Sundsvall får gasstation redan hösten 2008 !!

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Sundsvall får gasstation redan hösten 2008 !!

Post by Jonas »

Trots att man i Sundsvall inte har egen produktion förrän till våren 2009 så ska man öppna gastankstation redan i början av Oktober 2008 :)

Jämför med nötterna i Skellefteå som har egen gas men inte verkar vilja sälja... Östersund och Sundsvall är goda exempel på hur det ska funka.

http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?act ... &id=752820
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Mycket glädjande, det skulle ju dröja 5 år! :lol:

Nu är det bara Umeå vi väntar på, så kan en gasbil med räckvidd 31 mil landsväg ta sig utmed hela Norrlandskusten på gas!
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Detta är ju toppen. :lol:
Med bra placering på den/de nya gasmackarna i Uppsala (så långt norrut som möjligt och helst på E4 :) ) och när det gäller macken i Sundsvall bör även den ligga på E4 och helst i södra utkanten av stan.

I så fall klarar jag kanske att gasa hela vägen till Åre, men jag får nog stänga av AC:n och gasa försiktigt :lol:
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Sundsvall får gasstation redan hösten 2008 !!

Post by track_snake »

Jonas wrote:Trots att man i Sundsvall inte har egen produktion förrän till våren 2009 så ska man öppna gastankstation redan i början av Oktober 2008 :)

Jämför med nötterna i Skellefteå som har egen gas men inte verkar vilja sälja... Östersund och Sundsvall är goda exempel på hur det ska funka.

http://www.st.nu/nyheter/lokalt.php?act ... &id=752820
------------------------
Är det inte Skellefteå som har satsat en massa kommunala miljoner i etanolmaffians SEKAB?

/track_snake
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Re: Sundsvall får gasstation redan hösten 2008 !!

Post by Jonas »

track_snake wrote: Är det inte Skellefteå som har satsat en massa kommunala miljoner i etanolmaffians SEKAB?
/track_snake
Jodå. Inte verkar det bli bättre heller om man får tro den här artikelförfattaren. Klart att det måste påverka kommunens vilja för att växla över till vettigare bränslen. Först blir man brända på hundratals miljoner så att man inte vågar satsa någonsin igen och sen måste man förvalta insatta pengar för att minimera skadorna vilket i praktiken innebär att man vill sälja så mycket etanol som det bara går...

http://norran.se/asikter/ledare/article155139.ece
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Sorry, SEKAB, det är kört för etanolen!

Hoppas politikerna äntligen inser att det är en återvändsgränd och satsar allt på biogasen.
Opel Zafira CNG -08
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Finns mkt tragiskt i hela den där soppan..tex att skekraft skickade in pengar utan att konsultera ägarna (läs kommunen).

Börjar snart ångra biogasbilen...
Är ju låst med den i 3 år... Kommer kommunen köra på med gasförsäljning nu eller lägga sig platt på mage och dö tillsammans med etanolen.

Är det något som den här kommunen kan så är det prestige. Och många idiotbeslut har tagits pga detta :(
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Göran wrote:
I så fall klarar jag kanske att gasa hela vägen till Åre, men jag får nog stänga av AC:n och gasa försiktigt :lol:
Ja, det blir ju faktiskt möjligt att åka hela vägen på gas till Östersund för alla med en räckvidd landsväg på minst 31 mil (avståndet Uppsala - Sundsvall). Fantastiskt!

:lol:
Opel Zafira CNG -08
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Jag förstod nog inte riktigt vart någonstans tankstället ska uppstå.

Som jag tolkar texten i ST-artikeln (daterad 2008-08-15) ska Mittsverige vatten skriva avtal med en återförsäljare av gasen inom den närmsta månaden och sen ska en pump stå färdig under oktober.

Låter nästan för bra för att vara sant :lol:

Kanske någon är mer initierad?
V70BiFuel2008
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Sundsvall får gasstation redan hösten 2008 !!

Post by track_snake »

Jonas wrote:
track_snake wrote: Är det inte Skellefteå som har satsat en massa kommunala miljoner i etanolmaffians SEKAB?
/track_snake
Jodå. Inte verkar det bli bättre heller om man får tro den här artikelförfattaren. Klart att det måste påverka kommunens vilja för att växla över till vettigare bränslen. Först blir man brända på hundratals miljoner så att man inte vågar satsa någonsin igen och sen måste man förvalta insatta pengar för att minimera skadorna vilket i praktiken innebär att man vill sälja så mycket etanol som det bara går...

http://norran.se/asikter/ledare/article155139.ece
--------------------------------
Det hela är ju oerhört märkligt. Är det hela 700 miljoner av skattebetalarnas pengar som kastats bort i SEKAB? Och finns det någon chans att få tillbaka något av detta?

Om SEKAB försätts i konkurs är ju dessa pengar antagligen borta för alltid. Vilka kommunpolitiker har beslutat om satsningen i SEKAB? Är det inte dags för dessa att avgå nu?

/track_snake
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Sundsvall får gasstation redan hösten 2008 !!

Post by Sven »

track_snake wrote:

Om SEKAB försätts i konkurs är ju dessa pengar antagligen borta för alltid. Vilka kommunpolitiker har beslutat om satsningen i SEKAB? Är det inte dags för dessa att avgå nu?

/track_snake
Jo, om SEKAB försätts i konkurs är det verkligen det. Och snacka om präktig skandal!

Etanolen framstår allt mer som "lätt fånget, lätt förgånget."
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Re: Sundsvall får gasstation redan hösten 2008 !!

Post by track_snake »

Sven wrote:
track_snake wrote:

Om SEKAB försätts i konkurs är ju dessa pengar antagligen borta för alltid. Vilka kommunpolitiker har beslutat om satsningen i SEKAB? Är det inte dags för dessa att avgå nu?

/track_snake
Jo, om SEKAB försätts i konkurs är det verkligen det. Och snacka om präktig skandal!

Etanolen framstår allt mer som "lätt fånget, lätt förgånget."
---------------------------
Är det så mycket som 700 miljoner i lilla Skellefteå är det väldigt mycket sett proportionellt till antalet skattebetalare. Det motsvarar ju att Stockholm skulle spelat bort 15 miljarder av skattebetalarnas pengar på någonting...

/track_snake
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Sekab är i många stycken kristyngt och ett omdebatterat företag. Etanolframställningen är bland annat satt under lupp och inte minst utlandsengagemanget från Sekabs sida har varit ifrågasatt. Skellefteå Kraft är en av de större aktörerna i Sekab och som mest har engagemanget rört sig om 704 miljoner kronor.

400 miljoner har getts i tillfälligt lån, 300 miljoner har betalats tillbaka till Skellefteå Kraft, 100 miljoner återstår som Sekab har till den sista november på sig att betala. Enligt bolagsordningen så skulle Sekab ha inkommit med årsredovisningen senast den 31 juli, så har ej skett
klippt ur Norran... http://norran.se/nyheter/norrochvasterb ... 155506.ece

http://norran.se/asikter/ledare/article156425.ece

och även
http://norran.se/asikter/ledare/article155139.ece


Så det är ingen som är 100% på om skekraft gått in med mer pengar under bordet än vad dom själva redovisat.
Öviks kraftbolag verkar vara i samma sits som ske kraft ..
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Intressanta artiklar. Och att de stora investerarna i detta riskprojekt är Skellefteå Kraft, kraftbolaget i Örnsköldsvik samt kommunägda Umeå Energi förklarar ett och annat. Deras intresse i etanolproduktion lär ju inte precis ha gynnat en biogassatsning och en utbyggnad av gastankstationer i Norrland.

Ju längre tiden går innan SEKAB presenterar sin årsredovisning, som skulle vara inne 31 juli, desto närmare en konkurs för SEKAB. Av alla företag i Sverige är det knappt 4% (6 000 av 158 000 vid senaste mätningen) som inte lämnar in årsredovisningen i tid. Nu har det snart gått en månad sedan årsredovisningen skulle vara inne.
Opel Zafira CNG -08
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

kan nästan önska en konkurs så Skekraft slutar kasta in pengar dit.
Summorna är ju groteska enligt mig. Speciellt eftersom jag som kund hos dom, inte vill se det jag betalar hamna i ett skitprojekt som detta.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

pebelund wrote:Speciellt eftersom jag som kund hos dom, inte vill se det jag betalar hamna i ett skitprojekt som detta.
Byter bolag nu i månadsskiftet, även jag har varit kund hos Skellefteå Kraft och en del av mina pengar har säkert också gått dit. :oops: :evil:
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
agr
Posts: 13
Joined: 2008-04-03, 13:41

Tar tid för oss vanliga trafikanter

Post by agr »

Hej
Jag pratade med Folke Nyström på Mittvatten i Sundsvall. Det kommer nog att ta tid innan vi vanliga konsumenter kan tanka biogas där. De kommer visserligen att sätta upp en mack redan i oktober men det blir bara för deras egan sopbilar. De förhandlar med någon aktör (eon eller Fordonsgas antagligen) som ska sätta upp en mack och förse dem men fossilgas ett tag - de ska också få biogas från Östersund. Men sedan har de högt flygande planer på egen produktion 40 Gwh blir det 2012 förhoppningsvis.
Jag hade hoppats på att kunna köra till fjällen i år men det verkar bli tight att de hinner till sportlovet...
__________________
VW Touran ecofuel 07
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Re: Tar tid för oss vanliga trafikanter

Post by Sven »

agr wrote: Jag hade hoppats på att kunna köra till fjällen i år men det verkar bli tight att de hinner till sportlovet...
I artikeln som gett upphov till denna tråd står att pumpen ska vara öppen för allmänheten från oktober. Tråkigt om de nu har ändrat sig, men inte direkt ovanligt med denna överoptimism när det gäller öppning av gastankstationer. :evil:

Vi gasbilsägare börjar bli luttrade.
Opel Zafira CNG -08
Post Reply