Ökad biogasförsäljning med 20% i Stockholm 1:a halvåret 2008

Speciellt för produktion och distribution av fordonsgas. Tankställen kan diskuteras/annonseras här.
Post Reply
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Ökad biogasförsäljning med 20% i Stockholm 1:a halvåret 2008

Post by Sven »

Gasföreningen presenterar nya siffror över ovanstående. http://www.gasforeningen.se/Media/Press ... kholm.aspx Den totala fordonsgasförsäljningen måste ha ökat ännu mer, eftersom Knivstadepån öppnade under våren.

Fr a har antalet lätta lastbilar ökat och idag är det drygt 700 transportfordon för gasdrift registrerade i Stockholms län.

Av pressmeddelandet framgår att den inhemska biogasproduktionen i Stockholm i framtiden skulle kunna driva ca 70 000 personbilar! :D

Till hösten räknar Sthlm med högre produktion av biogas, bl a pga starten för Himmerfjärdsverkets biogasleveranser.

Och 4 nya gasbilar är på gång till hösten -08/tidig vår -09, förutom de vi redan nämnt här dvs Mercedes B170, gasturbobilarna VW Passat och Opel Zafira, så även Fiat Grande Punto. Är det någon som vet något om sistnämnda bil?
Opel Zafira CNG -08
Jonas
Posts: 551
Joined: 2007-03-10, 19:37

Post by Jonas »

Jag har inte mer info om Fiaten än nedanstående länk men jag har också sett hos bl.a. Business Region Göteborg att den nämns. Även Fiat Bravo omnämns vilket jag sökt info om tidigare.

Dessutom kommer VW Caddy Maxi, Fiat Fiorino och Fiat Ducato som transportbilar vilket är väldigt bra, antagligen lite billigare alternativ till Iveco och Mercedes. Dessa bör väl passa perfekt som lite större hantverkarbilar också, där saknas idag alternativ om man tycker att Caddy och Fiat Doblo är för små.

http://www.autobloggreen.com/2008/05/02 ... this-year/
VW Golf Variant Bi-Fuel
Volvo S60 Bi-Fuel
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Jonas wrote:
Dessutom kommer VW Caddy Maxi, Fiat Fiorino och Fiat Ducato som transportbilar vilket är väldigt bra, antagligen lite billigare alternativ till Iveco och Mercedes.
http://www.autobloggreen.com/2008/05/02 ... this-year/
Mycket bra att det blir fler gasbilar även av denna sort. Jag antar att nästan alla som kör sådada bilar använder dem som tjänstebilar och då finns det nog inget både miljövänligare och billigare alternativ än gasbilar (förmånsvärdet minskar ju med 40%).

Jag blir mäkta förvånad om inte gasbilsförsäljningen skjuter i höjden denna höst.
Opel Zafira CNG -08
Göran
Posts: 565
Joined: 2007-10-13, 13:50
Location: Älmhult

Post by Göran »

Gasföreningen hade ett något äldre pressmeddelande (från 1/7) också:
gasföreningen wrote: Idag används ca 1.3 TWh biogas. Det motsvarar drygt 147 miljoner liter bensin. En ny studie av biogasens potential visar att vi kan ta fram hela 11 TWh från inhemsk produktion. Detta är snålt räknat. Råvara finns redan i Sverige i form av slam från avloppsvattenrening och avfall från hushåll och jordbruk. Om vi räknar in nya tekniker, såsom termiska förgasningen, når vi än högre nivåer.
Det finns med andra ord möjlighet att öka gasproduktionen med faktor på 8,4 från inhemsk produktion från avloppsslam och avfall hushåll och jordbruk.

Se hela pressmeddelandet Hur långt kommer du på 1000 bananskal?
Volvo V70 Bi - Fuel 2007 Momentum Manuell
VW Passat Sedan TSI 150 ecofuel 2012
Sven
Posts: 1290
Joined: 2007-07-02, 11:37
Location: Stockholm

Post by Sven »

Och faktorn hur mycket som kan användas till fordonsgas är hela 5 x 8,4 dvs 42, eftersom bara 20% av de 1,3 TWh bogas som produceras idag uppgraderas till fordonsgas!

Om sedan detta med termisk förgasning ur cellulosarika trämaterial faller väl ut, så är den totala potentialen hela 100 TWh dvs mer än hela den svenska fordonsparken (är idag på ca 80 TWh)! :lol:

Källa för sistnämnda: Rapporten "Biogas ur gödsel, avfall och restprodukter - goda svenska exempel". Finns att ladda ner hos Gasföreningen, mycket informativ och läsvärd.
Opel Zafira CNG -08
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Skönt att se lite positiva BioGas nyheter!

Tittar jag på försäljningen 2007 var den drygt 6 MNm3 Biogas i Stockholm, totalt var den ca. 28 MNm3 om jag minns rätt, då utgör Stockholmsandelen 21%.

Skulle vara intressant att få mer statistik och oftare för att kunna följa utvecklingen.

Att just lastbilar, budbilar och tunga fordon kraftigt ökar i antal är också glädjande - dels eftersom de oftast kör långa sträckor per år och därmed gör betydligt större klimatnytta än en såld privatbil, dels eftersom dessa körs mycket i stan borde de ge mycket lägre skadliga emissioner än de diesel-fordon de ersätter.
User avatar
S-klasse
Posts: 409
Joined: 2006-11-26, 19:49
Location: Uppsala

Post by S-klasse »

Såg en V70 vid biogas tankstället i Kista idag.

Någon som vet om den stationen är tillbaka i drift nu efter det långa uppgraderingsstoppet? (Utökad kapacitet m.m. om jag minns rätt)

Ett fungerande tankställe i Kista borde kunna sätta fart på biogas försäljningen i Stockholm. Brukar alltid vara gott om Taxi-bilar vid den Shell-macken.
Post Reply