Vilka (Betal/Tank) kort behöver man?

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
varpan
Posts: 31
Joined: 2008-04-30, 11:16

Vilka (Betal/Tank) kort behöver man?

Post by varpan »

Som jag tidigare nämnt i annan tråd så blir jag med tjänstebil (M-B B170 NGT) senare i höst..

Övriga tjänstebilsförare på företaget har Shell kort för sina behov, men det funkar inget vidare på gastappar efter vad jag kunnat läsa mig till.

Det som verkar fungera bäst är volvokort?

Eller skall man ansnöka om ett kort hos fordonsgas ett hos Eon osv..
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Volvo-kort är nog det betal/kreditkort som fungerar allra bäst idag runtom i landet. Hur det är med Eurocard/Amex osv vet jag faktiskt inte, har aldrig använt mitt Eurocard till att tanka gas eftersom jag inte kör gasbil i tjänsten. Men mitt Volvokort har jag kunnat använda på alla ställen jag har tankat vilket är Norrköpings båda pumpar, Kalmar och Linköping.

Och så en nyfiken fråga bara:)
Varför kör inte dina kollegor också gasbil när du nu bytt till det?
varpan
Posts: 31
Joined: 2008-04-30, 11:16

Post by varpan »

Oldfield wrote: Och så en nyfiken fråga bara:)
Varför kör inte dina kollegor också gasbil när du nu bytt till det?
Jag får ha en kampanj sen när det blir dags för dom att byta.. :D

Firman är rätt nystartad varför de flesta har nya bilar så det blir aktuellt för dom att byta först om 2-3 år..
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jag har alltid lyckats tanka med mitt VISA-kort. Har dock även ett Statoil-kort, får viss rabatt när tankar där. Men jag bor i Sthlm, och har aldrig tankat i Göterborgsstrakten men däremot förutom i Sthlm på 9 andra tankstationer i Götaland och Svealand.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
AndersH
Posts: 609
Joined: 2005-09-23, 17:33
Location: Norrköping

Post by AndersH »

Svensk Biogas har lite problem att ta emot VISA och Master Card enligt anslag som finns vid deras tankställen nu. De uppmanar folk att skaffa deras eget tankkort.
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Vilka (Betal/Tank) kort behöver man?

Post by Göran »

varpan wrote:Som jag tidigare nämnt i annan tråd så blir jag med tjänstebil (M-B B170 NGT) senare i höst..

Övriga tjänstebilsförare på företaget har Shell kort för sina behov, men det funkar inget vidare på gastappar efter vad jag kunnat läsa mig till.

Det som verkar fungera bäst är volvokort?
Min erfarenhet är att Volvokort funkar överallt det finns även en variant som har Visa (eller kanske alla nya har det vet inte säkert) men har du visa på Volvokortet kan du ju använda det även där de inte tar Volvo kort normalt sett.
Jag har bara upptäckt 2 nackdelar med Volvo/Visa kortet.

1 De funkar inte i parkeringsautomater samt vissa av volvohandelns tvättanläggningar pga av en högre säkerhetsgrad hos kortet då man måste använda pinkod vid alla transaktioner, det utan Visa funkar även på dessa ställen. Men & andra sidan kan du ju handla mat med det på Ica & coop , man kanske inte kan få allt. :lol:

2 Har inte kunnat tanka vid ett tillfälle vid en EON pump då mobilnätet hade en tillfällig dipp (i alla fall enl eon) ENL Eon:s kontakt skulle jag kunnat tanka ändå om jag haft deras kort vid det tillfället.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Re: Vilka (Betal/Tank) kort behöver man?

Post by Göran »

varpan wrote:Som jag tidigare nämnt i annan tråd så blir jag med tjänstebil (M-B B170 NGT) senare i höst..

Övriga tjänstebilsförare på företaget har Shell kort för sina behov, men det funkar inget vidare på gastappar efter vad jag kunnat läsa mig till.

Det som verkar fungera bäst är volvokort?
Min erfarenhet är att Volvokort funkar överallt det finns även en variant som har Visa (eller kanske alla nya har det vet inte säkert) men har du visa på Volvokortet kan du ju använda det även där de inte tar Volvo kort normalt sett.
Jag har bara upptäckt 2 nackdelar med Volvo/Visa kortet.

1 De funkar inte i parkeringsautomater samt vissa av volvohandelns tvättanläggningar pga av en högre säkerhetsgrad hos kortet då man måste använda pinkod vid alla transaktioner, det utan Visa funkar även på dessa ställen. Men & andra sidan kan du ju handla mat med det på Ica & coop , man kanske inte kan få allt. :lol:

2 Har inte kunnat tanka vid ett tillfälle vid en EON pump då mobilnätet hade en tillfällig dipp (i alla fall enl eon) ENL Eon:s kontakt skulle jag kunnat tanka ändå om jag haft deras kort vid det tillfället.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

AndersH wrote:Svensk Biogas har lite problem att ta emot VISA och Master Card enligt anslag som finns vid deras tankställen nu. De uppmanar folk att skaffa deras eget tankkort.
Kom på att det vid ett tillfälle inte funkat med VISA, och det var just Svensk Biogas. Det var i Linköping, på en gastankstation som låg vid en bussdepå. Jag borde kanske skaffa Svensk Biogas' tankkort.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Förutom antalet tankställen i Sverige och utbudet av CNG bilar verkar betalkorten vara ett kvarvarande problem.

Tror detta kan vara ännu hinder för att få folk att överväga en biogasbil.

Det borde fungera lika smidigt som på JET, antingen betalar man med JET's kort, eller vanliga betalkort eller t.o.m. kontant - till samma pris.
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Som nämnts i tidigare trådar så fungerar Fordonsgas kort hos Svensk Biogas och tvärtom. Man behöver alltså inte skaffa båda. Med det och Volvokortet har jag klarat mig bra, någon gång har jag tankat med Visa istället men jag har aldrig behövt åka vidare med tomma tankar.

Annars håller jag med om att det borde bli smidigare, ta t.ex. Hydrostationen i Kallebäck, Göteborg. Hydro var med och startade Fordonsgas och då fungerade naturligtvis Hydrokorten som betalmedel även för gas. Det tog man bort för något år sedan så när man kör in till någon av de fyra gaspumparna på Hydrostationen så kan man inte betala med Hydrokort :?

Nu när Statoil, Hydro och Jet är samma bolag så lär det ju bli ännu enklare för dom tankar icke gasformiga bränslen för det kommer väl sannolikt räcka med ett Statoilkort oavsett var man tankar. Nåja, Shell, Preem och OKQ8 finns ju kvar - än så länge. Gasbranchen bör nog samarbeta än mer så att man kan tanka hos alla de stora operatörerna med samma kort (Fordonsgas, Svensk Biogas, Eon) plus betalkort och att övriga stationer (kommunala etc) som minimum bör ta vanliga betalkort.

Om inte annat så får vi försöka komma ihåg att gas är stort i delar av Europa och bilister därifrån kanske också ska kunna tanka i Sverige?
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
User avatar
Mats
Posts: 357
Joined: 2005-10-03, 09:27
Location: Huddinge

Post by Mats »

Finns redan en tråd om detta: Vliket tankkort ska jag skaffa?
Volvo V70 Bi-fuel -05 Automat
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Mats wrote:Finns redan en tråd om detta: Vliket tankkort ska jag skaffa?
Jepp, det vet jag. Värt att nämna är att Eon enligt webben nu tar dom vanliga betalkorten - det gjorde man inte tidigare när den tråden var aktuell.

http://www.eon.se/templates/Information ... x?id=46858
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
varpan
Posts: 31
Joined: 2008-04-30, 11:16

Post by varpan »

Sven wrote:Kom på att det vid ett tillfälle inte funkat med VISA, och det var just Svensk Biogas. Det var i Linköping, på en gastankstation som låg vid en bussdepå. Jag borde kanske skaffa Svensk Biogas' tankkort.
Har för mig att jag för en del år sen lånade min fars volvo som gick på gas och skulle tanka där.. då fick man åka in på OKQ8 macken i rondellen och låna ett kort och sen åka och tanka.. Vet inte om det var någon special deal som volvo hade för sina tjänstebilsförare.. det var där far jobbade då..
varpan
Posts: 31
Joined: 2008-04-30, 11:16

Post by varpan »

Apråpå den andra tråden om kort..
Kanske kan ngn moderator slåihop dessa trådar..

Jag begick misstaget att inte söka ordentligt innan jag postade, förlåt.

Dock kanske jag kan lägga till en sak som gör denna tråd lite skild från den andra:

Upplägget på tjänstebilen (för min del) är att företaget står för drivmedel..
Och känner jag vår ekonomi avdelning rätt så vill dom inte ha 4-5 fakturor i månaden utan bara en. Så jag skulle vilja ha ett kort som funkar överallt (både för tankning, spolarvätska, tvätt mm.) men det verkar inte vara möjligt..
User avatar
Fred
Posts: 1062
Joined: 2008-01-21, 12:23
Location: Stockholm

Post by Fred »

varpan wrote:Apråpå den andra tråden om kort..
Kanske kan ngn moderator slåihop dessa trådar..

Jag begick misstaget att inte söka ordentligt innan jag postade, förlåt.

Dock kanske jag kan lägga till en sak som gör denna tråd lite skild från den andra:

Upplägget på tjänstebilen (för min del) är att företaget står för drivmedel..
Och känner jag vår ekonomi avdelning rätt så vill dom inte ha 4-5 fakturor i månaden utan bara en. Så jag skulle vilja ha ett kort som funkar överallt (både för tankning, spolarvätska, tvätt mm.) men det verkar inte vara möjligt..
Jag skulle nog tipsa om VISA-kort i så fall. Det har fungerat överallt för mig och med det kan du ju handla överallt med; Mekonomen, Biltema, Micro eller varhelst du ska handla något till bilen. Hittills har jag kört med mitt vanliga bankkort men nu har Volvo-kortet (med VISA) kommit så nu blir alla köp tillhörande bilen på det. Har inte fått första fakturan ännu men det ska bli spännande att se hur den ser ut!

Mvh
/Fred
Image
Volvo V70 Bi-Fuel Manuell -02
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

varpan wrote:Så jag skulle vilja ha ett kort som funkar överallt (både för tankning, spolarvätska, tvätt mm.) men det verkar inte vara möjligt..
Volvokortet är väl det närmaste du kommer, det fungerar för bensin hos Volvo och alla OKQ8, det funkar således för spolarvätska, torkarblad och allt det där andra och det funkar för gas på de flesta gastankställen.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Jonas wrote:
varpan wrote:Så jag skulle vilja ha ett kort som funkar överallt (både för tankning, spolarvätska, tvätt mm.) men det verkar inte vara möjligt..
Volvokortet är väl det närmaste du kommer, det fungerar för bensin hos Volvo och alla OKQ8, det funkar således för spolarvätska, torkarblad och allt det där andra och det funkar för gas på de flesta gastankställen.
Om du skaffar Volvokort med Visa så fungerar det på de flesta ställen
Eon
Svensk biogas
Fordonsgas
AGA ? vet ej

Du kan även shoppa på mekonomen Clas Ohlson eller för den delen din sko

Tyvärr fungerar inte parkeringsautomaterna med detta kortet.
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Erik
Posts: 6
Joined: 2008-07-13, 11:49
Location: Stockholm

Post by Erik »

Hämtade ut en ny Opel Zafira CNG som tjänstebil i tisdags och konstaterade snabbt att leasingföretaget NFfleet inte kunde hosta upp något volvokort med Visa trots att de gett sken av annat:

Angående drivmedelskort så har vi följande att erbjuda:
Shell, Statoil, OKQ8 & Preem , dessa kan man välja utan extraavgift.

Hydro & Sv fordonsgas, kan väljas mot en avift på 100kr/mån per kort.
Detta är på grund av att det är en helt manuell hantering av dessa kort


Har löst det tills vidare med ett eget MasterCard med kredit som jag ändå inte använder så får ekonomiavdelningen där jag är anställd betala tillbaks mot uppvisande av kvitton. Blir lite mer pappersexercis för min del men det ska väl gå. Får se hur långt MasterCard räcker men får väl ansöka om ett volvokort med visa själv vad det lider.
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

Erik wrote:Hämtade ut en ny Opel Zafira CNG som tjänstebil i tisdags och konstaterade snabbt att leasingföretaget NFfleet inte kunde hosta upp något volvokort med Visa trots att de gett sken av annat:

Angående drivmedelskort så har vi följande att erbjuda:
Shell, Statoil, OKQ8 & Preem , dessa kan man välja utan extraavgift.

Hydro & Sv fordonsgas, kan väljas mot en avift på 100kr/mån per kort.
Detta är på grund av att det är en helt manuell hantering av dessa kort


Har löst det tills vidare med ett eget MasterCard med kredit som jag ändå inte använder så får ekonomiavdelningen där jag är anställd betala tillbaks mot uppvisande av kvitton. Blir lite mer pappersexercis för min del men det ska väl gå. Får se hur långt MasterCard räcker men får väl ansöka om ett volvokort med visa själv vad det lider.
hm.. men om du har en tjänstebil så behöver du väl inte presentera kvitton för dem? Du skriver väl bara en körjournal där du uppger hur långt du kört och så får du ersättning för körda mil?

Jag använder mitt privata visa kort när jag tankar o tar upp det varje månad i en körjournal och får sen ersättning för det.. Har ett AmEx kort från företaget också men det går inte att använda längre på fordonsgas stationer för att tanka med.. Fördelen med det kortet är ju att man har 45 dagar på sig innan räkningen kommer från att man använt kortet...
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
Erik
Posts: 6
Joined: 2008-07-13, 11:49
Location: Stockholm

Post by Erik »

Jag ska ta det med vår ekonomiavdelning i nästa vecka..
Jag ligger gärna ute med pengarna bara jag kan köpa biogas hos vilken leverantör det vara månde och inte hindras av administrativa skäl.
thlilj
Posts: 11
Joined: 2008-05-14, 22:59
Location: Olofström

Post by thlilj »

I södra Sverige funkar EON,s tank kort utmärkt, de bjöd på 4000 kr gas vid inträdet också ( 2007). Annars är nog Volvokortet det mest heltäckande.

Lycka till :D
User avatar
taz
Posts: 706
Joined: 2005-10-24, 15:41
Location: Göteborg

Post by taz »

thlilj wrote:I södra Sverige funkar EON,s tank kort utmärkt, de bjöd på 4000 kr gas vid inträdet också ( 2007). Annars är nog Volvokortet det mest heltäckande.

Lycka till :D
oj, 4000kr.. inte illa! .. Synd att man inte tankar på eon:s stationer särskilt ofta..
Image Passat Variant TSI Ecofuel DSG -10 | Image Volvo S60 Bi-Fuel Aut.-06 (Såld)
varpan
Posts: 31
Joined: 2008-04-30, 11:16

Re:

Post by varpan »

varpan wrote:
Oldfield wrote: Och så en nyfiken fråga bara:)
Varför kör inte dina kollegor också gasbil när du nu bytt till det?
Jag får ha en kampanj sen när det blir dags för dom att byta.. :D

Firman är rätt nystartad varför de flesta har nya bilar så det blir aktuellt för dom att byta först om 2-3 år..

Nu har det gått ett par år.. samtliga tjänstebilar på firman är numera gasbilar (passat) och jag byter till passat oxå nu til sommaren (om nu VW kan leverera)
User avatar
Danni
Posts: 405
Joined: 2009-04-10, 17:41
Location: Göteborg

Re: Re:

Post by Danni »

varpan wrote:Nu har det gått ett par år.. samtliga tjänstebilar på firman är numera gasbilar (passat) och jag byter till passat oxå nu til sommaren (om nu VW kan leverera)
Usch, det är verkligen tragiskt vilka leveransproblem det varit med nya modellen :(

Först var det slut på LED-lampor. Sen parkeringsvärmare. Sen dragkrokar. Och nu färddatorer i färg. Finns en fet diskussion om det här på vwpc.se om du vill hålla dig ajour med de senaste strulen.
Ex-EcoFuelare, via laddhybrid landat som Tesla-förare
User avatar
henrico
Posts: 194
Joined: 2009-03-08, 19:11
Location: Stockholm

Re: Re:

Post by henrico »

Danni wrote: Usch, det är verkligen tragiskt vilka leveransproblem det varit med nya modellen :(

Först var det slut på LED-lampor. Sen parkeringsvärmare. Sen dragkrokar. Och nu färddatorer i färg. Finns en fet diskussion om det här på vwpc.se om du vill hålla dig ajour med de senaste strulen.
Asgarv... Jag var inne och läste lite på VWPC häromveckan och blev chockad över läsningen - otroligt glad att min bil inte ska bytas ut förrän nästa vår! :)

Vad blev det för konfiguration för din del Danni?
Passat Ecofuel DSG '09
Post Reply