Biogas i Skellefteå
Ni ligger på Fordonsgas' nivå, de tar 12.15 kr/Nm3. Men jag undrar om inte Stockholm har lägre pris nu, jag tankade i Sköndal 15 augusti för 11.78 kr. Så nog kunde Skellefteå sänka priset ytterligare någon krona.kjelle wrote:12.14 kr/Nm3 är priset i Skellefteå nu. En sänkning med 1.60
Men vi har en bit kvar till Bodens priser...
Opel Zafira CNG -08
Bra att en politiiker ifrågasätter det höga priset. Folkpartisten tycks mena att Linköpings pris på 10.58 borde gälla även i Skellefteå.
Däremot är artikeln dåligt skriven, flera gånger tar han siffror ur minnet, ska man skriva en artikel kan man faktiskt kontrollera fakta. I slutet skriver han desssutom att biogaspriset i Stockholm skulle vara lägre än det i Linköping!
Däremot är artikeln dåligt skriven, flera gånger tar han siffror ur minnet, ska man skriva en artikel kan man faktiskt kontrollera fakta. I slutet skriver han desssutom att biogaspriset i Stockholm skulle vara lägre än det i Linköping!
Opel Zafira CNG -08
FordonsGas tar 12.15 kr/Nm3 för naturgas. För biogas tar man 10.70 kr/Nm3. Så Skellefteå är fortfarande dyra. Samma nivå som OKQ8 Stockholm.Sven wrote:Ni ligger på Fordonsgas' nivå, de tar 12.15 kr/Nm3. Men jag undrar om inte Stockholm har lägre pris nu, jag tankade i Sköndal 15 augusti för 11.78 kr. Så nog kunde Skellefteå sänka priset ytterligare någon krona.
Synd att han inte sitter i Tekniska nämden som bestämmer priset...Sven wrote:Bra att en politiiker ifrågasätter det höga priset. Folkpartisten tycks mena att Linköpings pris på 10.58 borde gälla även i Skellefteå.
Anledningen till att man vill hålla ett högt pris är att den största gaskunden, Skelleftebuss, ska betala den investering som avfallskollektivet gjort när man byggde biogasanläggningen. Så säger de politiker i Tekniska nämden som jag mailväxlat med. Undrar vad Skelleftebuss tycker om det?
pris på fordonsgas
På fordonsgas.se kan man läsa följande:
Gaspris: 12,15 kr / Nm³ | 9,70 kr motsvarande 1 liter bensin
För jämförspriset 9,70kr för bensin krävs att uträkningen gäller naturgas.
Om Fordonsgas håller ett lägre kubikpris på biogas vet jag inte men på hemsidan så ger de följande jämförelser:
Jämförpriser
Gängse rekommenderade bensin-
och dieselpriser på obemannade stationer.
Gas: 9,70 kr / liter bensinekvivalent
Naturgas: 12,15 kr / Nm³
Biogas: 10,70 kr / Nm³
Bensin: 13,34 kr / liter
Diesel: 13,54 kr / liter
Priset på biogas bör alltså ligga på 10,70 kr/nm3 för att konkurera prismässigt med naturgasen.
Gaspris: 12,15 kr / Nm³ | 9,70 kr motsvarande 1 liter bensin
För jämförspriset 9,70kr för bensin krävs att uträkningen gäller naturgas.
Om Fordonsgas håller ett lägre kubikpris på biogas vet jag inte men på hemsidan så ger de följande jämförelser:
Jämförpriser
Gängse rekommenderade bensin-
och dieselpriser på obemannade stationer.
Gas: 9,70 kr / liter bensinekvivalent
Naturgas: 12,15 kr / Nm³
Biogas: 10,70 kr / Nm³
Bensin: 13,34 kr / liter
Diesel: 13,54 kr / liter
Priset på biogas bör alltså ligga på 10,70 kr/nm3 för att konkurera prismässigt med naturgasen.
Biogas till Norrland!
Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Välkommen, Jimmy! Och väldigt trevligt med ännu en medlem från Norrland!
Du har rätt i det du skriver, och förhoppningsvis är det så nu med prissättningen. Det har varit ltie oklarheter angående detta tidigare.
Om priset är 10.70 kr/Nm3 för biogas är det alldeles utmärkt. I så fall är priset på biogas i Sverige troligen lägre än det för naturgas och ligger i genomsnitt på 10.50 - 11.00 kr/Nm3. I Stockholm dyrare, runt 12 kr/Nm3.
Du har rätt i det du skriver, och förhoppningsvis är det så nu med prissättningen. Det har varit ltie oklarheter angående detta tidigare.
Om priset är 10.70 kr/Nm3 för biogas är det alldeles utmärkt. I så fall är priset på biogas i Sverige troligen lägre än det för naturgas och ligger i genomsnitt på 10.50 - 11.00 kr/Nm3. I Stockholm dyrare, runt 12 kr/Nm3.
Opel Zafira CNG -08
Kampen går vidare: http://norran.se/asikter/insandare/article166374.ece
En alldeles utmärkt artikel. Skellefteå borde ligga på ett pris åtminstone under 11 kr/Nm3. Bra att det i slutet av artikeln stod att biogasen med dagens höga pris ändå blir lägre än etanolpriset.kjelle wrote:Kampen går vidare
Jag tankade f ö biogas i Sköndal i Stockholm igår för 12.05 kr/Nm3, om det kan vara till någon tröst.
Jag har f ö mina misstankar om vem som skrivit artikeln...
Opel Zafira CNG -08
Bra insändare!
Mycket bra att ta med jämförelsen med etanolen.
Det är bra att det syns att biogas redan är ett ekonomiskt bra alternativ som kan bli ännu bättre. Det hjälper andra som ska byta bil att våga prova något nytt ( i norrland är gasen ny ).
Att det är det bästa alternativet för miljön är inte alltid ett tillräckligt starkt argument.
Mycket bra att ta med jämförelsen med etanolen.
Det är bra att det syns att biogas redan är ett ekonomiskt bra alternativ som kan bli ännu bättre. Det hjälper andra som ska byta bil att våga prova något nytt ( i norrland är gasen ny ).
Att det är det bästa alternativet för miljön är inte alltid ett tillräckligt starkt argument.
Biogas till Norrland!
Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Volvo V70 Bi Fuel -04
Volvo S60 Bi Fuel -07
Sådärja! Då har man testat Skelleftemacken. Snacka om svängrum, en stor grusplan med en ensam lite pumpstation på. 12.14 var priset och prick 20 kubik gick i min tomma tank. Ett par timmar senare och efter ca 4 mils körning gick det i 1,6 kubik (?!?) innan hemresan.
En annan sak är att munstycke nr 1 verkar annorlunda än 2an för det funkade inte alls... någon kanske vet något om detta?
En annan sak är att munstycke nr 1 verkar annorlunda än 2an för det funkade inte alls... någon kanske vet något om detta?
V70BiFuel2008
Tekniska kontorets kommentar på förra insändaren: http://norran.se/asikter/insandare/article170197.ece
Det var ett osedvanligt byråkratiskt svar. Och ingenstans bemötte han egentligen att Skellefteå tillsammans med Stockholm har det högsta biogaspriset i landet. I Stockholmsområdet finns det ju redan en hel del gasfordon, Skellefteå har precis fått en gastankstation och det finns därmed få gasfordon. Då måste de ju för att locka privatperosner att köpa gabsil ha ett betydlgit lägre pris. Det vore rimligt att de tog 10.50 - 11 kr/Nm3.
Opel Zafira CNG -08
Men argumentet att man skulle behöva höja avfallstaxan om man hade marknadsmässigt pris på gasen faller ju när man börjar räkna på det:
Jag antar att det finns 20 privatbilar som tankar på macken (gissar att det är ca 4, men låt oss anta 20) Varje bil kör i snitt 2000mil per år och drar 1nm3/mil. Om då priset vore 2kr lägre, dvs i nivå med fordonsgas biogaspris skulle det innebära en "extra kostnad" för kommunen på 20*2000*1*2 = 80000kr. Slår man ut det på kommunens 30000 hushåll blir det mindre än 3kr per hushåll och år. Försumbart, eller hur? Det skulle innebära en ökning på ca 1promille.
Varför har ingen sagt ifrån tidigare? Eller har jag något grovt beräkningsfel här? Jag började bara fundera lite, apropå det som yppades i nästa andetag; att det ju var så ringa intresse från allmänheten att skaffa gasbil.
Bussar och sopbilar kan ju gärna få fortsätta att tanka för det planekonomiskt uppgjorda dieselpriset. Där var det ju andra faktorer som vägde in.
Edit: Ändrade exempelförbrukningen från 1,25 till 1 nm3/mil efter lite bläddrande här på forumet. (Har ju bensinbil själv, än.)
Jag antar att det finns 20 privatbilar som tankar på macken (gissar att det är ca 4, men låt oss anta 20) Varje bil kör i snitt 2000mil per år och drar 1nm3/mil. Om då priset vore 2kr lägre, dvs i nivå med fordonsgas biogaspris skulle det innebära en "extra kostnad" för kommunen på 20*2000*1*2 = 80000kr. Slår man ut det på kommunens 30000 hushåll blir det mindre än 3kr per hushåll och år. Försumbart, eller hur? Det skulle innebära en ökning på ca 1promille.
Varför har ingen sagt ifrån tidigare? Eller har jag något grovt beräkningsfel här? Jag började bara fundera lite, apropå det som yppades i nästa andetag; att det ju var så ringa intresse från allmänheten att skaffa gasbil.
Bussar och sopbilar kan ju gärna få fortsätta att tanka för det planekonomiskt uppgjorda dieselpriset. Där var det ju andra faktorer som vägde in.
Edit: Ändrade exempelförbrukningen från 1,25 till 1 nm3/mil efter lite bläddrande här på forumet. (Har ju bensinbil själv, än.)
Räkneexemplet visar på det orimliga i resonemanget att man måste hålla högt pris för att kompensera avfallskollektivet som byggt biogasanläggningen. Man bara flyttar pengar mellan komunala instanser, eftersom säkert 99% av biogasen köps av kommunen själv.Samuel wrote:Jag antar att det finns 20 privatbilar som tankar på macken (gissar att det är ca 4, men låt oss anta 20) Varje bil kör i snitt 2000mil per år och drar 1nm3/mil. Om då priset vore 2kr lägre, dvs i nivå med fordonsgas biogaspris skulle det innebära en "extra kostnad" för kommunen på 20*2000*1*2 = 80000kr. Slår man ut det på kommunens 30000 hushåll blir det mindre än 3kr per hushåll och år. Försumbart, eller hur? Det skulle innebära en ökning på ca 1promille.
Problemet är att kommunen ser det som "sponsring" av oss miljöbilister, om man håller samma biogaspris som övriga landet. Jag tror det är där skon klämmer. Man anser det vara orättvist om vi som satsat på gasbil ska kunna tanka billigare. Skrämmande inställning i så fall.
Jättebra insändare! Var den i norran idag? Missade den. Få se om det blir nån replik...kjelle wrote:http://norran.se/asikter/insandare/article172308.ece
Allt djupare i Etanolträsket???
V70BiFuel2008