Ännu en pristråd...

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Ännu en pristråd...

Post by Jonas »

Visst har vi många trådar som behanldar pris redan men jag kan inte låta bli att skapa ännu en när vi har en ny tendens som jag inte kan påminna mig att jag sett förut. Idag sänktes bensinen med 50 öre. Diesel med 20 öre. Biogas (AGA) sänktes då förstås med 45 öre. Fint. Bra. Helt i sin ordning.

DÅ HÖJER FORDONSGAS 25 ÖRE. :shock: 12.75 kostar gasen här, bensin 200 meter längre bort kostar 12.94.

Hur är dom funtade?
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Nizzeman
Posts: 24
Joined: 2008-06-01, 16:11

Post by Nizzeman »

Ja fy fän va dyra dom e.. Svängde in om Varberg när ja körde från götet, trodde inte de va sant när där stod va gasen kosta. Hade ja vetat de hade jag väntat tanka tills Falkenberg där EON har ett tankställe.. Tacka vet ja EON här nere i Skåne.. 10.75 har de kostat sen jag köpte bilen.. Vilken skillnad egentligen.. 12.94/10.75= 20% dyrare.. helt sanslöst för samma produkt.. tänk om bensinen skiljt så..
Opel Astra CNG -04
Image
jos
Posts: 28
Joined: 2007-07-29, 08:20

Post by jos »

Idioter är vad dom är. PÅ backaplan kostar fordonsgas 10.20 medans bensinpriset på hydro är 12.74..
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jepp, bensinen gick ju ner 20 öre till idag, biogasen 18 öre i Stockholm. Ner med 70 öre för bensinen och 63 öre för biogasen på ungefär ett dygn. Fordongas lyckades höja. 10.20 är ju bensinekvivalenten, kubikmeterpriset är alltså 12.75 för oss som kör på gas från fossilnätet. Jönköping mfl lär väl hamna något lägre per nm3.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

...och bensinen ner ytterligare 20 öre idag. 90 öre på två dygn. Biogas ner 81 öre under samma tid. Fortfarande ingen reaktion från Fordonsgas. Tankar jag med kort så ger jag 12.34 för bensin här hemma, 12.75 för fordonsgas.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Fordonsgas har uppenbarligen lämnat sin gamla devis om att alltid ligga minst 3 kr lägre i pris än bensinpriset. På deras hemsida idag är priserna 10.20 kr/liter bensinekvivalent för gas och de uppger att bensinpriset är 12.64 kr/l. Den här utvecklingen av gaspriset är bedrövlig. :twisted:
Opel Zafira CNG -08
jos
Posts: 28
Joined: 2007-07-29, 08:20

Post by jos »

Jag tror faktiskt nu att det lönar sig att köra på bensin i min s60 för det känns som att man inte får 30% mer sträcka om man tankar gas.. Visst är det fördel för miljön men det känns som att jag inte vill ge fordonsgas mina pengar om det är billigare att köra på bensin...

Någon som verkligen har mätt och märkt om det ger 30% mer energi?
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

jos wrote:det känns som att jag inte vill ge fordonsgas mina pengar om det är billigare att köra på bensin...
Nej kom igen nu jos, INTE sådana tankar "köra på bensin" :wink:
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
User avatar
MartinF
Posts: 130
Joined: 2008-02-13, 09:00
Location: Jönköping
Contact:

Post by MartinF »

Är det verkligen så många som kör på gas enbart av ekonomiska skäl?
Hade det inte varit för miljöns skull hade jag aldrig orkat bry mig om de kronorna ställt mot allt meck med tankande och minskat bagageutrymme etc.
_________________________________________
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -07
Golf Variant Bifuel -03
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Tja, så gick bensinen ner ytterligare 20 öre idag. 12.19 kostar den här när jag tankar idag. Jag kör inte på gas för ekonomins skull, jag har för övrigt kört uteslutande på bensin sedan Fordonsgas höjde till 12.75. Motsägelsefullt men det finns flera orsaker, en är bl.a. att testa just vad flera nu verkar ha noterat på egen hand - S60n går med mitt körmönster nästan lika långt på 1 liter bensin som på 1 nm3 gas. Då snackar vi fossilgas med högt energiinnehåll.

Vad som däremot är mer positivt är att Fordonsgas sänkte 75 öre till 12.00 per nm3 / 9.60 ekvivalent. Så idag har jag fyllt gas igen :) För naturligtvis är det miljöskäl till syvende och sist som avgör. Om Fordonsgas gör likadant igen så kommer jag nog överväga hur mycket miljön får kosta extra...
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Post by Wim »

De har sänkt till 12,- enligt hemsidan.
Visst kör man på gas för att det är billigare ?

/Wim
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Post by Wim »

MartinF wrote:Är det verkligen så många som kör på gas enbart av ekonomiska skäl?
Hade det inte varit för miljöns skull hade jag aldrig orkat bry mig om de kronorna ställt mot allt meck med tankande och minskat bagageutrymme etc.
När vi skulle byta bil var kraven att den skulle vara billigare i drift och att den skulle använda icke-fossil bränsle.
Vi valde en biogasbil (V70) för att det är klart minst miljöpåverkan och billigast. Dessutom är bilen stor nog för 5 personer.
Hade Lilla Edet 20,- som gaspris hade det blivit en etanolbil.:oops:
Ekonomin spelar roll.
/Wim
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Men som jag skrev igår så har Fordonsgas sänkt 75 öre samtidigt som bensinen vände upp 30 öre idag. Lite bättre balans nu iallafall. Men ska biogasen slå så räcker inte att förlita sig på Svenssons miljösamvete, då måste kostnaden vara märkbart lägre, även med service och reparationer inräknade.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Ekonomin spelar visst roll gasbilen får inte vara dyrare att köra på än bensin för min del, kör drygt 4000 mil/år.
Trots att jag är väldigt positivt inställd till gas och inser alla dess positiva egenskaper.

För att normalbilisten skall kunna tänka sig en gasbil så tror jag att den måste vara betydligt billigare att köra med än bensin och diesel och lika bekväm att tanka som en bensinbil.
Dvs. räckvidden för gas måste ligga i närheten av en modern bensinbil.
Tankställena måste vara lätttillgängliga (ligga utmed stora vägar som E4:an med flera).
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Göran wrote:
För att normalbilisten skall kunna tänka sig en gasbil så tror jag att den måste vara betydligt billigare att köra med än bensin och diesel och lika bekväm att tanka som en bensinbil.
Dvs. räckvidden för gas måste ligga i närheten av en modern bensinbil.
Tankställena måste vara lätttillgängliga (ligga utmed stora vägar som E4:an med flera).
Räckvidden är en av de stora bromsklotsarna för ökningen av antalet gasbilar. Inte blir det bättre av att en del nya dieselbilar har en räckvidd som överstiger 100 mil (t ex har Ford Focus och VW Polo en räckvidd blandad körning på ca 118 mil) . Dock är inte heller etanolbilens räckvidd något att skryta med, Volvo V70 och Saab 9-5 har en räckvidd blandad körning på 55-60 mil.

Vi får hoppas på att gastankarna kan öka i framtiden samtidigt som förbrukningen minskar. Det finns ju idéer om att konstruera gastankar som utnyttjar olika håligheter i bilen. Det gäller också att komma över en tröskel för gasbilsförsäljningen och därmed antalet gasmackar. Om det blir tillräckligt många gasmackar i hela Sverige och även i viss mån i Norra Europa, så kan den svenske normalgasbilsägaren köra på enbart gas. Då behöver inte de framtida gasbilarna innehålla någon reservtank för bensin och gastanken kan därmed förstoras och motorn kan samtidigt optimeras för gas, bl a genom ökad kompression.

Vilken räckvidd tror ni här på forumet att den svenske normalbilisten anser är ett minimum? Är det de 55-60 mil blandad körning som de svenska etanolbilarna har?
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Sven wrote: Vilken räckvidd tror ni här på forumet att den svenske normalbilisten anser är ett minimum? Är det de 55-60 mil blandad körning som de svenska etanolbilarna har?
Personligen skulle jag gärna sett en räckvidd på 90-100 mil då skulle jag klara normal arbetspendling (för min del) med en tankning / vecka och ändå ha marginal för diverse ärenden. :D

Men själv tycker jag att en praktisk körsträcka på 50-60 mil räcker i de flesta fall.
Eftersom man måste sträcka på benen framför allt vid långkörningar.

En vild gissning när det gäller "medelsvensson" är att de flesta säkert skulle anse att 60 mil är fullt tillräcklig räckvidd för en tank.
Sven wrote: Vi får hoppas på att gastankarna kan öka i framtiden samtidigt som förbrukningen minskar. Det finns ju idéer om att konstruera gastankar som utnyttjar olika håligheter i bilen.
Har också hört om detta. Om jag minns rätt var det ett dotterföretag till ABB som håller på med detta (tankar till bussar), det jag hörde var att tankarna skulle göras i kolfiber det skulle dessutom göra dem betydligt lättare och som sagt mer flexibla vad det gäller utformning.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Göran wrote: Har också hört om detta. Om jag minns rätt var det ett dotterföretag till ABB som håller på med detta (tankar till bussar), det jag hörde var att tankarna skulle göras i kolfiber det skulle dessutom göra dem betydligt lättare och som sagt mer flexibla vad det gäller utformning.
Blir de lättare så innebär detta att förbrukningen kan sänkas ytterligare något, för dagens tankar väger en hel del. Samtidigt är det kanske dyrare att tillverka en tank i kolfiber.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Sven wrote:Vilken räckvidd tror ni här på forumet att den svenske normalbilisten anser är ett minimum? Är det de 55-60 mil blandad körning som de svenska etanolbilarna har?
Har man väl vant sig med 80+ mils räckvidd om man bara kör landsväg vill man nog inte nöja sig med mindre än det om man kan välja. Kör också ca. 4000 mil/år.

Det gör att de el-bils alternativ som börjar synas runt hörnet fortfarande är orealistiska för mina körsträckor.
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

Post by Biogasproducent »

Man skall inte överdriva körsträckan innan man behöver tanka. Är betydligt viktigare att det finns någorlunda tätt med tankställen. Att man kan köra över 100 mil mellan tankningarna har ingen betydelse. Vem sitter över 10 timmar i bilen och kör utan paus. Bättre alltså att det finns många tankställen. Jag säger med det inte att räckvidden är utan betydelse men finns det tankställen, gärna med fika, lagom tätt så räcker det.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Biogasproducent wrote:Man skall inte överdriva körsträckan innan man behöver tanka. Är betydligt viktigare att det finns någorlunda tätt med tankställen. Att man kan köra över 100 mil mellan tankningarna har ingen betydelse. Vem sitter över 10 timmar i bilen och kör utan paus. Bättre alltså att det finns många tankställen. Jag säger med det inte att räckvidden är utan betydelse men finns det tankställen, gärna med fika, lagom tätt så räcker det.
Jag kan hålla med om detta, men för den som har gasbil är det ju dessvärre så att det BÅDE är för långt mellan tankstationerna OCH ofta för dålig räckvidd. Visst, i Stor-Stockholm, utmed hela Västkusten och i delar av Östergötland är det ganska tätt mellan tankstationerna, men reser man utanför dessa områden gäller det att ha sin karta med tankställen med sig. Och utmed Norrlandskusten går det inte att köra på enbart gas, snart öppnar Sundsvall sin tankstation och då går det att komma på gas om bilen har en räckvidd landsväg på minst 40 mil.

Jag tror räckvidden 40 mil på landsväg kan vara en första gräns för många att skaffa en gasbil, för andra kan gränsen ligga vid 50-60 mil på en tank. Men en räckvidd utöver det kanske inte är avgörande för om folk skaffar gasbil.

Samtidigt såldes det ju tusentals Volvogasbilar för några år sedan, trots deras räckvidd på 25-30 mil landsväg.

Sedan är det ju viktigt att komma ihåg att gasbilarnas totala räckvidd är betydligt längre, eftersom de också har en bensintank. Men utnyttjas den, äts en stor del av miljönyttan upp.
Opel Zafira CNG -08
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Idag höjde Fordonsgas med 65 öre per nm3 så nu ger jag 16 öre mindre för en liter bensin jämfört med en nm3 fossilgas. Inte jätteintressant att tanka gas således, den lilla prisskillnaden är inte avgörande. Ska man jämföra bensinekvivalentpriset med bensinpriset så skiljer det 2.39.

Vi får väl se hur det utvecklar sig, oljepriset sjunker just nu men dollarn har å andra sidan skenat idag. Det finns knappast något som tyder på att bensinen vänder uppåt i pris den närmaste tiden iallafall, Gazprom meddelade däremot att gaspriset stiger snabbt och det finns säkert koppling mellan priset på rysk gas och den danska (och norska) som vi har i Sverige. Det kan komma att bli så att gasen är dyrare än bensinen snart, inte alls osannolikt. Mer lokal biogasproduktion behövs även av det skälet således.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Wim
Posts: 67
Joined: 2008-01-01, 16:50
Location: Lilla Edet

Post by Wim »

Trollhättan och Lilla Edet har nu 8,80, en höjning av 30 öre.

/Wim
Image
0,715 m3/mil blir 6,30 kr!
Biogas Lilla Edet 8,80 kr.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

12.19 för bensinen här idag. 2.09 skillnad mellan bensinpris och bensinekvialentpris. Skillnaden är nog mindre än så i verkligheten eftersom jag inte anser att förhållandet mellan 1nm3 gas stämmer med 1.25l bensin, iaf inte i min Volvo. Jag kommer då inte jaga fordonsgas-stationer i fortsättningen, däremot tanka biogas i bl.a. trollhättan när tillfälle ges.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
jos
Posts: 28
Joined: 2007-07-29, 08:20

Post by jos »

12.14 kostar bensinen nu. Jag tankar inte mer fordonsgas nu i ren protest..
torkel
Posts: 494
Joined: 2006-11-13, 06:59
Location: Västkusten

Post by torkel »

Mitt första inlägg på länge, men så är jag också förbannad på Fordonsgas. Jag tänker inte tanka gas igen förrän de sänker priset med minst 50 öre. Jag anser att jag genom att göra så kör på bensin för miljöns skull. Hur? Genom att utöva konsumentkraft för att sänka priset på det miljövänligare alternativet.

Edit: Ser att bensinpriset på Jet nu är nere på 12,14. Det betyder att Fordonsgas måste sänka sitt jämförpris med en hel krona innan jag tankar gas igen!
Post Reply