Nya tankstället i Kalmar

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Nya tankstället i Kalmar

Post by Oldfield »

Pratade med Eon idag om när det nya tankstället i Kalmar ska öppna. Det skulle ju varit klart nu i början av augusti. Månadsskiftet sept-okt ska det öppnas och då stängs det nuvarande tankstället på Tegelviken för allmänheten. Stadens bussar kommer tanka där.

Jag passade även på att leta reda på det nya tankstället idag. Det ligger max 3 minuter från E22, en avfart och en rondell sen är man i stort sett framme. Såg den typiska Eon-busskuren som används till deras stationer och som ytterligare bekräftelse stod det "fordonsgas" på kuren.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Tydligen blir det bara en mindre del av bussarna som går på gas dessvärre :?

Jag känner ju förstås inte bakgrunden till det beslutet, om det kan vara så att man bara har behov av ett litet antal stadsbussar och att resten ska gå långa sträckor på landsväg, om man befarar att gasen inte kommer räcka, om man tror att RME är miljövänligt eller om det beror något annat. Man får vara glad ändå för onekligen är även ett fåtal gasbussar ett bra steg i rätt riktning!

http://www.sr.se/cgi-bin/kalmar/nyheter ... el=2252269
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Vill minnas att det har varit snack om 15 biogasbussar till centrala Kalmar. Och som du skriver är det tillgången på gas som gör att de inte blir fler än så och det är i dagsläget tveksamt i vilket omfång bussarna faktiskt kommer att köras med biogas.

Detta är uppgifter jag fått på telefon via Miljöfordon Syd, osäker på om det finns något publicerat om det som styrker mina påståenden. Vi får väl de kommande veckorna vad lokaltidningarna skriver om det.

Bara det blir gas över till min bil :shock:
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Läste världens roligaste utspel från Gröna Bilister idag:)


http://www.barometern.se/nyheter/kalmar ... 802428).gm

Håll i er när ni läser, jag förvarnar redan nu.

Det pratas om Kalmars nya tankställe på Torsåsgatan intill E22 och Gröna Bilister säger följande:

"Enligt Gröna Bilister ger den nya macken Kalmar förutsättningar att ta täten bland landets gasbilskommuner."

Tillåt mig asgarva. Visst, ja tack, jag är supernöjd med ny pump som ligger mer intill farlederna. Men att bli ledande inom gaskommunerna när det finns en pump i ett så stort län som Kalmar är väl att ta i? Speciellt när gasen tydligen är på väg att sina. 1 miljon nm3 ska tillverkas årligen men jag har fortfarande inte hört något om att den produktionen ska täcka behovet från de 15 bussarna och alla privat/kommunbilar.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Länk till Ny Teknik angående gasbussar och Rme bussar i Kalmar
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Den nya uppgraderingsanläggningen är nu i drift i Kalmar. Den togs i drift 19 augusti. Jag vet inte om detta har någon betydelse för själva tankningen men när jag tankade i förrgår så betedde inte pumpen sig som den brukar. Den tryckte in gas i min bil på väldigt kort tid och när det var fullt tvärstannade den bara. Det där sega slutet då de sista NM3 trycks i väldigt sakta fanns helt enkelt inte längre. Det var som när en bensintank blir full, fullt ös till totalt stopp på bråkdelen av en sekund.

Dessutom verkar jag komma riktigt långt på tanken också. Har kört strax över 12 mil och har inte passerat halv tank än. Här spelar ju kvaliteten på gasen stor roll och kanske den nya uppgraderingsanläggningen gör bättre gas än den förra.

Pumpen räknar fortfarande fel och full tank blev som vanligt 16nm3 för 170:- :)
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Och då var även tankstället på Torsåsgatan invigt och i drift. Ligger väldigt nära E22 vilket borde blidka gasbilsturister som ska till Öland bland annat. Dock samma dåliga tryck som innan, jag får inte i mer än 16nm3 i min V70.

Den gamla stationen är nu stängd. Nu måste bara vägvärket få upp skyltar med CNG/Fordonsgas som det så tjusigt och lättöverskådligt fanns både i Lund och Kristianstad.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Lite kuriosa.

Idag när var och tankade i Kalmar var det faktiskt trångt vid gaspumpen. Två V70 stod där när jag kom, så vi var tre stycken på kö. Jag har aldrig sett så många bilar där vid ett och samma tillfälle. När jag sen åkte från stationen kom en fjärde V70 och skulle tanka gas den också.

Tyvärr är priset fortfarande 10.75 / nm3 trots prisraset på olja. Jag var tvungen att fylla på ett par droppar bensin igår och då betalade jag inte mer än 11,14:- / litern.
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Jag skall till Kalmar på onsdag
Vilken adress har pumpen?

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

Post by Biogasproducent »

Vägverket sätter inte upp några skyltar utan att man får betalt.
Tankstationsägaren eller kommunen får betala annars ingen information.
Vägverket har ingen som helst service.
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Håkan wrote:Jag skall till Kalmar på onsdag
Vilken adress har pumpen?

Mvh / Håkan
Torsåsgatan hittar du den på. Ligger nära köpcentret Giraffen.
User avatar
Håkan
Posts: 166
Joined: 2007-10-09, 11:38

Post by Håkan »

Biogasproducent wrote:Vägverket sätter inte upp några skyltar utan att man får betalt.
Tankstationsägaren eller kommunen får betala annars ingen information.
Vägverket har ingen som helst service.
Varför skulle de det? Egentligen...
Är det ett tex privat tankställe så vaför skall staten göra reklam för dem?

Mvh / Håkan
Håkan
Volvo V70 II 2.5FT AFV -11
Opel Zafira CNG -09
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Nu drivs Kalmar tydligen av gas från Skåne. Ännu ett argument för att bygga fler produktionsanläggningar för man ska slippa köra gasflak över halva landet som görs idag. Eller ännu hellre buffertlager med flytande gas som expanderas på orten där den ska nyttjas?

http://www.sr.se/kalmar/nyheter/artikel ... el=2446128
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Håkan wrote:
Biogasproducent wrote:Vägverket sätter inte upp några skyltar utan att man får betalt.
Tankstationsägaren eller kommunen får betala annars ingen information.
Vägverket har ingen som helst service.
Varför skulle de det? Egentligen...
Är det ett tex privat tankställe så vaför skall staten göra reklam för dem?

Mvh / Håkan
När vägverket nu anser sig veta bättre än alla andra om vad en miljöbil egentligen är för något borde det väl ligga i deras eget intresse att underlätta för folk att hitta till det bästa bränslet.... :wink:
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Jonas wrote:Nu drivs Kalmar tydligen av gas från Skåne. Ännu ett argument för att bygga fler produktionsanläggningar för man ska slippa köra gasflak över halva landet som görs idag. Eller ännu hellre buffertlager med flytande gas som expanderas på orten där den ska nyttjas?

http://www.sr.se/kalmar/nyheter/artikel ... el=2446128
Det är ju sjukt galet att det körs gas från Skåne till Kalmar. Men samtidigt är väl det ett bättre alternativ än att bilar och bussar i Kalmar kör på fossila bränslen. Det är ju trots allt på grund av ett problem gasen transporteras på det här sättet.

Men visst, det ultimata hade ju varit fler producenter och fler tankställen som täckt upp för denna brist. Jag är inte helt säker på att det är biogas de kör hit heller, jag tankade för någon dag sedan och har kört en bit över tolv mil. Jag är inte nere på halv tank än vilket jag annars brukar ha passerat vid ca 12 mils körning.
Post Reply