Hur fort slår er V70 om till gas?

För detaljerade tekniska utredningar och driftproblem.
Post Reply
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Hur fort slår er V70 om till gas?

Post by Fred »

Hej hej!

Som rubriken: hur lång tid tar det för er V70 att slå över till gas nu när det är så här pass varmt?

Anledningen till att jag frågar är att min bil slår över redan efter 3-4 sekunder! :shock: Nu pratar jag givetvis om från det att motorn är helt kall, dvs inte använd sedan den stängts av kvällen innan eller till och med dagar innan.

Jag tycker att det borde ta lite längre tid att få upp rätt temperatur även om det är 20-25° varmt ute.

Jag tycker också att bilen varit lite hackig under de första minutrarna den senaste tiden, ungefär som om en gammal förgasarbil om man trycker in choken för tidigt.

Om min bil slår över mycket snabbare än era kanske jag har vajsing på tempgivaren i gassystemet...

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
User avatar
åsaboe
Posts: 330
Joined: 2005-09-27, 16:25

Post by åsaboe »

Nu i sommar med tropisk värme har den till och med startat på gas några gånger. En aning "hackig" de första 5 meterna, men sedan gick den fint.
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

Startat på gas har den inte gjort men att det går snabbt att slå om från bensin till gas kan jag bekräfta. De 3-4 sekunderna stämmer ganska bra för min del också.
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
User avatar
Fred
Posts: 1063
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

Skönt att höra! Då är det nog inget fel! :D

Jag har inget minne av att den var lika snabb förra sommaren...dock var det inte lika varmt då och sen hade jag lite problem med motorn som fixades på hösten som kanske också spelade in.

Tack för hjälpen!
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
MickeS
Posts: 23
Joined: 2009-02-20, 18:56

Post by MickeS »

Nog tar det 10 sekunder minst med kall motor med en temp på 18-20 grader, men å andra sidan åker jag en gammal -98:a.
V70 BiFuel
User avatar
avozetta
Posts: 497
Joined: 2009-03-22, 20:49
Location: Solna

Post by avozetta »

Kan färgen på bilen spela en viss roll tro :idea: . Vår bil är ju svart och är det 25-30 grader i solen så är det ju garanterat betydligt varmare under huven, således en hyfsad motorvärmare :?:
/Anders
Volvo V70 Bi-Fuel 07 Automat Momentum Image
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Bra tanke, fast huven är ju isolerad så skillnaden blir nog inte så stor nere vid motorn...
V70BiFuel2008
User avatar
Humlan
Posts: 143
Joined: 2009-07-02, 10:24
Location: Stockholm

Post by Humlan »

Startade vår (willowgröna) i förmiddags och vid 23 graders yttertemperatur tog det fyra sekunder till Petrol-lampan slocknade.
/Jonas
V70 Bi-fuel 2006, manuell, Kinetic + teknikpaket
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Som en del vet fick jag ofrivilligt byta Bil dock är bägge V70 Bifuel och av samma årsmodell. Den jag har nu är dock tillverkad sex månader senare.

Min subjektiva erfarenhet är att den V70 jag kör nu tar något längre tid för att slå över till gasdrift efter kallstart. Jag tror det kan vara lite från individ till individ tiden det tar för dem att slå över till gas. Tex den gamle hände det ibland att man inte hann backa ut på vägen innan den gick på gas den nya däremot verkar alltid vilja gå nästan lika lång tid oavsett yttertemperatur, har dock inte startat den under +10 grader C än.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Hewey
Posts: 281
Joined: 2009-03-17, 10:02
Location: Finland

Post by Hewey »

På först start i dag tog den 14 sekunder att slå till gasen. Bilen är från år 2000. Temperaturen var 22 °C.

Före när jag hade mera problemer med gasdrift den var mycket hård med kaltstarterna. Då måste jag först köra manuellt med bensin för en liten tid, åtminstone för att ha en väghastighet, annars dog motorn.

Sedan efter mycket reparering och rengöring jag kan låta gasknappen vara on på kaltstarterna, men ibland motorn hackar fortfarande. Vet inte om felen ligger på gassystem eller på grundmotorn, måste forska lite mera.

Gastrycksregulatoren är den nästa delen som jag ska försöka att rena/reparera. Gastryckmättning var inte så stabil, som kan betyda att regulatoren fungerar inte bra.
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Min bil hör nog till de som tar lite mer tid på sig:

Igår fm med ca 19grader i luften hann jag köra ca en minut och idag med runt 15grader tog det närmare 1,5minut.

På vintern, med mv inkopplad skulle jag uppskatta att det tar 2-4 minuter när det är hyfsat kallt.
V70BiFuel2008
Post Reply