De nyttiga idioterna

För diskussioner som spänner över flera fält.
Post Reply
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

De nyttiga idioterna

Post by anders »

Ja så lyder rubriken på denna artikel.
Varför tycker inte biljournalisten på Afton­bladet, Robert Collin, ofta med stöd av kollegorna på Dagens Nyheter, att det är viktigt att så fort som möjligt dra ner så mycket som möjligt av de fossila koldioxidutsläppen?
Läs hela artikeln här på ETC
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Robert Collins journalistik ger jag inte särskilt mycket för, men däremot tycker jag artikelförfattaren i sin tur är oseriös som även låter DN-journalisterna Svärd och Wallner få en släng av sleven. De är två hederliga journalister som absolut inte hyser något tvivel om att vi har en stegrande växthuseffekt som hotar hela jordens klimat. De har tidigt ifrågasatt etanolens miljövinster, oftast på ett hedervärt sätt.

Artikelförfattaren Gunnar Wesslén skriver:
Aftonbladets Robert Collin och delvis DN:s Lasse Svärd och Jaques Wallner predikar dieselns överlägsenhet och baktalar etanol, eldrivna bilar och de flesta alternativ.

DN:s journalister må ha en väl positiv inställlning till snåla bensin- och dieselmotorer, det kan jag hålla med om, men de predikar inte dieselns överlägsenhet och baktalar varken etanol, eldrivna bilar eller andra alternativ. De har vågat kritisera etanolens miljönytta, men är det något som de prisar så är det snarast elbilarna. Under det senaste året har de också talat allt varmare om biogasen och lyft fram den som det mest miljövänliga drivmedlet idag. De har även skrivit om andra alternativ.

Jag kan tycka att de skulle kunna vara än mer radikala genom att skriva betydligt mer om biogasen, elbilar samt andra alternativ.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Blev det inte lite fel i citatet?
Aftonbladets Robert Collin och delvis DN:s Lasse Svärd och Jaques Wallner predikar dieselns överlägsenhet och baktalar etanol, eldrivna bilar och de flesta alternativ.
Dessutom skriver han så här om Svärd och Wallner
Eftersom han (Collin) inte tror på klimathotet tycker han naturligtvis att det är korkat att satsa pengar på att minska de fossila utsläppen.
Jag vet inte om Swärd och Wallner i DN har samma uppfattning som Collin i den här grundfrågan – det vore bra om de deklarerade var de står.
Så han likställer inte Dn´s gubbar med Collin utan han ser vissa likheter mellan dem
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Anders, jag vet att artikelförfattaren skrev så, men jag tycker det är oseriöst att blanda in DN-journalisterna i resonemangen kring Collin. Det blir för svepande och det blir otydligt vilken kritik som riktas mot DN-journalisterna. När författaren skriver delvis så tror jag att han syftar på att DN-journalisterna har en för positiv inställning till dieseln, men jag kan ha fel och för den som inte är insatt blir det omöjligt att veta vad ordet delvis syftar på. Det vore betydligt bättre och mer vederhäftigt om författaren explicit talade om vad han är kritisk mot när det gäller DN:s journalister.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
anders
Posts: 265
Joined: 2005-09-27, 16:37
Location: Norrköping
Contact:

Post by anders »

Gör han inte det här?
ag vet inte om Swärd och Wallner i DN har samma uppfattning som Collin i den här grundfrågan – det vore bra om de deklarerade var de står.
Jag tycker det är bra att man granskar alla bränslen, både utifrån användar vinkel och utifrån miljönytta. Och då menar jag alla bränslen inklusive de fossila. Men granskningen ska göras på lika vilkor eller så lika det går att få.
“What we need is a whole lot of people who are not experts in what can’t be done. .”
- Henry Ford
Post Reply