vad ni kör för navigator och hur ni gör för att hitta gasmackarna?
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Hej!

Grattis till ditt val av bil! Jag är säker på att du kommer tycka mycket om att ha gas som bränsle!

När det gäller navigator kan jag bara dela med mig av mina erfarenheter av Navigon 8110. Det är en mycket trevlig navigator med väldigt snyggt gränssnitt och bra funktioner.

Tyvärr har den haft mycket tekniska problem så som låsningar och annat mjukvarurelaterat. Den saknar också möjlighet att lägga in POI-listor (Points Of Interests) så som tex gasmackar. Detta betyder att man måste lägga in varje POI manuellt vilket är lite meckigt. Navigon har sagt att de håller på med en uppdatering av mjukvaran med funktionen för att lägga in POI-arkiv...den skulle vara klar "i slutet på sommaren"... :roll: Nu vet jag inte hur de definierar slutet på sommaren i Tyskland, men nu är det ju mitten av november så nog tycker jag att sommaren borde vara slut, även i Tyskland...

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Jag har en Tomtom GO 720 och på den är det mycket lätt att lägga in alla gasmackar som POI med en icon som syns på kartan.

Jag gjorde det manuellt från början innan jag upptäckte att listan fanns på tomtomhome att ladda mer automatiskt när man kopplar sin GPS till datorn för att göra uppdateringar.

Manuellt laddade jag ner filen + iconen från fordonsgas hemsida, sedan konverterade jag csv filen till ov2 (formatet som tomtom använder) på denna sida. Sedan laddade jag ner filerna till min tomtom under samma bibliotek som kartan. Men som sagt detta kan man göra automatiskt med tomtomhome.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
thlilj
Posts: 11
Joined: 2008-05-14, 22:59
Location: Olofström

Navigator

Post by thlilj »

Hej !

Själv använder jag Telia Navigator, man använder den till sin bef mobil med en separat GPS. Här finns såvitt jag vet alla kända Gastankställe inlagda som POI.
Kolla gärna på

http://www.telia.se/privat/produkter_tj ... gator.page
https://telianavigator.wisepilot.com/si ... ec=e85fart
Lycka till ! :D
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Är det inte väldigt liten skärm på en mobil för att funka som GPS i bilen?

Sedan tycker jag det verkar dyrt med en grundavgift på 695kr + 99 kr/mån + kostnad för datatrafik utomlands.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
thlilj
Posts: 11
Joined: 2008-05-14, 22:59
Location: Olofström

Post by thlilj »

Tja , det beror nog på hur man räknar, du har alltid uppdaterade kartor samt kan välja olika betalningsformer , dag, månad, år. Samt slipper ha ytterligare en stöldbegärlig pryl i bilen etc.
Man ska nog försöka ha en telefon /PDA med lite rejälare skärm, min Ericsson P990 funkar ok.
Engångskostnaden ingick i erbjudandet jag tog. :D
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Ja, fördelen att slippa ytterligare en teknikpryl kan jag verkligen hålla med om. Men man måste nog som du säger, ha en mobil med stor skärm.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
frobom
Posts: 1
Joined: 2009-08-09, 17:27

Post by frobom »

Jag har RTI i min bil (orginalmomterad GPS från volvo), jag har senaste uppdateringen (2009:1) men till min förvåning finns knappt några gas-mackar med, inte heller volvos egna mackar "Tanka" finns med. Det är heller inte möjligt att lägga in kordinatlistor för mackar, man får helt enkelt skriva in gatunamn och nr när man ska till någon gaspump. Jag tycker att det är pinsamt för volvo som ju har sålt bi-fuel modellerna ganska länge nu att inte ha biogasstationer inlagda i sitt RTI.
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Ja det låter onekligen konstigt. Min förra gasbil var en -03:a med RTI, och där var gasmackarna med som intressepunkter. Dom kanske har slutat med det i samband med att dom lade av med Bi-fuel bilarna 2007.
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

frobom wrote:Jag har RTI i min bil (orginalmomterad GPS från volvo), jag har senaste uppdateringen (2009:1) men till min förvåning finns knappt några gas-mackar med, inte heller volvos egna mackar "Tanka" finns med. Det är heller inte möjligt att lägga in kordinatlistor för mackar, man får helt enkelt skriva in gatunamn och nr när man ska till någon gaspump. Jag tycker att det är pinsamt för volvo som ju har sålt bi-fuel modellerna ganska länge nu att inte ha biogasstationer inlagda i sitt RTI.
Kan bara hålla med. Jag har påpekat detta för Volvo via min lokala återförsäljare.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply