Gasläckage vid tankning?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
Polski
Posts: 7
Joined: 2007-09-19, 04:41

Gasläckage vid tankning?

Post by Polski »

Hej,

Blev nyss en lycklig ägare av en Bi-fuel 06. Drygt 6000 mil.

Körde upp till Åre här nyss och mös i de sköna sätena. När jag precis köpt reservtank på Preem i Sundsvall såg jag att de faktiskt hade biogas där också. Jag som trodde att efter Uppsala så var det gaslöst och endast bensin som gällde.

Trixade vid pumpen och tyckte de var meckiga att få på. Dessutom satt de löst (liksom vobblade) och slutade fylla på när munstycket kom in någon vinkel när man släppte det. Fyllde bra till 19,10 kubik.

Efter ett åk med linbanan och en apdyr äppelpaj med vaniljsås (65 kr!?) på Årebageriet åkte jag hem.

Fyllde på hemvägen i Sundsvall på till 20,10 kubik men stoppade där och blev övertygad om att den läckte då den förra gången verkade otät (slutade fylla när man släppte) och åkte vidare.

I Uppsala tankade jag endast 16 kubik.

Tankade ikväll på Haga Norra och den slutade i princip aldrig fylla. Mätaren stod på halvtank och jag brukar inte få i mer än 10 kubik då. Strax efter 10 kubik fylldes det på strax mer än 0,01 kubik per sek tills jag stoppade vid 12,45. Alldeles för mycket i mitt huvud och jag funderar på om det inte läckte på något. Jag hade då tankat vid pump 14, drog mitt kort igen och försökte tanka med pump 15 men den ville aldrig starta...vet inte om det säger något men jag ville testa.

Jag frågar migsjälv om det är något att oroa sig för? Kan man ha sabbat något när man fipplat med pumpen i Sundsvall? Jag menar på min bil? Båda pumparna satt löst....

Hur kollar man så att gasventilen är frisk som lekman?
User avatar
Stålis
Posts: 554
Joined: 2007-09-03, 12:47
Location: Östra Tollstad

Post by Stålis »

Det var ju lyckosamt att du prickade in den enda gasmacken längs södra norrlandskusten utan att du visste om att den fanns.

Vad gäller gasventilen tror jag att man märker när det är något fel på den. Det pyser och luktar ruttna ägg. Odöriseringsmedlet som är tillsatt i gasen gör att det luktar även i låga koncentrationer. Det finns en tråd om vad som händer om o-ringen som tätar mot kulan i ventilen lossnar eller går sönder: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=1627

Synd att de inte helt har fått ordning på macken i Sundsvall än. Här kan du läsa mer: http://www.forumgas.se/forum/viewtopic.php?p=9147
Volkswagen Golf Sportscombi 1.4 TGI DSG 2016
Opel Zafira 1.6 CNG ecoflex turbo 2009 (såld)
Opel Astra 1.6 CNG 2004 (såld)
larfor
Posts: 184
Joined: 2006-06-01, 21:58
Location: Östersund

Post by larfor »

Vill bara tipsa om att du kan tanka i Östersund också, 9 kr/m3. Biogas.

Om det läcker vid tankning bör du kunna känna det på lukten. Prova att sniffa lite i närheten av munstycket.

Att man får i olika mängder vid tankningen är ganska vanligt. Det beror på temperaturer, stationens tryck mm. Det kan också gå väldigt långsamt ibland, så som du beskriver.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Hej Polski
Vill tipsa dig om http://www.gasbilen.se/ på denna sidan finns bla. samtliga puplika mackar upplagda.
Dessutom lite information om vad som är på gång i gas Sverige.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Post Reply