Biogas i Skellefteå

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
TroMik
Posts: 42
Joined: 2008-05-21, 23:11
Location: Frändefors

Post by TroMik »

Kostnader och intäkter som rör biogasanläggningen är något som berör kommunens avfallskunder. Försäljning av fordonsgas kan därför positivt medverka till att hålla nere avfallstaxans kostnadsutveckling. Tekniska kontoret har ett ansvar gentemot våra avfallskunder att inte sätta ett pris som är så lågt att dessa kunder riskerar att subventionera gaspriset för dem som kör gasbil.
Men om ingen köper gasen kommer avfallstaxan stiga iallafall. Mycket konstigt resonemang tyckar jag :?

"Riskera att subventionera gaspriset", hmm då skulle alltså Fordonsgas bedriva välgörenhet när de säljer gas mycket billigare, och det trots att de är ett privat vinsthungande företag!

Dessutom, när folk lär sig sortera sina sopor rätt kommer ju deponikostnader mm. minska då det blir mindre avfall på sophögen och högre kvalité på brännsoporna och då behöver inte avfallstaxan höjas :!:
Image

Volvo V70 Bi-Fuel -05
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Alltså vill man sälja gas för att minska sina kostnader så måste man ju sälja VOLYM ... det lär man aldrig få med den prisnivån anser jag iallafall. Kan väl lika gärna köra på bensinbil (som är billigare att köpa) om priset ändå är i princip samma.
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

Post by Biogasproducent »

Märklig prispolitik. Ta samma pris för gas som för diesel. Ingen kommer ju att köpa någon gas då ju gasmotorer har sämre verkningsgrad än dieselmotorer och det alltså blir dyrare än med både diesel och personbil. Vore bättre att de sätter sig ner och räknar på vad den reella kostnaden blir än att åka snålskjuts på dieselpriset. Hela anläggningens ekonomi blir betydligt bättre om man säljer gasen som fordonsbränsle än om man facklar bort den som rågas.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Ja, det var ett tämligen korkat svar.

Men som skrivits på annan plats här på forumet så står i samma tidning att Skellefteå funderar på att sänka fordonsgaspriset. http://norran.se/nyheter/ekonomi/article160716.ece
Opel Zafira CNG -08
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

står dyrast i norrland..erhm..finns bara två pumpar i norrland :D

dyrast i SVERIGE borde vara en bättre sammanfattning..hehe
User avatar
Oldfield
Posts: 329
Joined: 2007-08-25, 22:23
Location: Kalmar

Post by Oldfield »

Är det någon som har vaknat i Skellefteå?

Priset ska ses över.

http://norran.se/nyheter/ekonomi/article160716.ece
User avatar
Samuel
Posts: 53
Joined: 2008-07-27, 23:06
Location: Umeå

Inslag på svt Västerbottensnytt idag ang prissättningen

Post by Samuel »

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=3 ... pos=lasmer

Finns både text och play från inslaget. De har träffat en tjej som tankade sin bil - det är ganska sällsynt än med folk som tankar på den macken, så de måste ha väntat länge...

Nå, där pratas återigen om att soptaxan inte kan höjas för att gynna bilism. Sossar...
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

:shock:

Undrar vem som tipsat SVT för dom har väl knappast själva gjort samma analys som oss andra. Fast dom kan ju läsa tidningen dom med förstås :roll:

Bra är der hur som helst. Hoppas dom nu tar rätt beslut i nämnden, annars blir det väl uppror.
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

måste ha högt pris för att inte höja soptaxan...bullshit...dom ELDAR ju upp gasen idag?

dessutom har dom högre soptaxa än andra kommuner som jag förstått det hela.

aja..får hoppas dom sänker lite. Har ju blivit lite skriverier nu på sistone :D
User avatar
kjelle
Posts: 65
Joined: 2008-08-22, 09:12
Location: Skellefteå

Post by kjelle »

Om vi få som kör på gas i Skellefteå ska betala soptaxan, så lär det bli betydligt dyrare... Jag håller med pebelund, det är bara en dåligt konstruerad förklaring. Kallas ibland för lögn. Har ingen som helst verklighetsanknytning.

De allra flesta som tankar är ju kommunens egna fordon, så de pengarna flyttas ju bara mellan olika kommunala instanser.
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Välkommen hit, Kjelle! :D

Det gläder oss extra mycket med medlemmar från Norrland, eftersom det är så oerhört viktigt att tankstationer för gas byggs ut där snarast möjligt. Vi stöder er till 100% i Skellefteå när det gäller ett rimligt pris på fordonsgasen.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
kjelle
Posts: 65
Joined: 2008-08-22, 09:12
Location: Skellefteå

Ett litet räkneexempel

Post by kjelle »

Har fått svar från en politiker i tekniska nämden som skrev bl a:
När detta beslut togs så vägdes bla aspekter som att det kollektiva inte skulle sponsra eller snedvrida konkurrensen beträffande drivmedel
Min som kom då med följande räkneexempel:
Enligt volvo så drar deras V70 ca 40% mer på etanol än på bensin (på sommaren med 85% etanol). Etanolen kostar ca 8.40 kr/liter. (Priset 8.40 är från www.OKQ8.se, och är ett snittpris mellan bemannad (8.49) och obemannad (8.34) station)

Det ger en kostnad för etanol på 1,4*8.40 = 11,59 kr/energi otsvarande 1 liter bensin.

Om biogasen kostar 13,74 Nm3 så innebär det 13,74/1,1= 12,49 r/energi motsvarnade 1 liter bensin (1 Nm3 motsvarar 1,1 liter bensin) Det krävs alltså en sänkning av biogaspriset med ca 1,10 kr för att ens närma sig etanolpriset.

Innebär att "inte snedvrida konkurensen" att gasen ska vara så dyr att alla andra miljöbilsval ska vara bättre rent ekonomiskt? Vem ska då använda gasen?
Om man gör samma jämförelse för OKQ8, som också säljer biogas (för 11.96), så blir biogasen 96 öre billigare än etanolen om man räknar om till motsvarande 1 liter bensin. Då är ända Stockholmspriset på biogas dyrast i landet, eller var innan Skellefteå började sälja...
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Det luktar SEKAB lång väg ;)
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Göran wrote:Såg att skellefteå kraft är delägare i SEKAB. Kan det vara en anledning till deras prissättning av gasen??

http://www.sekab.com/default.asp?id=1481&refid=1435
--------------------------
Hehe...

Det har ju jag sagt många gånger förr.

Där har Du den egentliga orsaken till Skellefteå Kommuns njugga inställning till biogasen.

Man har ju plöjt ner nästan 200 miljoner kronor av skattebetalarnas pengar i SEKAB.

Blir det mindre etanolförsäljning drabbas ju kommunen här...

Men ändå en liten stjärna till Mattias Goldmann för hans artikel. För han har väl blivit tagen i upptuktelse nu av SEKAB-gänget...

/track_snake
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

pebelund wrote:
Oldfield wrote:Trodde nästan det var någon härifrån ja:)

Det är bra, det ska märkas vad de håller på med i Skellefteå.

Nästa steg vore väl att fixa en pipeline för de där 5 Km som gasen transporteras, idioti att transportera något en så kort sträcka, det borde betala sig ganska snabbt att gräva rör att flytta gasen i.

Här i Kalmar har Eon lagt lite rör i marken tvärs "under" ytterkanten av stan för att få gasen till det nya tankstället. Borde gå i Skellefteå också.
"problemet" här är att skellefteå älven ligger mellan :)

Dock har jag för mig att Kommunen ansökt om att dra ett rör.. så jag tror det är något dom har i åtanke. Har dock inga belägg för det..bara ett rykte jag hört nånstans
------------------------------------
Jo. Älven rinner genom stan. Men det finns broar över älven och det borde gå lätt att fästa ett rör under en befintlig bro. Röret har ju inte så stor diameter.

/track_snake
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

blir rätt skaplig omväg med tanke på vart broarna finns :)

Men dom ska bygga en ny cykelbro på lagom avstånd, så det borde ju vara lämplig i samband med den byggnationen faktiskt...
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

track_snake wrote: Men ändå en liten stjärna till Mattias Goldmann för hans artikel. För han har väl blivit tagen i upptuktelse nu av SEKAB-gänget...

/track_snake
Track_snake, var finns den artikeln?

Håller med dig, känns som om Mattias Goldmann förändrats lite.

Och det är alltid intressant att ta del av dina kunskaper om sockerrörsetanolen.
Opel Zafira CNG -08
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Sven wrote:
track_snake wrote: Men ändå en liten stjärna till Mattias Goldmann för hans artikel. För han har väl blivit tagen i upptuktelse nu av SEKAB-gänget...

/track_snake
Track_snake, var finns den artikeln?

Håller med dig, känns som om Mattias Goldmann förändrats lite.

Och det är alltid intressant att ta del av dina kunskaper om sockerrörsetanolen.
--------------------------------
Det var väl vid närmare genomläsning frågan om en intervju med Mattias Goldmann. Jag menar alltså den tidningsartikel som inledde den här tråden:

http://norran.se/nyheter/norrochvasterb ... 152804.ece

Men Mattias Goldmann har också i andra sammanhang uttalat sig betydligt mer positivt om biogas senaste tiden.

Det förhållande att det kommunala bolaget Skelleftekraft satsat så mycket av skattebetalarnas pengar i SEKAB är givetvis märkligt eftersom SEKAB:s verksamhet knappast kan vara en kommunal angelägenhet. Men kommunen kan ha ansett sig så illa tvungna att gå in med ett ägartillskott när SEKAB behövde pengar.

/track_snake
pebelund
Posts: 69
Joined: 2008-05-06, 08:53

Post by pebelund »

Success?

I dagens norra säger dom att priset ska sänkas (står inte exakt hur mkt per nm3, men enligt norran så är sänkningen 2 kronor/mil ... ska läsa mer noga på fikarasten :) )

Så en säkning kommer. Dessutom har dom ansökt om bidrag för att dra upp en pump för allmänheten där man kan tanka på visakort etc ... dagens pump är ju kommunens där man får ansöka om tankkort hos just kommunen också.

Så det rör på sig och blir bättre
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

Post by Biogasproducent »

Det är ju det vanliga problemet när man investerar i biogasproduktion. När anläggningen byggs finns det ju vanligtvis inga gasbilar alltså blir det ju till att fackla till en början. Man måste ju därför satsa på att många köper gasbil och detta gör ju folk om det finns gas tillgängligt samt att ekonomin blir bättre än med andra bränslen. Att sätt ett pris lika högt som bensin och att det bara går att tanka med kommunkort är som att spika sig själv i foten. Resultatet blir att ingen gasmarknad byggs upp.
Mange
Posts: 200
Joined: 2007-10-22, 17:19
Location: Umeå, Gävle och sedermera UB!

Post by Mange »

Yes! Nu har jag fått kortet, och man fick mejla in vilken PIN-kod man ville ha...
Då får vi se när man har vägarna förbi :arrow:
V70BiFuel2008
User avatar
Johan
Posts: 880
Joined: 2005-09-22, 16:09
Location: Göteborg

Post by Johan »

Biogasproducent wrote:Det är ju det vanliga problemet när man investerar i biogasproduktion.
Jag smiter in med en liten fråga som jag funderat på av och till. Hur mycket gas kan man rimligtvis spara i lager?
?- Did the Labion Terror Beast ever solve the Rubic puzzle
Opel Zafira 04
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

Post by Biogasproducent »

Biogas som produceras i rötkammare kan sparas i en gasklocka. Tyvärr är det dyrt att bygga gasklockor så de blir bara små utjämningsmagasin för ett par timmar eller mindre. Uppgraderad gas kan man lagra i högtryckslager (cylindrar) som man ofta har på växelflak för att köra ut till tankstationer. Även växelflaken är dyra så man har inte fler av dessa än vad som går åt på tankstationerna. Ett växelflak rymmer mella 2000 och 3000 kubikmeter. Med ny teknik det vill säga flytande uppgraderad biogas (LNG) blir det billigare att lagra men för närvarande är gasen i stort sett färskvara som förbrukas nästan lika fort som den produceras. Blir det för stort glapp emellan tankningarna så blir det fackling. Man kan även ha andra kunder än fordon. Vi har kunder som eldar rågas istället för olja. I Helsingborg spetsar man gasen och kör ner i naturgasnätet och på så vis undgår man fackling.
track_snake
Posts: 493
Joined: 2006-10-06, 05:36

Post by track_snake »

Biogasproducent wrote:Biogas som produceras i rötkammare kan sparas i en gasklocka. Tyvärr är det dyrt att bygga gasklockor så de blir bara små utjämningsmagasin för ett par timmar eller mindre. Uppgraderad gas kan man lagra i högtryckslager (cylindrar) som man ofta har på växelflak för att köra ut till tankstationer. Även växelflaken är dyra så man har inte fler av dessa än vad som går åt på tankstationerna. Ett växelflak rymmer mella 2000 och 3000 kubikmeter. Med ny teknik det vill säga flytande uppgraderad biogas (LNG) blir det billigare att lagra men för närvarande är gasen i stort sett färskvara som förbrukas nästan lika fort som den produceras. Blir det för stort glapp emellan tankningarna så blir det fackling. Man kan även ha andra kunder än fordon. Vi har kunder som eldar rågas istället för olja. I Helsingborg spetsar man gasen och kör ner i naturgasnätet och på så vis undgår man fackling.
----------------------------------
Man bör ju till varje pris undvika fackling om det går. Självklart är det dock bättre med fackling än att släppa ut metangasen i luften via läckage etc. men bäst är om hela biogasproduktionen kan tas till vara. Man kan ju använda rågasen för produktion av el och värme (kräver ingen uppgradering) och bara uppgradera så mycket till fordonsgas som går åt.
Därför är det antagligen vettigt att ha både fordon och stationär förbränning för el och värme som kunder.

/track_snake
Biogasproducent
Posts: 50
Joined: 2008-07-09, 12:46

Post by Biogasproducent »

Många nya anläggningar har tyvärr inte någon färdigbyggd infrastruktur för gaskunder när man kör igång. Därför kan det bli en tid med fackling. Det finns både gasmotorer och gasturbiner som går bra att köra på rågas för produktion av el och värme. Elproduktion är inte några problem men skall man leverera värme får inte anläggningen ligga för långt bort från kunderna. Vår anläggning har kört med gasproduktion sedan 1945 visserligen i mindre skala än idag men detta gör att vi haft gott om tid att få fram andra kunder än fordonsgas. Under de senaste åren har dock fordonsgasdelen ökat kraftigt men står ändå bara för 35% av gasförbrukningen. Resten går till industri, fjärrvärme och egen uppvärmning.
Post Reply